Prowadzenie badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SDA2-PBN |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prowadzenie badań naukowych |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku SDA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza w zakresie medycyny klinicznej i statystyki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z bezpośrednim udziałem nauczyciela: Wykłady – 20 h Ćwiczenia – 10 h Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną 10h Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 15h Razem: 55 h; 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 – Cele badań naukowych w medycynie (K_W01) W2 - Projektowanie badań naukowych (K_W02) W3 - Rodzaje badań (K_W01) W4- Etyka w badaniach naukowych (K_W10) W5: Posiada wiedzę o prawach własności intelektualnej w badaniach naukowych (K_W08) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Prowadzenie przeglądów piśmiennictwa (K_U01) U2 - Identyfikacja zmiennych (K_U10) U3 - Metody zbierania danych (K__U10) U4 - Planowanie analizy i interpretacji danych (K_U10) U5 - Zarządznie projektami naukowymi (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Identyfikacja badań wymagających zgody Komisji Bio-Etycznej (K_K09) K2 - Monitorowanie postepu badań (K_K03) K3 - Wnioski o finansowanie badań naukowych (K_K03) K4 - Implikacje praktyczne badań naukowych w medycynie (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady Ćwiczenia: • Dyskusja • Prezentacje • Warsztaty praktyczne |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest pokazanie badań naukowych jako sposobu na zrozumienie problemów dotyczących jednostek, społeczności i systemu opieki zdrowotnej. Prezentacja metod systematycznej i naukowej oceny zagadnień medycznych dostarczających wiedzy, która może poprawić jakość zdrowia i opieki zdrowotnej - źródła medycyny opartej na faktach (EBM). |
Pełny opis: |
Cele i projektowanie badań przedklinicznych i klinicznych - rodzaje i fazy badań medycznych. Praktyczne podejście do wyszukiwania literatury, korzystanie z medycznych baz danych (Medline, Embase, Cochrane Library). Identyfikacja zmiennych w badaniach klinicznych. Przygotowanie protokołu badania klinicznego. Stosowanie różnych technik gromadzenia, analizy i interpretacji danych. Zarządzanie badaniami klinicznymi. Rola Komisji Bio-Etycznej w badaniach medycznych. Źródła finansowania badań w medycynie. Praktyczne implikacje badań medycznych - Medycyna oparta na faktach (wytyczne, zalecenia, stanowiska). |
Literatura: |
Piśmiennictwo: 1. Amar-Singh D., Abu Bakar A., Sararaks S.: The Medical Research Handbook. Planning a Research Project. Analysing & report writing. Publication & Translating Research Into Practice. Clinical Research Centre Perak (CRC Perak) and the Ins tute for Health Systems Research (IHSR), 2011, DOI: 10.13140/2.1.1672.8968 2. Staff A., Lodrup Carlsen K.C., Jacobsen A.F., Omenaas E.: The Research. Handbook. Published by Oslo University Hospital in collaboration with Haukeland University Hospital, 6th edition, Oslo 2014 |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny (15 zamkniętych pytań, 1 punkt za każdą poprawną odpowiedź) W1-W5, U1-U5, K1-K4 Przeliczenia procentowe poprawnych odpowiedzi/uzyskanych punktów na skalę ocen przedstawia poniższa tabela: % Ocena >92% bardzo dobry (5) 84-91% dobry plus (4+) 76-83% dobry (4) 68-75% dostateczny plus (3+) 56-67% dostateczny (3) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.