Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia farmacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-F2-HISTF-JW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia farmacji
Jednostka: Katedra Nauk Społecznych i Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza historyczna na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

− udział w wykładach: 15 godzin,

− konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia: 2 godzin,

− przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny.

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego

udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,70

punktu ECTS.

2. Bilans nakładu pracy studenta:

− udział w wykładach: 15 godzin,

− przygotowanie i uzupełnienie notatek: 1 godzina,

− wymagane powtórzenie materiału: 1 godzina,

− konsultacje: 2 godziny,

− czytanie wskazanej literatury: 2 godzin

− przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2+2 = 4 godziny.

Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1

punktowi ECTS.

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

− zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć: 5 godzin,

− czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin,

− konsultacje badawczo-naukowe: 0 godziny,

− udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań

naukowych, wyników badań, opracowań): 0 godzin,

− przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 0

godzin,

− wymagane powtórzenie materiału: 0 godzin,

− przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczonaukowych dla realizowanego przedmiotu: 0 godzin.

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami

naukowymi wynosi 10 godziny, co odpowiada 0,37 punktu ECTS.

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie

oceniania:

− wymagane powtórzenie materiału + przygotowanie do

zaliczenia i zaliczenie – 2 + 4 = 6 godzin (0,22 punktu ECTS).

5. Czas wymagany do obycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk):

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna kierunki rozwoju farmacji zawodowej i naukowej, a także

rozwoju historycznego myśli filozoficznej oraz etycznych podstaw

rozstrzygania dylematów moralnych związanych z wykonywaniem

zawodu farmaceuty i zawodów medycznych. K_A.W27

W2: zna psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania

funkcjonowania jednostki w społeczeństwie. K_A.W30, K_A.W31

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: inicjuje i wspiera działania grupowe, wpływa na kształtowanie

postaw i działania pomocowe i zaradcze oraz wie, w jaki sposób

kierować zespołami ludzkimi . K_A.U19

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Prezentuje postawę etyczno-moralną w oparciu o normy i zasady

etyczne – K5

Metody dydaktyczne:

- Wykład problemowy z prezentacją multimedialną.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot "historia farmacji" porusza dziesięć zagadnień związanych z

kształtowaniem się i rozwojem farmacji (protofarmacji) od czasów

najdawniejszych cywilizacji (około 3000 - 2500 r. p.n.e.) do początków

XX w. n.e.

Pełny opis:

Wykłady mają za zadanie:

- zapoznać studentów z wiedzą z zakresu dziejów farmacji od czasów

prehistorycznych do połowy XX w. n.e.,

- spowodować u studentów zrozumienie procesów zachodzących na

polu farmacji (protofarmacji) od około 3000-2500 r. p.n.e. do

początków XX w. n.e.,

- wyrobić u studentów umiejętność stosowania wiadomości związanych

z przeszłością farmacji w celu stworzenia należytej perspektywy

odnośnie sytuacji bieżącej,

- wyrobić u studentów umiejętność analizowania procesów

zachodzących w dziejach farmacji oraz dokonywania syntezy danych w

celu wyciągania wniosków i oceny przeszłości oraz bieżącej sytuacji

- nauczyć studentów oceniania możliwości dawnej farmacji oraz, w

odniesieniu do nich, farmacji współczesnej,

- wzbudzić u studentów większą wrażliwość na los/losy człowieka oraz

społeczeństw.

Literatura:

Podręczniki:

1. Brzeziński T. (red): Historia medycyny, Warszawa 2004.

2. Rembieliński R., Kuźnicka B.: Historia farmacji, Warszawa 1987.

3. Szumowski W.: Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994.

Literatura uzupełniająca:

1. Apteka „Pod Łabędziem” w Bydgoszczy, pod red. A. Drygasa, Bydgoszcz 2003.

2. Bartkowiak L. Kształtowanie się aptekarstwa w Polsce (XVIII – XX wiek). Studium historiograficzne, Poznań 2004.

3. Danysz A. Historia farmakologii w Polsce, Warszawa 1997.

4. Drygas A., Zarys historii farmacji, Gdańsk 1981.

5. Dzierżanowski R., Słownik chronologiczny dziejów medycyny i farmacji, Warszawa 1983.

6. Jütte R.: Historia medycyny alternatywnej. Od magii do naturalnych metod leczenia, Warszawa 2001.

7. Kikta T., Przemysł farmaceutyczny w Polsce (1823 – 1939), Warszawa 1972

8. Leszczyłowski B., Etyka i deontologia zawodu farmaceuty w Polsce XIX i XX wieku, Warszawa – Poznań 1998.

9. Leszczyłowski B., Propedeutyka rozwoju polskiej farmaceutycznej myśli etyczno – deontologicznej na tle realiów społeczno – politycznych kraju 1523 – 1989, Łódź 1997.

10. Rostafiński S., Moska D., Etyka farmaceutyczna, Warszawa 1986.

11. Thorwald J., Dawna medycyna, jej tajemnice i potęga, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź 1990.

12. Zawód farmaceuty na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, pod red. Bożeny Urbanek, Warszawa – Katowice 2006.

Periodyki:

1. „Archiwum Historii i Filozofii Medycyny”.

2. „Farmacja Polska”.

3. „Medycyna Nowożytna. Studia nad Historią Medycyny”.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady: Obowiązkowa obecność. sprawdzian ustny - 3 pytania

opisowych 0-10 pkt, 4 pytania opisowe 0-5 pkt, łącznie >60%.

Procent punktów Ocena

88-100% bdb

81-87% db+

74-80% db

67-73% dst+

60-66% dst

0-59% ndst

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)