Zaawansowane badanie refrakcji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Opm11ZBR-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowane badanie refrakcji |
Jednostka: | Katedra Chorób Oczu |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku S2 kierunku optometria |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość: anatomii i fizjologii narządu wzroku, podstaw optyki okularowej, podstaw badania i korekcji wad refrakcji |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 25 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - konsultacje: 7 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny - przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 4 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 78 godzin, co odpowiada 3,1 punktom ECTS 2.Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 25 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 25 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 4 godziny - czytanie wskazanej literatury: 20 godzin - konsultacje: 7 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 + 2 = 22 godziny - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25 + 4 = 29 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 169 godziny, co odpowiada 6,5 punktom ECTS 3. Nakład pracy w powiązaniu z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin - konsultacje badawczo – naukowe: 2 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin - udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 20 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 8 godzin - przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 87 godzin, co odpowiada 3,3 punktom ECTS 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 + 2 = 22 godziny (0,8 punktu ECTS) - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25 + 4 = 29 godzin (1 punkt ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 35 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Przedstawia historię korekcji wad refrakcji (K_W1) W2: Charakteryzuje anatomię i fizjologię oka oraz prawa optyki w aspekcie korekcji wad wzroku (K_W17) W3: Opisuje cechy oka miarowego oraz omawia wady wzroku (K_W4) W4: Przedstawia standardowe i zaawansowane procedury badania refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi z uwzględnieniem badania obuocznego i po porażeniu akomodacji (K_W2) W5: Omawia metody korekcji wad wzroku u dzieci, młodzieży i dorosłych (K_W3, K_W44) W6: Charakteryzuje odrębności korekcji wad refrakcji u dzieci (K_W37) W7: Omawia objawy, sposoby diagnostyki i korekcji starczowzroczności (K_W3, K_W40) W8: Przedstawia wady refrakcji towarzyszące patologiom przedniego odcinka oka (K_W22) W9: Opisuje metody edukacji i prowadzenia pacjentów z wadami refrakcji (K_W25) W10: Opisuje metody zbierania danych, zasady prowadzenia badań naukowych z zakresu refrakcji (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Korzysta ze źródeł historycznych i naukowych omawiając sposoby korekcji wad wzroku w przeszłości (K_U1, K_U8) U2: Przeprowadza szczegółowy wywiad i wstępne badanie optometryczne u osób z wadami refrakcji (K_U2, K_U3) U3: Dokonuje pomiaru refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi z uwzględnieniem badania obuocznego i po porażeniu akomodacji (K_U4) U4: Rozwiązuje problemy związane ze złą tolerancją korekcji (K_U4, K_U5) U5: Prowadzi badania kontrolne i edukuje pacjentów z wadami refrakcji (K_U9, K_U12) U6: Wykorzystuje zasady optyki geometrycznej i okularowej w aspekcie wyrównania wad wzroku (K_U21) U7: Potrafi komunikować się z pacjentami z różnych grup społecznych, zawodowych i wiekowych (K_U18) U8: Tworzy czytelną i spójną dokumentację medyczną pacjenta (K_U6) U9: Współpracuje z innymi specjalistami z zakresu ochrony zdrowia u celu zapewnienia prawidłowej opieki nad osobą z wadą refrakcji (K_U7) U10: Wykazuje zrozumienie prawnych i etycznych zobowiązań optometrysty oraz potrzebę uczenia się przez całe życie (K_U20, K_U51) U11: Uczestniczy w procesie naukowym planując i realizując zadania badawcze z zakresu refrakcji (K_U15, K_U16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K1) K2: W sposób kulturalny odnosi się do pacjenta (K_K3) K3: Odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych oraz pracownikami służby zdrowia (K_K7) K4: Krytycznie ocenia wyniki korekcji wad refrakcji (K_K10) K5: Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności z prowadzenia pacjenta z wadą refrakcji (K_K11) K6: Wykazuje kreatywne podejście do problemów związanych z wykonywaniem zawodu optometrysty lub prowadzaniem badań naukowych (K_K14) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny Ćwiczenia • dyskusja dydaktyczna • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków • drzewo decyzyjne • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Zaawansowane badanie refrakcji” ma na celu szczegółowe zapoznanie studenta z wadami układu optycznego oka oraz przygotowanie do samodzielnego pomiaru refrakcji oka i korekcji wad wzroku. Omówione zostaną standardowe i zaawansowane procedury badania refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi. Ponadto student nauczy się krytycznie oceniać wyniki przeprowadzonego badania refrakcji oraz posiądzie umiejętność kształtowania poczucia odpowiedzialności za jego jakość. |
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu zdobycie szczegółowej wiedzy teoretycznej z zakresu badania refrakcji oraz korekcji wad wzroku. Na wstępie zostanie utrwalona wiedza z zakresu anatomii i fizjologii oraz optyki oka miarowego i niemiarowego. Następnie będą omówione zaawansowane procedury badania refrakcji metodami obiektywnymi i subiektywnymi z uwzględnieniem oceny obuocznej i po porażeniu akomodacji. Przedstawione zostaną także przyrządy wykorzystywane do oceny refrakcji i korekcji wad refrakcji. Student zostanie zapoznany z problemami związanymi ze złą tolerancją korekcji, scharakteryzowane będą jej przyczyny i sposoby zapobiegania. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu oceny refrakcji i korygowania wad wzroku. Ćwiczenia będą się odbywały w pracowni optometrycznej, a studenci będą mieli możliwość przeprowadzania badania u kolegów i pacjentów. Szkolenie obejmuje wywiad z pacjentem, podstawowe badanie optometryczne, ocenę przedniego odcinka w lampie szczelinowej oraz tworzenie i prowadzenie odpowiedniej dokumentacji medycznej. Ważną częścią ćwiczeń będzie umiejętność kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość przeprowadzonego badania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Styszyński: „Korekcja wad wzroku - procedury badania refrakcji”, AlfaMedica Press, Bielsko-Biała 2009. 2. T. Grosvenor: „Optometria”, Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2011. 3. M. Jarzębińska-Vecerova, D. Tuleja: „Podstawy refrakcji oka i korekcji wad wzroku”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2005. 4. J. Bartkowska: „Optyka i korekcja wad wzroku”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1996. 5. D. G. Hunter, C. E. West, red. wyd. pol. M. Misiuk-Hojło, M. Zając: „Optyka okulistyczna”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2012. 6. A. Lens, S.C. Nemeth, J.K. Ledford: „Anatomia i fizjologia narządu wzroku”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010. Literatura uzupełniająca: 1. A. Sojecki: „Optyka”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985. 2. „Optyka kliniczna” - Basic and Clinical Science Course, red. J. Szaflik, A.M. Ambroziak, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009 3. M. Zając: „Optyka okularowa”, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2007. 4. M. Zając: „Optyka w zadaniach dla optometrystów”, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2011. 5. J.K. Ledford, V. Sanders: „Badanie w lampie szczelinowej”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2011. 2. L. DuBois, red. wyd. pol. M. Misiuk-Hojło: „Badania okulistyczne”, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy pisemny (0-30 pkt; >60%); W1-W10 Punktacja (%) Punktacja Ocena < 60% <18 ndst 60,00 – 68,00 18 -20 dst 68,01 – 76,00 21 - 22 dst+ 76,01 – 84,00 23 - 25 db 84,01 – 92,00 26 - 27 db+ 92,01 – 100 28 - 30 bdb Egzamin końcowy praktyczny (0-30 pkt; >60%); W3-9, U1-U11 Punktacja (%) Punktacja Ocena < 60% <18 ndst 60,00 – 68,00 18 -20 dst 68,01 – 76,00 21 - 22 dst+ 76,01 – 84,00 23 - 25 db 84,01 – 92,00 26 - 27 db+ 92,01 – 100 28 - 30 bdb Kolokwium końcowe pisemne (0-30 pkt; >60%); W1-W6 Kolokwium końcowe praktyczne (0-30 pkt; >60%); U1-U6 Sprawdzian ustny (0-15 pkt; >60%); W1-W10 Sprawdzian pisemny (0-15 pkt; >60%); W1-W10 Raport (0-15 pkt; >60%); W1-W10 Sprawdzian praktyczny (0-30 pkt; >60%); W3-9, U1-U11 Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K6 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Kałużny | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Kałużny, Magdalena Kaszuba-Modrzejewska, Marzena Petrus, Ilona Piotrowiak-Słupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Kałużny | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Kałużny, Magdalena Kaszuba-Modrzejewska, Marzena Petrus, Ilona Piotrowiak-Słupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Kałużny | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kaszuba-Modrzejewska, Marzena Petrus, Ilona Piotrowiak-Słupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.