Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

5.2. Medycyna ratunkowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM5STNRAT-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 5.2. Medycyna ratunkowa
Jednostka: Katedra Medycyny Rodzinnej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 5 roku SJ kierunku lekarskiego
Strona przedmiotu: http://brak
Punkty ECTS i inne: 2.70 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu medycyna ratunkowa powinien/na posiadać wiedzę

z zakresu fizjologii w odniesieniu do układu krążenia, układu ruchu, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego. Musi znać podstawy farmakoterapii.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 22 h

- udział w ćwiczeniach: 18 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 h, co odpowiada 1,6 punktu ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 22 h

- udział w ćwiczeniach: 18h

- przygotowanie do zajęć:17,5 h

- przygotowanie do zaliczenia: 10 h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 67,5 h, co odpowiada 2,7 punktu ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w zakresie medycyny ratunkowej: 10 h

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 5 h

- udział w ćwiczeniach i seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej)

12 h

Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 27 h, co odpowiada 1,08 punktu ECTS

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zajęć: 17,5 h

- przygotowanie do zaliczenia: 10 h

Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 27,5 h, co odpowiada 1,1 punktu ECTS

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 18 h, co odpowiada 0,8 punktu ECTS

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

E.W6. najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach

E.W41. możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych,

F.W7. wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych

F.W8. zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne

F.W16. algorytm postępowania dla poszczególnych stadiów hipotermii przypadkowej oraz hipotermii pourazowej

Efekty uczenia się - umiejętności:

E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia

E.U15. rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek

E.U29. wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym:

1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,

2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,

3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,

4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,

5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,

6) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,

7) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi

E.U33. wdrażać podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach

E.U34. monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami

E.U36. postępować w przypadku urazów (zakładać opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrywać i zszywać ranę)

F.U5. zakładać wkłucie obwodowe

F.U8. wykonywać doraźne unieruchomienie kończyny, wybierać rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontrolować poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego

F.U9. zaopatrywać krwawienie zewnętrzne

F.U10. wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udzielać pierwszej pomocy

F.U11. działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych

F.U21. oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K03. nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

K_K04. kierowania się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu

K_K05. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta

K_K06. wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

K_K08. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja dydaktyczna

- analiza przypadków

Ćwiczenia:

- pokaz z instruktażem

- ćwiczenia przedmiotowe

metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Przedmiot „Medycyna ratunkowa ”prowadzony w pierwszym i drugim semestrze piątego roku studiów i ma za zadanie zapoznać studenta z istotą medycznych czynności ratunkowych. W toku kształcenia student zdobędzie wiedzę niezbędną do szybkiego rozpoznania i wczesnego leczenia pacjenta w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, prowadzenia prawidłowo resuscytacji krążeniowo oddechowej oraz zasady postępowania w zdarzeniu masowym i na polu walki.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu medycyny ratunkowej. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania zaawansowanych przyrządów w ramach medycyny ratunkowej.

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych zaawansowanych przyrządów do resuscytacji krążeniowo - oddechowej

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Wytyczne resuscytacji 2015.

2. Paciorek P; Patrzała A; Medyczne czynności ratunkowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL , Warszawa 2015

3. Konieczny J., Paciorek P., Kwalifikowana pierwsza pomoc , wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Kunke poligrafia, Inowrocław 2014,

Wydanie II

4. John Emory Campbell: ITLS international trauma life support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Wydawca Medycyna Praktyczna, rok wydania: 2015

5. J. Jakubaszko: Medycyna ratunkowa, rok wydania: 2012

6. Andrzej Zawadzki: Medycyna ratunkowa i katastrof, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, rok wydania: 2013

7. Franciszek Kokot: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, rok wydania: 2009

8. Michał Czerwiński, Paweł Makowiec: Podstawy ratownictwa taktycznego, wydawca Difin, rok wydania 2014,

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian praktyczny (0 – 20 punktów; 100% )

< 12 niezaliczone

> 12 ZALICZONE

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnego wyniku z przeprowadzonego postępowania w sytuacji symulowanej. Popełnienie błędu krytycznego skutkującego pogorszeniem stanu pacjenta powoduje niezaliczenie przedmiotu

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 22 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Paciorek
Prowadzący grup: Przemysław Paciorek, Piotr Pełczyński, Maciej Romaniuk, Wojciech Skrzyński, Krzysztof Wiśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot „Medycyna ratunkowa ”prowadzony w pierwszym i drugim semestrze piątego roku studiów i ma za zadanie zapoznać studenta z istotą medycznych czynności ratunkowych. W toku kształcenia student zdobędzie wiedzę niezbędną do szybkiego rozpoznania i wczesnego leczenia pacjenta w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, prowadzenia prawidłowo resuscytacji krążeniowo oddechowej oraz zasady postępowania w zdarzeniu masowym i na polu walki.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu medycyny ratunkowej. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania zaawansowanych przyrządów w ramach medycyny ratunkowej.

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych zaawansowanych przyrządów do resuscytacji krążeniowo - oddechowej

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Wytyczne resuscytacji 2015.

2. Paciorek P; Patrzała A; Medyczne czynności ratunkowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL , Warszawa 2015

3. Konieczny J., Paciorek P., Kwalifikowana pierwsza pomoc , wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Kunke poligrafia, Inowrocław 2014,

Wydanie II

4. John Emory Campbell: ITLS international trauma life support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Wydawca Medycyna Praktyczna, rok wydania: 2015

5. J. Jakubaszko: Medycyna ratunkowa, rok wydania: 2012

6. Andrzej Zawadzki: Medycyna ratunkowa i katastrof, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, rok wydania: 2013

7. Franciszek Kokot: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, rok wydania: 2009

8. Michał Czerwiński, Paweł Makowiec: Podstawy ratownictwa taktycznego, wydawca Difin, raok wydania 2014,

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 22 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Paciorek
Prowadzący grup: Przemysław Paciorek, Piotr Pełczyński, Maciej Romaniuk, Wojciech Skrzyński, Krzysztof Wiśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)