11.1. Patofizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1655-LekM22PATPAF-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 11.1. Patofizjologia |
Jednostka: | Katedra Patofizjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Znajomość anatomii z zakresu budowy, topografii poszczególnych narządów; fizjologii z zakresu funkcji poszczególnych narządów i układów, biochemii z zakresu procesów metabolicznych z uwzględnieniem szlaków metabolicznych: węglowodanów, lipidów, białek, a także metabolizmu kwasów nukleinowych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin on-line synchronicznie przy użyciu platformy BigBlueButton (BBB) - udział w ćwiczeniach: 48 godzin - 23,3 godziny udział w ćwiczeniach on-line synchronicznie przy użyciu platformy BBB – tryb zdalny - 24,7 godziny udział w ćwiczeniach w bezpośrednim kontakcie – tryb stacjonarny - przeprowadzenie kolokwiów: 4 godziny: - 1 godzina on-line synchronicznie przy użyciu platformy Moodle - 3 godziny w bezpośrednim kontakcie – tryb stacjonarny - przeprowadzenie kolokwium podsumowującego: 1 godzina (tryb stacjonarny) - konsultacje: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin – on-line synchronicznie przy użyciu platformy BBB - udział w ćwiczeniach: 48 godzin - 23,3 godziny on-line synchronicznie przy użyciu platformy BBB – tryb zdalny - 24,7 godziny – tryb stacjonarny - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 12 godzin - przygotowanie i zaliczenie kolokwiów: 4 + 4 = 8 godzin - przygotowanie i zaliczenie kolokwium podsumowującego 5 + 1 = 6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3,6 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 12 godzin - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 15 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 10 godzin - przygotowanie do kolokwiów i kolokwium podsumowującego z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób: 14 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 51 godzin, co odpowiada 2,04 punktom ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa - w procesie oceniania: przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 12 godzin - przygotowanie i zaliczenie kolokwiów: 4 + 4 = 8 godzin -przygotowanie i zliczenie kolokwium podsumowującego: 5 + 1 = 6 godzin Łączny nakład pracy studenta do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 26 godzin, co odpowiada 1,0 ECTS. 5. Bilans nakładu pracy związany z kształceniem na odległość: - udział w wykładach – 15 godzin - udział w ćwiczeniach – 23,3 godziny. Łączny bilans nakładu pracy studenta w kształceniu na odległość – 1,53 ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym - udział w ćwiczeniach: 48 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze ogólnoakademickim wynosi: 48 godziny, co odpowiada 1,92 punktu ECTS. 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: wyjaśnia udział procesu zapalnego w etiopatogenezie i przebiegu wybranych jednostek chorobowych - C K_W27 W2: zna definicję, klasyfikację, obraz kliniczny i mechanizmy kompensacyjne wstrząsu - C K_W28 W3: zna etiopatogenezę, przebieg kliniczny i diagnostykę wybranych jednostek chorobowych - C K_W30 W4: klasyfikuje i krytycznie ocenia modyfikowalne i niemodyfikowalne, jak również endo- i egzogenne czynniki chorobotwórcze - C K_W32 W5: analizuje patomechanizm i konsekwencje kliniczne chorób układu sercowo-naczyniowego, oddechowego, nerwowego, endokrynnego, moczowo-płciowego, krwiotwórczego i pokarmowego w tym chorób cywilizacyjnych - C K_W33 W6: przedstawia wady i zalety najnowszych strategii terapeutycznych wybranych chorób - C K_W41 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wiąże zmiany na poziomie komórkowym, tkankowym i narządowym z objawami klinicznymi i wynikami badań podmiotowych i przedmiotowych - C K_U011 U2: interpretuje wyniki badań laboratoryjnych w wybranych jednostkach chorobowych – C K_U011 U3: potrafi zaplanować algorytm diagnostyczno-terapeutyczny wybranych jednostek chorobowych – C K_U011 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wykazuje umiejętność pracy w zespole i ciągłego dokształcania się - K_K01 K2: akceptuje potrzebę standardów etycznych - K_K03 K3: wykazuje nawyk samokształcenia - K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia wykład problemowy z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie kształcenia zdalnego dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie kształcenia zdalnego Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna analiza przypadków klinicznych filmy, gry dydaktyczne W części zajęć realizowanych w formie zdalnej z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie kształcenia zdalnego (Platforma Moodle). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozumienia mechanizmów zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych. Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu patofizjologii zaburzeń funkcji układów i narządów, zaburzeń funkcji regulacyjnych i adaptacyjnych organizmu, zaburzeń przemiany materii oraz patofizjologii chorób nowotworowych. |
Pełny opis: |
Wykład Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego oraz patofizjologii układu krwiotwórczego. Ćwiczenia Ćwiczenia mają na celu: zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Patofizjologia kliniczna podręcznik dla studentów medycyny- pod redakcją prof. dr hab. Barbary Zahorskiej-Markiewicz; Ewy Małeckiej-Tendra; Magdaleny Olszanekiej-Glinianowicz, Jerzego Chudek; wydawnictwo Edra Urban& Partner 2017, wydanie 2 Literatura uzupełniająca: 1. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych. Red. Piotr Gajewski. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2015. 2. Podstawy hematologii. Red. Dmoszyńska A, Robak T, Hus I. Czelej, Lublin 2014, wydanie 3. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Kolokwium podsumowujące obejmujące materiał wykładów i ćwiczeń (forma testowa – 80 pytań): W1 – W6, U1, K2, K3 Ćwiczenia: Przygotowanie projektu/prezentacji: W1-W6, U1-U3, K1 Kolokwia (4 kolokwia cząstkowe – 30 pytań testowych): W1-W6, U1-U3, K3 Przedłużona obserwacja: K1-K3 Weryfikacja efektów uczenia się następuje w oparciu o poniższe kryteria oceny kolokwiów i kolokwium podsumowującego: Procent uzyskanych punktów Ocena 95 ≤ ….≤ 100 % bdb (5) 88 ≤….< 95 % db + (4+) 80 ≤ ….< 88 % db (4) 71 ≤….<80 % dst + (3+) 60 ≤….< 71 % dst (3) 0…. < 60 % ndst (2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.