Podstawy fizjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Opt11PFIZ-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy fizjologii |
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku S1 kierunku optyka okularowa |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu podstawy fizjologii powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego i centralnego układu nerwowego (zakres szkoły średniej) oraz chemii i fizyki na poziomie podstawowym. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 10 godzin - udział w ćwiczeniach - 15 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań - 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego - 1 godzina 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - napisanie sprawozdań z ćwiczeń - 3 godziny 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń - 5 godzin - przygotowanie do kolokwiów i zaliczeń – 15 godzin - samokształcenie – 10 godzin Łączny nakład pracy studenta – 60 godzin (2 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Objaśnia podstawy fizyczne funkcjonowania układu wzrokowego oraz układu nerwowego, oddechowego, krążeniowego i narządu ruchu - K_W09 W2: Opisuje biologiczne podstawy integralności organizmu człowieka - K_W19 W3: Charakteryzuje właściwości optyczne układu wzrokowego - K_W31 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Sporządza dokumentację z badań naukowych - K_U19 U2: Przedstawia wyniki badań naukowych - K_U20 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Przestrzega zasad kultury - K_K03 K2: Wykazuje zdolności organizowania pracy - K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: metody dydaktyczne podające – wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące - obserwacji, laboratoryjna, dyskusji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Kurs Podstawy Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, ze szczególnym uwzględnieniem układów nerwowego, oddechowego oraz krążenia pozwala na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia z Podstaw Fizjologii składają się z bloków tematycznych. W pierwszej części ćwiczeń Student wykonuje eksperymenty w trakcie, których zbada funkcjonowanie komórki nerwowej, określi właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę we genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego. Następnie dowie się o neurobiologicznych podstawach odruchów oraz kontroli ruchu. W kolejnej części ćwiczeń przeprowadzone przez Studenta symulacje komputerowe pozwolą na określenie funkcji i mechanizmów regulujących pracę układu krążenia. W ostatnim bloku tematycznym poruszone będą zagadnienia związane z funkcjonowaniem i metodą oceny sprawności układu oddechowego. |
Literatura: |
1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Esevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 4. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń i wykładów z Podstaw Fizjologii jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i kolokwiów śródsemestralnych. Próg zaliczeniowy wynosi 60%. liczba punktów ocena 95≤…..≤100 bdb (5) 88≤…..<95 db+ (4+) 80≤…..<88 db (4) 71≤…..<80 dst+ (3+) 60≤…..<71 dst (3) 0…..<60 ndst (2) Student otrzymuje zaliczenie na ocenę, która jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen z kolokwiów. Ocena kompetencji społecznych: przedłużona obserwacja: próg zaliczeniowy 60 %). Samokształcenie: zaliczenie bez oceny na podstawie zaliczenia kolokwium z danego działu obejmującego m.in. zakres zagadnień z samokształcenia. Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu zaliczenia wykładów, ćwiczeń oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Monika Bejtka, Mirosława Cieślicka, Małgorzata Gałązka, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kurs Podstawy Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponadto, Student pozna mechanizmy fizjologiczne regulujące pracę narządów jak i układów: nerwowego, oddechowego oraz krążenia, co pozwala na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
|
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego, układu krążenia i układu oddechowego. Ćwiczenia z Podstaw Fizjologii składają się z bloków tematycznych. W pierwszej części ćwiczeń Student wykonuje eksperymenty w trakcie, których zbada funkcjonowanie komórki nerwowej, określi właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę we genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego. Następnie dowie się o neurobiologicznych podstawach odruchów oraz kontroli ruchu. W kolejnej części ćwiczeń przeprowadzone przez Studenta symulacje komputerowe pozwolą na określenie funkcji i mechanizmów regulujących pracę układu krążenia. W ostatnim bloku tematycznym poruszone będą zagadnienia związane z funkcjonowaniem i metodą oceny sprawności układu oddechowego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Esevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 4. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Małgorzata Tafil-Klawe, Monika Zawadka-Kunikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kurs Podstawy Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponadto, Student pozna mechanizmy fizjologiczne regulujące pracę narządów jak i układów: nerwowego, oddechowego oraz krążenia, co pozwala na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
|
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego, układu krążenia i układu oddechowego. Ćwiczenia z Podstaw Fizjologii składają się z bloków tematycznych. W pierwszej części ćwiczeń Student wykonuje eksperymenty w trakcie, których zbada funkcjonowanie komórki nerwowej, określi właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę we genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego. Następnie dowie się o neurobiologicznych podstawach odruchów oraz kontroli ruchu. W kolejnej części ćwiczeń przeprowadzone przez Studenta symulacje komputerowe pozwolą na określenie funkcji i mechanizmów regulujących pracę układu krążenia. W ostatnim bloku tematycznym poruszone będą zagadnienia związane z funkcjonowaniem i metodą oceny sprawności układu oddechowego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Esevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 4. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Małgorzata Tafil-Klawe, Monika Zawadka-Kunikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.