Podstawy chorób wewnętrznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Opm12PCHW-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy chorób wewnętrznych |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku S2 kierunku optometria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 30 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 25 godzin - przygotowanie wypowiedzi ustnej na ćwiczenia: 3 godziny - czytanie wskazanej literatury: 30 godzin - konsultacje: 3 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 25 + 2 = 27 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 155 godzin, co odpowiada 5,5 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Zna ogólne zasady zbierania wywiadu lekarskiego, nawiązania relacji z pacjentem. Zna zasadę i potrzebę dochowania tajemnicy lekarskiej. Omawia metody oceny stanu ogólnego pacjenta (K_W11, K_W12). W2. Omawia zasady badania podmiotowego, ze szczególnym uwzględnieniem chorób i urazów oczu. Omawia podstawowe objawy w badaniu podmiotowym i przedmiotowym, w szczególności dotyczące oka (K_W11, K_W12). W3: Omawia wybrane objawy ogólne i miejscowe, w tym objawiające się na skórze i tkance podskórnej: podstawowe zmiany skórne, gorączka, żółtaczka, sinica, bladość, obrzęki, otyłość, obrzęk naczynioruchowy (K_W11, K_W12). W4. Omawia nadciśnienie tętnicze: definicja, czynniki ryzyka, rozpoznanie, zasady pomiaru ciśnienia tętniczego, powikłania (retinopatia nadciśnieniowa). Omawia przyczyny wtórnego nadciśnienia tętniczego, nadciśnienie oporne na leczenie oraz wpływ nadciśnienia tętniczego na oko i rolę badania dna oka w stanie ostrym i przewlekłym. (K_W11, K_W12) W5. Omawia cukrzycę: klasyfikacja, czynniki ryzyka, objawy, rozpoznanie i powikłania, a także wpływ cukrzycy na oko. Zna cechy retinopatii i neuropatii cukrzycowej. (K_W11, K_W12). W6. Omawia wybrane choroby układu krążenia: miażdżycę, chorobę wieńcową, zawał serca, omawia przyczyny bólu w klatce piersiowej, a także wpływ chorób układu sercowo – naczyniowego na oko (K_W11, K_W12). W7. Omawia migotanie przedsionków jako najczęstszą arytmię – definicja, przyczyny, objawy, diagnostyka, powikłania – wpływ choroby oraz jej leczenia na oko i układ nerwowy ( leczenie przeciwkrzepliwe) (K_W11, K_W12). W8. Omawia i zna zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz zasady pierwszej pomocy w zadławieniu (K_W11, K_W12). W9. Charakteryzuje zagrożenia wynikające z nałogu palenia papierosów. Przedstawia podstawowe sposoby rzucania palenia. Omawia zasady profilaktyki chorób serca i naczyń (K_W11, K_W12). W10. Prezentuje objawy i odchylenia w badaniu fizykalnym w wybranych endokrynopatiach i nowotworach: nadczynność i niedoczynność tarczycy, guzy przysadki mózgowej, a także wpływ wybranych zaburzeń endokrynologicznych na oko. (K_W11, K_W12). W11. Zna podstawowe objawy ze strony układu nerwowego, charakteryzuje udar mózgu i objawy obrzęku mózgu. (K_W11, K_W12). W12. Omawia wybrane objawy i choroby układu oddechowego: zapalenie płuc, astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc, zna objawy niewydolności oddechowej. (K_W11, K_W12). W13. Omawia cechy bólu brzucha, choroby powodujące ostry ból brzucha, jak zapalenie trzustki. (K_W11, K_W12). W14.Omawia wybrane objawy i choroby układu pokarmowego: choroba wrzodowa i krwawienie z przewodu pokarmowego, WZW typu B i C, powiększenie wątroby, żółtaczka (K_W11, K_W12). W15. Charakteryzuje definicje oraz podstawowe objawy i przyczyny ostrego i przewlekłego uszkodzenia nerek (K_W11, K_W12). W16. Omawia najczęstsze nowotwory złośliwe: rak płuca i rak piersi i prostaty a także wpływ wybranych chorób nowotworowych na oko (K_W11, K_W12). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Przeprowadza szczegółowy wywiad dotyczący chorób ogólnoustrojowych, leków, stylu życia i chorób w rodzinie (K_U2). U2: Umiejętnie komunikuje się z pacjentem w różnym wieku (K_U5). U3: Rozpoznaje najczęstsze procesy patologiczne i choroby ogólne wpływające na narząd wzroku (K_U14). U4: Przeprowadza wywiad ogólnomedyczny z osobami z różnych grup społecznych, zawodowych i wiekowych (K_U18) U5: Zna podstawowe zasady badania przedmiotowego, w tym uproszczonego badania neurologicznego. U6: Zna zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: W sposób kulturalny odnosi się do pacjenta (K_K03) K2: Odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych oraz pracownikami służby zdrowia (K_K07) K3: Rozróżnia problemy w komunikacji wynikające z niepełnosprawności i choroby przewlekłej (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny Ćwiczenia • dyskusja dydaktyczna • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków • drzewo decyzyjne • uczenie wspomagane komputerem |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot podstawy chorób wewnętrznych ma celu przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu chorób wewnętrznych oraz zapoznanie z zasadami przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć z podstaw chorób wewnętrznych studenci zdobędą podstawową wiedzę dotyczącą obrazu klinicznego, diagnostyki i postępowania w wybranych jednostkach chorobowych, a także w jaki sposób mogą one wpłynąć na narząd wzroku. Zostaną zaznajomieni z objawami i odchyleniami w badaniu fizykalnym typowymi dla różnych chorób układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowo-płciowego i dokrewnego. Omówione zostaną także tematy zagrożeń dla zdrowia publicznego (nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, miażdżyca, nowotwory). W trakcie zajęć praktycznych studenci posiądą umiejętność prawidłowego zbierania wywiadu, a także poznają podstawowe zasady przeprowadzania badania przedmiotowego. Studenci zapoznają się także z zasadami prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Choroby wewnętrzne. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, położnictwa i fizjoterapii. Red. Wierusz-Wysocka B., Zozulińska-Ziółkiewicz D., Pisarczyk-Wiza D., Naskręt D. UM Poznań, 2008. 2. Badanie kliniczne Macleod. Red. Douglas G., Nicol F., Robertson C. Elsevier Urban & Partner, 2010. 3. Interna Szczeklika 2017/18. Mały podręcznik. Red. Gajewski P. Medycyna Praktyczna, 2017. Literatura uzupełniająca 1. Choroby wewnętrzne - podręcznik dla studentów pielęgniarstwa i położnictwa. Red. Pączek L., Mucha K., Foroncewicz B. PZWL, 2009. 2. Interna Szczeklika 2017. Red. Gajewski P. Medycyna Praktyczna, 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena za przygotowanie wypowiedzi ustnej dotyczącej wybranych zagadnień. Egzamin końcowy pisemny obejmujący wykłady 1-15 oraz ćwiczenia 1-10. % uzyskanych punktów Suma punktów ocena 92-100 37- 40 bdb (5) 84-91 34 - 36 db+ (4+) 76-83 31 - 33 db (4) 68-75 27 - 30 dst+ (3+) 56-67 23 - 26 dst (3) 0-55 0 - 22 ndst (2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Laskowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Laskowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Laskowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.