Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Etyczna i sockulturowa problematyka śmierci i umierania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-OG-EISPSIU
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyczna i sockulturowa problematyka śmierci i umierania
Jednostka: Pracownia Medycyny Społecznej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z przedmiotu: socjologia, etyka.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (18 godz.)

-udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia

na odległość)- 15 godzin

- udział w konsultacjach naukowo –badawczych- 2 godziny

- udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina



Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (7 godz.)


-przygotowanie do zaliczenia- 4godz.

- czytanie literatury- 3 godz.


Łącznie: 25 godz. (1 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada elementarną wiedzę w zakresie wybranych teorii socjologicznych związanych ze śmiercią i umieraniem

W2: Rozpoznaje procesy społeczne związane ze śmiercią i umieraniem

W3: Opisuje tradycyjne i współczesne zwyczaje związane ze śmiercią i umieraniem

W4: Prezentuje podstawowe reguły komunikacji z pacjentem umierającym i jego rodziną

W5: Opisuje psychospołeczne problemy umierającego i jego rodziny w instytucjach medycznych

W6: Zna argumenty za i przeciw eutanazji

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji śmierci i umierania w instytucjach medycznych

U2: Ocenia zjawisko lęku przed śmiercią współczesnego człowieka i społeczeństw oraz postawy wobec śmierci

U3: Prawidłowo ocenia proces porozumiewania się z pacjentem umierającym i jego rodziną

U4: Potrafi rozpoznać i zinterpretować na wybranym przykładzie problemy psychospołeczne pacjenta umierającego i jego rodziny

U5: Potrafi rozpoznać systemy etyczne, które stoją za oceną sytuacji śmierci i umierania

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne

K2: Potrafi pracować w grupie wykorzystując reguły komunikacji społecznej

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, konwersatoryjny, studium przypadku, wykorzystanie audiowizualiów

Skrócony opis:

Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania.

Zajęcia będą odbywać się on-line.

Pełny opis:

Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną.

Ponadto poruszana jest problematyka prawno-etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi oraz umierającymi

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.

Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne

Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie bez oceny- kryterium: zachowanie prawidłowej konstrukcji recenzji określonego przez wykładowcę filmu dokumentalnego oraz zawarcie własnej oceny i wniosków- 6 punktów max.

Praca pisemna na wybrany temat: postawienie tezy i argumenty, logika wypowiedzi, odwołanie do źródeł, forma wypowiedzi- 9 punktów

Razem: 15 pkt.

Zaliczenie> 60%= 8 pkt. (W1-W6, U1- U5, K1-K2)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska
Prowadzący grup: Urszula Domańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania.

Pełny opis:

Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną.

Ponadto poruszana jest problematyka prawno-etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi oraz umierającymi

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.

Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne

Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska
Prowadzący grup: Urszula Domańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania.

Pełny opis:

Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną.

Ponadto poruszana jest problematyka prawno-etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi oraz umierającymi

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.

Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne

Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania.

Pełny opis:

Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną.

Ponadto poruszana jest problematyka prawno-etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi oraz umierającymi

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.

Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne

Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)