Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biomarkery w medycynie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SDA3-DI
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biomarkery w medycynie
Jednostka: Katedra Diagnostyki Laboratoryjnej
Grupy: Seminarium doktoranckie dla SDA3
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:


Godziny zajęć z udziałem nauczycieli:


- seminaria – 30 godzin;

-konsultacje – 1 godzina

-egzamin – 2 godziny


Godziny studiów obejmujące indywidualną pracę studenta:

- przygotowanie do seminariów – 2 godziny,


Razem: 35 godzin (1 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada aktualną i szeroką wiedzę z zakresu podstaw nauk medycznych i biomedycznych. (K_W01)

W2: Zna dobre praktyki laboratoryjne (K_W06)

W3: Ma świadomość oczekiwań społecznych związanych z badaniami naukowymi (K_W10)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi omówić dowolny temat związany z jego badaniami i dyscyplinami pokrewnymi (K_U08)

U2: Potrafi podjąć samokształcenie (KU13)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Potrafi wyszukiwać, wybierać i krytycznie recenzować artykuły naukowe (K_K01)

K2: Potrafi w sposób twórczy i krytyczny określić zakres badań i ich cel, w tym badania interdyscyplinarne. Potrafi zastosować odpowiednie narzędzia do weryfikacji hipotez (K_K04)

Metody dydaktyczne:

Metody nauczania:

- wykład konwersacyjny

- wykład problemowy

- dyskusja

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Biomarkery znajdują szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach medycyny. Kliniczne zastosowanie biomarkerów w praktyce klinicznej powinno umożliwić: wczesne wykrycie choroby bezobjawowej lub subklinicznej lub wykrycie ryzyka tej choroby, zróżnicowanie stanu ostrego i przewlekłego, stratyfikację ryzyka, monitorowanie choroby i odpowiedź na leczenie oraz wybór odpowiedniej metody terapeutycznej. Seminaria obejmują 30 godzin, podczas których studenci zapoznają się zarówno z markerami o udokumentowanej wysokiej użyteczności klinicznej, jak i z nowymi markerami w diagnostyce laboratoryjnej.

Pełny opis:

Biomarkery znajdują szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach medycyny. Kliniczne zastosowanie biomarkerów w praktyce klinicznej powinno umożliwić: wczesne wykrycie choroby bezobjawowej lub subklinicznej lub wykrycie ryzyka tej choroby, zróżnicowanie stanu ostrego i przewlekłego, stratyfikację ryzyka, monitorowanie choroby i odpowiedź na leczenie oraz wybór odpowiedniej metody terapeutycznej. Idealny biomarker powinien mieć następujące cechy: być powszechnie dostępny, odtwarzalny, szybki do określenia i stosunkowo tani. Zastosowanie biomarkerów o udokumentowanej wartości diagnostycznej powinno przyczynić się do poprawy opieki nad pacjentem. Seminaria obejmują 30 godzin, podczas których studenci zapoznają się zarówno z markerami o udokumentowanej wysokiej użyteczności klinicznej, jak i nowymi markerami w diagnostyce laboratoryjnej. Seminaria mają na celu zapoznanie się z rolą rutynowych i specjalistycznych badań laboratoryjnych, zarówno manualnych, jak i automatycznych w diagnostyce, monitorowaniu, prognozowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowych i ogólnoustrojowych oraz kryteriach doboru badań laboratoryjnych i zasadach ich interpretacji zgodnie z dobrą praktyką kliniczną.

Literatura:

Główne podręczniki:

1.Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (5th edition) Burtis CA, Ashwood ER, Bruns DE.

2.Marshall WJ. Bangert SK. Clinical chemistry, 6th edition 2008. Mosby.

Dodatkowe podręczniki:

1.Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics ) Burtis CA, Bruns DE.

2.Cardiac Biomarkers. Expert Advice for Clinicians. Maisel AS.

Metody i kryteria oceniania:

Zakres materiału wymaganego do zaliczenia końcowego obejmuje treści prezentowane na seminariach i zawarte w zalecanej literaturze. Zaliczenie końcowe ma formę testu jednokrotnego wyboru składającego się z 40 pytań. Test – W1-W3, U01, U2, K1, K2

Oceny są przyznawane na podstawie procentu poprawnych odpowiedzi, zgodnie z poniższą tabelą:

Odsetek poprawnych odpowiedzi Ocena

>92% 5 (bardzo dobra)

84-91% 4+ (dobra plus)

76-83% 4 (dobra)

68-75% 3+ (dostateczna plus)

56-67% 3 (dostateczna)

0-55% 2 (niedostateczna)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Krintus
Prowadzący grup: Magdalena Krintus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)