4.6. Medycyna estetyczna i chirurgia naprawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM5LSSEST-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 4.6. Medycyna estetyczna i chirurgia naprawcza |
Jednostka: | Katedra Dermatologii i Wenerologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 5 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-dermatologii |
Punkty ECTS i inne: |
1.20 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Medycyna estetyczna i chirurgia naprawcza” powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte uprzednio na zajęciach z anatomii człowieka. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 6 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie literatury): 3 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 0,5 = 4,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 29,5 godziny, co odpowiada 1,2 punktu ECTS Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny estetycznej): 5 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny estetycznej): 3 godziny - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny estetycznej): 0 godzin - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny estetycznej): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 2 + 0,5 = 2,5 godziny Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 6 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna budowę histologiczną komórek, tkanek i narządów ze szczególnym uwzględnieniem skóry i przydatków skóry (M1P_W02) W2: posiada ogólną znajomość i rozumie relacje pomiędzy budową i funkcjami organizmu człowieka (M1P_W02) W3: zna czynności i funkcje skóry (M1P_W02) W4: zna podstawowe działania chirurgii plastycznej (M1P_W03) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (C K_U11) U2: Potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny (F K_U04) U3: Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym (A.U5.) U4: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E K_U38) U5: Asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi przygotować pole operacyjne i znieczulić miejscowo okolicę operowaną (F K_U01) U6: Posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi (F K_U02) U7: Stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki (F K_U03) U8: potrafi powiązać budowę narządów ciała z ich funkcjami (M1P_U04) U9: potrafi rozpoznać rodzaj skóry, określić defekty i trafnie dobrać odpowiednie zabiegi (M1P_U05) U10: posiada umiejętność wyszukiwania literatury naukowej i publikacji z zasobów bibliograficznych uczelni oraz baz pełnotekstowych dostępnych on-line (M1P_U06) U11: potrafi zapewnić czystość i bezpieczeństwo pracy w trakcie wykonywania zabiegów kosmetycznych (M1P_U04) U12: potrafi korzystać z polskiego i obcojęzycznego piśmiennictwa zawodowego (M1P_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03) K2: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K3: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05) K4: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06) K5: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08) K6: realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy (M1P_K07) K7: wykazuje postawę szacunku do ciała człowieka (M1P_K03) K8: posiada świadomość zagrożenia zdrowotnego w gabinecie lekarskim (M1P_K07) K9: potrafi zasugerować pacjentowi potrzebę konsultacji dermatologicznej, alergologicznej, chirurgicznej czy ginekologicznej (M1P_K02) K10: potrafi odmówić wykonania nieodpowiedniego zabiegu w przypadku występowania zagrożeń (M1P_K02) K11: potrafi współpracować z lekarzami i innym personelem medycznym (M1P_K02) K12: potrafi pracować w zespole (M1P_K04) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: - podające wspomagane technikami multimedialnymi - informacyjne - problemowe Ćwiczenia: - ćwiczenia praktyczne - dyskusja dydaktyczna - praca indywidualna - praca w grupach |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy, która ma na celu w przyszłości ułatwić lekarzowi rozpoznanie choroby u pacjenta i skierowanie go na odpowiednie leczenie. Ponieważ chirurgia plastyczna wyrasta na pograniczu wielu dziedzin klinicznych zadaniem jest wskazanie, kto może podjąć się leczenia, w jakim stopniu zaawansowania choroby i w jakim okresie życia, co jest niezwykle ważne w przypadku leczenia rekonstrukcyjnego wad rozwojowych, następstw wypadków i choroby. Celem przedmiotu jest też zaprezentowanie podstawowych informacji z zakresu medycyny estetycznej, w szczególności umożliwiających praktyczne zastosowanie toksyny botulinowej, wypełniaczy tkanek miękkich i laseroterapii. |
Pełny opis: |
Seminaria on-line MS Teams (6 godzin) mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących medycyny rekonstrukcyjnej. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu wskazań i przeciwskazań do zabiegów, technik zabiegowych, powikłań i aspektów prawnych zabiegów ze szczególnym zwróceniem uwagi na zabiegi rekonstrukcyjne w onkologii. Seminaria również mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących medycyny estetycznej. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu wskazań i przeciwskazań do zabiegów, technik zabiegowych, powikłań i aspektów prawnych zabiegów ze szczególnym zwróceniem uwagi na zabiegi z użyciem toksyny botulinowej, wypełniaczy tkanek miękkich i laseroterapii. Ćwiczenia (6 godzin) poświęcone są̨ nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu zaopatrywania ran oraz nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu zastosowania toksyny botulinowej, wypełniaczy tkanek miękkich i laseroterapii. |
Literatura: |
Podręczniki wiodące (2 podręczniki): 1. Holle J. Chirurgia Plastyczna. Warszawa. PZWL 1966. 2. Przylipiak A. Medycyna estetyczna. Podręcznik dla studentów kosmetologii. PZWL 2017. Podręczniki uzupełniające (3 podręczniki): 1. Krauss M. Podstawowe zagadnienia z zakresu chirurgii plastycznej, CMPK, Warszawa 1991. 2. Baumann L. Dermatologia estetyczna. Warszawa. PZWL 2018. 3. Jabłońska S., Majewski S., Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową. Warszawa. PZWL 2018. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzyma zaliczenie z przedmiotu „medycyna estetyczna i chirurgia naprawcza” poprzez obowiązkowe uczestnictwo w seminariach i ćwiczeniach. Każda nieobecność studenta na seminarium powinna być usprawiedliwiona, a treści zaliczone u nauczyciela akademickiego w terminie z nim uzgodnionym. Oceniane są wybrane efekty kształcenia i przedłużona obserwacja z kryteriami oceny (0 – 10 punktów; > 50%): W1 – W4, U1 i K5 Każda nieobecność studenta na ćwiczeniach powinna być usprawiedliwiona. Student nieobecny na ćwiczeniach powinien zaliczyć je (zgodnie z zaplanowaną tematyką) u nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia. Na ćwiczeniach oceniane są aktywność, sprawdzian praktyczny: W1 – W4, U1 – U12 i przedłużona obserwacja kompetencji społecznych z kryteriami oceny (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K12 Zaliczenie końcowe z przedmiotu "medycyna estetyczna i chirurgia naprawcza" składa się z 30 pytań (test jednokrotnego wyboru, 5 odpowiedzi, z których tylko 1 jest prawidłowa), dotyczących wiedzy zdobytej podczas seminariów i ćwiczeń, za które można zdobyć łącznie 30 punktów. Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny dostatecznej wynosi 60% Jednolite kryteria mają zastosowanie do wszystkich egzaminów końcowych lub zaliczeń, w tym do powtórek. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Seminarium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Czajkowski | |
Prowadzący grup: | Rafał Czajkowski, Łukasz Malinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Seminarium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Czajkowski | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Jundziłł, Łukasz Malinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.