9. Moduł: Farmakoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM5FAR-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 9. Moduł: Farmakoterapia |
Jednostka: | Katedra Farmakologii i Terapii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 5 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość anatomii, fizjologii, biochemii i patologii. Całkowita znajomości materiału z ćwiczeń, seminariów i wykładów z farmakologii prowadzonych na III roku studiów. Zgodnie z opisem zawartym w sylabusach przedmiotów realizowanych w module |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach: 18 godzin - udział w ćwiczeniach: 6 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada za 1 punktowi ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 18 godzin - udział w ćwiczeniach: 6 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny - czytanie wskazanej literatury: 3 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 +1 = 7 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,4 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: (tu ekstrahuje się godziny z pkt. 2 na rzeczy które będą ściśle związane z kształceniem w obszarze badań naukowych) - czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny - udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 18 godzin - udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 6 godzin - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo- naukowych dla danego przedmiotu: 1 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 2 = 7 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7 godziny, co odpowiada 0,28 punktowi ECTS. 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 6 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS. 6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy Zgodnie z opisem zawartym w sylabusach przedmiotów realizowanych w module |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1. Charakteryzuje poszczególne grupy leków stosowane w leczeniu chorób układu oddechowego, sercowo-naczyniowego, pokarmowego, moczowo-płciowego i nerwowego (C K_W34). W2. Zna mechanizmy działania leków oraz ich przemiany w organizmie, w tym zależne od wieku (C K_W35). W3. Określa wpływ określonych jednostek chorobowych na metabolizm i eliminację leków (C K_W36). W4. Zna główne zasady prowadzenia farmakoterapii (C K_W37). W5. Zna działania niepożądane leków, w tym wynikające z interakcji między nimi (C K_W38). W6. Zna problem lekooporności, w tym lekooporności wielolekowej C K_W39. W7. Zna wskazania do badań genetycznych (w aspekcie indywidualizacji farmakoterapii (C K_W40). W8. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej (C K_W42). W9. Zna grupy leków będących najczęstszą przyczyną zatruć (C K_W43). W10. Zna podstawowe zasady diagnostyki zatruć (K_W45). W11. Zna podstawowe zasady farmakoterapii chorób w podeszłym wieku (K_W10). W12. Zna wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej (E K_W40). W13. Definiuje podstawowe zagadnienia farmakoekonomiczne (E K_W41). W14. Zna podstawowe przepisy prawa farmaceutycznego (K_W11). Zgodnie z opisem zawartym w sylabusach przedmiotów realizowanych w module |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Wykonuje obliczenia farmakokinetyczne w zakresie podstawowym (E K_U 13). U2. Dopasowuje leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach (E K_U 14). U 3. Planuje chemioterapię zakażeń (empirycznej i celowanej) (C K_U15). U4. Przygotowuje zapisy wszystkich form recepturowych substancji leczniczych (C K_U16). U5. Potrafi korzystać z informatorów farmaceutycznych i baz danych o produktach leczniczych (C K_U17). U6. Określa niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych oraz w stanach niewydolności wątroby i nerek, a także zapobiega zatruciom lekami (C K_U18). U 7. Interpretuje wyniki oznaczeń toksykologicznych (C K_U19). U8. Wybiera terapię, która minimalizuje konsekwencje społeczne dla chorego (D K_U03). U9. Radzi w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia (D K_U08). U10. Analizuje ewentualne działania niepożądane poszczególnych leków oraz interakcji między nimi (D K_U17). U 11. Indywidualizuje obowiązujące wytyczne terapeutyczne oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18). U12 Interpretuje charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych oraz krytycznie ocenia materiały reklamowe dotyczące leków (E K_U31). U13. Włącza podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach (E K_U33). U14. Ocenia i monitoruje stan chorego zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami (E K_U34). Zgodnie z opisem zawartym w sylabusach przedmiotów realizowanych w module |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma nawyk i poczucie konieczności stałego dokształcania się (E K_K 08). Zgodnie z opisem zawartym w sylabusach przedmiotów realizowanych w module |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: • seminarium informacyjne • seminarium problemowe • analiza przypadków Ćwiczenia: • dyskusja dydaktyczna • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków • projektowanie i analiza badań naukowych • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz Zgodnie z opisem zawartym w sylabusach przedmiotów realizowanych w module |
Skrócony opis: |
Przedmiot ,,Farmakologia kliniczna” ma na celu przygotowanie do prowadzenia przez studentów samodzielnie zaplanowanej farmakoterapii. Zgodnie z opisem zawartym w sylabusach przedmiotów realizowanych w module |
Pełny opis: |
Seminaria mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu farmakogenetyki, farmakokinetyki, zwłaszcza dotyczącymi problemu biotransformacji leków, farmakodynamiki jak również monitorowaniem interakcji i niepożądanych działań leków. Ćwiczenia mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu indywidualizacji i optymalizacji farmakoterapii. Zgodnie z opisem zawartym w sylabusach przedmiotów realizowanych w module |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mutschler E., Geisslinger G.,, Ruth P., FARMAKOLOGIA z ELEMENTAMI TOKSYKOLOGII, Tom 1 i 2. Wydawnictwo MedPharm Polska, Wrocław, 2020. Literatura uzupełniająca: 1.Korbut R., FARMAKOLOGIA, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017 Zgodnie z opisem zawartym w sylabusach przedmiotów realizowanych w module |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie ustnej lub pisemnej (0 – 16 punktów; >60%): W1 – W14, U1 – U14 Skala ocen: % uzyskanych punktów Ocena 92≤…..≤100 Bardzo dobry(5) 88≤…..<92 Dobry plus(4+) 80≤…..<88 Dobry(4) 71≤…..<80 Dostateczny plus(3+) 60≤…..<71 Dostateczny (3) 0…..<60 Niedostateczny(2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wiciński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wiciński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.