Komercjalizacja nauki-warsztaty "design thinking"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SDA4-KNWD |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Komercjalizacja nauki-warsztaty "design thinking" |
Jednostka: | Katedra Transplantologii i Chirurgii Ogólnej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla SDA4 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta/słuchacza studiów podyplomowych/uczestnika kursów dokształcających. Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 2 punkty ECTS następującym układzie: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: udział w zajęciach — 30 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z materiałami), praca w terenie (rozpoznawanie potrzeb klientów i użytkowników), przygotowanie prezentacji wyników — 20 godziny Łącznie:50 godz 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Uczestnik ząjęć zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu założeń procesu projektowania wyrobów medycznych od idei po wdrożenie. (K W01 ) W2: Uczestnik posÎądzie podstawową wiedzę z zakresu wym stawianych wyrobom medycznym przez Dyrektywę 2017/745 0 normę ISO 13485:2016. K_W01
W4:Uczestnik zdobędzie wiedzę o sposobach ochrony własnośc intelektualnej. (K_W08) W5:Uczestnik zdobędzie wiedzę o różnych modelach komercjalizacj wiedzy. (K_W08) W5:Uczestnik zdobędzie wiedzę o kreatywnej metodyce projektow produktów i usług jaką jest Design Thinking. (K_W09) W6:Uczestnik zdobędzie wiedzę z zakresu efektywnego wykorzystywania „burzy mózgóW' w procesie projektowania.(K_W09) W7:Uczestnik zdobędzie wiedzę o Business Model Canvas, czy metodzie tworzenia założeń koncepcji biznesowych. (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Uczestnik potrafi opisać proces płojektowania. (KU_01) U2: Uczestnik potrafi wydzielić krytyczne etapy procesu projektowania. (KU_01) U3: Uczestnik potrafi określić zakres zadań koniecznych do realizacji na każdym etapie pracy projektowej. (KU_01) U4: Uczestnik potrafi korzystać z ogólnodostępnych baz patentowych. (KU_01) U5: Uczestnik potrafi korzystać z ogólnodostępnych baz wzorów użytkowych i znaków towarowych. (KU_01) U6: Uczestnik potrafi korzystać z baz wiedzy naukowej. (KU_01) U7: Uczestnik potrafi określić wady i zalety, poszczególnych modeli komercjalizacji wiedzy (KU_01) U8: Uczestnik potrafi korzystać z narzędzi dostępnych w zasobach internetu w celu pozyskania kluczowych informacji potrzebnych researchu projektowym. (KU_01) U9:Uczestnik potrafi budować personę — reprezentanta grupy docelowej dla projektowanego rozwiązania. (KU_01) U10:Uczestnik potrafi określić potrzebę persony tzw. PoV — czyli Poin of View. (KU_04) U11:Uczestnik potrafi wykorzystać różne rodnie „burz mózgów”, w celu generowania dużej ilości pomysłów. (KU_04) U12:Uczestnik potrafi wizualizować pomysły z formy pisanej na 3 wymiarową, fizyczną. (KU_04) U13:Uczestnik potrafi zbudować historię rozwiązania, ale co ważniejsze potrafi o niej opowiedzieć. (KU_04) U14:Uczestnik potrafi krytycznie odnieść się do ronviązania i otworzy się na konieczność wprowadzenia zmian, udoskonaleń. (K_U08) U15: Uczestnik zna definicję wyrobu medycznego, jest świadomy obowiązków nakładanych na wytwórcę/dystrybutora/importera. U16:Uczestnik zna nazwę i obowiązki jednostki upoważnionej za rejestrację wyrobu i monitorowanie o działaniach niezgodnych. U17:Uczestnik rozróżnia pojęcia wełyfikacji i walidacji. (K_U08)
U19:Uczestnik potrafi wskazać elementy procesu certyfikacyjnego dokonanego przez jednostkę notfikowaną. K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Uczestnik potrafi komunikować się w zespole prcłiektowym. (K K08) K2:Uczestnik potrafi zarządzać zespołem projektowym. (K_K08) K3:Uczestnik potrafi delegować zadania w zespole projektowym. (K_K08) K4:Uczestnik potrafi ocenić efekt zadań zrealizowanych przez zespół projektowy. (K_K08) K5:Uczestnik potrafi prezentować efekty pracy zespołu projektowego (K_K05) K6:Uczestnik potrafi przyjąć krytykę prezentowanego rozwiązania i podjać refleksję nad przekazaną informacją zwrotną. (K_K01) K7:Uczestnik potrafi prowadzić wywiadu z przedstawicielem grupy docelowej projektowanego rozwiązania. (K K06)
K9:Uczestnik potrafi wejść w rolę przedstawiciela grupy docelowej projektowane o rozwiązania. (K K06) |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialą. Praca zespołowa Praca z przygotowanymi szablonami/scenariuszami do realizacji poszczególnych zadań. Praca związana wykorzystaniem dostępnych materiałów umożliwiających wizualizację rozwiązań i szybkie prototypowanie. |
Pełny opis: |
Przedmiot „Komercjalizacja wiedzy — warsztat Design Thinking” składa się z kilku elementów. Pierwszym jest wiedza dotycząca wyrobów medycznych w zakresie podstawowych definicji, klasyfikacji, wymagań stawianych wytwórcom, dostawcom importerom z naciskiem na zagadnienia związane z projektowaniem wyrobów medycznych zgodnie z obowiązującymi regulacjami, czyli Dyrektywą UE 2017/745, tzw. MDR (z ang. Medical Device Regulation) oraz normą PN-EN ISO 13485:2016. Drugim jest wiedza o etapach procesu projektowania oraz różnyc ścieżkach ochrony własności przemysłowej i intelektualnej oraz różnych modelach komercjalizacji wiedzy, co w przypadku stacjonarnych studentów studiów doktoranckich wydziału lekarskiego Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika jest wysoko wskazane, by potrafili oni w zakresie prowadzonych pracach badawczych właściwie dbać o bezpieczeństwo wyników prac badawczych oraz pozytywnym efekcie finansowym mwadzonych działań. Trzecim elementemjest wiedza z zakresu podejścia do procesu projektowania rozwiązań z wykorzystaniem określonej metodyki, w tym przypadku Design Th inking. Metodyka ta zakłada pracę interdyscyplinarnego zespołu nad projektem, który będzie miał konkretnego odbiorcę, tzw. użytkownik końcowy (z ang. enduser). Zespół na początku prac projektowych musi zrozumieć użytkownika i spróbować doświadczyć i zrozumieć jego potrzeby „user needs” and „user experiance — UX”. Studenci, dowiedzą się, że chcąc projektować rozwiązanie, czy usługę zawsze musimy „wejść w skórę” użytkoĂĂmika. Projektując wyroby medyczne bezpośrednio wiąże się to z koniecznością zrozumienia potrzeb pacjenta, albo personelu medycznego. Trenują zatem zdolność empatii w stosunku do przedstawicieli różnych grup społecznych, co może pozytywnie wpłynąć na codzienną relacj ę z drugą osobą. Zrozumienie potrzeb użytkownikajest przyczynkiem do poszukiwania rozwiązania, które z jednej strony będzie posiadać cechy odpowiadające tym potrzebom, a z drugiej strony realizowało określone funkcje związane bezpośrednio z przeznaczeniem wyrobu. Poszukiwanie rozwiązania odbywa się z wykorzystaniem moderowanych „burz mózgów”, w których wykorzystuje się różne techniki umożliwiające rozbudzenie kreatywności w kontekście poszukiwania rozwiązań. Studenci w tym etapie nauczą się również przenosić myśli z papieru do rzeczywistości wykorzystując techniki szybkiego prototypowania bazujące na użyciu podstawowych materiałów biurowych. Szybkie, wczesne prototypowanie pozwala zwizualizować pomysły, dzięki czemu wszyscy członkowie zespołu, a także osoby spoza grupy w momencie pierwszego kontaktu z modelem w podobny sposób rozumiejąjego przeznaczenie i funkcjonalności, co ułatwia proces zbierania opinii o rozwiązaniu. Uczestnicy warsztatów po zebraniu infonnacji zwrotnej omawiają ją, a następnie formułują wnioski, które mają prowadzić do udoskonalenia rozwiązania. Efektem zajęć ma być rozwinięcie w studentach umiejętności patrzenia na swój projekt badawczy, czy' pojawiające się pomysły, przez pryzmat odbiołcy rozwiązania, po to aby efekt końcowy, by jak najbliższypotrzebołn użytkownika końcowego, co zwiększa szanse jego komercjalizacji. Natomiast dobrze zaprojektowane rozwiązanie należy odpowiednio zabezpieczyć i zadbać od strony formalnej o zebranie wszelkich informacji (wyników badań, publikacji, rysunków, opisów), po to aby w przyszłości wyrób pomyślnie przeszedł proces weryfikacji i został dopuszczony do obrotu rynkowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test kompetencji na początku zajęć oraz test sprawdzający po przeprowadzeniu całej serii zajęć dydakycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.