Widzenie obuoczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Opt31WIDZOB-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Widzenie obuoczne |
Jednostka: | Katedra Chorób Oczu |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 3 roku S1 kierunku optyka okularowa |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Anatomia i fizjologia narządu wzroku, podstawy badania refrakcji |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 28 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 53 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje ruchy gałek ocznych i sposoby ich badania, mięśnie okoruchowe i ich unerwienie (K_W16) W2: Opisuje zależność akomodacji i wergencji (K_W16) W3: Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu widzenia obuocznego (K_W16) W4: Wymienia stopnie widzenia obuocznego (K_W16) W5: Przedstawia anomalie widzenia obuocznego (K_W27) W6: Wymienia i charakteryzuje testy i przyrządy do badania widzenia obuocznego (K_W02) W7: Omawia metody pomiarów parametrów widzenia obuocznego (K_W02) W8: Zna zasady doboru korekcji okularowej w zaburzeniach widzenia obuocznego (K_W03) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wykorzystać w badaniu optometrycznym odpowiednie urządzenia pomiarowe i testy w celu wykrycia i określenia zaburzeń widzenia jedno- i obuocznego (K_U22, K_U23, K_U34) U2: Wykonuje podstawowe badanie widzenia obuocznego (K_U22, K_U23, K_U34) U3: Analizuje zależności akomodacji i wergencji (graficznie potrafi je przedstawić i zinterpretować na wykresie Dondersa) (K_U22, K_U23, K_U34) U4: Odróżnia fizjologię widzenia obuocznego od jego zaburzenia (K_U23, K_34) U5: Dobiera korekcję okularową u pacjentów z zaburzeniem widzenia obuocznego (K_U35) U6: Tworzy kartę badania optometrycznego rozszerzonego o ocenę parametrów widzenia obuocznego (K_U6) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: W sposób kulturalny odnosi się do pacjenta (K_K03) K2: Odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych oraz pracownikami służby zdrowia (K_K07) K3: W sposób kompetentny i etyczny motywuje ludzi do zapobiegania zaburzeniom widzenia obuocznego (K_K09) K4: Krytycznie ocenia uzyskane wyniki podczas badania widzenia obuocznego (K_K10) K5: Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności i konsekwencji nieprawidłowego zdiagnozowania zaburzenia widzenia obuocznego (K_K11) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny Ćwiczenia • ćwiczenia kliniczne • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz |
Skrócony opis: |
Przedmiot podstawy widzenia obuocznego ma na celu zdobycie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu fizjologii i patologii ustawienia i ruchomości gałek ocznych oraz poszczególnych stopni widzenia obuocznego. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów przedstawiona zostanie wiedza z zakresu ustawienia i ruchomości gałek ocznych, układu akomodacyjno-konwergencyjnego, podstawowych pojęć dotyczących widzenia obuocznego, patofizjologii i diagnostyki forii i tropii oraz doboru korekcji okularowej w zaburzeniach widzenia obuocznego. Zasadniczym celem ćwiczeń jest praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w czasie wykładów. Nauka będzie obejmowała w szczególności zastosowanie urządzeń pomiarowych i testów do wykrycia i określenia zaburzeń widzenia jedno- i obuocznego oraz podstawowe metody badania parametrów widzenia obuocznego, a także diagnostykę zaburzeń o typie forii i tropii. Studenci rozwiną również umiejętność przygotowania i prowadzenia odpowiedniej dokumentacji. Ważnym elementem ćwiczeń jest dobór odpowiedniej korekcji okularowej u pacjentów z zaburzeniami widzenia obuocznego. Na ćwiczeniach zostanie zwrócona uwaga na odpowiednie zachowanie w stosunku do osoby badanej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Stachura, B. Kałużny, „Materiały do wykładu z podstaw widzenia obuocznego” 2. A. Styszyński, "Korekcja wad wzroku - procedury badania refrakcji”, AlfaMedica Press, Bielsko-Biała 2009 3. T. Grosvenor, "Optometria", Elsevier, Urban&Partner, Wrocław 2011 4. Okulistyka pediatryczna i zez. Basic and Clinical Science Course, red. M. Grałek, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2004 Literatura uzupełniająca: 1. E. Oleszczyńska-Prost, Zez, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2011 2. M. Scheiman, B. Wick, Clinical Management of Binocular Vision: Heterophoric, Accommodative, and Eye Movement Disorders, Lippincott Williams&Wilkins, a Wolters Kluwer business, Philadelphia 2014 3. J. R. Griffin, J. D. Grisham, Binocular Anomalies: Diagnosis and Vision Therapy, Butterworth-Heinemann, Boston 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe pisemne: (0-30 pkt; >60%); W1-W8, U3, K5 Zaliczenie końcowe praktyczne: (0-30 pkt; >60%); W6-W7, U1-U6; zaliczenie części praktycznej niezbędne do podejścia do części pisemnej Punktacja (%) Punktacja Ocena 92-100 28 - 30 bardzo dobry 84-91 25 – 27 dobry plus 76-83 23 - 24 dobry 68-75 20 -22 dostateczny plus 56-67 17 -19 dostateczny 0-55 <17 niedostateczny Kolokwium końcowe pisemne (0-15 pkt; >60%); W1-W7, U3, K5 Kolokwium końcowe praktyczne (0-15 pkt; >60%); W6-W7, U1-U6 Sprawdzian ustny: (0-15 pkt; >60%); W1-W8, U3, K5 Sprawdzian pisemny: (0-15 pkt; >60%); W1-W8, U3, K5 Sprawdzian praktyczny (0-30 pkt; >60%); W6-W7, U1-U6 Raport: (0-15 pkt; >60%); W1-W8, U3, K5 Przedłużona obserwacja: (0-10 pkt; >60%); K1-K5 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Kałużny | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Kałużny, Joanna Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Kałużny | |
Prowadzący grup: | Joanna Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Kałużny | |
Prowadzący grup: | Joanna Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.