Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodologia badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Opm11MBN-2
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań naukowych
Jednostka: Katedra Transplantologii i Chirurgii Ogólnej
Grupy: Przedmioty do wyboru dla 1 semestru 1 roku S2 kierunku optometria
Punkty ECTS i inne: 3.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z matematyki i statystyki.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

wykład – 10 h

ćwiczenia – 20 h


1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

wykłady: 10 h

ćwiczenia: 20 h

konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 2 h

przeprowadzenie kolokwium: 1 h

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33h, co odpowiada 1,3 punktom ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

wykłady: 20 h

ćwiczenia audytoryjne: 20 h

przygotowanie do ćwiczeń: 13h

czytanie literatury fachowej: 12h

konsultacje:2h

przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7h + 1 h = 8h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 75h, co odpowiada 3 punktom ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 7 + 1 = 8h (0,32 punktu ECTS)

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktom ECTS


4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

Udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 20h

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20h, co odpowiada 0,8 punktom ECTS


5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Objaśnia wykorzystanie przepisów prawa oraz zasad etycznych w medycynie i biotechnologii (K_W19)

W2: Posiada właściwą wiedzę dla wykonywanego zawodu w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych (K_20)

W3: Omawia pojęcia z zakresu wybranych specjalistycznych procedur medycznych stosowanych w zakresie czynności klinicznych (K_W18)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, katalogów, norm i patentów oraz dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie (K_U04)

U2: Potrafi zaprezentować wyniki prac badawczych i projektowych (K_U11)

U3: Posiada umiejętność zastosowania zasady „uczenia się przez całe życie”, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych poprzez odpowiednie planowanie i realizację procesu samokształcenia (K_U05)

U4: Posiada umiejętność stosowania technik efektywnego komunikowania się i negocjacji (K_U13)

U5: Potrafi sformułować plan działań odpowiadających potrzebom pacjenta, klienta oraz grupy społecznej (K_U15)

U6: Posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania i wystąpień ustnych w zakresie dyscypliny naukowej właściwej dla studiowanego kierunku studiów (K_U10, K_U11)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji osobistych i społecznych (K_K02)

K2: Przestrzega zasad zachowywania się w sposób profesjonalny, zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur (K_05)

K3: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (K_K01)

K4: Jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów (K_K04)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny

-wykład problemowy

- wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia:

-dyskusja dydaktyczna

-drzewo decyzyjne

-projektowanie i analiza badań naukowych

-metody eksponujące


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- projektu

Skrócony opis:

Przedmiot metodologia badań naukowych ma celu zapoznanie studenta rozumienia i interpretowania wiedzy dotyczącej definiowania problemu badawczego, formułowania pytania klinicznego oraz hipotez badawczych, planowania badania naukowego mającego na celu weryfikację postawionych hipotez, doboru metod i narzędzi badawczych, samodzielnego gromadzenia, archiwizacji i analizy danych zgromadzonych podczas prowadzenia badań naukowych oraz samodzielnego przygotowania pracy dyplomowej. Student zostanie zapoznany z podstawami biostatystyki tj. z rodzajem testów statystycznych stosowanych w badaniach biomedycznych oraz zasadami doboru testu statystycznego w celu planowania badań, obliczenia wielkości próby oraz weryfikacji hipotezy badawczej.

Pełny opis:

Wykłady:

Wykłady mają na celu przekazanie studentowi wiedzy teoretycznej z zakresu metodologii badań naukowych. Przedstawione zostaną między innymi zasady etyki w badaniach naukowych, cele prowadzenia badań, rodzaje badań klinicznych, eksperymentalnych i obserwacyjnych, hierarchię ich wiarygodności, etapy i metody planowania badań, zasady formułowania pytania klinicznego i hipotez badawczych oraz ich uzasadnianie; kryteria doboru mierzonych punktów końcowych, określania liczebności grupy, czasu obserwacji pacjentów, częstości wizyt kontrolnych; sposoby doboru i gromadzenia piśmiennictwa, zasady randomizacji, doboru grupy badanej i kontrolnej (zrównoważenia czynników zakłócających), mierzonych parametrów (punktów końcowych), zabierania danych i ich analizy, kontroli jakości posiadanej bazy danych, sposobu prezentacji wyników, w zależności od rodzaju i celu badania, sposoby i parametry pomiaru efektu interwencji, oceny jego istotności statystycznej i klinicznej, wnioskowania.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia mają na celu wykształcenie umiejętności praktycznych z zakresu metodologii badań naukowych w dziedzinie nauk medycznych. Student będzie miał możliwość praktycznej nauki zagadnień przedstawionych w trakcie wykładów. Student pozna też podstawowe zasady przygotowania samej pracy magisterskiej, jak i późniejszych publikacji, z uwzględnieniem graficznego opracowania wyników.

Literatura:

1. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004

2. Maćkiewicz J, Jak pisać teksty naukowe?, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996

Metody i kryteria oceniania:

Praca w trakcie ćwiczeń – K1-K7, U1-U4

Kolokwium końcowe pisemne – W1-W3

% uzyskanych punktów - Ocena

92≤…..≤100 - bdb (5)

88≤…..<92 - db+ (4+)

80≤…..<88 - db (4)

71≤…..<80 - dst+ (3+)

60≤…..<71 - dst (3)

0…..<60 - ndst (2)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sikora
Prowadzący grup: Joanna Bugieda, Aleksandra Karczmarska-Wódzka, Joanna Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot metodologia badań naukowych ma celu zapoznanie studenta rozumienia i interpretowania wiedzy dotyczącej definiowania problemu badawczego, formułowania pytania klinicznego oraz hipotez badawczych, planowania badania naukowego mającego na celu weryfikację postawionych hipotez, doboru metod i narzędzi badawczych, samodzielnego gromadzenia, archiwizacji i analizy danych zgromadzonych podczas prowadzenia badań naukowych oraz samodzielnego przygotowania pracy dyplomowej. Student zostanie zapoznany z podstawami biostatystyki tj. z rodzajem testów statystycznych stosowanych w badaniach biomedycznych oraz zasadami doboru testu statystycznego w celu planowania badań, obliczenia wielkości próby oraz weryfikacji hipotezy badawczej.

Pełny opis:

Wykłady:

Wykłady mają na celu przekazanie studentowi wiedzy teoretycznej z zakresu metodologii badań naukowych. Przedstawione zostaną między innymi zasady etyki w badaniach naukowych, cele prowadzenia badań, rodzaje badań klinicznych, eksperymentalnych i obserwacyjnych, hierarchię ich wiarygodności, etapy i metody planowania badań, zasady formułowania pytania klinicznego i hipotez badawczych oraz ich uzasadnianie; kryteria doboru mierzonych punktów końcowych, określania liczebności grupy, czasu obserwacji pacjentów, częstości wizyt kontrolnych; sposoby doboru i gromadzenia piśmiennictwa, zasady randomizacji, doboru grupy badanej i kontrolnej (zrównoważenia czynników zakłócających), mierzonych parametrów (punktów końcowych), zabierania danych i ich analizy, kontroli jakości posiadanej bazy danych, sposobu prezentacji wyników, w zależności od rodzaju i celu badania, sposoby i parametry pomiaru efektu interwencji, oceny jego istotności statystycznej i klinicznej, wnioskowania.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia mają na celu wykształcenie umiejętności praktycznych z zakresu metodologii badań naukowych w dziedzinie nauk medycznych. Student będzie miał możliwość praktycznej nauki zagadnień przedstawionych w trakcie wykładów. Student pozna też podstawowe zasady przygotowania samej pracy magisterskiej, jak i późniejszych publikacji, z uwzględnieniem graficznego opracowania wyników.

Literatura:

1. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004

2. Maćkiewicz J, Jak pisać teksty naukowe?, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996

Uwagi:

W formie zdalnej program zajęć będzie realizowany za pomocą platformy Moodle zgodnie z planem zajęć przewidzianym na semestr.

Link do zajęć:

- wykłady: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1313

- ćwiczenia: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1313

grupa, w której Prowadzącym jest Joanna Bugieda https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1346

Hasło do kursu Prowadzący udostępnia Studentom po kontakcie mailowym za pomocą e-maila z końcówką @stud.umk.pl

Należy kontaktować się po adresem: akar@cm.umk.pl, joanna.bugieda@cm.umk.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karczmarska-Wódzka
Prowadzący grup: Joanna Bugieda, Aleksandra Karczmarska-Wódzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot metodologia badań naukowych ma celu zapoznanie studenta rozumienia i interpretowania wiedzy dotyczącej definiowania problemu badawczego, formułowania pytania klinicznego oraz hipotez badawczych, planowania badania naukowego mającego na celu weryfikację postawionych hipotez, doboru metod i narzędzi badawczych, samodzielnego gromadzenia, archiwizacji i analizy danych zgromadzonych podczas prowadzenia badań naukowych oraz samodzielnego przygotowania pracy dyplomowej. Student zostanie zapoznany z podstawami biostatystyki tj. z rodzajem testów statystycznych stosowanych w badaniach biomedycznych oraz zasadami doboru testu statystycznego w celu planowania badań, obliczenia wielkości próby oraz weryfikacji hipotezy badawczej.

Pełny opis:

Wykłady:

Wykłady mają na celu przekazanie studentowi wiedzy teoretycznej z zakresu metodologii badań naukowych. Przedstawione zostaną między innymi zasady etyki w badaniach naukowych, cele prowadzenia badań, rodzaje badań klinicznych, eksperymentalnych i obserwacyjnych, hierarchię ich wiarygodności, etapy i metody planowania badań, zasady formułowania pytania klinicznego i hipotez badawczych oraz ich uzasadnianie; kryteria doboru mierzonych punktów końcowych, określania liczebności grupy, czasu obserwacji pacjentów, częstości wizyt kontrolnych; sposoby doboru i gromadzenia piśmiennictwa, zasady randomizacji, doboru grupy badanej i kontrolnej (zrównoważenia czynników zakłócających), mierzonych parametrów (punktów końcowych), zabierania danych i ich analizy, kontroli jakości posiadanej bazy danych, sposobu prezentacji wyników, w zależności od rodzaju i celu badania, sposoby i parametry pomiaru efektu interwencji, oceny jego istotności statystycznej i klinicznej, wnioskowania.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia mają na celu wykształcenie umiejętności praktycznych z zakresu metodologii badań naukowych w dziedzinie nauk medycznych. Student będzie miał możliwość praktycznej nauki zagadnień przedstawionych w trakcie wykładów. Student pozna też podstawowe zasady przygotowania samej pracy magisterskiej, jak i późniejszych publikacji, z uwzględnieniem graficznego opracowania wyników.

Literatura:

1. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004

2. Maćkiewicz J, Jak pisać teksty naukowe?, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karczmarska-Wódzka
Prowadzący grup: Joanna Bugieda, Aleksandra Karczmarska-Wódzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)