2.5. Kardiochirurgia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1655-LekM4CSNKCH-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 2.5. Kardiochirurgia |
Jednostka: | Katedra Kardiochirurgii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii układu krążenia. Wykorzystanie wiedzy z zakresu przedmiotów przedklinicznych dla zrozumienia mechanizmów patofizjologicznych towarzyszących wadom wrodzonym serca oraz chorobom serca i układu krążenia. Podstawowa wiedza z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego w chorobach serca i układu krążenia. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 8 godzin - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 16 godzin - konsultacje: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,06 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 8 godzin - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 16 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 4,5 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4,5 + 0,5 = 5 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 40,5 godziny, co odpowiada 1,32 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 4,5 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 8 godzin - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 5 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 3 godziny - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 31,5 godzin, co odpowiada 1,05 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 4,5 + 0,5 = 5 godzin (0,2 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w wykładach: 8 godzin - udział w seminariach: 6 godzin (łącznie 0,47 punktu ECTS) 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 16 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,53 punktu ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Absolwent zna: W1: budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym i czynnościowym, w tym stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami, wraz z mianownictwem anatomicznym, histologicznym i embriologicznym (A.W1.); W2: czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka oraz zależności między nimi (B.W20); W3: specyfikę i rolę komunikacji werbalnej (świadome konstruowanie komunikatów) i niewerbalnej (np. mimika, gesty, zarządzanie ciszą i przestrzenią) (D.W7); W4: uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego (pierwotnego i wtórnego), nadciśnienia płucnego; 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy, rozstrzeni oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, gruźlicy, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego; 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, nowotworów układu pokarmowego; 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki (E.W7.); W5: przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób wymagających leczenia zabiegowego u dorosłych: 1) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej; 2) chorób klatki piersiowej; 3) chorób kończyn, głowy i szyi; 4) złamań kości i urazów narządów; 5) nowotworów (F.W1.); W6: podstawowe techniki zabiegowe klasyczne i małoinwazyjne (F.W3.); W7: zasady kwalifikowania do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych oraz najczęstsze powikłania (F.W4.); W8: zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F.W6.); W9: zna zasady leczenia pooperacyjnego z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym (F.W7.). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: stosować adekwatnie do sytuacji pytania otwarte, zamknięte, parafrazę, klaryfikację, podsumowania wewnętrzne i końcowe, sygnalizowanie, aktywne słuchanie (np. wychwytywanie i rozpoznawanie sygnałów wysyłanych przez rozmówcę, techniki werbalne i niewerbalne) i facylitacje (zachęcanie rozmówcy do wypowiedzi) (D.U10); U2: zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1.); U3: przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie: 1) ogólno internistyczne, 2) neurologiczne, 3) ginekologiczne, 4) układu mięśniowo-szkieletowego, 5) okulistyczne, 6) otolaryngologiczne, 7) geriatryczne (E.U5.). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; K2: kierowania się dobrem pacjenta; K3: przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; K4: podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby; K5: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; K6: propagowania zachowań prozdrowotnych; K7: korzystania z obiektywnych źródeł informacji; K8: formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji; K9: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym; K10: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej. |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Seminaria: • dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Ćwiczenia: • pokaz z instruktażem • ćwiczenia przedmiotowe |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot kardiochirurgia ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu diagnostyki, przygotowania przedoperacyjnego, operacyjnego leczenia choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca, chorób aorty oraz innych chorób serca. Obejmuje również zasady postępowania z pacjentami, którzy przebyli operacje serca. |
Pełny opis: |
Zajęcia z kardiochirurgii mają za zadanie zapoznanie się z operacyjnym leczeniem choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca i dużych naczyń, leczeniem chorób aorty, oraz innych chorób serca. Przedmiotem zajęć jest omówienie diagnostyki, leczenia operacyjnego i opieki pooperacyjnej w najczęściej spotykanych sytuacjach klinicznych: - krążenie pozaustrojowe - mechaniczne wspomaganie krążenia - choroba niedokrwienna serca - wady nabyte zastawek serca - zapalenie wsierdzia - choroby osierdzia - urazy serca - nowotwory serca - choroby aorty piersiowej - wrodzone wady serca Proces leczenia pacjenta kardiochirurgicznego nie kończy się wraz z „wypisem” z Kliniki Kardiochirurgii ale właściwe poprowadzenie pacjenta po operacji w dalszym okresie, przez innych lekarzy jest częścią składową sukcesu terapeutycznego. Dlatego istotnym jest przybliżenie problemów związanych z kardiochirurgią, nie zaś przedstawienie szczegółów dotyczących technik operacyjnych. Absolwenci będą potrzebowali coraz większych umiejętności w rozpoznawaniu, kwalifikacji oraz kierowaniu chorych do leczenia kardiochirurgicznego. Powinni też zapoznać się z zasadami postępowania z chorymi po operacjach kardiochirurgicznych. |
Literatura: |
1. Cardiac Surgery in the Adult Cohn, Edmunds, McGraw-Hill Professional ISSN0071391290 2. State of the Heart by Larry Warren Stephenson, M.D. available in the net: https://www.ctsnet.org/sections/journalsandbooks/books/soth/soth_contents 3. Kardiochirurgia Dziecięca Skalski J. Wydawnictwo Śląsk Katowice 2003 ISBN: 83-7164-338-1 4. Ostre Zespoły Wieńcowe, pod red. G.Opolskiego, K.Filipiaka, L.Polońskiego, 5. Chirurgia Naczyń Wieńcowych pod red. M.Zembali przy współpracy A.Bochenka i S.Wosia, PZWL Warszawa 6. Treść prezentacji oraz linki do wybranych materiałów z sieci www są dostępne w aplikacji MS Teams, Team: Cardiac Surgery. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny – test wyboru jednej z czterech odpowiedzi prawidłowej, obejmujący 10 pytań z zakresu tematyki objętej materiałem seminariów, co pokrywa podstawowy zakres wiedzy z dziedziny kardiochirurgii, niezbędnej dla ogólnego wykształcenia lekarza. Pozytywna ocena przy 60% - 6 trafnych odpowiedzi. |
Praktyki zawodowe: |
Ne dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Seminarium, 6 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Pawliszak | |
Prowadzący grup: | Lech Anisimowicz, Wojciech Pawliszak, Remigiusz Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Seminarium, 6 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Pawliszak | |
Prowadzący grup: | Lech Anisimowicz, Wojciech Pawliszak, Remigiusz Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot kardiochirurgia ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu operacyjnego leczenia choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca, chorób aorty oraz innych chorób serca. |
|
Pełny opis: |
Kardiochirurgia stanowi samodzielną gałąź chirurgii zajmującą się operacyjnym leczeniem choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca i dużych naczyń, leczeniem chorób aorty, oraz innych chorób serca. Leczenie operacyjne poprzedzone jest specjalistyczną diagnostyką. Rodzi to konieczność ścisłego współdziałania kardiochirurgów z lekarzami wielu specjalności. Proces leczenia pacjenta kardiochirurgicznego nie kończy się wraz z „wypisem” z Kliniki Kardiochirurgii ale właściwe poprowadzenie pacjenta po operacji w dalszym okresie jest częścią składową sukcesu terapeutycznego. Dlatego istotnym jest przybliżenie problemów związanych z kardiochirurgią, nie zaś przedstawienie szczegółów dotyczących technik operacyjnych. Absolwenci akademii medycznej będą potrzebowali coraz większych umiejętności w rozpoznawaniu, kwalifikacji oraz kierowaniu chorych do leczenia kardiochirurgicznego. Powinni zapoznać się z zasadami postępowania z chorymi po operacjach kardiochirurgicznych. |
|
Literatura: |
1. Cardiac Surgery in the Adult Cohn, Edmunds, McGraw-Hill Professional ISSN0071391290 2. State of the Heart by Larry Warren Stephenson, M.D. available in the net: https://www.ctsnet.org/sections/journalsandbooks/books/soth/soth_contents 3. Kardiochirurgia Dziecięca Skalski J. Wydawnictwo Śląsk Katowice 2003 ISBN: 83-7164-338-1 4. Ostre Zespoły Wieńcowe, pod red. G.Opolskiego, K.Filipiaka, L.Polońskiego, 5. Chirurgia Naczyń Wieńcowych pod red. M.Zembali przy współpracy A.Bochenka i S.Wosia, PZWL Warszawa 6. Treść prezentacji i linki do wybranych materiałów wymienione w aplikacji MS Teams, Zespół: Kardiochirurgia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.