Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-F1-PSYCH-J
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Katedra Neuropsychologii Klinicznej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

– udział w ćwiczeniach - 15 godzin

– udział w konsultacjach – 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 17 godzin, co odpowiada 0.76 ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

– udział w ćwiczeniach:15 godzin

– udział w konsultacjach – 2 godziny

– czytanie literatury i analiza materiałów multimedialnych – 5 godzin

– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4+ 1 = 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 27 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny

- udział w ćwiczeniach 15 godzin

Nakład pracy studenta, związany z prowadzonymi badaniami naukowymi w dziedzinie immunologii wynosi : 20 godzin, co odpowiada 0,76 punktowi ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestniczenia w procesie oceniania

– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4+1= 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy student zna:

W1: Zna zasady komunikacji interpersonalnej z pacjentem oraz innymi pracownikami służby zdrowia. K_A.W29

W2: Ma świadomość psychologicznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i potrzeby propagowania zachowań wspierających zdrowie psychiczne. K_A.W30

W3: Zna problematykę pracy w grupie i jej wspomagania. K_A.W31


Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności student:

U1: Inicjuje i wspiera działania grupowe z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii. K_A.U19

U2: Skutecznie komunikuje się w grupie oraz z pacjentem. K_A.U19


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: Posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji - K_K7


Metody dydaktyczne:

Prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w grupach. Weryfikacja wiedzy studentów – test jednokrotnego wyboru.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Podstawy psychologii ogólnej – przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii. Treści, realizowane w trakcie zajęć powiązane są z zagadnieniami, realizowanymi na przedmiotach psychologia i psychiatria. Wskazane jest, żeby student, rozpoczynający kształcenie w ramach zajęć z tego przedmiotu posiadał ogólną, intuicyjną wiedzę na temat procesów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji z dziedziny psychologii.

Pełny opis:

1. Przedmiot psychologii, dziedziny psychologii.

2. Psychologiczne koncepcje człowieka, koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza i humanistyczna.

3. Pojęcie emocji i motywacji. Neurobiologia emocji. Podstawowe emocje. Rozwój emocjonalny. Teorie powstawania emocji.

4. Współczesne teorie stresu, rola stresu w etiopatogenezie zaburzeń psychicznych i somatycznych.

5. Przedmiot psychologii zdrowia. Psychosomatyka. Osobowościowe uwarunkowania chorób somatycznych.

6. Procesy grupowe. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Myślenie grupowe, podejmowanie decyzji w grupie.

7. Postawy społeczne, konformizm, uległość wobec autorytetów.

8. Komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna i pozawerbalna.

9. Komunikacja w pomaganiu. Techniki aktywnego słuchania.

Literatura:

Strelau J. (red.) – „Psychologia. Podręcznik akademicki”, tom 1-3., wyd. GWP, Gdańsk 2003

Sęk H. – „Wprowadzenie do psychologii klinicznej” wyd. Scholar, 2005

Seligman M. i wsp. – „Psychopatologia”, wyd. Zysk i S-ka, 2003

Aronson E., Wilson T., Akert R. – „Psychologia społeczna – serce i umysł”, wyd. Zyska i S-ka, 2007

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach, uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego.

Forma zaliczenia końcowego: test jednokrotnego wyboru.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Borkowska
Prowadzący grup: Szymon Gołota, Marcin Jaracz, Małgorzata Piskunowicz, Magdalena Szwed, Marta Tomaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawy psychologii ogólnej – przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii. Treści, realizowane w trakcie zajęć powiązane są z zagadnieniami, realizowanymi na przedmiotach psychologia i psychiatria. Wskazane jest, żeby student, rozpoczynający kształcenie w ramach zajęć z tego przedmiotu posiadał ogólną, intuicyjną wiedzę na temat procesów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji z dziedziny psychologii.

Pełny opis:

1. Przedmiot psychologii, dziedziny psychologii.

2. Psychologiczne koncepcje człowieka, koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza i humanistyczna.

3. Pojęcie emocji i motywacji. Neurobiologia emocji. Podstawowe emocje. Rozwój emocjonalny. Teorie powstawania emocji.

4. Współczesne teorie stresu, rola stresu w etiopatogenezie zaburzeń psychicznych i somatycznych.

5. Przedmiot psychologii zdrowia. Psychosomatyka. Osobowościowe uwarunkowania chorób somatycznych.

6. Procesy grupowe. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Myślenie grupowe, podejmowanie decyzji w grupie.

7. Postawy społeczne, konformizm, uległość wobec autorytetów.

8. Komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna i pozawerbalna.

9. Komunikacja w pomaganiu. Techniki aktywnego słuchania.

Literatura:

Strelau J. (red.) – „Psychologia. Podręcznik akademicki”, tom 1-3., wyd. GWP, Gdańsk 2003

Sęk H. – „Wprowadzenie do psychologii klinicznej” wyd. Scholar, 2005

Seligman M. i wsp. – „Psychopatologia”, wyd. Zysk i S-ka, 2003

Aronson E., Wilson T., Akert R. – „Psychologia społeczna – serce i umysł”, wyd. Zyska i S-ka, 2007

Uwagi:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Borkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Roszkowska, Marta Tomaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawy psychologii ogólnej – przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii. Treści, realizowane w trakcie zajęć powiązane są z zagadnieniami, realizowanymi na przedmiotach psychologia i psychiatria. Wskazane jest, żeby student, rozpoczynający kształcenie w ramach zajęć z tego przedmiotu posiadał ogólną, intuicyjną wiedzę na temat procesów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji z dziedziny psychologii.

Pełny opis:

1. Przedmiot psychologii, dziedziny psychologii.

2. Psychologiczne koncepcje człowieka, koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza i humanistyczna.

3. Pojęcie emocji i motywacji. Neurobiologia emocji. Podstawowe emocje. Rozwój emocjonalny. Teorie powstawania emocji.

4. Współczesne teorie stresu, rola stresu w etiopatogenezie zaburzeń psychicznych i somatycznych.

5. Przedmiot psychologii zdrowia. Psychosomatyka. Osobowościowe uwarunkowania chorób somatycznych.

6. Procesy grupowe. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Myślenie grupowe, podejmowanie decyzji w grupie.

7. Postawy społeczne, konformizm, uległość wobec autorytetów.

8. Komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna i pozawerbalna.

9. Komunikacja w pomaganiu. Techniki aktywnego słuchania.

Literatura:

Strelau J. (red.) – „Psychologia. Podręcznik akademicki”, tom 1-3., wyd. GWP, Gdańsk 2003

Sęk H. – „Wprowadzenie do psychologii klinicznej” wyd. Scholar, 2005

Seligman M. i wsp. – „Psychopatologia”, wyd. Zysk i S-ka, 2003

Aronson E., Wilson T., Akert R. – „Psychologia społeczna – serce i umysł”, wyd. Zyska i S-ka, 2007

Uwagi:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Borkowska
Prowadzący grup: Alicja Popiołek, Marta Tomaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawy psychologii ogólnej – przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii. Treści, realizowane w trakcie zajęć powiązane są z zagadnieniami, realizowanymi na przedmiotach psychologia i psychiatria. Wskazane jest, żeby student, rozpoczynający kształcenie w ramach zajęć z tego przedmiotu posiadał ogólną, intuicyjną wiedzę na temat procesów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji z dziedziny psychologii.

Pełny opis:

1. Przedmiot psychologii, dziedziny psychologii.

2. Psychologiczne koncepcje człowieka, koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza i humanistyczna.

3. Pojęcie emocji i motywacji. Neurobiologia emocji. Podstawowe emocje. Rozwój emocjonalny. Teorie powstawania emocji.

4. Współczesne teorie stresu, rola stresu w etiopatogenezie zaburzeń psychicznych i somatycznych.

5. Przedmiot psychologii zdrowia. Psychosomatyka. Osobowościowe uwarunkowania chorób somatycznych.

6. Procesy grupowe. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Myślenie grupowe, podejmowanie decyzji w grupie.

7. Postawy społeczne, konformizm, uległość wobec autorytetów.

8. Komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna i pozawerbalna.

9. Komunikacja w pomaganiu. Techniki aktywnego słuchania.

Literatura:

Strelau J. (red.) – „Psychologia. Podręcznik akademicki”, tom 1-3., wyd. GWP, Gdańsk 2003

Sęk H. – „Wprowadzenie do psychologii klinicznej” wyd. Scholar, 2005

Seligman M. i wsp. – „Psychopatologia”, wyd. Zysk i S-ka, 2003

Aronson E., Wilson T., Akert R. – „Psychologia społeczna – serce i umysł”, wyd. Zyska i S-ka, 2007

Uwagi:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Borkowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawy psychologii ogólnej – przedmiot, którego zadaniem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii. Treści, realizowane w trakcie zajęć powiązane są z zagadnieniami, realizowanymi na przedmiotach psychologia i psychiatria. Wskazane jest, żeby student, rozpoczynający kształcenie w ramach zajęć z tego przedmiotu posiadał ogólną, intuicyjną wiedzę na temat procesów psychologicznych oraz podstawowych koncepcji z dziedziny psychologii.

Pełny opis:

1. Przedmiot psychologii, dziedziny psychologii.

2. Psychologiczne koncepcje człowieka, koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza i humanistyczna.

3. Pojęcie emocji i motywacji. Neurobiologia emocji. Podstawowe emocje. Rozwój emocjonalny. Teorie powstawania emocji.

4. Współczesne teorie stresu, rola stresu w etiopatogenezie zaburzeń psychicznych i somatycznych.

5. Przedmiot psychologii zdrowia. Psychosomatyka. Osobowościowe uwarunkowania chorób somatycznych.

6. Procesy grupowe. Facylitacja i próżniactwo społeczne. Myślenie grupowe, podejmowanie decyzji w grupie.

7. Postawy społeczne, konformizm, uległość wobec autorytetów.

8. Komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna i pozawerbalna.

9. Komunikacja w pomaganiu. Techniki aktywnego słuchania.

Literatura:

Strelau J. (red.) – „Psychologia. Podręcznik akademicki”, tom 1-3., wyd. GWP, Gdańsk 2003

Sęk H. – „Wprowadzenie do psychologii klinicznej” wyd. Scholar, 2005

Seligman M. i wsp. – „Psychopatologia”, wyd. Zysk i S-ka, 2003

Aronson E., Wilson T., Akert R. – „Psychologia społeczna – serce i umysł”, wyd. Zyska i S-ka, 2007

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)