Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nagłe zatrzymanie krążenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-OG-NZK
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nagłe zatrzymanie krążenia
Jednostka: Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

-seminaria – 18 godzin

-ćwiczenia - 12 godzin (w tym 4 godziny w Centrum Symulacji Medycznych)

-konsultacje 0,5 godziny

-zaliczenie 0,5 godziny


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godzin, co odpowiada 1,03 punktom ECTS



2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach: 18 godzin

- udział w ćwiczeniach: 12 godzin (w tym 4 godziny realizowane w Centrum Symulacji Medycznych)

- przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 6 godzin

- konsultacje: 0,5 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 0,5 = 15,5 godziny


Łączny nakład pracy studenta wynosi 58 godziny, co odpowiada 1,93 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 0,5 = 15,5 godzin (0,52 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 12 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS


6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń.

Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:

-przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin,

Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punktów ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna zasady BLS (Basic life support).

W2: Zna zasady ALS (Advanced life support).

W3: Zna skalę oceny śpiączki Glasgow, wymienia możliwe przyczyny śpiączki oraz jej diagnostykę.

W4: Wymienia wartości prawidłowe podstawowych parametrów oceniających funkcję poszczególnych układów i narządów (B K_W29).

W5: Uzasadnia wskazania i przeciwskazania do wykonania inwazyjnych procedur diagnostycznych i leczniczych (F K_W03).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Przeprowadza resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z zasadami BLS.

U2: Odróżnia i rozpoznaje rytmy do defibrylacji oraz rytmy nie do defibrylacji.

U3: Potrafi zbadać tętno na tętnicy szyjnej i udowej.

U4: Potrafi ocenić stan przytomności pacjenta wg skali Glasgow.

U5: Potrafi zinterpretować wynik gazometrii krwi tętniczej.

U6: Przeprowadza prostą diagnostykę różnicową przyczyn nagłego zatrzymania krążenia oraz przyczyn śpiączki.

U5: przeprowadza samodzielnie pomiary temperatury ciała, ciśnienia tętniczego, monitoruje parametrów życiowe przy pomocy kardiomonitora i pulsoksymetrii (E K_U29).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Akceptuje zasadę zachowania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06).

K2: Wykazuje nawyk samokształcenia się (K_K01).




Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

- seminarium

Metody dydaktyczne poszukujące:

-ćwiczeniowa, studium przypadku, obserwacji

- dyskusja dydaktyczna

- analiza przypadków

- prezentacja badania podmiotowego i przedmiotowego

- ćwiczenie praktyczne umiejętności samodzielnego zbierania wywiadu oraz badania fizykalnego




Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje studentów z przedszpitalnym, szpitalnym i poszpitalnym postępowaniem z pacjentem po nagłym zatrzymaniu krążenia.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń.

Tematyka seminariów obejmuje przedszpitalne postępowanie z pacjentem z nagłym zatrzymaniem krążenia – skupiając się na BLS (basic life support), postępowanie szpitalne – skupiając się na diagnostyce przyczyn nagłego zatrzymania krążenia, monitorowaniu stanu chorego oraz postępowanie poszpitalne – znaczenie rehabilitacji poszpitalnej oraz dalsza opieka nad szczególnymi grupami chorych np. pacjenci z kardiowerterem-defibrylatorem.

Ćwiczenia prowadzone w Centrum Symulacji Medycznej – na fantomach oraz ćwiczenia prowadzone przy łóżku chorego.

W czasie ćwiczeń studenci zapoznają się z prawidłową techniką resuscytacji krążeniowo-oddechowej, uczą się prawidłowego badania tętna, rozróżniania rytmów do defibrylacji i nie do defibrylacji, oceny pracy serca na kardiomonitorze, oceny pulsoksymetrii, ciśnienia tętniczego, interpretacji gazometrii krwi tętniczej, zapoznają się z zasadami przeprowadzania hipotermii terapeutycznej. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i zabiegach lekarskich. Zdobywają umiejętność prawidłowego rozumowania lekarskiego i prowadzenia diagnostyki różnicowej. Zapoznawani są z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji lekarskiej.

Literatura:

1. Aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej Polskiej Rady Resuscytacji.

2.Choroby wewnętrzne pod redakcją Andrzeja Szczeklika, Med. Prakt., Kraków, wydanie aktualne

Efekty uczenia się:

W1: Zna zasady BLS (Basic life support).

W2: Zna zasady ALS (Advanced life support).

W3: Zna skalę oceny śpiączki Glasgow, wymienia możliwe przyczyny śpiączki oraz jej diagnostykę.

W4: Wymienia wartości prawidłowe podstawowych parametrów oceniających funkcję poszczególnych układów i narządów (B K_W29).

W5: Uzasadnia wskazania i przeciwskazania do wykonania inwazyjnych procedur diagnostycznych i leczniczych (F K_W03).

U1: Przeprowadza resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z zasadami BLS.

U2: Odróżnia i rozpoznaje rytmy do defibrylacji oraz rytmy nie do defibrylacji.

U3: Potrafi zbadać tętno na tętnicy szyjnej i udowej.

U4: Potrafi ocenić stan przytomności pacjenta wg skali Glasgow.

U5: Potrafi zinterpretować wynik gazometrii krwi tętniczej.

U6: Przeprowadza prostą diagnostykę różnicową przyczyn nagłego zatrzymania krążenia oraz przyczyn śpiączki.

U5: przeprowadza samodzielnie pomiary temperatury ciała, ciśnienia tętniczego, monitoruje parametrów życiowe przy pomocy kardiomonitora i pulsoksymetrii (E K_U29).

K1: Akceptuje zasadę zachowania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06).

K2: Wykazuje nawyk samokształcenia się (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium końcowe (0–20 punktów; >56%): W1–W5.

<12 niezaliczone

>= 12 ZALICZONE

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)