Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-K3-SOCJ-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0917) Traditional and complementary medicine and therapy
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: |
Przedmioty obiowiązkowe dla 2 semestru 3 roku S1 na kierunku Kosmetologia Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 3 roku NW1 na kierunku Kosmetologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z przedmiotu WOS |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: -udział wykładach- 15 godz. -dodatkowa możliwość konsultacji z osobą prowadzącą zajęcia- 2 godz. 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną -przygotowanie recenzji - 4 godz. -zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć- 4 godz. 3.Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie- 5 godz. 4.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk)- nie dotyczy Łączny nakład pracy studenta: 30 godzin (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: Zna podstawowe teorie i pojęcia socjologiczne związane ze zdrowiem i chorobą- K_W40 W2: Opisuje społeczno- kulturowe tło zjawisk zdrowia, choroby i niepełnosprawności w kontekście społecznych norm i wartości oraz potrafi przeanalizować problem naznaczenia społecznego i rolę wsparcia- K_W40 W3: Potrafi omówić społeczno- kulturowe aspekty atrakcyjności ciała w tradycyjnych i ponowoczesnych kulturach- K_W40 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Rozpoznaje i charakteryzuje psychospołeczne potrzeby pacjenta- klienta oraz planuje i modyfikuje działania w zakresie relacji z pacjentem, aby uwzględnić ich realizację- K_U39 U2: Potrafi planować pracę na własnym odcinku pracy z uwzględnieniem psychospołecznych zachowań pacjenta związanych ze zdrowiem i chorobą- K_U39 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Przekazuje innym wiedzę na temat społeczno- kulturowych aspektów stylu życia- K_K10 K2: Wykazuje postawę szacunku do klienta i jego ciała, uwzględniając wiedzę z zakresu społeczno- kulturowych aspektów cielesności- K_K02 K3: Planuje przebieg prawidłowej komunikacji ze współpracownikami i pacjentem, wynikającej z wykonywanej praktyki zawodowej- K_K06, K_K07, K_K11 |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i konwersatoryjny, giełda pomysłów, dyskusja |
Skrócony opis: |
Socjologia wprowadza nas w świat społecznych relacji, zjawisk i procesów. Świadomość mechanizmów życia społecznego i reguł komunikacji społecznej ułatwia człowiekowi funkcjonowanie w społeczeństwie i grupach społecznych takich jak: grupa zawodowa, rodzinna czy towarzyska. Socjologia ogólna dostarcza wiedzy, która właściwie wykorzystana w praktyce, podnosi satysfakcję z wykonywanej roli zawodowej i przyczynia się do holistycznego podejścia do pacjenta. Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości współczesnego człowieka. Socjologia analizuje społeczne uwarunkowania zdrowia człowieka oraz społeczne konsekwencje choroby. Interpretuje te zjawiska w kontekście minionych i aktualnych procesów społecznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. W części wykładowej student dowiaduje się, czym zajmuje się socjologia i jakimi metodami badawczymi posługuje się, w celu zebrania danych. Omawiane są również procesy społeczne, osobowość społeczna i postawy. Następnie realizowana jest tematyka jednej z dziedzin socjologii, jaką jest socjologia medycyny. Tu omawiane są problemy dotyczące zdrowia, choroby i medycyny, społeczno-kulturowe uwarunkowania zachowań w zdrowiu i chorobie. Szeroko omawiane na wykładach są również problemy związane ze zdrowiem w systemie wartości społeczeństwa polskiego, a także nierówności społeczne w odniesieniu do zdrowia i choroby. Studenci również zostają zapoznani z problematyką niepełnosprawności, jej źródłami i rozmiarami oraz stereotypami osoby niepełnosprawnej. Tematem, który kończy omawianie problemów z socjologii medycyny są zachowania społeczne otaczające śmierć i umieranie. Ćwiczenia pogłębiają wiedzę zdobytą podczas wykładu poprzez samodzielną pracę studenta z wybranym tematem, pozwalają przedyskutować w grupie ważne problemy dotyczące zdrowia- społeczno- demograficzne uwarunkowania prozdrowotnego i antyzdrowotnego stylu życia, społeczne przyczyny i konsekwencje choroby, problematykę miejsca niepełnosprawności i niepełnosprawnego w społeczeństwie konsumpcyjnym, tabu wokół śmierci i umierania, miejsce rodziny w łańcuchu terapeutycznym i jej rolę w procesie choroby i zdrowienia, przyczyny społecznej popularności lecznictwa niemedycznego i samoopieki, funkcjonalność i dysfunkcjonalność instytucji medycznych, ćwiczenia pogłębiają wiedzę na temat stresu społecznego i systemów wsparcia oraz relacji personel medyczny- pacjent. |
Literatura: |
Barański J., Piątkowski W. (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Lublin 2002. Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1999. Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1996. Ostrowska A., Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1997. Piątkowski W., Brodniak W. (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Społeczno- Gospodarczej w Tyczynie, Tyczyn 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
giełda pomysłów: 10p.- K_K02, K_U39 praca w grupach (dyskusja): 10p.- K_K06, K_K07, K_K10, K_K11 recenzja: 30p.- K_W40 test: 30p.- K_W40 Maksymalna liczba punktów: 70p. zaliczenie: od 75% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.