Okulistyka i optometria dziecięca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Opm22OODZ-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Okulistyka i optometria dziecięca |
Jednostka: | Katedra Chorób Oczu |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 2 roku S2 kierunku optometria |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Anatomia i fizjologia narządu wzroku, procedury badania optometrycznego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin - czytanie wskazanej literatury: 12 godzin - konsultacje: 5 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 3 = 13 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godziny, co odpowiada 3 punktom ECTS 2. Nakład pracy w powiązaniu z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 9 godzin - konsultacje badawczo – naukowe: 3 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin - udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godzin - przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 4 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 38 godzin, co odpowiada 1,52 punktom ECTS 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 3 = 13 godzin (0,52 punktu ECTS) 4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 20 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS 5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje etapy rozwoju układu wzrokowego (K_W38) W2: Omawia etiologię powstawania zaburzeń układu wzrokowego u dzieci (K_W12) W3: Wymienia metody, możliwości i ograniczenia badania optometrycznego dzieci w różnym wieku (K_W02, K_W03, K_W18, K_W37) W4: Rozumie rolę optometrysty w badaniach przesiewowych, ocenie i prowadzeniu dzieci z zaburzeniami rozwoju (K_W39) W5: Interpretuje wyniki badań w oparciu o analizę przypadku (K_W19) W6: Odróżnia jednostki chorobowe narządu wzroku u dzieci (K_W36) W7: Przedstawia zasady prowadzenia badań naukowych u dzieci z chorobami oczu (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Przeprowadza szczegółowy wywiad u dzieci w różnych przedziałach wiekowych (K_U02, K_U18) U2: Potrafi dobrać odpowiednie procedury badania do wykonania badania optometrycznego u dzieci z różnych grup wiekowych oraz z zaburzeniami rozwoju (K_U03, K_U04, K_U22, K_U44, K_U45, K_U46) U3: Umiejętnie komunikuje się z dzieckiem w różnym wieku w zakresie stanu zdrowia oczu oraz możliwości korekcji wady wzroku (K_U05) U4: Rozpoznaje czynniki ryzyka rozwoju zaburzeń układu wzrokowego u dzieci (K_U13, K_U14) U5: Prowadzi jasne, precyzyjne i spójne karty pacjenta (K_U06) U6: Potrafi rozpoznać odstępstwa od norm w ocenie funkcji wzrokowych u dzieci (K_U23, K_U32) U7: Edukuje pacjentów na temat czynników ryzyka powstawania zaburzeń układu wzrokowego (K_U12) U8: Współpracuje z właściwymi specjalistami w przypadku rozpoznania zaburzenia o podłożu patologicznym w celu zapewnienia prawidłowej opieki nad pacjentem (K_U07) U9: Planuje i realizuje zadania badawcze z zakresu wad wzroku i chorób oczu u dzieci (K_U15, K_U16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: W sposób kulturalny odnosi się do pacjenta (K_K03) K2: Odpowiednio komunikuje się z dziećmi z różnych grup wiekowych oraz z zaburzeniami rozwoju, niepełnosprawnymi (K_K06, K_K07, K_K14) K3: W sposób kompetentny i etyczny motywuje dzieci w różnym wieku i ich rodziców do zapobiegania zaburzeniom układu wzrokowego (K_K09) K4: Krytycznie ocenia uzyskane wyniki podczas badania optometrycznego dzieci (K_K10) K5: Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności i konsekwencji nieprawidłowo postawionej diagnozy (K_K11) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny Ćwiczenia • ćwiczenia kliniczne • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot okulistyka i optometria dziecięca ma na celu zdobycie wiedzy i umiejętności praktycznych, aby rozpoznać odstępstwa od norm w rozwoju ogólnym i układu wzrokowego u dzieci, a także dobrać odpowiednie procedury badania do wykonania badania optometrycznego u dzieci w różnych przedziałach wiekowych. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów przedstawione zostaną poszczególne etapy rozwoju widzenia oraz metody, możliwości i ograniczenia badania optometrycznego dzieci w różnym wieku. Zasadniczym celem ćwiczeń jest praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w czasie wykładów. Szczególnie zwracać będzie się uwagę na umiejętność prowadzenia specyficznego wywiadu optometrycznego u dzieci w różnych przedziałach wiekowych, a także zastosowanie w badaniu podstawowych i złożonych urządzeń pomiarowych wykorzystywanych w badaniu układu wzrokowego u dzieci. Istotnym elementem ćwiczeń będzie analiza przedstawionych przypadków. Na ćwiczeniach podkreślona zostanie również rola empatii w kontakcie z dzieckiem z dysfunkcją wzroku. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. E. Oleszczyńska-Prost, Zez, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2011 2. Okulistyka pediatryczna i zez. Basic and Clinical Science Course, red. M. Grałek, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2004 Literatura uzupełniająca: 1. L. J. Press, B. D. Moore, Clinical pediatric optometry, Butterworth Heinemann, Boston 1993 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady Egzamin końcowy pisemny (0-30 pkt; ≥60%); W1-W7, U9 Punktacja (%) Punktacja Ocena 92≤…≤100 28≤…<30 bardzo dobry 88≤…<92 26≤…<27 dobry plus 80≤…<88 24≤…<26 dobry 71≤…<80 21≤…<24 dostateczny plus 60≤…<71 18≤…<19 dostateczny 0≤…<60 0≤…<18 niedostateczny Sprawdzian ustny (0-15 pkt; ≥60%); W1-W7 Sprawdzian pisemny (0-15 pkt; ≥60%); W1-W7 Ćwiczenia Egzamin końcowy praktyczny (0-30 pkt; ≥60%); W3, W7, U1-U9 Punktacja (%) Punktacja Ocena 92≤…≤100 28≤…<30 bardzo dobry 88≤…<92 26≤…<27 dobry plus 80≤…<88 24≤…<26 dobry 71≤…<80 21≤…<24 dostateczny plus 60≤…<71 18≤…<19 dostateczny 0≤…<60 0≤…<18 niedostateczny Raport (0-15 pkt; ≥60%); W3-W7, U7 Sprawdzian praktyczny (0-30 pkt; ≥60%); W3, W7, U1-U9 Przedłużona obserwacja (0 - 10 punktów; ≥60%): K1 – K5 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Malukiewicz | |
Prowadzący grup: | Hanna Domalewska, Bartłomiej Kałużny, Grażyna Malukiewicz, Anna Zachwieja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Malukiewicz | |
Prowadzący grup: | Hanna Domalewska, Bartłomiej Kałużny, Magdalena Kaszuba-Modrzejewska, Anna Zachwieja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot okulistyka i optometria dziecięca ma na celu zdobycie wiedzy i umiejętności praktycznych, aby rozpoznać odstępstwa od norm w rozwoju ogólnym i układu wzrokowego u dzieci, a także dobrać odpowiednie procedury badania do wykonania badania optometrycznego u dzieci w różnych przedziałach wiekowych. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów przedstawione zostaną poszczególne etapy rozwoju widzenia oraz metody, możliwości i ograniczenia badania optometrycznego dzieci w różnym wieku. Zasadniczym celem ćwiczeń jest praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w czasie wykładów. Szczególnie zwracać będzie się uwagę na umiejętność prowadzenia specyficznego wywiadu optometrycznego u dzieci w różnych przedziałach wiekowych, a także zastosowanie w badaniu podstawowych i złożonych urządzeń pomiarowych wykorzystywanych w badaniu układu wzrokowego u dzieci. Istotnym elementem ćwiczeń będzie analiza przedstawionych przypadków. Na ćwiczeniach podkreślona zostanie również rola empatii w kontakcie z dzieckiem z dysfunkcją wzroku. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. E. Oleszczyńska-Prost, Zez, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2011 2. Okulistyka pediatryczna i zez. Basic and Clinical Science Course, red. M. Grałek, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2004 Literatura uzupełniająca: 1. L. J. Press, B. D. Moore, Clinical pediatric optometry, Butterworth Heinemann, Boston 1993 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Kałużny | |
Prowadzący grup: | Hanna Domalewska, Magdalena Kaszuba-Modrzejewska, Anna Zachwieja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.