Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Elective Course: Ethical and Sociocultural Aspects of Death and Dying

General data

Course ID: 1700-F-ZF-ETSOC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0916) Pharmacy The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Elective Course: Ethical and Sociocultural Aspects of Death and Dying
Name in Polish: Zajęcia fakultatywne: Etyczna i socjokulturowa problematyka śmierci i umierania
Organizational unit: Laboratory for Social Medicine
Course groups: (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku NJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku NJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku NJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku NJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) brak

Total student workload:

(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (18 godz.)

-udział w wykładach- 15 godzin

- udział w konsultacjach naukowo –badawczych- 2 godziny

- udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina



Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (7 godz.)


-przygotowanie do zaliczenia- 4godz.

- czytanie literatury- 3 godz.


Łącznie: 25 godz. (1 ECTS)

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Student

W1: Opisuje teorie socjologiczne związane ze śmiercią i umieraniem i podstawowe zasady etyczne związane z problematyką śmierci i umierania

W2: Charakteryzuje procesy społeczne związane ze śmiercią i umieraniem

W3: Wymienia tradycyjne i współczesne zwyczaje związane ze śmiercią i umieraniem

W4: Wymienia psychospołeczne problemy umierającego i jego rodziny w instytucjach medycznych

Learning outcomes - skills:

(in Polish) Student:

U1: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji śmierci i umierania i analizuje je

U2: Analizuje zjawisko lęku przed śmiercią współczesnego człowieka i społeczeństw oraz postawy wobec śmierci

U3: Stosuje oceny etyczne zagadnień związanych ze śmiercią i umieraniem


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Student

K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne

K2: Ma świadomość konieczności korzystania z reguł komunikacji społecznej w pracy z pacjentami i w zespole terapeutycznym

Teaching methods:

(in Polish) Wykład informacyjny, konwersatoryjny, studium przypadku, metoda fotojęzyka, film dokumentalny

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania.

Full description: (in Polish)

Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną.

Ponadto poruszana jest problematyka prawno-etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi oraz umierającymi

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.

Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne

Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca semestralna W1- W4, U1-U3, K1-K2

Kryteria:

liczba punktów

>60 pkt. zaliczenie

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)