Zachowania zbiorowe: tłum, panika, katastrofa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-OG-ZZTPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Zachowania zbiorowe: tłum, panika, katastrofa |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (18 godzin) - udział w wykładach: 15 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny - udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (7 godzin) -czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny -przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: Wymienia i charakteryzuje główne teorie tłumów i zachowań zbiorowych W2: Rozpoznaje stereotypy tłumów i mity katastrofy W3: Opisuje zachowania ludzi w sytuacji zagrożenia i oraz charakteryzuje zjawisko wpływu społecznego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Potrafi rozpoznać stereotypy tłumów i mity katastrofy U2: Ma umiejętności obserwacji, rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w kontekście zagrożeń lokalnych U3: Identyfikuje uwarunkowania funkcjonowania człowieka w sytuacjach kryzysowych z perspektywy psychospołecznej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1: Przejawia zainteresowanie problematyką wpływu społecznego i związanych z nim zagrożeń |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu jest korekta szeregu popularnych błędnych założeń na temat funkcjonowania człowieka w tłumie i w sytuacji zagrożenia. Zaprezentowane zostaną współczesne interpretacje zjawiska tłumu, paniki i rezultaty badań prowadzonych pod szyldem socjologii katastrof, stereotypy tłumów oraz mity dotyczące zachowań ludzi w trakcie katastrof środowiskowych i technologicznych. Podobnego krytycznego ujęcia domaga się szeroko rozpowszechniona wizja paniki i masowej histerii. zajęcia będą odbywać się zdalnie. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu wyrasta z zapoczątkowanego w XIX wieku europejskiego programu badań, łączonego z sylwetką Gustawa LeBona autora Psychologii tłumów (1895). Socjologiczną odpowiedź i zarazem kontynuację stanowią amerykańskie publikacje wydawane pod szyldem zachowań zbiorowych (collective behawior). Pojęcie zachowań zbiorowych odnoszone jest do stosunkowo spontanicznego i względnie nieustrukturyzowanego zachowania dużej liczby osób pozostającej pod wzajemnym wpływem. Tak definiowane zachowania zbiorowe przeciwstawiane są zachowaniom codziennym, konwencjonalnym i rutynowym. Koncepcja zachowań zbiorowych łączona jest z zjawiskiem tłumu, paniki, zamieszek, zachowań związanych z katastrofami, plotką, masową histerię, panikę moralną, modą i spekulacyjnym szaleństwem. Badacze zachowań zbiorowych wskazują na szereg stereotypowych interpretacji i społecznych mitów dotyczących zachowań ludzi w tłumie i w szeregu kryzysowych sytuacji. Korekta błędnych założeń istotna jest ze względu na szereg błędnych decyzji podejmowanych przez uczestników i osób zaangażowanych w przeciwdziałanie i interwencję w obliczu zachowań zbiorowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domański A., Aktualność koncepcji zachowań zbiorowych, „Studia Socjologiczne”, nr 4/2003, s. 27-55. Le Bon G., Psychologia tłumu, Helion 2011. Loranty K., Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Warszawa 2010 Literatura uzupełniająca: Domański A., Mit masowej paniki, „Na ratunek” nr 3/2009, s. 60-63. Domański A., Pozorna epidemia: masowe dolegliwości socjogenne, „Na ratunek”, nr 4/2009, s. 51-55. Duncan Ch. Scott S., Czarna Śmierć. Epidemie w Europie od starożytności do czasów współczesnych, Bellona, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student W1: Wymienia i charakteryzuje główne teorie tłumów i zachowań zbiorowych W2: Rozpoznaje stereotypy tłumów i mity katastrofy W3: Opisuje zachowania ludzi w sytuacji zagrożenia i oraz charakteryzuje zjawisko wpływu społecznego Student: U1: Potrafi rozpoznać stereotypy tłumów i mity katastrofy U2: Ma umiejętności obserwacji, rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w kontekście zagrożeń lokalnych U3: Identyfikuje uwarunkowania funkcjonowania człowieka w sytuacjach kryzysowych z perspektywy psychospołecznej Student K1: Przejawia zainteresowanie problematyką wpływu społecznego i związanych z nim zagrożeń |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne: > 60% (W1,W2, W3, U1, U2, K1) Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru Zaliczenie: >60 % poprawnych odpowiedzi. |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu jest korekta szeregu popularnych błędnych założeń na temat funkcjonowania człowieka w tłumie i w sytuacji zagrożenia. Zaprezentowane zostaną współczesne interpretacje zjawiska tłumu, paniki i rezultaty badań prowadzonych pod szyldem socjologii katastrof, stereotypy tłumów oraz mity dotyczące zachowań ludzi w trakcie katastrof środowiskowych i technologicznych. Podobnego krytycznego ujęcia domaga się szeroko rozpowszechniona wizja paniki i masowej histerii. zajęcia będą odbywać się zdalnie. |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładu wyrasta z zapoczątkowanego w XIX wieku europejskiego programu badań, łączonego z sylwetką Gustawa LeBona autora Psychologii tłumów (1895). Socjologiczną odpowiedź i zarazem kontynuację stanowią amerykańskie publikacje wydawane pod szyldem zachowań zbiorowych (collective behawior). Pojęcie zachowań zbiorowych odnoszone jest do stosunkowo spontanicznego i względnie nieustrukturyzowanego zachowania dużej liczby osób pozostającej pod wzajemnym wpływem. Tak definiowane zachowania zbiorowe przeciwstawiane są zachowaniom codziennym, konwencjonalnym i rutynowym. Koncepcja zachowań zbiorowych łączona jest z zjawiskiem tłumu, paniki, zamieszek, zachowań związanych z katastrofami, plotką, masową histerię, panikę moralną, modą i spekulacyjnym szaleństwem. Badacze zachowań zbiorowych wskazują na szereg stereotypowych interpretacji i społecznych mitów dotyczących zachowań ludzi w tłumie i w szeregu kryzysowych sytuacji. Korekta błędnych założeń istotna jest ze względu na szereg błędnych decyzji podejmowanych przez uczestników i osób zaangażowanych w przeciwdziałanie i interwencję w obliczu zachowań zbiorowych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domański A., Aktualność koncepcji zachowań zbiorowych, „Studia Socjologiczne”, nr 4/2003, s. 27-55. Le Bon G., Psychologia tłumu, Helion 2011. Loranty K., Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Warszawa 2010 Literatura uzupełniająca: Domański A., Mit masowej paniki, „Na ratunek” nr 3/2009, s. 60-63. Domański A., Pozorna epidemia: masowe dolegliwości socjogenne, „Na ratunek”, nr 4/2009, s. 51-55. Duncan Ch. Scott S., Czarna Śmierć. Epidemie w Europie od starożytności do czasów współczesnych, Bellona, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu jest korekta szeregu popularnych błędnych założeń na temat funkcjonowania człowieka w tłumie i w sytuacji zagrożenia. Zaprezentowane zostaną współczesne interpretacje zjawiska tłumu, paniki i rezultaty badań prowadzonych pod szyldem socjologii katastrof, stereotypy tłumów oraz mity dotyczące zachowań ludzi w trakcie katastrof środowiskowych i technologicznych. Podobnego krytycznego ujęcia domaga się szeroko rozpowszechniona wizja paniki i masowej histerii. zajęcia będą odbywać się zdalnie. |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładu wyrasta z zapoczątkowanego w XIX wieku europejskiego programu badań, łączonego z sylwetką Gustawa LeBona autora Psychologii tłumów (1895). Socjologiczną odpowiedź i zarazem kontynuację stanowią amerykańskie publikacje wydawane pod szyldem zachowań zbiorowych (collective behawior). Pojęcie zachowań zbiorowych odnoszone jest do stosunkowo spontanicznego i względnie nieustrukturyzowanego zachowania dużej liczby osób pozostającej pod wzajemnym wpływem. Tak definiowane zachowania zbiorowe przeciwstawiane są zachowaniom codziennym, konwencjonalnym i rutynowym. Koncepcja zachowań zbiorowych łączona jest z zjawiskiem tłumu, paniki, zamieszek, zachowań związanych z katastrofami, plotką, masową histerię, panikę moralną, modą i spekulacyjnym szaleństwem. Badacze zachowań zbiorowych wskazują na szereg stereotypowych interpretacji i społecznych mitów dotyczących zachowań ludzi w tłumie i w szeregu kryzysowych sytuacji. Korekta błędnych założeń istotna jest ze względu na szereg błędnych decyzji podejmowanych przez uczestników i osób zaangażowanych w przeciwdziałanie i interwencję w obliczu zachowań zbiorowych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domański A., Aktualność koncepcji zachowań zbiorowych, „Studia Socjologiczne”, nr 4/2003, s. 27-55. Le Bon G., Psychologia tłumu, Helion 2011. Loranty K., Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Warszawa 2010 Literatura uzupełniająca: Domański A., Mit masowej paniki, „Na ratunek” nr 3/2009, s. 60-63. Domański A., Pozorna epidemia: masowe dolegliwości socjogenne, „Na ratunek”, nr 4/2009, s. 51-55. Duncan Ch. Scott S., Czarna Śmierć. Epidemie w Europie od starożytności do czasów współczesnych, Bellona, Warszawa 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.