Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.1 Anatomia, fizjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1655-LekM4CUAF-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 1.1 Anatomia, fizjologia
Jednostka: Katedra Anatomii Prawidłowej
Grupy:
Strona przedmiotu: https://www.wl.cm.umk.pl/kizap/
Punkty ECTS i inne: 0.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) Before starting the study, the student should have the knowledge and skills resulting from teaching the subject Topographic Anatomy, Systematic Anatomy and Physiology in the scope of the first year of medical director.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

(tylko po angielsku) The workload related to the activities requiring the direct participation of academic teachers is:


1. participation in distance learning: 2 hours

2. participation in seminars: 4 hours

3. consultations with an academic teacher: 1 hour

The workload related to the activities requiring the direct participation of academic teachers is 7 hours, which corresponds to 0.23 ECTS points.


Balance of student workload:

1. participation in lectures: 2 hours

2. including participation in distance learning: 2 hours

3. participation in seminars: 4 hours

4. preparation for seminars: 3 hours

5. reading the indicated literature: 5 hours

6. consultations with an academic teacher: 1 hour

The total student workload is 15 hours, which equals 0.5 ECTS points


Workload related to conducted research:

1. reading the indicated scientific literature: 3 hours

2. research and scientific consultation: 1 hour

3. participation in seminars (including research methodology, research results, studies): 1 hour

4. preparation for credit in the scope of research and scientific aspects for a given subject: 1 hour


The total student workload related to the conducted research is 6 hours, which corresponds to 0.2 ECTS points

Time required to prepare for and participate in the assessment process:

preparation for passing + exam: 3 + 1 = 4 hours, which corresponds to 0.13 ECTS points


Balance of student workload of a practical nature:

1) participation in exercises: not applicable


Time required for compulsory internships: not applicable

Efekty uczenia się - wiedza:

(tylko po angielsku) W1: knows the international anatomical denominations in English for the structures of the central and peripheral nervous system - A.W1


W2: knows the structure of the central and peripheral nervous system

- A.W2


W4: describes the topographic relations between the structures of the nervous system - A.W3

Efekty uczenia się - umiejętności:

(tylko po angielsku) U1: explains the anatomical basis of the neurological examination - A.U3


U2: concludes about the relationships between the structures of the nervous system on the basis of the knowledge of topographic anatomy - A.U4


U3: uses the international anatomical nomenclature in speech and writing - A.U5

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(tylko po angielsku) The graduate is ready to:

K1: using objective sources of information - K.K01


K2: noticing and recognizing own limitations and self-assessment of deficits and educational needs - K.K07

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Lectures:

• information lecture with the use of anatomical slides and multimedia presentations,

• seminar lecture,

• didactic discussion,

• case studies.


Seminars:

• didactic discussion

• case studies with the use of preparation films and anatomical charts

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The aim of teaching the subject - Anatomy and physiology of the nervous system is to recall and provide more detailed information on the anatomy and physiology of the central and peripheral nervous system, presentation of correct CT images in additional examinations - radiological, ultrasound and contrast. The aim is also to prepare students for the efficient interpretation of the physical examination and correct test results (EEG, CT, MRI, cerebrospinal fluid).

Pełny opis: (tylko po angielsku)

seminars:

1) Division of the nervous system. Structure and vascularization of the central nervous system.

2) Cranial nerves.

3) Structure of the spinal nerve. Somatic plexuses.

4) Physiology of the nervous system

e-learning:

1) Nervous pathways.

2) Physiological basis of higher nervous activities

Literatura: (tylko po angielsku)

1)Moore Keith L. and Dalley Arthur F. Clinically Oriented Anatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 7th ed., 2013

2)Young Paul A. and Young Paul H. Basic Clinical Neuroanatomy. 2nded. Lippincott Williams & Wilkins, 2007

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

In order to pass the course "Anatomy and physiology of the nervous system", the student must take part in the required number of hours of seminars and lectures, and pass the final test, in which 10 questions concern the topics discussed in the course. The obtained result is added to the results of credits in individual subjects included in the module.

Credit: A.W1, A.W2, A.W3, A.U3, A.U04, A.U05

Extended observation: K.K01, K.K7 (evaluation criterion over 60%)

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

not applicable

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 2 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Szpinda
Prowadzący grup: Artur Arutjunjan, Mateusz Badura, Monika Paruszewska-Achtel, Małgorzata Tafil-Klawe
Strona przedmiotu: https://www.wl.cm.umk.pl/kizap/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The aim of teaching the subject - Anatomy and physiology of the nervous system is to recall and provide more detailed information on the anatomy and physiology of the central and peripheral nervous system, presentation of correct CT images in additional examinations - radiological, ultrasound and contrast. The aim is also to prepare students for the efficient interpretation of the physical examination and correct test results (EEG, CT, MRI, cerebrospinal fluid).

Pełny opis: (tylko po angielsku)

seminars:

1) Division of the nervous system. Structure and vascularization of the central nervous system.

2) Cranial nerves.

3) Structure of the spinal nerve. Somatic plexuses.

4) Physiology of the nervous system

e-learning:

1) Nervous pathways.

2) Physiological basis of higher nervous activities

Literatura: (tylko po angielsku)

1)Moore Keith L. and Dalley Arthur F. Clinically Oriented Anatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 7th ed., 2013

2)Young Paul A. and Young Paul H. Basic Clinical Neuroanatomy. 2nded. Lippincott Williams & Wilkins, 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)