Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Okulistyka i optometria dziecięca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Opm22OODZ-2
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Okulistyka i optometria dziecięca
Jednostka: Katedra Chorób Oczu
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 2 roku S2 kierunku optometria
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Anatomia i fizjologia narządu wzroku, procedury badania optometrycznego

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 12 godzin

- konsultacje: 5 godzin

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 3 = 13 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godziny, co odpowiada 3 punktom ECTS


2. Nakład pracy w powiązaniu z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 9 godzin

- konsultacje badawczo – naukowe: 3 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin

- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową

(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:

2 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godzin

- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 4 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 38 godzin, co odpowiada 1,52 punktom ECTS


3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 3 = 13 godzin (0,52 punktu ECTS)


4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS


5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje etapy rozwoju układu wzrokowego (K_W38)

W2: Omawia etiologię powstawania zaburzeń układu wzrokowego u dzieci (K_W12)

W3: Wymienia metody, możliwości i ograniczenia badania optometrycznego dzieci w różnym wieku (K_W02, K_W03, K_W18, K_W37)

W4: Rozumie rolę optometrysty w badaniach przesiewowych, ocenie i prowadzeniu dzieci z zaburzeniami rozwoju (K_W39)

W5: Interpretuje wyniki badań w oparciu o analizę przypadku (K_W19)

W6: Odróżnia jednostki chorobowe narządu wzroku u dzieci (K_W36)

W7: Przedstawia zasady prowadzenia badań naukowych u dzieci z chorobami oczu (K_W13)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Przeprowadza szczegółowy wywiad u dzieci w różnych przedziałach wiekowych (K_U02, K_U18)

U2: Potrafi dobrać odpowiednie procedury badania do wykonania badania optometrycznego u dzieci z różnych grup wiekowych oraz z zaburzeniami rozwoju (K_U03, K_U04, K_U22, K_U44, K_U45, K_U46)

U3: Umiejętnie komunikuje się z dzieckiem w różnym wieku w zakresie stanu zdrowia oczu oraz możliwości korekcji wady wzroku (K_U05)

U4: Rozpoznaje czynniki ryzyka rozwoju zaburzeń układu wzrokowego u dzieci (K_U13, K_U14)

U5: Prowadzi jasne, precyzyjne i spójne karty pacjenta (K_U06)

U6: Potrafi rozpoznać odstępstwa od norm w ocenie funkcji wzrokowych u dzieci (K_U23, K_U32)

U7: Edukuje pacjentów na temat czynników ryzyka powstawania zaburzeń układu wzrokowego (K_U12)

U8: Współpracuje z właściwymi specjalistami w przypadku rozpoznania zaburzenia o podłożu patologicznym w celu zapewnienia prawidłowej opieki nad pacjentem (K_U07)

U9: Planuje i realizuje zadania badawcze z zakresu wad wzroku i chorób oczu u dzieci (K_U15, K_U16)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: W sposób kulturalny odnosi się do pacjenta (K_K03)

K2: Odpowiednio komunikuje się z dziećmi z różnych grup wiekowych oraz z zaburzeniami rozwoju, niepełnosprawnymi (K_K06, K_K07, K_K14)

K3: W sposób kompetentny i etyczny motywuje dzieci w różnym wieku i ich rodziców do zapobiegania zaburzeniom układu wzrokowego (K_K09)

K4: Krytycznie ocenia uzyskane wyniki podczas badania optometrycznego dzieci (K_K10)

K5: Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności i konsekwencji nieprawidłowo postawionej diagnozy (K_K11)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia

• ćwiczenia kliniczne

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

• uczenie wspomagane komputerem

• metody eksponujące: film, pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot okulistyka i optometria dziecięca ma na celu zdobycie wiedzy i umiejętności praktycznych, aby rozpoznać odstępstwa od norm w rozwoju ogólnym i układu wzrokowego u dzieci, a także dobrać odpowiednie procedury badania do wykonania badania optometrycznego u dzieci w różnych przedziałach wiekowych.

Pełny opis:

W trakcie wykładów przedstawione zostaną poszczególne etapy rozwoju widzenia oraz metody, możliwości i ograniczenia badania optometrycznego dzieci w różnym wieku.

Zasadniczym celem ćwiczeń jest praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w czasie wykładów. Szczególnie zwracać będzie się uwagę na umiejętność prowadzenia specyficznego wywiadu optometrycznego u dzieci w różnych przedziałach wiekowych, a także zastosowanie w badaniu podstawowych i złożonych urządzeń pomiarowych wykorzystywanych w badaniu układu wzrokowego u dzieci. Istotnym elementem ćwiczeń będzie analiza przedstawionych przypadków. Na ćwiczeniach podkreślona zostanie również rola empatii w kontakcie z dzieckiem z dysfunkcją wzroku.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Oleszczyńska-Prost, Zez, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2011

2. Okulistyka pediatryczna i zez. Basic and Clinical Science Course, red. M. Grałek, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2004

Literatura uzupełniająca:

1. L. J. Press, B. D. Moore, Clinical pediatric optometry, Butterworth Heinemann, Boston 1993

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady

Egzamin końcowy pisemny (0-30 pkt; ≥60%); W1-W7, U9

Punktacja (%) Punktacja Ocena

92≤…≤100 28≤…<30 bardzo dobry

88≤…<92 26≤…<27 dobry plus

80≤…<88 24≤…<26 dobry

71≤…<80 21≤…<24 dostateczny plus

60≤…<71 18≤…<19 dostateczny

0≤…<60 0≤…<18 niedostateczny

Sprawdzian ustny (0-15 pkt; ≥60%); W1-W7

Sprawdzian pisemny (0-15 pkt; ≥60%); W1-W7

Ćwiczenia

Egzamin końcowy praktyczny (0-30 pkt; ≥60%); W3, W7, U1-U9

Punktacja (%) Punktacja Ocena

92≤…≤100 28≤…<30 bardzo dobry

88≤…<92 26≤…<27 dobry plus

80≤…<88 24≤…<26 dobry

71≤…<80 21≤…<24 dostateczny plus

60≤…<71 18≤…<19 dostateczny

0≤…<60 0≤…<18 niedostateczny

Raport (0-15 pkt; ≥60%); W3-W7, U7

Sprawdzian praktyczny (0-30 pkt; ≥60%); W3, W7, U1-U9

Przedłużona obserwacja (0 - 10 punktów; ≥60%): K1 – K5

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Malukiewicz
Prowadzący grup: Hanna Domalewska, Bartłomiej Kałużny, Grażyna Malukiewicz, Anna Zachwieja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Malukiewicz
Prowadzący grup: Hanna Domalewska, Bartłomiej Kałużny, Magdalena Kaszuba-Modrzejewska, Anna Zachwieja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot okulistyka i optometria dziecięca ma na celu zdobycie wiedzy i umiejętności praktycznych, aby rozpoznać odstępstwa od norm w rozwoju ogólnym i układu wzrokowego u dzieci, a także dobrać odpowiednie procedury badania do wykonania badania optometrycznego u dzieci w różnych przedziałach wiekowych.

Pełny opis:

W trakcie wykładów przedstawione zostaną poszczególne etapy rozwoju widzenia oraz metody, możliwości i ograniczenia badania optometrycznego dzieci w różnym wieku.

Zasadniczym celem ćwiczeń jest praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w czasie wykładów. Szczególnie zwracać będzie się uwagę na umiejętność prowadzenia specyficznego wywiadu optometrycznego u dzieci w różnych przedziałach wiekowych, a także zastosowanie w badaniu podstawowych i złożonych urządzeń pomiarowych wykorzystywanych w badaniu układu wzrokowego u dzieci. Istotnym elementem ćwiczeń będzie analiza przedstawionych przypadków. Na ćwiczeniach podkreślona zostanie również rola empatii w kontakcie z dzieckiem z dysfunkcją wzroku.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Oleszczyńska-Prost, Zez, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2011

2. Okulistyka pediatryczna i zez. Basic and Clinical Science Course, red. M. Grałek, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2004

Literatura uzupełniająca:

1. L. J. Press, B. D. Moore, Clinical pediatric optometry, Butterworth Heinemann, Boston 1993

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Kałużny
Prowadzący grup: Hanna Domalewska, Magdalena Kaszuba-Modrzejewska, Anna Zachwieja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)