Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowane badanie refrakcji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Opm11ZBR-2
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowane badanie refrakcji
Jednostka: Katedra Chorób Oczu
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku S2 kierunku optometria
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość: anatomii i fizjologii narządu wzroku, podstaw optyki okularowej, podstaw badania i korekcji wad refrakcji

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 25 godzin

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

- konsultacje: 7 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny

- przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 4 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 78 godzin, co odpowiada 3,1 punktom ECTS


2.Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 25 godzin

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 25 godzin

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 4 godziny

- czytanie wskazanej literatury: 20 godzin

- konsultacje: 7 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 + 2 = 22 godziny

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25 + 4 = 29 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 169 godziny, co odpowiada 6,5 punktom ECTS


3. Nakład pracy w powiązaniu z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin

- konsultacje badawczo – naukowe: 2 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin

- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową

(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 20 godzin

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 15 godzin

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 8 godzin

- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 87 godzin, co odpowiada 3,3 punktom ECTS


4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 + 2 = 22 godziny (0,8 punktu ECTS)

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25 + 4 = 29 godzin (1 punkt ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 35 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

35 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy




Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Przedstawia historię korekcji wad refrakcji (K_W1)

W2: Charakteryzuje anatomię i fizjologię oka oraz prawa optyki w aspekcie korekcji wad wzroku (K_W17)

W3: Opisuje cechy oka miarowego oraz omawia wady wzroku (K_W4)

W4: Przedstawia standardowe i zaawansowane procedury badania refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi z uwzględnieniem badania obuocznego i po porażeniu akomodacji (K_W2)

W5: Omawia metody korekcji wad wzroku u dzieci, młodzieży i dorosłych (K_W3, K_W44)

W6: Charakteryzuje odrębności korekcji wad refrakcji u dzieci (K_W37)

W7: Omawia objawy, sposoby diagnostyki i korekcji starczowzroczności (K_W3, K_W40)

W8: Przedstawia wady refrakcji towarzyszące patologiom przedniego odcinka oka (K_W22)

W9: Opisuje metody edukacji i prowadzenia pacjentów z wadami refrakcji (K_W25)

W10: Opisuje metody zbierania danych, zasady prowadzenia badań naukowych z zakresu refrakcji (K_W13)



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Korzysta ze źródeł historycznych i naukowych omawiając sposoby korekcji wad wzroku w przeszłości (K_U1, K_U8)

U2: Przeprowadza szczegółowy wywiad i wstępne badanie optometryczne u osób z wadami refrakcji (K_U2, K_U3)

U3: Dokonuje pomiaru refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi z uwzględnieniem badania obuocznego i po porażeniu akomodacji (K_U4)

U4: Rozwiązuje problemy związane ze złą tolerancją korekcji (K_U4, K_U5)

U5: Prowadzi badania kontrolne i edukuje pacjentów z wadami refrakcji (K_U9, K_U12)

U6: Wykorzystuje zasady optyki geometrycznej i okularowej w aspekcie wyrównania wad wzroku (K_U21)

U7: Potrafi komunikować się z pacjentami z różnych grup społecznych, zawodowych i wiekowych (K_U18)

U8: Tworzy czytelną i spójną dokumentację medyczną pacjenta (K_U6)

U9: Współpracuje z innymi specjalistami z zakresu ochrony zdrowia u celu zapewnienia prawidłowej opieki nad osobą z wadą refrakcji (K_U7)

U10: Wykazuje zrozumienie prawnych i etycznych zobowiązań optometrysty oraz potrzebę uczenia się przez całe życie (K_U20, K_U51)

U11: Uczestniczy w procesie naukowym planując i realizując zadania badawcze z zakresu refrakcji (K_U15, K_U16)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K1)

K2: W sposób kulturalny odnosi się do pacjenta (K_K3)

K3: Odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych oraz pracownikami służby zdrowia (K_K7)

K4: Krytycznie ocenia wyniki korekcji wad refrakcji (K_K10)

K5: Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności z prowadzenia pacjenta z wadą refrakcji (K_K11)

K6: Wykazuje kreatywne podejście do problemów związanych z wykonywaniem zawodu optometrysty lub prowadzaniem badań naukowych (K_K14)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia

• dyskusja dydaktyczna

• ćwiczenia kliniczne

• analiza przypadków

• drzewo decyzyjne

• uczenie wspomagane komputerem

• metody eksponujące: film, pokaz


Skrócony opis:

Przedmiot „Zaawansowane badanie refrakcji” ma na celu szczegółowe zapoznanie studenta z wadami układu optycznego oka oraz przygotowanie do samodzielnego pomiaru refrakcji oka i korekcji wad wzroku. Omówione zostaną standardowe i zaawansowane procedury badania refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi. Ponadto student nauczy się krytycznie oceniać wyniki przeprowadzonego badania refrakcji oraz posiądzie umiejętność kształtowania poczucia odpowiedzialności za jego jakość.

Pełny opis:

Wykłady mają na celu zdobycie szczegółowej wiedzy teoretycznej z zakresu badania refrakcji oraz korekcji wad wzroku. Na wstępie zostanie utrwalona wiedza z zakresu anatomii i fizjologii oraz optyki oka miarowego i niemiarowego. Następnie będą omówione zaawansowane procedury badania refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi z uwzględnieniem oceny obuocznej i po porażeniu akomodacji. Przedstawione zostaną także przyrządy wykorzystywane do oceny refrakcji i korekcji wad refrakcji. Student zostanie zapoznany z problemami związanymi ze złą tolerancją korekcji, scharakteryzowane będą jej przyczyny i sposoby zapobiegania.

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu oceny refrakcji i korygowania wad wzroku. Ćwiczenia będą się odbywały w pracowni optometrycznej, a studenci będą mieli możliwość przeprowadzania badania u kolegów i pacjentów. Szkolenie obejmuje wywiad z pacjentem, podstawowe badanie optometryczne, ocenę przedniego odcinka w lampie szczelinowej oraz tworzenie i prowadzenie odpowiedniej dokumentacji medycznej. Ważną częścią ćwiczeń będzie umiejętność kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość przeprowadzonego badania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. A. Styszyński: „Korekcja wad wzroku - procedury badania refrakcji”, AlfaMedica Press, Bielsko-Biała 2009.

2. T. Grosvenor: „Optometria”, Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2011.

3. M. Jarzębińska-Vecerova, D. Tuleja: „Podstawy refrakcji oka i korekcji wad wzroku”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2005.

4. J. Bartkowska: „Optyka i korekcja wad wzroku”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1996.

5. D. G. Hunter, C. E. West, red. wyd. pol. M. Misiuk-Hojło, M. Zając: „Optyka okulistyczna”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2012.

6. A. Lens, S.C. Nemeth, J.K. Ledford: „Anatomia i fizjologia narządu wzroku”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. A. Sojecki: „Optyka”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

2. „Optyka kliniczna” - Basic and Clinical Science Course, red. J. Szaflik, A.M. Ambroziak, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009

3. M. Zając: „Optyka okularowa”, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2007.

4. M. Zając: „Optyka w zadaniach dla optometrystów”, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2011.

5. J.K. Ledford, V. Sanders: „Badanie w lampie szczelinowej”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2011.

2. L. DuBois, red. wyd. pol. M. Misiuk-Hojło: „Badania okulistyczne”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy pisemny (0-30 pkt; >60%); W1-W10

Punktacja (%) Punktacja Ocena

< 60% <18 ndst

60,00 – 68,00 18 -20 dst

68,01 – 76,00 21 - 22 dst+

76,01 – 84,00 23 - 25 db

84,01 – 92,00 26 - 27 db+

92,01 – 100 28 - 30 bdb

Egzamin końcowy praktyczny (0-30 pkt; >60%); W3-9, U1-U11

Punktacja (%) Punktacja Ocena

< 60% <18 ndst

60,00 – 68,00 18 -20 dst

68,01 – 76,00 21 - 22 dst+

76,01 – 84,00 23 - 25 db

84,01 – 92,00 26 - 27 db+

92,01 – 100 28 - 30 bdb

Kolokwium końcowe pisemne (0-30 pkt; >60%); W1-W6

Kolokwium końcowe praktyczne (0-30 pkt; >60%); U1-U6

Sprawdzian ustny (0-15 pkt; >60%); W1-W10

Sprawdzian pisemny (0-15 pkt; >60%); W1-W10

Raport (0-15 pkt; >60%); W1-W10

Sprawdzian praktyczny (0-30 pkt; >60%); W3-9, U1-U11

Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K6

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Kałużny
Prowadzący grup: Bartłomiej Kałużny, Magdalena Kaszuba-Modrzejewska, Marzena Petrus, Ilona Piotrowiak-Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Kałużny
Prowadzący grup: Bartłomiej Kałużny, Magdalena Kaszuba-Modrzejewska, Marzena Petrus, Ilona Piotrowiak-Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Kałużny
Prowadzący grup: Magdalena Kaszuba-Modrzejewska, Marzena Petrus, Ilona Piotrowiak-Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)