Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zachowania zbiorowe: tłum, panika, katastrofa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-OG-ZZTPK
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zachowania zbiorowe: tłum, panika, katastrofa
Jednostka: Pracownia Medycyny Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (18 godzin)

- udział w wykładach: 15 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny

- udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (7 godzin)

-czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny

-przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin


Łącznie: 25 godz. (1 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1: Wymienia i charakteryzuje główne teorie tłumów i zachowań zbiorowych

W2: Rozpoznaje stereotypy tłumów i mity katastrofy

W3: Opisuje zachowania ludzi w sytuacji zagrożenia i oraz charakteryzuje zjawisko wpływu społecznego

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: Potrafi rozpoznać stereotypy tłumów i mity katastrofy

U2: Ma umiejętności obserwacji, rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w kontekście zagrożeń lokalnych

U3: Identyfikuje uwarunkowania funkcjonowania człowieka w sytuacjach kryzysowych z perspektywy psychospołecznej

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student

K1: Przejawia zainteresowanie problematyką wpływu społecznego i związanych z nim zagrożeń

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład konwersatoryjny

- wykład problemowy

Skrócony opis:

Zasadniczym celem wykładu jest korekta szeregu popularnych błędnych założeń na temat funkcjonowania człowieka w tłumie i w sytuacji zagrożenia. Zaprezentowane zostaną współczesne interpretacje zjawiska tłumu, paniki i rezultaty badań prowadzonych pod szyldem socjologii katastrof, stereotypy tłumów oraz mity dotyczące zachowań ludzi w trakcie katastrof środowiskowych i technologicznych. Podobnego krytycznego ujęcia domaga się szeroko rozpowszechniona wizja paniki i masowej histerii.

zajęcia będą odbywać się zdalnie.

Pełny opis:

Problematyka wykładu wyrasta z zapoczątkowanego w XIX wieku europejskiego programu badań, łączonego z sylwetką Gustawa LeBona autora Psychologii tłumów (1895). Socjologiczną odpowiedź i zarazem kontynuację stanowią amerykańskie publikacje wydawane pod szyldem zachowań zbiorowych (collective behawior). Pojęcie zachowań zbiorowych odnoszone jest do stosunkowo spontanicznego i względnie nieustrukturyzowanego zachowania dużej liczby osób pozostającej pod wzajemnym wpływem. Tak definiowane zachowania zbiorowe przeciwstawiane są zachowaniom codziennym, konwencjonalnym i rutynowym. Koncepcja zachowań zbiorowych łączona jest z zjawiskiem tłumu, paniki, zamieszek, zachowań związanych z katastrofami, plotką, masową histerię, panikę moralną, modą i spekulacyjnym szaleństwem. Badacze zachowań zbiorowych wskazują na szereg stereotypowych interpretacji i społecznych mitów dotyczących zachowań ludzi w tłumie i w szeregu kryzysowych sytuacji. Korekta błędnych założeń istotna jest ze względu na szereg błędnych decyzji podejmowanych przez uczestników i osób zaangażowanych w przeciwdziałanie i interwencję w obliczu zachowań zbiorowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Domański A., Aktualność koncepcji zachowań zbiorowych, „Studia Socjologiczne”, nr 4/2003, s. 27-55.

Le Bon G., Psychologia tłumu, Helion 2011.

Loranty K., Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca:

Domański A., Mit masowej paniki, „Na ratunek” nr 3/2009, s. 60-63.

Domański A., Pozorna epidemia: masowe dolegliwości socjogenne, „Na ratunek”, nr 4/2009, s. 51-55.

Duncan Ch. Scott S., Czarna Śmierć. Epidemie w Europie od starożytności do czasów współczesnych, Bellona, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Student

W1: Wymienia i charakteryzuje główne teorie tłumów i zachowań zbiorowych

W2: Rozpoznaje stereotypy tłumów i mity katastrofy

W3: Opisuje zachowania ludzi w sytuacji zagrożenia i oraz charakteryzuje zjawisko wpływu społecznego

Student:

U1: Potrafi rozpoznać stereotypy tłumów i mity katastrofy

U2: Ma umiejętności obserwacji, rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w kontekście zagrożeń lokalnych

U3: Identyfikuje uwarunkowania funkcjonowania człowieka w sytuacjach kryzysowych z perspektywy psychospołecznej

Student

K1: Przejawia zainteresowanie problematyką wpływu społecznego i związanych z nim zagrożeń

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne: > 60% (W1,W2, W3, U1, U2, K1)

Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru

Zaliczenie: >60 % poprawnych odpowiedzi.

Praktyki zawodowe:

Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: Andrzej Domański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zasadniczym celem wykładu jest korekta szeregu popularnych błędnych założeń na temat funkcjonowania człowieka w tłumie i w sytuacji zagrożenia. Zaprezentowane zostaną współczesne interpretacje zjawiska tłumu, paniki i rezultaty badań prowadzonych pod szyldem socjologii katastrof, stereotypy tłumów oraz mity dotyczące zachowań ludzi w trakcie katastrof środowiskowych i technologicznych. Podobnego krytycznego ujęcia domaga się szeroko rozpowszechniona wizja paniki i masowej histerii.

zajęcia będą odbywać się zdalnie.

Pełny opis:

Problematyka wykładu wyrasta z zapoczątkowanego w XIX wieku europejskiego programu badań, łączonego z sylwetką Gustawa LeBona autora Psychologii tłumów (1895). Socjologiczną odpowiedź i zarazem kontynuację stanowią amerykańskie publikacje wydawane pod szyldem zachowań zbiorowych (collective behawior). Pojęcie zachowań zbiorowych odnoszone jest do stosunkowo spontanicznego i względnie nieustrukturyzowanego zachowania dużej liczby osób pozostającej pod wzajemnym wpływem. Tak definiowane zachowania zbiorowe przeciwstawiane są zachowaniom codziennym, konwencjonalnym i rutynowym. Koncepcja zachowań zbiorowych łączona jest z zjawiskiem tłumu, paniki, zamieszek, zachowań związanych z katastrofami, plotką, masową histerię, panikę moralną, modą i spekulacyjnym szaleństwem. Badacze zachowań zbiorowych wskazują na szereg stereotypowych interpretacji i społecznych mitów dotyczących zachowań ludzi w tłumie i w szeregu kryzysowych sytuacji. Korekta błędnych założeń istotna jest ze względu na szereg błędnych decyzji podejmowanych przez uczestników i osób zaangażowanych w przeciwdziałanie i interwencję w obliczu zachowań zbiorowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Domański A., Aktualność koncepcji zachowań zbiorowych, „Studia Socjologiczne”, nr 4/2003, s. 27-55.

Le Bon G., Psychologia tłumu, Helion 2011.

Loranty K., Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca:

Domański A., Mit masowej paniki, „Na ratunek” nr 3/2009, s. 60-63.

Domański A., Pozorna epidemia: masowe dolegliwości socjogenne, „Na ratunek”, nr 4/2009, s. 51-55.

Duncan Ch. Scott S., Czarna Śmierć. Epidemie w Europie od starożytności do czasów współczesnych, Bellona, Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: Andrzej Domański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zasadniczym celem wykładu jest korekta szeregu popularnych błędnych założeń na temat funkcjonowania człowieka w tłumie i w sytuacji zagrożenia. Zaprezentowane zostaną współczesne interpretacje zjawiska tłumu, paniki i rezultaty badań prowadzonych pod szyldem socjologii katastrof, stereotypy tłumów oraz mity dotyczące zachowań ludzi w trakcie katastrof środowiskowych i technologicznych. Podobnego krytycznego ujęcia domaga się szeroko rozpowszechniona wizja paniki i masowej histerii.

zajęcia będą odbywać się zdalnie.

Pełny opis:

Problematyka wykładu wyrasta z zapoczątkowanego w XIX wieku europejskiego programu badań, łączonego z sylwetką Gustawa LeBona autora Psychologii tłumów (1895). Socjologiczną odpowiedź i zarazem kontynuację stanowią amerykańskie publikacje wydawane pod szyldem zachowań zbiorowych (collective behawior). Pojęcie zachowań zbiorowych odnoszone jest do stosunkowo spontanicznego i względnie nieustrukturyzowanego zachowania dużej liczby osób pozostającej pod wzajemnym wpływem. Tak definiowane zachowania zbiorowe przeciwstawiane są zachowaniom codziennym, konwencjonalnym i rutynowym. Koncepcja zachowań zbiorowych łączona jest z zjawiskiem tłumu, paniki, zamieszek, zachowań związanych z katastrofami, plotką, masową histerię, panikę moralną, modą i spekulacyjnym szaleństwem. Badacze zachowań zbiorowych wskazują na szereg stereotypowych interpretacji i społecznych mitów dotyczących zachowań ludzi w tłumie i w szeregu kryzysowych sytuacji. Korekta błędnych założeń istotna jest ze względu na szereg błędnych decyzji podejmowanych przez uczestników i osób zaangażowanych w przeciwdziałanie i interwencję w obliczu zachowań zbiorowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Domański A., Aktualność koncepcji zachowań zbiorowych, „Studia Socjologiczne”, nr 4/2003, s. 27-55.

Le Bon G., Psychologia tłumu, Helion 2011.

Loranty K., Psychospołeczne uwarunkowania zachowań jednostek i grup społecznych w sytuacjach zagrożeń. Wybrane problemy, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca:

Domański A., Mit masowej paniki, „Na ratunek” nr 3/2009, s. 60-63.

Domański A., Pozorna epidemia: masowe dolegliwości socjogenne, „Na ratunek”, nr 4/2009, s. 51-55.

Duncan Ch. Scott S., Czarna Śmierć. Epidemie w Europie od starożytności do czasów współczesnych, Bellona, Warszawa 2008.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)