Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-F1-SOCJ-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu WOS |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w ćwiczeniach- 15 godzin -dodatkowa możliwość konsultacji z osobą prowadzącą zajęcia 1 godz. 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - przygotowanie i uzupełnienie notatek-2 godziny - zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć- 2 godziny 3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do kolokwium- 5 godzin - przygotowanie pracy semestralnej- 5 godzin 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki- nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna socjologiczne i kulturowe uwarunkowania funkcjonowania jednostki w społeczeństwie ryzyka zdrowotnego (nierówności społeczne, moda, media, procesy medykalizacji i farmakologizacji itp.)- K_A.W28. W2: Wykazuje znajomość zasad komunikacji interpersonalnej (poprawne komunikowanie się, bariery w komunikacji z pacjentem, trudny pacjent- trudne sytuacje)- K_A.W29 W3: Posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania działań grupowych (grupy wsparcia, stowarzyszenia, fundacje) - K_A.W30 W4: Wymienia społeczne przyczyny i konsekwencje wynikające z choroby i niepełnosprawności -K_A.W31 W5: Zna społeczne uwarunkowania postaw pomocowych - K_A.W32. W6: Zna i rozumie znaczenie socjomedycznych wskaźników zdrowotnych populacji - K_E.W42. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozpoznaje i potrafi zastosować w warunkach symulowanych podstawowe reguły komunikowania interpersonalnego w relacjach farmaceuta-pacjent oraz farmaceuta- pozostali pracownicy ochrony zdrowia (socjotechniczny wymiar komunikacji)- K_D.U18 U2: Rozpoznaje i potrafi zastosować w warunkach symulowanych reguły komunikacji interpersonalnej w relacjach z trudnym klientem- pacjentem- K_D.U22 U3: Potrafi rozróżnić i ocenić wybrane procesy społeczne, które mają wpływ na rozwój medycyny, funkcjonalną i dysfunkcjonalną instytucję medyczną, ocenia miejsce pacjenta w instytucji oraz analizuje działanie fundacji, stowarzyszeń i grup wsparcia- K_D.U22 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych- K_A.K2. K2: Posiada nawyk wspierania działań pomocowych i zaradczych K_A.K3. K3- Nabywa umiejętność pracy zespołowej K_A.K3. |
Metody dydaktyczne: | dyskusja dydaktyczna, inscenizacja, giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Socjologia wprowadza nas w świat społecznych relacji, zjawisk i procesów. Świadomość mechanizmów życia społecznego i reguł komunikacji społecznej ułatwia człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie i grupach społecznych takich jak: grupa zawodowa, rodzinna czy towarzyska. Socjologia ogólna dostarcza wiedzy, która właściwie wykorzystana w praktyce, podnosi satysfakcję z wykonywanej roli zawodowej i przyczynia się do holistycznego podejścia do pacjenta. Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości wspólczesnego człowieka. Socjologia analizuje społeczne uwarunkowania zdrowia człowieka oraz społeczne konsekwencje choroby. Interpretuje te zjawiska w kontekście minionych i aktualnych procesów społecznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w postaci ćwiczeń. Wprowadzają one wiedzę dotyczącą zdrowia (społeczno- demograficzne uwarunkowania prozdrowotnego i antyzdrowotnego stylu życia), społecznych przyczyn i konsekwencji choroby, problematyki miejsca niepełnosprawności i niepełnosprawnego w społeczeństwie konsumpcyjnym, tabu wokół śmierci i umierania, miejsca rodziny w łańcuchu terapeutycznym i jej rolę w procesie choroby i zdrowienia, przyczyny społecznej popularności lecznictwa niemedycznego i samoopieki, relacji personel medyczny- pacjent, funkcjonalności i dysfunkcjonalności instytucji medycznych. Ćwiczenia pogłębiają wiedzę na temat stresu społecznego i systemów wsparcia oraz relacji personel medyczny- pacjent. Omawiają zjawiska zdrowia i choroby w kontekście procesów społecznych takich jak np. medykalizacja życia społecznego Ćwiczenia pozwalają studentom przedyskutować w grupie ważne problemy, które wynikają ze ścieżki programowej oraz pogłębić wiedzę na wybrany przez siebie temat, przygotowując pod kierunkiem wykładowcy pisemną pracę. |
Literatura: |
Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnicto Oświatowe, Lublin 2002. Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996. Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1997. Piątkowski W., Brodniak W. (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno- Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005. Tobiasz- Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test: W1, W2, W3, W4, W5, W6 (30p.) Praca semestralna: W1, W2, W3, W4, U3 lub Recenzja: W1, U3 (30p.) Inscenizacja: U1, U2 (5p.) Dyskusja dydaktyczna: K1, K2, K3 (5p.) Giełda pomysłów:U1, U2, K1, K3 (5p.) Kryteria: poniżej 75%- niedostateczny, 75,01- 80,0%- dostateczny, 80,01- 85%- dostateczny plus, 85,01- 90,0%- dobry, 90,01-95%- dobry plus, 95,01- 100,0% bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Socjologia wprowadza nas w świat społecznych relacji, zjawisk i procesów. Świadomość mechanizmów życia społecznego i reguł komunikacji społecznej ułatwia człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie i grupach społecznych takich jak: grupa zawodowa, rodzinna czy towarzyska. Socjologia ogólna dostarcza wiedzy, która właściwie wykorzystana w praktyce, podnosi satysfakcję z wykonywanej roli zawodowej i przyczynia się do holistycznego podejścia do pacjenta. Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości współczesnego człowieka. Socjologia analizuje społeczne uwarunkowania zdrowia człowieka oraz społeczne konsekwencje choroby. Interpretuje te zjawiska w kontekście minionych i aktualnych procesów społecznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w postaci ćwiczeń. Wprowadzają one wiedzę dotyczącą zdrowia (społeczno- demograficzne uwarunkowania prozdrowotnego i antyzdrowotnego stylu życia), społecznych przyczyn i konsekwencji choroby, problematyki miejsca niepełnosprawności i niepełnosprawnego w społeczeństwie konsumpcyjnym, miejsca rodziny w łańcuchu terapeutycznym i jej rolę w procesie choroby i zdrowienia, przyczyny społecznej popularności lecznictwa niemedycznego i samoopieki, relacji personel medyczny- pacjent, funkcjonalności i dysfunkcjonalności instytucji medycznych. Ćwiczenia pogłębiają wiedzę na temat stresu społecznego i systemów wsparcia oraz relacji personel medyczny- pacjent. Omawiają zjawiska zdrowia i choroby w kontekście procesów społecznych takich jak np. medykalizacja życia społecznego Ćwiczenia pozwalają studentom przedyskutować w grupie ważne problemy, które wynikają ze ścieżki programowej oraz pogłębić wiedzę na wybrany przez siebie temat, przygotowując pod kierunkiem wykładowcy pisemną pracę. |
|
Literatura: |
Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnicto Oświatowe, Lublin 2002. Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996. Piątkowski W., Brodniak W. (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno- Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Socjologia wprowadza nas w świat społecznych relacji, zjawisk i procesów. Świadomość mechanizmów życia społecznego i reguł komunikacji społecznej ułatwia człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie i grupach społecznych takich jak: grupa zawodowa, rodzinna czy towarzyska. Socjologia ogólna dostarcza wiedzy, która właściwie wykorzystana w praktyce, podnosi satysfakcję z wykonywanej roli zawodowej i przyczynia się do holistycznego podejścia do pacjenta. Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości współczesnego człowieka. Socjologia analizuje społeczne uwarunkowania zdrowia człowieka oraz społeczne konsekwencje choroby. Interpretuje te zjawiska w kontekście minionych i aktualnych procesów społecznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w postaci ćwiczeń. Wprowadzają one wiedzę dotyczącą zdrowia (społeczno- demograficzne uwarunkowania prozdrowotnego i antyzdrowotnego stylu życia), społecznych przyczyn i konsekwencji choroby, problematyki miejsca niepełnosprawności i niepełnosprawnego w społeczeństwie konsumpcyjnym, miejsca rodziny w łańcuchu terapeutycznym i jej rolę w procesie choroby i zdrowienia, przyczyny społecznej popularności lecznictwa niemedycznego i samoopieki, relacji personel medyczny- pacjent, funkcjonalności i dysfunkcjonalności instytucji medycznych. Ćwiczenia pogłębiają wiedzę na temat stresu społecznego i systemów wsparcia oraz relacji personel medyczny- pacjent. Omawiają zjawiska zdrowia i choroby w kontekście procesów społecznych takich jak np. medykalizacja życia społecznego Ćwiczenia pozwalają studentom przedyskutować w grupie ważne problemy, które wynikają ze ścieżki programowej oraz pogłębić wiedzę na wybrany przez siebie temat, przygotowując pod kierunkiem wykładowcy pisemną pracę. |
|
Literatura: |
Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnicto Oświatowe, Lublin 2002. Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996. Piątkowski W., Brodniak W. (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno- Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Socjologia wprowadza nas w świat społecznych relacji, zjawisk i procesów. Świadomość mechanizmów życia społecznego i reguł komunikacji społecznej ułatwia człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie i grupach społecznych takich jak: grupa zawodowa, rodzinna czy towarzyska. Socjologia ogólna dostarcza wiedzy, która właściwie wykorzystana w praktyce, podnosi satysfakcję z wykonywanej roli zawodowej i przyczynia się do holistycznego podejścia do pacjenta. Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości współczesnego człowieka. Socjologia analizuje społeczne uwarunkowania zdrowia człowieka oraz społeczne konsekwencje choroby. Interpretuje te zjawiska w kontekście minionych i aktualnych procesów społecznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w postaci ćwiczeń. Wprowadzają one wiedzę dotyczącą zdrowia (społeczno- demograficzne uwarunkowania prozdrowotnego i antyzdrowotnego stylu życia), społecznych przyczyn i konsekwencji choroby, problematyki miejsca niepełnosprawności i niepełnosprawnego w społeczeństwie konsumpcyjnym, miejsca rodziny w łańcuchu terapeutycznym i jej rolę w procesie choroby i zdrowienia, przyczyny społecznej popularności lecznictwa niemedycznego i samoopieki, relacji personel medyczny- pacjent, funkcjonalności i dysfunkcjonalności instytucji medycznych. Ćwiczenia pogłębiają wiedzę na temat stresu społecznego i systemów wsparcia oraz relacji personel medyczny- pacjent. Omawiają zjawiska zdrowia i choroby w kontekście procesów społecznych takich jak np. medykalizacja życia społecznego Ćwiczenia pozwalają studentom przedyskutować w grupie ważne problemy, które wynikają ze ścieżki programowej oraz pogłębić wiedzę na wybrany przez siebie temat, przygotowując pod kierunkiem wykładowcy pisemną pracę. |
|
Literatura: |
Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnicto Oświatowe, Lublin 2002. Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996. Piątkowski W., Brodniak W. (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno- Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.