Historia farmacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-F2-HISTF-JW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Historia farmacji |
Jednostka: | Katedra Nauk Społecznych i Medycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza historyczna na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: − udział w wykładach: 15 godzin, − konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia: 2 godzin, − przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,70 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: − udział w wykładach: 15 godzin, − przygotowanie i uzupełnienie notatek: 1 godzina, − wymagane powtórzenie materiału: 1 godzina, − konsultacje: 2 godziny, − czytanie wskazanej literatury: 2 godzin − przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2+2 = 4 godziny. Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: − zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć: 5 godzin, − czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin, − konsultacje badawczo-naukowe: 0 godziny, − udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0 godzin, − przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 0 godzin, − wymagane powtórzenie materiału: 0 godzin, − przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczonaukowych dla realizowanego przedmiotu: 0 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10 godziny, co odpowiada 0,37 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: − wymagane powtórzenie materiału + przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 2 + 4 = 6 godzin (0,22 punktu ECTS). 5. Czas wymagany do obycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk): nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna kierunki rozwoju farmacji zawodowej i naukowej, a także rozwoju historycznego myśli filozoficznej oraz etycznych podstaw rozstrzygania dylematów moralnych związanych z wykonywaniem zawodu farmaceuty i zawodów medycznych. K_A.W27 W2: zna psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania funkcjonowania jednostki w społeczeństwie. K_A.W30, K_A.W31 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: inicjuje i wspiera działania grupowe, wpływa na kształtowanie postaw i działania pomocowe i zaradcze oraz wie, w jaki sposób kierować zespołami ludzkimi . K_A.U19 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Prezentuje postawę etyczno-moralną w oparciu o normy i zasady etyczne – K5 |
Metody dydaktyczne: | - Wykład problemowy z prezentacją multimedialną. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Przedmiot "historia farmacji" porusza dziesięć zagadnień związanych z kształtowaniem się i rozwojem farmacji (protofarmacji) od czasów najdawniejszych cywilizacji (około 3000 - 2500 r. p.n.e.) do początków XX w. n.e. |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studentów z wiedzą z zakresu dziejów farmacji od czasów prehistorycznych do połowy XX w. n.e., - spowodować u studentów zrozumienie procesów zachodzących na polu farmacji (protofarmacji) od około 3000-2500 r. p.n.e. do początków XX w. n.e., - wyrobić u studentów umiejętność stosowania wiadomości związanych z przeszłością farmacji w celu stworzenia należytej perspektywy odnośnie sytuacji bieżącej, - wyrobić u studentów umiejętność analizowania procesów zachodzących w dziejach farmacji oraz dokonywania syntezy danych w celu wyciągania wniosków i oceny przeszłości oraz bieżącej sytuacji - nauczyć studentów oceniania możliwości dawnej farmacji oraz, w odniesieniu do nich, farmacji współczesnej, - wzbudzić u studentów większą wrażliwość na los/losy człowieka oraz społeczeństw. |
Literatura: |
Podręczniki: 1. Brzeziński T. (red): Historia medycyny, Warszawa 2004. 2. Rembieliński R., Kuźnicka B.: Historia farmacji, Warszawa 1987. 3. Szumowski W.: Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994. Literatura uzupełniająca: 1. Apteka „Pod Łabędziem” w Bydgoszczy, pod red. A. Drygasa, Bydgoszcz 2003. 2. Bartkowiak L. Kształtowanie się aptekarstwa w Polsce (XVIII – XX wiek). Studium historiograficzne, Poznań 2004. 3. Danysz A. Historia farmakologii w Polsce, Warszawa 1997. 4. Drygas A., Zarys historii farmacji, Gdańsk 1981. 5. Dzierżanowski R., Słownik chronologiczny dziejów medycyny i farmacji, Warszawa 1983. 6. Jütte R.: Historia medycyny alternatywnej. Od magii do naturalnych metod leczenia, Warszawa 2001. 7. Kikta T., Przemysł farmaceutyczny w Polsce (1823 – 1939), Warszawa 1972 8. Leszczyłowski B., Etyka i deontologia zawodu farmaceuty w Polsce XIX i XX wieku, Warszawa – Poznań 1998. 9. Leszczyłowski B., Propedeutyka rozwoju polskiej farmaceutycznej myśli etyczno – deontologicznej na tle realiów społeczno – politycznych kraju 1523 – 1989, Łódź 1997. 10. Rostafiński S., Moska D., Etyka farmaceutyczna, Warszawa 1986. 11. Thorwald J., Dawna medycyna, jej tajemnice i potęga, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź 1990. 12. Zawód farmaceuty na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, pod red. Bożeny Urbanek, Warszawa – Katowice 2006. Periodyki: 1. „Archiwum Historii i Filozofii Medycyny”. 2. „Farmacja Polska”. 3. „Medycyna Nowożytna. Studia nad Historią Medycyny”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Obowiązkowa obecność. sprawdzian ustny - 3 pytania opisowych 0-10 pkt, 4 pytania opisowe 0-5 pkt, łącznie >60%. Procent punktów Ocena 88-100% bdb 81-87% db+ 74-80% db 67-73% dst+ 60-66% dst 0-59% ndst |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.