Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-F1-SOCJ-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia |
Jednostka: | Katedra Komunikacji Medycznej i Humanistyki Medycznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: − udział w wykładach nie dotyczy − udział w laboratoriach: nie dotyczy − udział w ćwiczeniach: 15 godzin − udział w seminariach: nie dotyczy − udział w zaliczeniu przedmiotu - nie dotyczy Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: − udział w wykładach nie dotyczy − udział w laboratoriach: nie dotyczy − udział w ćwiczeniach: 15 godzin − udział w seminariach: nie dotyczy − czytanie wybranego piśmiennictwa: 5 godzin − przygotowanie pisemnych opracowań: 5 godziny Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTC 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu socjologii i profesjonalizmu): 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 4 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,56 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania − Czytanie oraz przygotowanie pisemnych opracowań (5+5) 10 godzin Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin co odpowiada 0,4 ECTS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny − Przygotowanie pisemnych opracowań: 5 godzin Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna socjologiczne i kulturowe uwarunkowania funkcjonowania jednostki w społeczeństwie ryzyka zdrowotnego (nierówności społeczne, moda, media, procesy medykalizacji i farmakologizacji itp.) - K_A.W30 W2: Wykazuje znajomość zasad komunikacji interpersonalnej (poprawne komunikowanie się, bariery w komunikacji z pacjentem, trudny pacjent- trudne sytuacje) - K_A.W30 W3: Posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania działań grupowych (grupy wsparcia, stowarzyszenia, fundacje) - K_A.W30 W4: Wymienia społeczne przyczyny i konsekwencje wynikające z choroby i niepełnosprawności - K_A.W30 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozpoznaje i potrafi zastosować w warunkach symulowanych podstawowe reguły komunikowania interpersonalnego (socjotechniczny wymiar komunikacji) - K_A.U21 U2: Potrafi rozróżnić i ocenić wybrane procesy społeczne, które mają wpływ na rozwój medycyny, funkcjonalną i dysfunkcjonalną instytucję medyczną, ocenia miejsce pacjenta w instytucji oraz analizuje działanie fundacji, stowarzyszeń i grup wsparcia - K_A.U19, K_A.U21 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych – K6 K2: Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej - K10 |
Metody dydaktyczne: | Dyskusja w małych grupach Projekt grupowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami choroby i niepełnosprawności. Student poznaje psychospołeczne problemy pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do uwzględnienia czynników społecznych w codziennej praktyce farmaceuty. |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do analizy i oceny systemu opieki zdrowotnej, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec pacjenta z różnych kręgów kulturowych. Rozpoznaje problemy związane z nierównościami społecznymi, które mają wpływ na praktykę w zawodzie farmaceuty. Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem. Uwzględnia potrzeby psychospołeczne pacjentów. Poznaje systemy wsparcia społecznego, np. rodzina, grupy wsparcia. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki w zawodzie farmaceuty. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009. 2. Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 Literatura uzupełniająca: Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008. Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: 1) Pisemne opracowanie wybranego tematu (0-60 punktów) 2) Sprawozdanie z projektu (0-30 punktów) 3) Terminowość i udział w grupowej dyskusji (20 punktów) 4) Refleksje (Microsoft Teams)- 3 zadania x 5 punktów = 15 Ocena końcowa – liczba punktów: Ocena 88-100% bdb 81-87% db+ 74-80% db 67-73% dst+ 60-66% dst 0-59% ndst |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Socjologia wprowadza nas w świat społecznych relacji, zjawisk i procesów. Świadomość mechanizmów życia społecznego i reguł komunikacji społecznej ułatwia człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie i grupach społecznych takich jak: grupa zawodowa, rodzinna czy towarzyska. Socjologia ogólna dostarcza wiedzy, która właściwie wykorzystana w praktyce, podnosi satysfakcję z wykonywanej roli zawodowej i przyczynia się do holistycznego podejścia do pacjenta. Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości współczesnego człowieka. Socjologia analizuje społeczne uwarunkowania zdrowia człowieka oraz społeczne konsekwencje choroby. Interpretuje te zjawiska w kontekście minionych i aktualnych procesów społecznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w postaci ćwiczeń. Wprowadzają one wiedzę dotyczącą zdrowia (społeczno- demograficzne uwarunkowania prozdrowotnego i antyzdrowotnego stylu życia), społecznych przyczyn i konsekwencji choroby, problematyki miejsca niepełnosprawności i niepełnosprawnego w społeczeństwie konsumpcyjnym, miejsca rodziny w łańcuchu terapeutycznym i jej rolę w procesie choroby i zdrowienia, przyczyny społecznej popularności lecznictwa niemedycznego i samoopieki, relacji personel medyczny- pacjent, funkcjonalności i dysfunkcjonalności instytucji medycznych. Ćwiczenia pogłębiają wiedzę na temat stresu społecznego i systemów wsparcia oraz relacji personel medyczny- pacjent. Omawiają zjawiska zdrowia i choroby w kontekście procesów społecznych takich jak np. medykalizacja życia społecznego Ćwiczenia pozwalają studentom przedyskutować w grupie ważne problemy, które wynikają ze ścieżki programowej oraz pogłębić wiedzę na wybrany przez siebie temat, przygotowując pod kierunkiem wykładowcy pisemną pracę. |
|
Literatura: |
Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnicto Oświatowe, Lublin 2002. Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996. Piątkowski W., Brodniak W. (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno- Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Socjologia wprowadza nas w świat społecznych relacji, zjawisk i procesów. Świadomość mechanizmów życia społecznego i reguł komunikacji społecznej ułatwia człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie i grupach społecznych takich jak: grupa zawodowa, rodzinna czy towarzyska. Socjologia ogólna dostarcza wiedzy, która właściwie wykorzystana w praktyce, podnosi satysfakcję z wykonywanej roli zawodowej i przyczynia się do holistycznego podejścia do pacjenta. Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości współczesnego człowieka. Socjologia analizuje społeczne uwarunkowania zdrowia człowieka oraz społeczne konsekwencje choroby. Interpretuje te zjawiska w kontekście minionych i aktualnych procesów społecznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w postaci ćwiczeń. Wprowadzają one wiedzę dotyczącą zdrowia (społeczno- demograficzne uwarunkowania prozdrowotnego i antyzdrowotnego stylu życia), społecznych przyczyn i konsekwencji choroby, problematyki miejsca niepełnosprawności i niepełnosprawnego w społeczeństwie konsumpcyjnym, miejsca rodziny w łańcuchu terapeutycznym i jej rolę w procesie choroby i zdrowienia, przyczyny społecznej popularności lecznictwa niemedycznego i samoopieki, relacji personel medyczny- pacjent, funkcjonalności i dysfunkcjonalności instytucji medycznych. Ćwiczenia pogłębiają wiedzę na temat stresu społecznego i systemów wsparcia oraz relacji personel medyczny- pacjent. Omawiają zjawiska zdrowia i choroby w kontekście procesów społecznych takich jak np. medykalizacja życia społecznego Ćwiczenia pozwalają studentom przedyskutować w grupie ważne problemy, które wynikają ze ścieżki programowej oraz pogłębić wiedzę na wybrany przez siebie temat, przygotowując pod kierunkiem wykładowcy pisemną pracę. |
|
Literatura: |
Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnicto Oświatowe, Lublin 2002. Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996. Piątkowski W., Brodniak W. (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno- Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami choroby i niepełnosprawności. Student poznaje psychospołeczne problemy pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do uwzględnienia czynników społecznych w codziennej praktyce farmaceuty. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do analizy i oceny systemu opieki zdrowotnej, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec pacjenta z różnych kręgów kulturowych. Rozpoznaje problemy związane z nierównościami społecznymi, które mają wpływ na praktykę w zawodzie farmaceuty. Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem. Uwzględnia potrzeby psychospołeczne pacjentów. Poznaje systemy wsparcia społecznego, np. rodzina, grupy wsparcia. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki w zawodzie farmaceuty. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009. 2. Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 Literatura uzupełniająca: Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008. Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami choroby i niepełnosprawności. Student poznaje psychospołeczne problemy pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do uwzględnienia czynników społecznych w codziennej praktyce farmaceuty. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do analizy i oceny systemu opieki zdrowotnej, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec pacjenta z różnych kręgów kulturowych. Rozpoznaje problemy związane z nierównościami społecznymi, które mają wpływ na praktykę w zawodzie farmaceuty. Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem. Uwzględnia potrzeby psychospołeczne pacjentów. Poznaje systemy wsparcia społecznego, np. rodzina, grupy wsparcia. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki w zawodzie farmaceuty. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009. 2. Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 Literatura uzupełniająca: Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008. Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.