Nagłe zatrzymanie krążenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-OG-NZK |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Nagłe zatrzymanie krążenia |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): -seminaria – 18 godzin -ćwiczenia - 12 godzin (w tym 4 godziny w Centrum Symulacji Medycznych) -konsultacje 0,5 godziny -zaliczenie 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godzin, co odpowiada 1,03 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 18 godzin - udział w ćwiczeniach: 12 godzin (w tym 4 godziny realizowane w Centrum Symulacji Medycznych) - przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin - czytanie wskazanej literatury: 6 godzin - konsultacje: 0,5 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 0,5 = 15,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 58 godziny, co odpowiada 1,93 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 0,5 = 15,5 godzin (0,52 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 12 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia: -przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin, Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punktów ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna zasady BLS (Basic life support). W2: Zna zasady ALS (Advanced life support). W3: Zna skalę oceny śpiączki Glasgow, wymienia możliwe przyczyny śpiączki oraz jej diagnostykę. W4: Wymienia wartości prawidłowe podstawowych parametrów oceniających funkcję poszczególnych układów i narządów (B K_W29). W5: Uzasadnia wskazania i przeciwskazania do wykonania inwazyjnych procedur diagnostycznych i leczniczych (F K_W03). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Przeprowadza resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z zasadami BLS. U2: Odróżnia i rozpoznaje rytmy do defibrylacji oraz rytmy nie do defibrylacji. U3: Potrafi zbadać tętno na tętnicy szyjnej i udowej. U4: Potrafi ocenić stan przytomności pacjenta wg skali Glasgow. U5: Potrafi zinterpretować wynik gazometrii krwi tętniczej. U6: Przeprowadza prostą diagnostykę różnicową przyczyn nagłego zatrzymania krążenia oraz przyczyn śpiączki. U5: przeprowadza samodzielnie pomiary temperatury ciała, ciśnienia tętniczego, monitoruje parametrów życiowe przy pomocy kardiomonitora i pulsoksymetrii (E K_U29). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Akceptuje zasadę zachowania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06). K2: Wykazuje nawyk samokształcenia się (K_K01). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - seminarium Metody dydaktyczne poszukujące: -ćwiczeniowa, studium przypadku, obserwacji - dyskusja dydaktyczna - analiza przypadków - prezentacja badania podmiotowego i przedmiotowego - ćwiczenie praktyczne umiejętności samodzielnego zbierania wywiadu oraz badania fizykalnego |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studentów z przedszpitalnym, szpitalnym i poszpitalnym postępowaniem z pacjentem po nagłym zatrzymaniu krążenia. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń. Tematyka seminariów obejmuje przedszpitalne postępowanie z pacjentem z nagłym zatrzymaniem krążenia – skupiając się na BLS (basic life support), postępowanie szpitalne – skupiając się na diagnostyce przyczyn nagłego zatrzymania krążenia, monitorowaniu stanu chorego oraz postępowanie poszpitalne – znaczenie rehabilitacji poszpitalnej oraz dalsza opieka nad szczególnymi grupami chorych np. pacjenci z kardiowerterem-defibrylatorem. Ćwiczenia prowadzone w Centrum Symulacji Medycznej – na fantomach oraz ćwiczenia prowadzone przy łóżku chorego. W czasie ćwiczeń studenci zapoznają się z prawidłową techniką resuscytacji krążeniowo-oddechowej, uczą się prawidłowego badania tętna, rozróżniania rytmów do defibrylacji i nie do defibrylacji, oceny pracy serca na kardiomonitorze, oceny pulsoksymetrii, ciśnienia tętniczego, interpretacji gazometrii krwi tętniczej, zapoznają się z zasadami przeprowadzania hipotermii terapeutycznej. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i zabiegach lekarskich. Zdobywają umiejętność prawidłowego rozumowania lekarskiego i prowadzenia diagnostyki różnicowej. Zapoznawani są z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji lekarskiej. |
Literatura: |
1. Aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej Polskiej Rady Resuscytacji. 2.Choroby wewnętrzne pod redakcją Andrzeja Szczeklika, Med. Prakt., Kraków, wydanie aktualne |
Efekty uczenia się: |
W1: Zna zasady BLS (Basic life support). W2: Zna zasady ALS (Advanced life support). W3: Zna skalę oceny śpiączki Glasgow, wymienia możliwe przyczyny śpiączki oraz jej diagnostykę. W4: Wymienia wartości prawidłowe podstawowych parametrów oceniających funkcję poszczególnych układów i narządów (B K_W29). W5: Uzasadnia wskazania i przeciwskazania do wykonania inwazyjnych procedur diagnostycznych i leczniczych (F K_W03). U1: Przeprowadza resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z zasadami BLS. U2: Odróżnia i rozpoznaje rytmy do defibrylacji oraz rytmy nie do defibrylacji. U3: Potrafi zbadać tętno na tętnicy szyjnej i udowej. U4: Potrafi ocenić stan przytomności pacjenta wg skali Glasgow. U5: Potrafi zinterpretować wynik gazometrii krwi tętniczej. U6: Przeprowadza prostą diagnostykę różnicową przyczyn nagłego zatrzymania krążenia oraz przyczyn śpiączki. U5: przeprowadza samodzielnie pomiary temperatury ciała, ciśnienia tętniczego, monitoruje parametrów życiowe przy pomocy kardiomonitora i pulsoksymetrii (E K_U29). K1: Akceptuje zasadę zachowania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06). K2: Wykazuje nawyk samokształcenia się (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium końcowe (0–20 punktów; >56%): W1–W5. <12 niezaliczone >= 12 ZALICZONE |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.