Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-F1-PSYCH-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Katedra Neuropsychologii Klinicznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: – udział w ćwiczeniach - 15 godzin – udział w konsultacjach – 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 17 godzin, co odpowiada 0.76 ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: – udział w ćwiczeniach:15 godzin – udział w konsultacjach – 2 godziny – czytanie literatury i analiza materiałów multimedialnych – 5 godzin – przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4+ 1 = 5 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 27 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny - udział w ćwiczeniach 15 godzin Nakład pracy studenta, związany z prowadzonymi badaniami naukowymi w dziedzinie immunologii wynosi : 20 godzin, co odpowiada 0,76 punktowi ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestniczenia w procesie oceniania – przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4+1= 5 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy student zna: W1: Zna zasady komunikacji interpersonalnej z pacjentem oraz innymi pracownikami służby zdrowia. K_A.W29 W2: Ma świadomość psychologicznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i potrzeby propagowania zachowań wspierających zdrowie psychiczne. K_A.W30 W3: Zna problematykę pracy w grupie i jej wspomagania. K_A.W31 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności student: U1: Inicjuje i wspiera działania grupowe z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii. K_A.U19 U2: Skutecznie komunikuje się w grupie oraz z pacjentem. K_A.U19 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji - K_K7 |
Metody dydaktyczne: | Prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach. Weryfikacja wiedzy studentów – test jednokrotnego wyboru. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Podstawy psychologii ogólnej – przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii. Treści, realizowane w trakcie zajęć powiązane są z zagadnieniami, realizowanymi na przedmiotach psychologia i psychiatria. Wskazane jest, żeby student, rozpoczynający kształcenie w ramach zajęć z tego przedmiotu posiadał ogólną, intuicyjną wiedzę na temat procesów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji z dziedziny psychologii. |
Pełny opis: |
1. Przedmiot psychologii, dziedziny psychologii. 2. Psychologiczne koncepcje człowieka, koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza i humanistyczna. 3. Pojęcie emocji i motywacji. Neurobiologia emocji. Podstawowe emocje. Rozwój emocjonalny. Teorie powstawania emocji. 4. Współczesne teorie stresu, rola stresu w etiopatogenezie zaburzeń psychicznych i somatycznych. 5. Przedmiot psychologii zdrowia. Psychosomatyka. Osobowościowe uwarunkowania chorób somatycznych. 6. Procesy grupowe. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Myślenie grupowe, podejmowanie decyzji w grupie. 7. Postawy społeczne, konformizm, uległość wobec autorytetów. 8. Komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna i pozawerbalna. 9. Komunikacja w pomaganiu. Techniki aktywnego słuchania. |
Literatura: |
Strelau J. (red.) – „Psychologia. Podręcznik akademicki”, tom 1-3., wyd. GWP, Gdańsk 2003 Sęk H. – „Wprowadzenie do psychologii klinicznej” wyd. Scholar, 2005 Seligman M. i wsp. – „Psychopatologia”, wyd. Zysk i S-ka, 2003 Aronson E., Wilson T., Akert R. – „Psychologia społeczna – serce i umysł”, wyd. Zyska i S-ka, 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach, uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego. Forma zaliczenia końcowego: test jednokrotnego wyboru. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Borkowska | |
Prowadzący grup: | Szymon Gołota, Marcin Jaracz, Małgorzata Piskunowicz, Magdalena Szwed, Marta Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawy psychologii ogólnej – przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii. Treści, realizowane w trakcie zajęć powiązane są z zagadnieniami, realizowanymi na przedmiotach psychologia i psychiatria. Wskazane jest, żeby student, rozpoczynający kształcenie w ramach zajęć z tego przedmiotu posiadał ogólną, intuicyjną wiedzę na temat procesów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji z dziedziny psychologii. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot psychologii, dziedziny psychologii. 2. Psychologiczne koncepcje człowieka, koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza i humanistyczna. 3. Pojęcie emocji i motywacji. Neurobiologia emocji. Podstawowe emocje. Rozwój emocjonalny. Teorie powstawania emocji. 4. Współczesne teorie stresu, rola stresu w etiopatogenezie zaburzeń psychicznych i somatycznych. 5. Przedmiot psychologii zdrowia. Psychosomatyka. Osobowościowe uwarunkowania chorób somatycznych. 6. Procesy grupowe. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Myślenie grupowe, podejmowanie decyzji w grupie. 7. Postawy społeczne, konformizm, uległość wobec autorytetów. 8. Komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna i pozawerbalna. 9. Komunikacja w pomaganiu. Techniki aktywnego słuchania. |
|
Literatura: |
Strelau J. (red.) – „Psychologia. Podręcznik akademicki”, tom 1-3., wyd. GWP, Gdańsk 2003 Sęk H. – „Wprowadzenie do psychologii klinicznej” wyd. Scholar, 2005 Seligman M. i wsp. – „Psychopatologia”, wyd. Zysk i S-ka, 2003 Aronson E., Wilson T., Akert R. – „Psychologia społeczna – serce i umysł”, wyd. Zyska i S-ka, 2007 |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Borkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Roszkowska, Marta Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawy psychologii ogólnej – przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii. Treści, realizowane w trakcie zajęć powiązane są z zagadnieniami, realizowanymi na przedmiotach psychologia i psychiatria. Wskazane jest, żeby student, rozpoczynający kształcenie w ramach zajęć z tego przedmiotu posiadał ogólną, intuicyjną wiedzę na temat procesów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji z dziedziny psychologii. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot psychologii, dziedziny psychologii. 2. Psychologiczne koncepcje człowieka, koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza i humanistyczna. 3. Pojęcie emocji i motywacji. Neurobiologia emocji. Podstawowe emocje. Rozwój emocjonalny. Teorie powstawania emocji. 4. Współczesne teorie stresu, rola stresu w etiopatogenezie zaburzeń psychicznych i somatycznych. 5. Przedmiot psychologii zdrowia. Psychosomatyka. Osobowościowe uwarunkowania chorób somatycznych. 6. Procesy grupowe. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Myślenie grupowe, podejmowanie decyzji w grupie. 7. Postawy społeczne, konformizm, uległość wobec autorytetów. 8. Komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna i pozawerbalna. 9. Komunikacja w pomaganiu. Techniki aktywnego słuchania. |
|
Literatura: |
Strelau J. (red.) – „Psychologia. Podręcznik akademicki”, tom 1-3., wyd. GWP, Gdańsk 2003 Sęk H. – „Wprowadzenie do psychologii klinicznej” wyd. Scholar, 2005 Seligman M. i wsp. – „Psychopatologia”, wyd. Zysk i S-ka, 2003 Aronson E., Wilson T., Akert R. – „Psychologia społeczna – serce i umysł”, wyd. Zyska i S-ka, 2007 |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Borkowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Popiołek, Marta Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawy psychologii ogólnej – przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii. Treści, realizowane w trakcie zajęć powiązane są z zagadnieniami, realizowanymi na przedmiotach psychologia i psychiatria. Wskazane jest, żeby student, rozpoczynający kształcenie w ramach zajęć z tego przedmiotu posiadał ogólną, intuicyjną wiedzę na temat procesów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji z dziedziny psychologii. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot psychologii, dziedziny psychologii. 2. Psychologiczne koncepcje człowieka, koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza i humanistyczna. 3. Pojęcie emocji i motywacji. Neurobiologia emocji. Podstawowe emocje. Rozwój emocjonalny. Teorie powstawania emocji. 4. Współczesne teorie stresu, rola stresu w etiopatogenezie zaburzeń psychicznych i somatycznych. 5. Przedmiot psychologii zdrowia. Psychosomatyka. Osobowościowe uwarunkowania chorób somatycznych. 6. Procesy grupowe. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Myślenie grupowe, podejmowanie decyzji w grupie. 7. Postawy społeczne, konformizm, uległość wobec autorytetów. 8. Komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna i pozawerbalna. 9. Komunikacja w pomaganiu. Techniki aktywnego słuchania. |
|
Literatura: |
Strelau J. (red.) – „Psychologia. Podręcznik akademicki”, tom 1-3., wyd. GWP, Gdańsk 2003 Sęk H. – „Wprowadzenie do psychologii klinicznej” wyd. Scholar, 2005 Seligman M. i wsp. – „Psychopatologia”, wyd. Zysk i S-ka, 2003 Aronson E., Wilson T., Akert R. – „Psychologia społeczna – serce i umysł”, wyd. Zyska i S-ka, 2007 |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Borkowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawy psychologii ogólnej – przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii. Treści, realizowane w trakcie zajęć powiązane są z zagadnieniami, realizowanymi na przedmiotach psychologia i psychiatria. Wskazane jest, żeby student, rozpoczynający kształcenie w ramach zajęć z tego przedmiotu posiadał ogólną, intuicyjną wiedzę na temat procesów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji z dziedziny psychologii. |
|
Pełny opis: |
1. Przedmiot psychologii, dziedziny psychologii. 2. Psychologiczne koncepcje człowieka, koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza i humanistyczna. 3. Pojęcie emocji i motywacji. Neurobiologia emocji. Podstawowe emocje. Rozwój emocjonalny. Teorie powstawania emocji. 4. Współczesne teorie stresu, rola stresu w etiopatogenezie zaburzeń psychicznych i somatycznych. 5. Przedmiot psychologii zdrowia. Psychosomatyka. Osobowościowe uwarunkowania chorób somatycznych. 6. Procesy grupowe. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Myślenie grupowe, podejmowanie decyzji w grupie. 7. Postawy społeczne, konformizm, uległość wobec autorytetów. 8. Komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna i pozawerbalna. 9. Komunikacja w pomaganiu. Techniki aktywnego słuchania. |
|
Literatura: |
Strelau J. (red.) – „Psychologia. Podręcznik akademicki”, tom 1-3., wyd. GWP, Gdańsk 2003 Sęk H. – „Wprowadzenie do psychologii klinicznej” wyd. Scholar, 2005 Seligman M. i wsp. – „Psychopatologia”, wyd. Zysk i S-ka, 2003 Aronson E., Wilson T., Akert R. – „Psychologia społeczna – serce i umysł”, wyd. Zyska i S-ka, 2007 |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.