Marketing usług zdrowotnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Opm21MUZD-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Marketing usług zdrowotnych |
Jednostka: | Katedra Nauk Społecznych i Medycznych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla 1 semestru 2 roku S2 kierunku optometria |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin (0,4 pkt. ECTS) - udział w ćwiczeniach: 20 godzin (0,8 pkt. ECTS) - przeprowadzenie zaliczenia wykładu + zaliczenia ćwiczeń: 1 + 1 = 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godzin, co odpowiada 1,28 pkt. ECTS. 2.Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin (0,4 pkt. ECTS) - udział w ćwiczeniach: 20 godzin (0,8 pkt. ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin - przygotowanie projektu: 15 godzin - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - przygotowanie do zaliczeń + zaliczenia: 13 + 2 = 15 godziny Łączny nakład pracy własnej studenta wynosi 45 godziny, co odpowiada 1,8 pkt. ECTS. Całkowity nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, tj. 3 pkt. ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczeń + zaliczenia: 13 + 2 = 15 godziny (0,6 pkt. ECTS). 5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - przygotowanie projektu: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 pkt. ECTS. 6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada podstawową wiedzę z zakresu marketingu usług zdrowotnych (K_W32) W2: Opisuje etapy badań marketingowych oraz poznane metody i techniki zbierania informacji, danych oraz materiałów źródłowych (K_W13) W3: Wyjaśnia zasady i skuteczność niektórych narzędzi i instrumentów promotion-mix w usługa zdrowotnych, w tym również w programach zdrowotnych i społecznych (K_W13, K_W32) W4: Wyjaśnia zasady i zadania planu marketingowego (K_W32) W5: Opisuje etapy procesu planowania marketingowego (K_W32) W6: Wyjaśnia główne założenia marketingu-mix świadczeń zdrowotnych (K_W32) W7: Opisuje rodzaje i kryterium segmentacji sektora ochrony zdrowia oraz dokonuje analizy otoczenia jednostek opieki medycznej (K_W13, K_W32) W8: Określa narzędzia niezbędne w budowaniu wizerunku placówki medycznej (K_W32) W9: Rozpoznaje czynniki mające wpływa na satysfakcję pacjentów (K_W32) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozpoznaje metody i techniki zbierania informacji i danych potrzebnych do analizy marketingowej (K_U15, K_U17) U2: Potrafi określić potrzeby i oczekiwania pacjentów/klientów (K_U12, K_U56) U3: Rozróżnia instrumenty mieszanki marketingowej (K_U40) U4: Dostosowuje techniki przekazu informacji o produktach organizacji w celu skutecznego dotarcia do usługobiorcy/klienta (K_U17, K_U56) U5: Wykorzystuje segmentację rynku w celu określenia rodzaju i wielkości zapotrzebowania na usługi zdrowotne (K_U15) U6: Zajmuje w formie ustnej podparte argumentacją stanowisko na temat zastosowania i wdrożenia planu marketingowego w jednostce usług medycznych (K_U32, K_U40) U7: Potrafi dokonać podziału zadań i zaplanować pracę członkom swojego zespołu projektowego (K_U54) U8: Potrafi określić charakterystyczne cechy usług zdrowotnych (K_U40) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu marketingu-mix w procesie świadczenia i oferowania produktów (K_K09) K2: Ponosi odpowiedzialność za powierzone mu przez prowadzącego zadania (K_K02) K3: Prezentuje własne poglądy i opinie związane z poruszaną przez prowadzącego tematyką marketingu usług zdrowotnych (K_K02) K4: Podejmuje działania mające na celu wprowadzenia nowych rozwiązań ułatwiających kontakt z klientem/pacjentem oraz przyczyniających się do poprawy jakości wykonywanej pracy (K_K08) K5: Dyskutuje na temat doboru skutecznych technik sprzedaży w organizacjach świadczących usługi zdrowotne (K_K09) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: • dyskusja dydaktyczna • debata i burza mózgów • analiza przypadków • praca w zespołach zadaniowych |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi z zakresu marketingu i rynku usług zdrowotnych. |
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu marketingu usług zdrowotnych oraz charakterystyki usług medycznych, poznanie otoczenia podmiotów leczniczych oraz zapoznanie z elementami mieszanki marketingowej. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu tworzenia planu marketingowego, budowania wizerunku placówki oraz doboru strategii marketingowej. Celem zajęć jest również wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przeprowadzenie badań rynkowych, a także zapoznanie z elementami marketingu – mix dla usług zdrowotnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązująca: • F. Kotler, K.Keller: Marketing, Dom Wydawniczy Rebis Sp. z o. o., Poznań 2013. • F. Kotler, J. Shalowitz, R. J. Stevens: Marketing strategiczny w opiece zdrowotnej, Wolters Kluwer Polska Sp. Z o.o., Warszawa, 2011. • Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klientów, CEDEWU, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: • Krot K., Jakość i marketing usług medycznych, Wydawnictwo ABC, Poznań 2008. • Materiały i źródła podane przez prowadzącego zajęcia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Zaliczenie testów obejmujących treści z wykładów i ćwiczeń (po dwukrotnym niezaliczeniu testu zaliczenie ustne; trzykrotne niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem całego przedmiotu): • zaliczenie pisemne wykładów w formie testu jednokrotnego wyboru (0-15 pkt.; >60%); W1, W2, W4, W5, U1, U8. • zaliczenie pisemne ćwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru (0-20 pkt.; >60%); W3, W6 – W9, U2 – U5. 2. Zaliczenie zadań realizowanych w grupach (0-10 pkt.; zaliczenie od > 60 %); U7, K1 – K4. 3. Obecność na zajęciach min. 60% wymiaru godzinowego. Odpracowanie nieobecności nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 4. Przedłużona obserwacja i ocena aktywności na wykładach (0-5pkt.) i ćwiczeniach (0-5 pkt.); U2, U6, K1, K3 - K5. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Żaneta Skinder | |
Prowadzący grup: | Żaneta Skinder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Żaneta Skinder | |
Prowadzący grup: | Żaneta Skinder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi z zakresu marketingu i rynku usług zdrowotnych. |
|
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu marketingu usług zdrowotnych. Student poznaje cechy usług medycznych oraz elementy otoczenia podmiotów leczniczych. Zajęcia mają wyposażyć studenta w umiejętności umożliwiające przeprowadzenie badań rynkowych i tworzenia planu marketingowego. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu przez studenta umiejętności praktycznych, które pozwolą mu na podejmowanie odpowiednich strategii marketingowej oraz właściwe budowanie wizerunku placówki. Celem zajęć jest również wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą marketingowego oddziaływania na rynek, a także zapoznanie z elementami marketingu – mix dla usług zdrowotnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązująca: • F. Kotler, K.Keller: Marketing, Dom Wydawniczy Rebis Sp. z o. o., Poznań 2013. • F. Kotler, J. Shalowitz, R. J. Stevens: Marketing strategiczny w opiece zdrowotnej, Wolters Kluwer Polska Sp. Z o.o., Warszawa, 2011. • Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klientów, CEDEWU, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: • Krot K., Jakość i marketing usług medycznych, Wydawnictwo ABC, Poznań 2008. • Materiały i źródła podane przez prowadzącego zajęcia. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.