Język niemiecki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1628-WL-btm-jnusm1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Język niemiecki |
Jednostka: | Zakład Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - języki dla 1 semestru 2 roku NWJ kirunku lekarskiego Przedmioty fakultatywne - języki dla 1 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Język obcy obejmuje następujące języki zachodnie: angielski, niemiecki i francuski; języki łaciński oraz polski dla obcokrajowców i lektorat języka angielskiego dla słuchaczy Studium Doktoranckiego. Zajęcia realizowane są w formie ćwiczeń w wymiarze 120 godz. w ciągu 1 i 2 roku studiów na każdym kierunku. Liczba godzin zajęć z języka łacińskiego wynosi 60 w ciągu 1 roku studiów. Ad.1. Zajęcia z języków obcych realizowane są w dużej mierze w języku obcym. Treści nauczane w trakcie zajęć z języków obcych są ściśle powiązane z treściami nauczania na poszczególnych kierunkach studiów w CM UMK i obejmują: anatomię i fizjologię człowieka, podstawowe układy narządów i ich funkcjonowanie, opisy chorób, zbieranie wywiadu chorobowego, leczenie, farmakologię, genetykę, botanikę, opiekę nad chorym w warunkach domowych i szpitalnych, system lecznictwa w Polsce i na świecie, udzielanie pierwszej pomocy, leczenie nagłych przypadków, troska o niepełnosprawnych fizycznie i umysłowo, i inne. |
Pełny opis: |
Treści zajęć z języka obcego, realizowanego w formie ćwiczeń zależne są od wydziału i kierunku studiów. Ćwiczenia poświęcone są praktycznej nauce języka fachowego (angielskiego, niemieckiego i francuskiego i łacińskiego); język polski realizowany jest w dwóch ścieżkach: języka polskiego ogólnego i medycznego. Zróżnicowanie tematyczne ściśle wiąże się z kierunkiem studiów. I tak: Na Wydziale Lekarskim: obowiązuje tematyka i słownictwo z zakresu anatomii, fizjologii, genetyki, systemu lecznictwa, zbierania wywiadu chorobowego, leczenia wybranych jednostek chorobowych, rozmowy z pacjentem i jego rodziną n.t. efektów końcowych leczenia, prognozy, wyników badań laboratoryjnych. Na kierunku biotechnologia tematyka ogólnomedyczna i biotechnologiczna. Na Wydziale Farmaceutycznym: tematyka i słownictwo fachowe z zakresu ogólnomedycznego i laboratorium: zachowanie się w nim studentów, bezpieczeństwa, infekcji wirusowych, form i dawek leków, działania leków, antybiotyków, probiotyków, farmacji szpitalnej, medycznego przedstawicielstwa farmaceutycznego. Na kierunku analityka medyczna: jak wyżej oraz rozszerzenie tematyki związanej z funkcjonowaniem i obsługą laboratoriów medycznych. Na kierunku kosmetologia: jak wyżej oraz rozszerzenie tematyki związanej z wiedzą kosmetologiczną, ściśle związana z zawodem kosmetologa. Na Wydziale Nauk o Zdrowiu: tematyka i słownictwo fachowe z zakresu ogólnomedycznego oraz pisania raportów szpitalnych, sporządzania odpowiednich wykresów, nakładów na opiekę zdrowotną i ich rozdysponowania, bhp, oceny stanu zdrowia społeczeństwa. Na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo tematyka i słownictwo fachowe z zakresu ogólnomedycznego, obsługa instrumentów medycznych, dezynfekcja, obsługa pielęgniarska różnych oddziałów szpitalnych, odbieranie porodu, asystowanie przy operacjach, przyjmowanie pacjentów do szpitala, pomiar ciśnienia, pulsu, temperatury ciała, obserwacja pacjenta, położnicy i dziecka, opieka nad noworodkiem, najczęstsze choroby noworodków. Na kierunku ratownictwo medyczne: tematyka i słownictwo ogólnomedyczne oraz związane z udzielanie pierwszej pomocy medycznej rannym w nagłych przypadkach, transport poszkodowanych w katastrofach, przywracaniem podstawowych funkcji życiowych. Na kierunku dietetyka: tematyka i słownictwo fachowe z zakresu ogólnomedycznego oraz z zakresu: zdrowego żywienia, diet w różnego rodzaju chorobach (np. cukrzycy, marskości wątroby, chorobach przewodu pokarmowego) i postępowania w przypadku chorób przewlekłych. Na kierunku fizjoterapia: tematyka i słownictwo fachowe z zakresu ogólnomedycznego oraz specjalistycznego z zakresu: usprawniania ruchowego, kinezyterapii, rehabilitacji pourazowej i pooperacyjnej (chirurgiczno-ortopedycznej), masażu leczniczego, muzykoterapii oraz rehabilitacji w domu chorego. |
Literatura: |
Z. Grabarczyk "Medical English in Texts & Exercises, Wydawnictwo Uczelniane, 2002. J. Ciecierska, B. Jenike "English for Medicine", PZWL, 2007. T. Gotowicka-Wolińska, Z. Patoka, "Język angielski dla kosmetyczek i kosmetologów, PZWL 2006. E. Tiersky & M. Tiersky, "The Language of Medicine in English "Prentice Hall Regents, 2001. M. Patoka, "English for Public Health", PZWL, 2008. D. Austin,& T Grosfield, "English for Nurses", PZWL, 2007. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza (knowledge) Student posiada zakres słownictwa fachowego, dzięki czemu rozumie czytane teksty fachowe; definiuje pojęcia fachowe. 2. Umiejętności (skills) -student stosuje fachowe i wiedzę językową praktycznie. Konwersacja ma fachowe tematy.zdobytą wiedzę i umiejętności -student rozumie nie tylko czytane teksty fachowe ale też słyszane teksty fachowe (comprehension) -student stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce językowej w ramach swojego kierunku studiów (application) -student analizuje teksty źródłowe w języku obcym (analysis) -student syntetyzuje zdobytą wiedzę i umie ją zapisać w formie streszczenia w języku obcym (synthesis) -student ocenia zdobytą przez siebie wiedzę i umie pod koniec każdych zajęć z języka obcego (evaluation); uogólnia wiedzę szczegółową 3. Inne kompetencje -student przedstawia zdobytą wiedzę w formie prezentacji multimedialnej w języku obcym (multimedial presentation). |
Metody i kryteria oceniania: |
(ćwiczenia) - śródsemestralne testy kontrolne (pisemne) - śródsemestralne kolokwia wolne) - ocena ciągła (przygotowanie studenta do zajęć i aktywność podczas zajęć) - końcowe semestralne zaliczenie ustne lub pisemne - egzamin (test pisemny; wypowiedzi ustne n.t. wybranych zagadnień) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.