Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

11.1. Patofizjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1655-LekM22PATPAF-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 11.1. Patofizjologia
Jednostka: Katedra Patofizjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Znajomość anatomii z zakresu budowy, topografii poszczególnych narządów; fizjologii z zakresu funkcji poszczególnych narządów

i układów, biochemii z zakresu procesów metabolicznych

z uwzględnieniem szlaków metabolicznych: węglowodanów, lipidów, białek, a także metabolizmu kwasów nukleinowych.


Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 15 godzin on-line synchronicznie przy użyciu platformy BigBlueButton (BBB)

- udział w ćwiczeniach: 48 godzin

- 23,3 godziny udział w ćwiczeniach on-line synchronicznie przy użyciu platformy BBB – tryb zdalny

- 24,7 godziny udział w ćwiczeniach w bezpośrednim kontakcie – tryb stacjonarny

- przeprowadzenie kolokwiów: 4 godziny:

- 1 godzina on-line synchronicznie przy użyciu platformy Moodle

- 3 godziny w bezpośrednim kontakcie – tryb stacjonarny

- przeprowadzenie kolokwium podsumowującego: 1 godzina (tryb stacjonarny)

- konsultacje: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktom ECTS.

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godzin – on-line synchronicznie przy użyciu platformy BBB

- udział w ćwiczeniach: 48 godzin

- 23,3 godziny on-line synchronicznie przy użyciu platformy BBB – tryb zdalny

- 24,7 godziny – tryb stacjonarny

- konsultacje: 1 godzina

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 12 godzin

- przygotowanie i zaliczenie kolokwiów: 4 + 4 = 8 godzin

- przygotowanie i zaliczenie kolokwium podsumowującego 5 + 1 = 6 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3,6 punktom ECTS.

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 12 godzin

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 15 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 10 godzin

- przygotowanie do kolokwiów i kolokwium podsumowującego z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób: 14 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 51 godzin, co odpowiada 2,04 punktom ECTS.

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa

- w procesie oceniania:

przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 12 godzin

- przygotowanie i zaliczenie kolokwiów: 4 + 4 = 8 godzin

-przygotowanie i zliczenie kolokwium podsumowującego: 5 + 1 = 6 godzin

Łączny nakład pracy studenta do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 26 godzin, co odpowiada 1,0 ECTS.

5. Bilans nakładu pracy związany z kształceniem na odległość:

- udział w wykładach – 15 godzin

- udział w ćwiczeniach – 23,3 godziny.

Łączny bilans nakładu pracy studenta w kształceniu na odległość – 1,53 ECTS


6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym

- udział w ćwiczeniach: 48 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze ogólnoakademickim wynosi: 48 godziny, co odpowiada 1,92 punktu ECTS.

7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy.


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: wyjaśnia udział procesu zapalnego w etiopatogenezie i przebiegu wybranych jednostek chorobowych - C K_W27

W2: zna definicję, klasyfikację, obraz kliniczny i mechanizmy kompensacyjne wstrząsu - C K_W28

W3: zna etiopatogenezę, przebieg kliniczny i diagnostykę wybranych jednostek chorobowych - C K_W30

W4: klasyfikuje i krytycznie ocenia modyfikowalne

i niemodyfikowalne, jak również endo- i egzogenne czynniki chorobotwórcze - C K_W32

W5: analizuje patomechanizm i konsekwencje kliniczne chorób układu sercowo-naczyniowego, oddechowego, nerwowego, endokrynnego, moczowo-płciowego, krwiotwórczego

i pokarmowego w tym chorób cywilizacyjnych - C K_W33

W6: przedstawia wady i zalety najnowszych strategii terapeutycznych wybranych chorób - C K_W41


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: wiąże zmiany na poziomie komórkowym, tkankowym

i narządowym z objawami klinicznymi i wynikami badań podmiotowych i przedmiotowych - C K_U011

U2: interpretuje wyniki badań laboratoryjnych w wybranych jednostkach chorobowych – C K_U011

U3: potrafi zaplanować algorytm diagnostyczno-terapeutyczny wybranych jednostek chorobowych – C K_U011


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: wykazuje umiejętność pracy w zespole i ciągłego dokształcania się - K_K01

K2: akceptuje potrzebę standardów etycznych - K_K03

K3: wykazuje nawyk samokształcenia - K_K08


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

wykład problemowy z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie kształcenia zdalnego

dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie kształcenia zdalnego

Ćwiczenia:

dyskusja dydaktyczna

analiza przypadków klinicznych

filmy, gry dydaktyczne

W części zajęć realizowanych w formie zdalnej z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie kształcenia zdalnego (Platforma Moodle).


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozumienia mechanizmów zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych. Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu patofizjologii zaburzeń funkcji układów i narządów, zaburzeń funkcji regulacyjnych i adaptacyjnych organizmu, zaburzeń przemiany materii oraz patofizjologii chorób nowotworowych.

Pełny opis:

Wykład

Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego oraz patofizjologii układu krwiotwórczego.

Ćwiczenia

Ćwiczenia mają na celu: zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Patofizjologia kliniczna podręcznik dla studentów medycyny- pod redakcją prof. dr hab. Barbary Zahorskiej-Markiewicz; Ewy Małeckiej-Tendra; Magdaleny Olszanekiej-Glinianowicz, Jerzego Chudek; wydawnictwo Edra Urban& Partner 2017, wydanie 2

Literatura uzupełniająca:

1. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych. Red. Piotr Gajewski. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2015.

2. Podstawy hematologii. Red. Dmoszyńska A, Robak T, Hus I. Czelej, Lublin 2014, wydanie 3.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Kolokwium podsumowujące obejmujące materiał wykładów i ćwiczeń (forma testowa – 80 pytań): W1 – W6, U1, K2, K3

Ćwiczenia:

Przygotowanie projektu/prezentacji: W1-W6, U1-U3, K1

Kolokwia (4 kolokwia cząstkowe – 30 pytań testowych): W1-W6, U1-U3, K3

Przedłużona obserwacja: K1-K3

Weryfikacja efektów uczenia się następuje w oparciu o poniższe kryteria oceny kolokwiów i kolokwium podsumowującego:

Procent uzyskanych punktów Ocena

95 ≤ ….≤ 100 % bdb (5)

88 ≤….< 95 % db + (4+)

80 ≤ ….< 88 % db (4)

71 ≤….<80 % dst + (3+)

60 ≤….< 71 % dst (3)

0…. < 60 % ndst (2)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)