Etyka zawodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-F5-ETYKA-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 5 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu podstaw filozofii i etyki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: -udział w wykładach: 20 godzin -udział w laboratoriach: nie dotyczy -udział w ćwiczeniach: 10 godzin -udział w konsultacjach: 3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: nie dotyczy -udział w laboratoriach: nie dotyczy -udział w seminariach: 10 godzin -udział w konsultacjach: 3 godziny - czytanie wybranego piśmiennictwa: 3 godziny - praca seminaryjna: 5 godzin -recenzja filmu dokumentalnego: 4 godziny Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi -czytanie wybranego piśmiennictwa: 3 godziny - praca seminaryjna: 5 godzin Łączny nakład pracy związany z badaniami wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania -praca seminaryjna: 5 godzin -czytanie wybranego piśmiennictwa: 3 godziny Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 ECTS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym -udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 2 godziny -czytanie wybranego piśmiennictwa (w zakresie praktycznym): 1 godzina - praca seminaryjna: 3 godziny Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia: nie dotyczy 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki, deontologii i bioetyki oraz problematykę historycznego rozwoju systemów etycznych; K_E.W49 W2: Zna genezę i zapisy Kodeksu Etyki Aptekarza RP; K_E.W50 W3: Zna przepisy prawne dotyczące etyki badań naukowych, badań prowadzonych na zwierzętach i eksperymentów medycznych; K_E.W51 W4: Zna zasady etyczne współczesnego marketingu; K_E.W52 W5: Rozpoznaje podstawowe problemy etyczne dotyczące współczesnej medycyny, ochrony życia i zdrowia; K_E.W53 W6: Rozumie potrzebę rozwoju postawy i wrażliwości etyczno-moralnej w praktyce zawodowej; K_E.W55 W7: identyfikuje podstawowe problemy etyczne dotyczące współczesnej medycyny, ochrony życia i zdrowia; K_E.W53 W8: rozumie potrzebę rozwoju postawy i wrażliwości etyczno-moralnej w praktyce zawodowej K_E.W55 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozumie potrzebę funkcjonowania kodeksu etyki w praktyce zawodowej; K_E.U25 U2:Dyskutuje o problemach zawodowych, z uwzględnieniem obowiązujących zasad etycznych; K_E.U26 U3: Prezentuje prawidłowe postawy etyczno-moralne w sytuacjach pojawiających się w praktyce aptecznej; K_E.U27 U4: Stosuje Kodeks Etyki Aptekarza RP; K_E.U53 U5: Odnosi się do zasad etyki zawodowej farmaceuty i praw pacjenta w relacji z pacjentem i personelem medycznym; K_E.U54 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ocenia działania oraz rozstrzyga dylematy moralne w oparciu o normy i zasady etyczne; K_A.K1 K2: Ma świadomość społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych; K_A.K2 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Prezentacja multimedialna, film, studium przypadku (etyczne kazusy) Wykład informacyjny, problemowy, konwersatoryjny Ćwiczenia: - dyskusja dydaktyczna, - metody eksponujące: film, pokaz, - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - panelowa |
Skrócony opis: |
Na przedmiocie: Etyka zawodu student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki ogólnej i zawodowej. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia społecznego. Uczy się dostrzegać dylematy etyczne wyrastające z działalności marketingowej firm farmaceutycznych. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki. Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej farmaceuty. Nabywa świadomość zobowiązań, jakie wynikają z Kodeksu etyki aptekarza RP. |
Pełny opis: |
Na Etyce zawodu student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) i wybranymi systemami etycznymi (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna). Zauważa dylematy etyczne wyrastające z działalności marketingowej firm farmaceutycznych(etyka medyczna a etyka biznesu, kontrowersje etyczne wokół polityki lekowej koncernów farmaceutycznych, reklama farmaceutyczna, wiarygodność publikacji w czasopismach profesjonalnych, etyczne wątki przedstawicielstwa firm farmaceutycznych, zagrożenie patologią lekomanii itp.). Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej farmaceuty (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne aptekarzy itp.) oraz poznaje etyczne podstawy komunikacji z pacjentem. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, medyczne wspomaganie jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.). Zna treści i nabywa świadomość zobowiązań, jakie wynikają z Kodeksu etyki aptekarza RP. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Beauchamp T.L., Chldress J. F., Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa, 1996. 2. Krówczyński L., Etyka zawodowa farmaceutów, Kraków, 1993. 3. Płonka-Syroka B., Problemy etyczne w farmacji, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław 2020. 4. Szewczyk K., Dobro, zło i medycyna. Filozoficzne podstawy bioetyki kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001. 5. Rostafiński S., Moska D., Etyka farmaceutyczna, Warszawa, 1986. 6. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa, 1977. 7. Kodeks Etyki Aptekarza Rzeczypospolitej Polskiej Literatura uzupełniająca: 8. Biesaga T.: Systemy bioetyki, Znak, Kraków 2003 9. Szawarski Z., Etyka i przemysł farmaceutyczny, https://www.akmedcentrum.eu/wp-content/uploads/2017/04/Szawarski-Etyka-i-farma.pdf 10. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 11. Szewczyk K., Etyka i deontologia lekarska, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 1994. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach Test - jednokrotnego wyboru: W1-W3, , W5, W7, U1, U3-U5, K1- K2 Wykład: Test- jednokrotnego wyboru i uzupełnień: W1-W3, U1 - U3, K1 Punkty: Ocena: >18 ndst 18-20 dost 21-23 dost+ 24-26 db 27-28 db+ 29-30 bdb Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie projektu na wybrany temat i jego prezentacja, obecność na zajęciach aktywny udział w dyskusjach Praca: max 15 p. (W4,6,8, U2-4, K1-K2) aktywność: max 5p. (W7, U2) razem: max 20p. zaliczenie od 60%- 12p. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Etykę definiuje się jako naukę o moralności lub - w nawiązaniu do tradycji platońsko-arystotelesowskiej jako naukę o dobru. W źródłowym znaczeniu, sięgającym czasów heraklitejskich, określa ona właściwe człowiekowi miejsce zamieszkiwania w harmonijnie zestrojonym przez bogów kosmosie. Jest ona zatem wiedzą praktyczną o tym jak harmonijnie układać stosunki z otoczeniem, aby żyć zgodnie z daną człowiekowi naturą. Etyka zawodowa (stosowana) stanowi adaptację reguł i zasad wypracowanych przez etykę ogólną do etycznych wymagań związanych z wykonywanym zawodem (pełnioną rolą społeczną). |
|
Pełny opis: |
1. Etyczne powołanie medycyny: od Przysięgi Hipokratejskiej do współczesnej etyki medycznej (Przysięga Hipokratejska, dobro w rozumieniu medycyny Hipokratejskiej, wartości fundujące etykę medyczną w rozumieniu medycyny nowożytnej (model kartezjański i współczesny), rola medycyny w świecie technologicznie zinterpretowanym, medycyna w epoce ponowoczesnej, stanowisko paternalistyczne, etyka, zgody, etyka troski, etyka lekarska w obliczu wzrostu znaczenia autonomii pacjenta, problem medykalizacji ,życia) 2. Etyka medyczna jako etyka stosowana (definicja nakazu lekarskiego (klasyczny i rozszerzony nakaz lekarski), interpretacja nakazu lekarskiego ze względu na sposób ugruntowania etyki medycznej (konsekwencjalistyczny, absolutystyczny), granice obowiązywania nakazu lekarskiego w sytuacji konfliktu wartości (konflikt z dobrem indywidualnym, społecznym)). 2h. 3. Medycyna wobec zjawiska prokreacji – etyczne kontrowersje etyczne kontrowersje wokół medycznych technologii wspierających prokreacje, antykoncepcja, etyczny spór o dopuszczalność aborcji (stanowiska: pro choice, pro life, pro motherhood, katolickie) – ocena argumentacji , zasada potencjalności, zasada podwójne skutku) 2h. 4. Etyczne problemy śmierci i umierania(Kulturowe wzorce wobec śmierci i umierania, stosunek nowoczesnej medycyny wobec zjawiska śmierci („medykalizacja” śmierci i umierania), terapia daremna, terapeutyczne środki zwyczajne i nadzwyczajne, eutanazja, pomoc lekarza w samobójstwie, problemy opieki paliatywnej, zasada podwójnego skutku). 2h. 5. Problem jatrogenii – aspekt farmakologiczny (wpływ inwazyjności medycznych terapii na zjawisko jatrogenii, ocena leczenia farmakologicznego z perspektywy medycyny Hippokratejskiej, problem skutków ubocznych w leczeniu farmakologicznym – sposoby szacowania ryzyka związanego z leczeniem farmakologicznym (ważenie korzyści i strat we wnioskowaniu probabilistycznym) na przykładach rozmaitych terapii (np. terapii transplantologicznej, terapii przeciwbólowej). 2h. 6. Medyczne wspomaganie jakości życia (etyczne kontrowersje wokół: zabiegów kosmetycznych, stosowania środków zwiększających wydolność organizmu (problem farmakologicznego dopingu w sporcie), walki z bólem i depresją, wpływ agresywnej reklamy farmaceutyków i parafarmaceutyków na zjawisko lekomanii). 2h. 7. Medycyna i ekonomia: etyczny wymiar „medycyny niedoboru" (problem permanentnego deficytu środków medycznych i ograniczonego dostępu pacjentów do nich oraz związana z tym konieczność selekcji pacjentów, kryteria sprawiedliwej selekcji pacjentów, racjonalne zarządzanie środkami medycznymi, alokacja i właściwa dystrybucja środków medycznych, definicja sprawiedliwej medycyny, „medycyna urynkowiona”, utylitarystyczna koncepcja społecznego solidaryzmu). 2h. 8. Opieka zdrowotna w warunkach gospodarki rynkowej: o związkach etyki medycznej z etyką biznesu (ekonomiczne i etyczne następstwa technologizacji medycyny, zakłady opieki zdrowotnej jako przedsiębiorstwa, rachunek ekonomiczny, rentowność, zysk, bezpieczeństwo zdrowotne, etyczne aspekty menedżerskiego zarządzania instytucjami, zakładami, przedsiębiorstwami związanymi z ochroną zdrowia). 2h. 9. Kontrowersje etyczne wokół polityki lekowej koncernów farmaceutycznych (rola chemioterapii w nowoczesnych terapiach: aspekt kliniczny i ekonomiczny, problem leków generycznych, "leki sieroce", udział przemysłu farmaceutycznego w zjawisku medykalizacji życia codziennego, farmaceutyczna reklama i zagrożenie patologią lekomanii (syndrom „Goździkowej”). 2h. 10. Bioetyka jako etyka normatywna – analiza wybranych dokumentów deontologicznych oraz bioetycznych konwencji (bioetyka jako próba instytucjonalnej obrony godności i jakości życia, pojęcie godności, bioetyczna wizja harmonijnej koegzystencji człowieka i świata, bioetyka wobec cywilizacyjnych zagrożeń, struktura kodeksów deontologicznych, Europejska Konwencja Bioetyczna i jej znaczenie dla nowoczesnej wizji bioetyki). 2h. |
|
Literatura: |
1. T.L. Beauchamp, J. F. Chldress, "Zasady etyki medycznej", Książka i Wiedza, Warszawa, 1996. 2. P. Singer (red.), "Przewodnik po etyce", Książka i Wiedza, Warszawa, 1998. 3.Rostafiński S., Moska D., „Etyka farmaceutyczna”, Warszawa, 1986. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska, Paweł Drygas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Etykę definiuje się jako naukę o moralności lub - w nawiązaniu do tradycji platońsko-arystotelesowskiej jako naukę o dobru. W źródłowym znaczeniu, sięgającym czasów heraklitejskich, określa ona właściwe człowiekowi miejsce zamieszkiwania w harmonijnie zestrojonym przez bogów kosmosie. Jest ona zatem wiedzą praktyczną o tym jak harmonijnie układać stosunki z otoczeniem, aby żyć zgodnie z daną człowiekowi naturą. Etyka zawodowa (stosowana) stanowi adaptację reguł i zasad wypracowanych przez etykę ogólną do etycznych wymagań związanych z wykonywanym zawodem (pełnioną rolą społeczną). |
|
Pełny opis: |
1. Etyczne powołanie medycyny: od Przysięgi Hipokratejskiej do współczesnej etyki medycznej (Przysięga Hipokratejska, dobro w rozumieniu medycyny Hipokratejskiej, wartości fundujące etykę medyczną w rozumieniu medycyny nowożytnej (model kartezjański i współczesny), rola medycyny w świecie technologicznie zinterpretowanym, medycyna w epoce ponowoczesnej, stanowisko paternalistyczne, etyka, zgody, etyka troski, etyka lekarska w obliczu wzrostu znaczenia autonomii pacjenta, problem medykalizacji ,życia) 2. Etyka medyczna jako etyka stosowana (definicja nakazu lekarskiego (klasyczny i rozszerzony nakaz lekarski), interpretacja nakazu lekarskiego ze względu na sposób ugruntowania etyki medycznej (konsekwencjalistyczny, absolutystyczny), granice obowiązywania nakazu lekarskiego w sytuacji konfliktu wartości (konflikt z dobrem indywidualnym, społecznym)). 2h. 3. Medycyna wobec zjawiska prokreacji – etyczne kontrowersje etyczne kontrowersje wokół medycznych technologii wspierających prokreacje, antykoncepcja, etyczny spór o dopuszczalność aborcji (stanowiska: pro choice, pro life, pro motherhood, katolickie) – ocena argumentacji , zasada potencjalności, zasada podwójne skutku) 2h. 4. Etyczne problemy śmierci i umierania(Kulturowe wzorce wobec śmierci i umierania, stosunek nowoczesnej medycyny wobec zjawiska śmierci („medykalizacja” śmierci i umierania), terapia daremna, terapeutyczne środki zwyczajne i nadzwyczajne, eutanazja, pomoc lekarza w samobójstwie, problemy opieki paliatywnej, zasada podwójnego skutku). 2h. 5. Problem jatrogenii – aspekt farmakologiczny (wpływ inwazyjności medycznych terapii na zjawisko jatrogenii, ocena leczenia farmakologicznego z perspektywy medycyny Hippokratejskiej, problem skutków ubocznych w leczeniu farmakologicznym – sposoby szacowania ryzyka związanego z leczeniem farmakologicznym (ważenie korzyści i strat we wnioskowaniu probabilistycznym) na przykładach rozmaitych terapii (np. terapii transplantologicznej, terapii przeciwbólowej). 2h. 6. Medyczne wspomaganie jakości życia (etyczne kontrowersje wokół: zabiegów kosmetycznych, stosowania środków zwiększających wydolność organizmu (problem farmakologicznego dopingu w sporcie), walki z bólem i depresją, wpływ agresywnej reklamy farmaceutyków i parafarmaceutyków na zjawisko lekomanii). 2h. 7. Medycyna i ekonomia: etyczny wymiar „medycyny niedoboru" (problem permanentnego deficytu środków medycznych i ograniczonego dostępu pacjentów do nich oraz związana z tym konieczność selekcji pacjentów, kryteria sprawiedliwej selekcji pacjentów, racjonalne zarządzanie środkami medycznymi, alokacja i właściwa dystrybucja środków medycznych, definicja sprawiedliwej medycyny, „medycyna urynkowiona”, utylitarystyczna koncepcja społecznego solidaryzmu). 2h. 8. Opieka zdrowotna w warunkach gospodarki rynkowej: o związkach etyki medycznej z etyką biznesu (ekonomiczne i etyczne następstwa technologizacji medycyny, zakłady opieki zdrowotnej jako przedsiębiorstwa, rachunek ekonomiczny, rentowność, zysk, bezpieczeństwo zdrowotne, etyczne aspekty menedżerskiego zarządzania instytucjami, zakładami, przedsiębiorstwami związanymi z ochroną zdrowia). 2h. 9. Kontrowersje etyczne wokół polityki lekowej koncernów farmaceutycznych (rola chemioterapii w nowoczesnych terapiach: aspekt kliniczny i ekonomiczny, problem leków generycznych, "leki sieroce", udział przemysłu farmaceutycznego w zjawisku medykalizacji życia codziennego, farmaceutyczna reklama i zagrożenie patologią lekomanii (syndrom „Goździkowej”). 2h. 10. Bioetyka jako etyka normatywna – analiza wybranych dokumentów deontologicznych oraz bioetycznych konwencji (bioetyka jako próba instytucjonalnej obrony godności i jakości życia, pojęcie godności, bioetyczna wizja harmonijnej koegzystencji człowieka i świata, bioetyka wobec cywilizacyjnych zagrożeń, struktura kodeksów deontologicznych, Europejska Konwencja Bioetyczna i jej znaczenie dla nowoczesnej wizji bioetyki). 2h. |
|
Literatura: |
1. T.L. Beauchamp, J. F. Chldress, "Zasady etyki medycznej", Książka i Wiedza, Warszawa, 1996. 2. P. Singer (red.), "Przewodnik po etyce", Książka i Wiedza, Warszawa, 1998. 3.Rostafiński S., Moska D., „Etyka farmaceutyczna”, Warszawa, 1986. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Paweł Drygas, Ryszard Mordarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.