Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Socjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-F1-SOCJ-J
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia
Jednostka: Katedra Komunikacji Medycznej i Humanistyki Medycznej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:

− udział w wykładach nie dotyczy

− udział w laboratoriach: nie dotyczy

− udział w ćwiczeniach: 15 godzin

− udział w seminariach: nie dotyczy

− udział w zaliczeniu przedmiotu - nie dotyczy


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

− udział w wykładach nie dotyczy

− udział w laboratoriach: nie dotyczy

− udział w ćwiczeniach: 15 godzin

− udział w seminariach: nie dotyczy

− czytanie wybranego piśmiennictwa: 5 godzin

− przygotowanie pisemnych opracowań: 5 godziny

Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTC


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań

naukowych z zakresu socjologii i profesjonalizmu): 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 4 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi

badaniami naukowymi wynosi 14 godzin, co odpowiada

0,56 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania

− Czytanie oraz przygotowanie pisemnych opracowań (5+5) 10 godzin

Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin co odpowiada 0,4 ECTS


5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny

− Przygotowanie pisemnych opracowań: 5 godzin

Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ECTS




Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna socjologiczne i kulturowe uwarunkowania funkcjonowania jednostki w społeczeństwie ryzyka zdrowotnego (nierówności społeczne, moda, media, procesy medykalizacji i farmakologizacji itp.) - K_A.W30

W2: Wykazuje znajomość zasad komunikacji interpersonalnej (poprawne komunikowanie się, bariery w komunikacji z pacjentem, trudny pacjent- trudne sytuacje) - K_A.W30

W3: Posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania działań grupowych (grupy wsparcia, stowarzyszenia, fundacje) - K_A.W30

W4: Wymienia społeczne przyczyny i konsekwencje wynikające z choroby i niepełnosprawności - K_A.W30



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Rozpoznaje i potrafi zastosować w warunkach symulowanych podstawowe reguły komunikowania interpersonalnego (socjotechniczny wymiar komunikacji) - K_A.U21

U2: Potrafi rozróżnić i ocenić wybrane procesy społeczne, które mają wpływ na rozwój medycyny, funkcjonalną i dysfunkcjonalną instytucję medyczną, ocenia miejsce pacjenta w instytucji oraz analizuje działanie fundacji, stowarzyszeń i grup wsparcia - K_A.U19, K_A.U21


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych – K6

K2: Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej - K10



Metody dydaktyczne:

Dyskusja w małych grupach

Projekt grupowy


Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- ćwiczeniowa
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami choroby i niepełnosprawności. Student poznaje psychospołeczne problemy pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do uwzględnienia czynników społecznych w codziennej praktyce farmaceuty.

Pełny opis:

Przedmiot przygotowuje studenta do analizy i oceny systemu opieki zdrowotnej, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec pacjenta z różnych kręgów kulturowych. Rozpoznaje problemy związane z nierównościami społecznymi, które mają wpływ na praktykę w zawodzie farmaceuty. Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem. Uwzględnia potrzeby psychospołeczne pacjentów. Poznaje systemy wsparcia społecznego, np. rodzina, grupy wsparcia. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki w zawodzie farmaceuty.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.

2. Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013

Literatura uzupełniająca:

Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.

Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie:

1) Pisemne opracowanie wybranego tematu (0-60 punktów)

2) Sprawozdanie z projektu (0-30 punktów)

3) Terminowość i udział w grupowej dyskusji (20 punktów)

4) Refleksje (Microsoft Teams)- 3 zadania x 5 punktów = 15

Ocena końcowa – liczba punktów:

Ocena 88-100% bdb

81-87% db+

74-80% db

67-73% dst+

60-66% dst

0-59% ndst

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: Andrzej Domański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Socjologia wprowadza nas w świat społecznych relacji, zjawisk i procesów. Świadomość mechanizmów życia społecznego i reguł komunikacji społecznej ułatwia człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie i grupach społecznych takich jak: grupa zawodowa, rodzinna czy towarzyska. Socjologia ogólna dostarcza wiedzy, która właściwie wykorzystana w praktyce, podnosi satysfakcję z wykonywanej roli zawodowej i przyczynia się do holistycznego podejścia do pacjenta. Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości współczesnego człowieka. Socjologia analizuje społeczne uwarunkowania zdrowia człowieka oraz społeczne konsekwencje choroby. Interpretuje te zjawiska w kontekście minionych i aktualnych procesów społecznych.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w postaci ćwiczeń. Wprowadzają one wiedzę dotyczącą zdrowia (społeczno- demograficzne uwarunkowania prozdrowotnego i antyzdrowotnego stylu życia), społecznych przyczyn i konsekwencji choroby, problematyki miejsca niepełnosprawności i niepełnosprawnego w społeczeństwie konsumpcyjnym, miejsca rodziny w łańcuchu terapeutycznym i jej rolę w procesie choroby i zdrowienia, przyczyny społecznej popularności lecznictwa niemedycznego i samoopieki, relacji personel medyczny- pacjent, funkcjonalności i dysfunkcjonalności instytucji medycznych. Ćwiczenia pogłębiają wiedzę na temat stresu społecznego i systemów wsparcia oraz relacji personel medyczny- pacjent. Omawiają zjawiska zdrowia i choroby w kontekście procesów społecznych takich jak np. medykalizacja życia społecznego

Ćwiczenia pozwalają studentom przedyskutować w grupie ważne problemy, które wynikają ze ścieżki programowej oraz pogłębić wiedzę na wybrany przez siebie temat, przygotowując pod kierunkiem wykładowcy pisemną pracę.

Literatura:

Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnicto Oświatowe, Lublin 2002.

Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996.

Piątkowski W., Brodniak W. (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno- Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: Andrzej Domański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Socjologia wprowadza nas w świat społecznych relacji, zjawisk i procesów. Świadomość mechanizmów życia społecznego i reguł komunikacji społecznej ułatwia człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie i grupach społecznych takich jak: grupa zawodowa, rodzinna czy towarzyska. Socjologia ogólna dostarcza wiedzy, która właściwie wykorzystana w praktyce, podnosi satysfakcję z wykonywanej roli zawodowej i przyczynia się do holistycznego podejścia do pacjenta. Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości współczesnego człowieka. Socjologia analizuje społeczne uwarunkowania zdrowia człowieka oraz społeczne konsekwencje choroby. Interpretuje te zjawiska w kontekście minionych i aktualnych procesów społecznych.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w postaci ćwiczeń. Wprowadzają one wiedzę dotyczącą zdrowia (społeczno- demograficzne uwarunkowania prozdrowotnego i antyzdrowotnego stylu życia), społecznych przyczyn i konsekwencji choroby, problematyki miejsca niepełnosprawności i niepełnosprawnego w społeczeństwie konsumpcyjnym, miejsca rodziny w łańcuchu terapeutycznym i jej rolę w procesie choroby i zdrowienia, przyczyny społecznej popularności lecznictwa niemedycznego i samoopieki, relacji personel medyczny- pacjent, funkcjonalności i dysfunkcjonalności instytucji medycznych. Ćwiczenia pogłębiają wiedzę na temat stresu społecznego i systemów wsparcia oraz relacji personel medyczny- pacjent. Omawiają zjawiska zdrowia i choroby w kontekście procesów społecznych takich jak np. medykalizacja życia społecznego

Ćwiczenia pozwalają studentom przedyskutować w grupie ważne problemy, które wynikają ze ścieżki programowej oraz pogłębić wiedzę na wybrany przez siebie temat, przygotowując pod kierunkiem wykładowcy pisemną pracę.

Literatura:

Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnicto Oświatowe, Lublin 2002.

Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996.

Piątkowski W., Brodniak W. (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno- Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: Andrzej Domański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami choroby i niepełnosprawności. Student poznaje psychospołeczne problemy pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do uwzględnienia czynników społecznych w codziennej praktyce farmaceuty.

Pełny opis:

Przedmiot przygotowuje studenta do analizy i oceny systemu opieki zdrowotnej, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec pacjenta z różnych kręgów kulturowych. Rozpoznaje problemy związane z nierównościami społecznymi, które mają wpływ na praktykę w zawodzie farmaceuty. Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem. Uwzględnia potrzeby psychospołeczne pacjentów. Poznaje systemy wsparcia społecznego, np. rodzina, grupy wsparcia. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki w zawodzie farmaceuty.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.

2. Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013

Literatura uzupełniająca:

Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.

Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Domański
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami choroby i niepełnosprawności. Student poznaje psychospołeczne problemy pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do uwzględnienia czynników społecznych w codziennej praktyce farmaceuty.

Pełny opis:

Przedmiot przygotowuje studenta do analizy i oceny systemu opieki zdrowotnej, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec pacjenta z różnych kręgów kulturowych. Rozpoznaje problemy związane z nierównościami społecznymi, które mają wpływ na praktykę w zawodzie farmaceuty. Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem. Uwzględnia potrzeby psychospołeczne pacjentów. Poznaje systemy wsparcia społecznego, np. rodzina, grupy wsparcia. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki w zawodzie farmaceuty.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.

2. Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013

Literatura uzupełniająca:

Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.

Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)