Przygotowanie do LEKu - choroby wewnętrzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM5ZWL2P-NJ | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie do LEKu - choroby wewnętrzne | ||
Jednostka: | Katedra Endokrynologii i Diabetologii | ||
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 5 roku NJ kierunku lekarskiego |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotów na I-V roku studiów. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - wykłady 7 godzin - seminaria: 8 godzin - konsultacje: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 7 godzin - udział w ćwiczeniach: 8 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 8 godzin - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 7 godzin - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 26 godzin, co odpowiada 1,04 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 2,5 godziny (0,1 punktu ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób (E K_W51). W2: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, oraz ich powikłań) a) chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, b) chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego; c) chorób układu pokarmowego, w tym: chorób, jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, d) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, e) chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki, f) chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów; g) chorób reumatycznych, w tym: chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej h) chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioruchowego, i) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy (E K_W07). W3: Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, nabytym niedoborze odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych (E K_W32). |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym (E K_U01). U2: Przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E K_U03). U3: Ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta (E K_U13). U4: Rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia (E K_U14). U5: Rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek (E K_U15). U6: Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16). U7: Kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego (E K_U20). U8: Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń (E K_U24). U9: Potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej, g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi (E K_U29). U10: Asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, b) drenażu jamy opłucnowej, c) nakłuciu worka osierdziowego, d) nakłuciu jamy otrzewnowej, e) nakłuciu lędźwiowym, f) biopsji cienkoigłowej, g) testach naskórkowych, h) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych, oraz interpretuje ich wyniki (E K_U30). U11: Planuje konsultacje specjalistyczne (E K_U32). U12: Monitoruje stan chorego zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami (E K_U34). U13: Rozpoznaje agonię pacjenta i stwierdza jego zgon (E K_U37). U14: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E K_U38). |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04). K2: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05). K3: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K_K06). |
||
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • praca pod nadzorem opiekuna • udział w pracy zespołu • udział w szkoleniach organizowanych w Klinice |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Przygotowanie do LEKu - choroby wewnętrzne ma na celu pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie studiów w celu przygotowania do lekarskiego egzaminu końcowego. Pogłębianie wiedzy dotyczy objawów klinicznych, diagnostyki i leczenia. |
||
Pełny opis: |
Celem nauczania praktycznego w zakresie chorób wewnętrznych jest uzupełnienie wiadomości o organizacji Kliniki Chorób Wewnętrznych i powiązaniu organizacyjnym Kliniki z lecznictwem otwartym, doskonalenie umiejętności badania podmiotowego i fizykalnego, pogłębienie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, zapoznanie się z zasadami interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki. Powinien rozwinąć umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Interna Szczeklika- Podręcznik chorób wewnętrznych; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie) 2. Interna Szczeklika- mały podręcznik; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie) Literatura uzupełniająca: Czasopisma- Medycyna Praktyczna, Medycyna Po Dyplomie |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 8 godzin ![]() Wykład, 7 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Roman Junik | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie do LEKu - choroby wewnętrzne ma na celu pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie studiów w celu przygotowania do lekarskiego egzaminu końcowego. Pogłębianie wiedzy dotyczy objawów klinicznych, diagnostyki i leczenia. | |
Pełny opis: |
Celem przygotowania do LEKu z chorób wewnętrznych jest uzupełnienie wiadomości oraz doskonalenie umiejętności badania podmiotowego i fizykalnego, pogłębienie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, zapoznanie się z zasadami interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki. Powinien rozwinąć umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Interna Szczeklika- Podręcznik chorób wewnętrznych; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie) 2. Interna Szczeklika- mały podręcznik; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie) Literatura uzupełniająca: Czasopisma- Medycyna Praktyczna, Medycyna Po Dyplomie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.