2.4. Neonatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM5GPNN-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 2.4. Neonatologia |
Jednostka: | Katedra Neonatologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii noworodka, wiedza z propedeutyki pediatrii, pediatrii, położnictwa, ratownictwa medycznego, anestezjologii i intensywnej terapii, radiologii, diagnostyki laboratoryjnej, krwiolecznictwa – uzyskana w poprzednich latach studiów medycznych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach:6 godzin - udział w ćwiczeniach: 12 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godziny, co odpowiada 0,76 punktów ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach 6 godzin - udział w ćwiczeniach:12 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 1 = 9 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,0 punktów ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Uzasadnia zasady żywienia noworodków zdrowych i chorych, w tym znaczenie karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka; (W2) W2. Wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia u noworodków i zasady postępowania w tych stanach; (E.W6) W3. Stosuje wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo- oddechowej noworodków (F.W7) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Ocenia stan noworodka w skali Apgar i jego dojrzałość oraz potrafi zbadać odruchy noworodkowe; (E.U8.) U2. Potrafi zestawiać pomiary antropometryczne z danymi na siatkach centylowych; (E.U9.) U3. Potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia; (E.U14.) U4. Przestrzega praw pacjenta (D.U15.) U5. Potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, test pulsoksymetryczny 3) leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą u noworodka, 4) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, (E.U29) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji; (K_K01) K2. Wykazuje się kierowaniem dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu; (K_K04) K3. Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta. (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria • informacyjne • konwersatoryjne Ćwiczenia: • dyskusja dydaktyczna • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków ćwiczenia praktyczne i teoretyczne przy pacjencie • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Nabycie podstawowych wiadomości na temat fizjologii i patologii noworodków, w tym noworodków urodzonych przedwcześnie. Nabycie umiejętności oceny stanu zdrowia, planowania opieki, interpretacji badań dodatkowych z uwzględnieniem odrębności wieku biologicznego noworodków. Poznanie metod działań edukacyjnych promujących prawidłowe żywienie dla utrzymania zdrowia i wspierającego prawidłowy rozwój od wieku noworodkowego.. |
Pełny opis: |
Seminaria: 1 . Biologia płodu. Fizjologia noworodka. 2. Patologia noworodka. Wybrane zagadnienia. Problem wcześniactwa. Noworodek z niską urodzeniową Ćwiczenia: 1. Regulamin ćwiczeń i zasady BHP obowiązujące na Oddziale Klinicznym Noworodków i Wcześniaków, gdzie odbywają się zajęcia . 2.Organizacja systemu opieki nad noworodkami, w zależności od stopnia referencyjności oddziałów. 3. Promocja karmienia piersią. 4.Badanie podmiotowe i przedmiotowe noworodka. Korzystanie z dokumentacji medycznej, tabel norm rozwojowych. 5. Postępowanie z noworodkiem po porodzie w zależności od stanu klinicznego. Zasady resuscytacji noworodków. 6. Realizacja badań przesiewowych, programu szczepień. 7. Ocena urazów porodowych, różnicowanie. 8. Stany przejściowe u noworodków. 9. Żółtaczki u noworodków, różnicowanie żółtaczki fizjologicznej i patologicznej, metody leczenia. Konflikt serologiczny – rozpoznanie, leczenie. 10. Problematyka noworodków matek z cukrzycą. 11. Noworodek z zaburzeniami oddychania -przyczyny niewydolności oddechowej. 12. Leczenie niewydolności oddychania: NCPAP /wentylacja respiratorem. Możliwe powikłania. 13. Wcześniactwo i zespół zaburzeń oddychania, leczenie surfaktantem, znaczenie sterydoterapii prenatalnej. 14. Zasady krwiolecznictwa u noworodków. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Pediatria t.1-2, Grenda R, Kawalec W, Ziółkowska H, rok wydania 2013, wydawnictwo: PZWL 2.Położnictwo i Ginekologia t.1i2 – PZWL red. G. Bręborowicz 3.Pediatria. Lissauer (T. Lissauer, W. Carroll) wyd. 5, red. A. Milanowski; 2019; Edra Urban&Partner; 4.Pediatria – Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Anna Dobrzańska, Józef Ryżko, Edra Urban&Partner, Wrocław 2014, wyd.2; 5.Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Hanna Szajewska, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017; 6.Standardy opieki medycznej nad noworodkiem w Polsce 2019; Zalecenia Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego; Medi Press; Warszawa 2019. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot jest realizowany w grupie zajęć z Ginekologii i Położnictwa. Ocenę prowadzi się w trakcie zajęć praktycznych w oparciu o obserwację aktywności studenta oraz wiedzę . Po zakończeniu ćwiczeń student otrzymuje zaliczenie na karcie zaliczeniowej. Zaliczenie na ocenę odbywa się w trakcie egzaminu testowego z modułu: Ginekologia, położnictwo i neonatologia Na 10 pytań z zakresu neonatologii wymagana jest odpowiedź na 6 (>56%) Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Seminarium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Sadowska-Krawczenko | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kaźmierczak, Iga Rupniak, Iwona Sadowska-Krawczenko, Agnieszka Witulska-Alagöz, Arleta Zajączkowska-Sadlok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.