Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1. Moduł: Choroby układu nerwowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1655-LekM4CUNER-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 1. Moduł: Choroby układu nerwowego
Jednostka: Katedra Neurologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) Knowledge of neuroanatomical and neurophysiological basis. Physical examination and history taking capabilities.

Całkowity nakład pracy studenta:

(tylko po angielsku) Lectures 22

Seminars 86

Tutorials 74

Other 10


- preparing to exercise – 40

- literature reading- 25

- preparing to exam and attending- 22

Together 279h. (…11,16 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

(tylko po angielsku) W1 Knows and can differentiate basic neurological syndromes: pyramidal syndrome, flaccid syndrome, cerebellum syndrome, spinal syndromes, meningeal syndrome, extrapyramidal syndrome, intracranial hypertension syndrome, symptoms of cranial and peripheral nerves lesion, impairment of higher intellectual functions (aphasia, dysarthria, alexia)

W2 Knows and understands etiology, symptoms, diagnostics rules and therapeutic procedures regarding the most common neurological diseases:

a) Life-threatening cases in neurology ( Syndrome of increased intracranial pressure, status epilepticus, myasthenic crisis, Guillain-Barre syndrome.

b) stroke and subarachnoid haemorrhage

c) epilepsy and other paroxysmal conditions

d) neuroinfections (bacterial, viral, tuberculosis, syphilis, Lyme disease, prion diseases)

e) impairment of higher intellectual functions

f) demyelinating diseases and motor neuron disorders

g) intracranial and spinal cord tumors

h) peripheral nervous system and muscles diseases (back pain, neuralgias, polyneuropathy, miopathy, myotony, miasthenia)


Efekty uczenia się - umiejętności:

(tylko po angielsku) U1 Can perform full neurological examination.

U2 Can distinguish between physiology and pathology of nervous system

U3 Can compose pathological signs and create neurological syndrome, can localize pathology within nervous system

U4 On the base of examination can establish syndrome, localization and etiological hypothesis

U5 Create indication for diagnostics investigations adequately for clinical condition and accurately interpret its results

U6 Can diagnose and evaluate the level of consciousness

U7 Can diagnose and suggest treatment procedure in case if stroke, subarachnoid hemorrhage, intracranial hypertension, epileptic seizure and status epilepticus


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(tylko po angielsku) K1: student can enter and keep deep and full of respect relationship with patient

K2 student put the patient’s good first,

K3 student keep medical confidentiality and respects the patient’s rights

K4 student has awareness of own limitations and ability to train himself

K5 student can cooperate with other students during examination and diagnostic process


Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) - Practical methods: presentation of neurological examination, record keeping, verification of student’s examination

- problems-solving methods: case analysis, solving-problems tasks, didactic discussion,

- announce methods np.: description, lecture, explanations,

-exposing methods- movie, power point presentation online

Knowledge of neuroanatomy, neurophysiology


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

1.Anatomy, Physiology

2.Pathology (pathomorphology, pathophysiology)

3.Radiology

4.Neurology

5.Neurosurgery and neurooncology

6.Psychiatry

7.Rehabilitation

The aim of neurology course is to remind and broaden the knowledge of anatomy and physiology of nervous system and to introduce the disturbance of its structure and function, which are the basement of neurological disease.

The clinical part is focused on obtaining ability to perform neurological examination, differential diagnosis and treatment of the neurological diseases.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Lectures 22

Seminars 86

Tutorials 74

Other 10

NEUROLOGY

The seminars focused on etiology, diagnostic and treatment of neurological diseases. Expose the most important symptoms suggesting diagnosis of the diseases. Shows elements of neurological examination important for syndrom and localisation diagnosis. Elucidate the basic aspect of differential diagnosis. Presents the best diagnostic, treatment nursing and rehabilitation options.

The exercise should give the students ability of neurological examination and its interpretation. Student on assistant's supervision perform full neurological examination - objective and subjective, reports pathologies, analyze them for etiology, suggests syndrome and localization diagnosis, makes differential diagnosis with other possible etiology of patients condition.

During the exercises the assistant shows how to fill medical documentation,-

Student by the supervision of assistant analyse and interpret laboratory and radiological tests, especially neuroimaging. The topics of seminars correspond with exercises topics.

Literatura: (tylko po angielsku)

1. Neurology and Neurosurgery Illustrated 5e

Kenneth W. Lindsay Churchill Livingstone 01/10/2010

2. Neurological Examination Made Easy-Geraint Fuller

Churchill Livingstone 01/05/2008

3. Nolte’s the human brain, Elsevier

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Test, 100 questions (4+4+4+31+16+37+4)

(each of them contains five possible answers - with 1 correct and 4 incorrect (no negative points for the incorrect answer

Practical exam in psychatry - verification by an assistant (max. 30 points)

Practical exam in neurology - verification by an assistant (max. 15 points)

The final grade results from the sum of points obtained from the test and practical exam. The condition is to obtain at least 60% of each component.

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

not applicable

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Piotr Rajewski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)