Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

2.4. Neonatologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM5GPNN-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 2.4. Neonatologia
Jednostka: Katedra Neonatologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii noworodka, wiedza z propedeutyki pediatrii, pediatrii, położnictwa, ratownictwa medycznego, anestezjologii i intensywnej terapii, radiologii, diagnostyki laboratoryjnej, krwiolecznictwa – uzyskana w poprzednich latach studiów medycznych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminariach:6 godzin

- udział w ćwiczeniach: 12 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godziny,

co odpowiada 0,76 punktów ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach 6 godzin

- udział w ćwiczeniach:12 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 1 = 9 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 27 godzin,

co odpowiada 1,0 punktów ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Uzasadnia zasady żywienia noworodków zdrowych i chorych, w tym znaczenie karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka; (W2)

W2. Wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia u noworodków i zasady postępowania w tych stanach; (E.W6)

W3. Stosuje wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo- oddechowej noworodków (F.W7)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Ocenia stan noworodka w skali Apgar i jego dojrzałość oraz potrafi zbadać odruchy noworodkowe; (E.U8.)

U2. Potrafi zestawiać pomiary antropometryczne z danymi na siatkach centylowych; (E.U9.)

U3. Potrafi rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia; (E.U14.)

U4. Przestrzega praw pacjenta (D.U15.)

U5. Potrafi wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, test pulsoksymetryczny 3) leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą u noworodka, 4) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, (E.U29)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji; (K_K01)

K2. Wykazuje się kierowaniem dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu; (K_K04)

K3. Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta. (K_K04)


Metody dydaktyczne:

Seminaria

• informacyjne

• konwersatoryjne


Ćwiczenia:

• dyskusja dydaktyczna

• ćwiczenia kliniczne

• analiza przypadków ćwiczenia praktyczne i teoretyczne przy pacjencie

• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Nabycie podstawowych wiadomości na temat fizjologii i patologii noworodków, w tym noworodków urodzonych przedwcześnie.

Nabycie umiejętności oceny stanu zdrowia, planowania opieki, interpretacji badań dodatkowych z uwzględnieniem odrębności wieku biologicznego noworodków. Poznanie metod działań edukacyjnych promujących prawidłowe żywienie dla utrzymania zdrowia i wspierającego prawidłowy rozwój od wieku noworodkowego..

Pełny opis:

Seminaria:

1 . Biologia płodu. Fizjologia noworodka.

2. Patologia noworodka. Wybrane zagadnienia. Problem wcześniactwa. Noworodek z niską urodzeniową

Ćwiczenia:

1. Regulamin ćwiczeń i zasady BHP obowiązujące na Oddziale Klinicznym Noworodków i Wcześniaków, gdzie odbywają się zajęcia .

2.Organizacja systemu opieki nad noworodkami, w zależności od stopnia referencyjności oddziałów.

3. Promocja karmienia piersią.

4.Badanie podmiotowe i przedmiotowe noworodka. Korzystanie z dokumentacji medycznej, tabel norm rozwojowych.

5. Postępowanie z noworodkiem po porodzie w zależności od stanu klinicznego. Zasady resuscytacji noworodków.

6. Realizacja badań przesiewowych, programu szczepień.

7. Ocena urazów porodowych, różnicowanie.

8. Stany przejściowe u noworodków.

9. Żółtaczki u noworodków, różnicowanie żółtaczki fizjologicznej i patologicznej, metody leczenia. Konflikt serologiczny – rozpoznanie, leczenie.

10. Problematyka noworodków matek z cukrzycą.

11. Noworodek z zaburzeniami oddychania -przyczyny niewydolności oddechowej.

12. Leczenie niewydolności oddychania: NCPAP /wentylacja respiratorem. Możliwe powikłania.

13. Wcześniactwo i zespół zaburzeń oddychania, leczenie surfaktantem, znaczenie sterydoterapii prenatalnej.

14. Zasady krwiolecznictwa u noworodków.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Pediatria t.1-2, Grenda R, Kawalec W, Ziółkowska H, rok wydania 2013, wydawnictwo: PZWL

2.Położnictwo i Ginekologia t.1i2 – PZWL red. G. Bręborowicz

3.Pediatria. Lissauer (T. Lissauer, W. Carroll) wyd. 5, red. A. Milanowski; 2019; Edra Urban&Partner;

4.Pediatria – Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Anna Dobrzańska, Józef Ryżko, Edra Urban&Partner, Wrocław 2014, wyd.2;

5.Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Hanna Szajewska, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017;

6.Standardy opieki medycznej nad noworodkiem w Polsce 2019; Zalecenia Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego; Medi Press; Warszawa 2019.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot jest realizowany w grupie zajęć z Ginekologii i Położnictwa. Ocenę prowadzi się w trakcie zajęć praktycznych w oparciu o obserwację aktywności studenta oraz wiedzę . Po zakończeniu ćwiczeń student otrzymuje zaliczenie na karcie zaliczeniowej. Zaliczenie na ocenę odbywa się w trakcie egzaminu testowego z modułu: Ginekologia, położnictwo i neonatologia

Na 10 pytań z zakresu neonatologii wymagana jest odpowiedź na 6 (>56%) Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Seminarium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Sadowska-Krawczenko
Prowadzący grup: Jolanta Kaźmierczak, Iga Rupniak, Iwona Sadowska-Krawczenko, Agnieszka Witulska-Alagöz, Arleta Zajączkowska-Sadlok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)