Zajęcia fakultatywne: Etyczna i socjokulturowa problematyka śmierci i umierania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-F-ZF-ETSOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne: Etyczna i socjokulturowa problematyka śmierci i umierania |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (18 godz.) -udział w wykładach- 15 godzin - udział w konsultacjach naukowo –badawczych- 2 godziny - udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (7 godz.) -przygotowanie do zaliczenia- 4godz. - czytanie literatury- 3 godz. Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: Opisuje teorie socjologiczne związane ze śmiercią i umieraniem i podstawowe zasady etyczne związane z problematyką śmierci i umierania W2: Charakteryzuje procesy społeczne związane ze śmiercią i umieraniem W3: Wymienia tradycyjne i współczesne zwyczaje związane ze śmiercią i umieraniem W4: Wymienia psychospołeczne problemy umierającego i jego rodziny w instytucjach medycznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji śmierci i umierania i analizuje je U2: Analizuje zjawisko lęku przed śmiercią współczesnego człowieka i społeczeństw oraz postawy wobec śmierci U3: Stosuje oceny etyczne zagadnień związanych ze śmiercią i umieraniem |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne K2: Ma świadomość konieczności korzystania z reguł komunikacji społecznej w pracy z pacjentami i w zespole terapeutycznym |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, konwersatoryjny, studium przypadku, metoda fotojęzyka, film dokumentalny |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania. |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną. Ponadto poruszana jest problematyka prawno-etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi oraz umierającymi |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005. Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca semestralna W1- W4, U1-U3, K1-K2 Kryteria: liczba punktów >60 pkt. zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska, Waldemar Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną. Ponadto poruszana jest problematyka prawno-etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi oraz umierającymi |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005. Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska, Waldemar Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą pacjentowi umierającemu i jego rodzinie. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei śmierci i umierania. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec śmierci i umierania. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zwyczajów związanych ze śmiercią i umieraniem w różnych kulturach i religiach. Poznaje założenia opieki hospicyjnej i uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem umierającym w szpitalu w perspektywie jego potrzeb psychospołecznych. Poznaje etapy umierania i związane z nimi uczucia oraz lęki towarzyszące procesowi umierania. Student poznaje elementarne zasady komunikowania się z pacjentem umierającym i jego rodziną. Ponadto poruszana jest problematyka prawno-etyczna dotycząca reguł postępowania medycznego z pacjentami nieuleczalnie chorymi oraz umierającymi |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005. Szewczyk K. Bioetyka. Medycyna na granicach życia, t.1, PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Literatura uzupełniająca P. Aries, Człowiek i śmierć, wyd. dowolne Mayerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.