Elective Course: Ethical and Sociocultural Aspects of Death and Dying
General data
Course ID: | 1700-F-ZF-ETSOC |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0916) Pharmacy
|
Course title: | Elective Course: Ethical and Sociocultural Aspects of Death and Dying |
Name in Polish: | Zajęcia fakultatywne: Etyczna i socjokulturowa problematyka śmierci i umierania |
Organizational unit: | Laboratory for Social Medicine |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku NJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku NJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku NJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku NJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) brak |
Total student workload: | (in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (18 godz.) -udział w wykładach- 15 godzin - udział w konsultacjach naukowo –badawczych- 2 godziny - udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (7 godz.) -przygotowanie do zaliczenia- 4godz. - czytanie literatury- 3 godz. Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) Student W1: Opisuje teorie socjologiczne związane ze śmiercią i umieraniem i podstawowe zasady etyczne związane z problematyką śmierci i umierania W2: Charakteryzuje procesy społeczne związane ze śmiercią i umieraniem W3: Wymienia tradycyjne i współczesne zwyczaje związane ze śmiercią i umieraniem W4: Wymienia psychospołeczne problemy umierającego i jego rodziny w instytucjach medycznych |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) Student: U1: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji śmierci i umierania i analizuje je U2: Analizuje zjawisko lęku przed śmiercią współczesnego człowieka i społeczeństw oraz postawy wobec śmierci U3: Stosuje oceny etyczne zagadnień związanych ze śmiercią i umieraniem |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) Student K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne K2: Ma świadomość konieczności korzystania z reguł komunikacji społecznej w pracy z pacjentami i w zespole terapeutycznym |
Teaching methods: | (in Polish) Wykład informacyjny, konwersatoryjny, studium przypadku, metoda fotojęzyka, film dokumentalny |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną. Ponadto poruszana jest problematyka prawno-etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi oraz umierającymi |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005. Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca semestralna W1- W4, U1-U3, K1-K2 Kryteria: liczba punktów >60 pkt. zaliczenie |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.