Środki zapachowe i aromaterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-K3-SZA-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0917) Traditional and complementary medicine and therapy
|
Nazwa przedmiotu: | Środki zapachowe i aromaterapia |
Jednostka: | Katedra Technologii Chemicznej Środków Leczniczych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 3 roku S1 na kierunku Kosmetologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii kosmetycznej, botaniki, anatomii oraz fizjologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: – udział w wykładach – 5 godzin, – udział w ćwiczeniach – 10 godzin, – dodatkowa możliwość konsultacji – 2 godziny. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: – przygotowanie i uzupełnienie notatek – 15 godzin, – wymagane powtórzenie materiału – 8 godzin. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: – przygotowanie do kolokwiów – 5 godzin, – przygotowanie do zajęć – 10 godzin. Łączny nakład pracy: 55 godzin (2 ETCS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna rodzaje substancji zapachowych stosowanych do produkcji wyrobów perfumeryjnych – K_W20 W2: zna wybrane substancje zapachowe stosowane w kosmetykach oraz ich właściwości i zakres stosowania – K_W48 W3: zna asortyment substancji zapachowych pochodzenia roślinnego stosowanych w kosmetologii – K_W49 W4: zna specyficzne właściwości działania olejków eterycznych oraz zasady aromaterapii, zna podstawowe zasady tworzenia kompozycji zapachowych (z uwzględnieniem nut górnych, serca, oraz dolnych) – K_W54 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi dobrać odpowiednie olejki eteryczne (o specyficznym działaniu) w zależności od defektu kosmetyczno-medycznego – K_U19 U2: identyfikuje terminy INCI dotyczące składników zapachowych o potencjalnym działaniu alergizującym – K_U23 U3: posiada umiejętność wyszukiwania literatury naukowej i publikacji z zasobów bibliograficznych uczelni oraz baz pełnotekstowych dostępnych on-line – K_U41 U4: wskazuje zależność między składem chemicznym olejków eterycznych a ich działaniem i zastosowaniem w aromaterapii i kosmetologii – K_U42 U5: potrafi udzielać porad w zakresie aromaterapii i stosowanych kosmetyków sprzyjających poprawie wyglądu skóry - K_U46 U6: potrafi realizować w praktyce zasady aromaterapii, potrafi odczytać i ocenić skład (oraz potencjalne właściwości alergizujące) danego produktu perfumeryjnego – K_U47 U7: potrafi korzystać z polskiego i obcojęzycznego piśmiennictwa zawodowego – K_U48 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy – K_K01 K2: potrafi pracować w zespole – K_K07 K3: przekazuje klientom wiedzę na temat aromaterapii oraz odpowiedniego wyboru produktów perfumeryjnych i innych kosmetyków zawierających kompozycje zapachowe –K_K10 K4: posiada świadomość konieczności ustawicznego uczenia się – K_K12 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: informacyjny oraz problemowy z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: metoda laboratoryjna, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, referatu, dyskusji, pokazu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Substancje zapachowe. Olejki eteryczne i ich zastosowanie. Aromaterapia. Podstawy perfumerii |
Pełny opis: |
Podczas wykładów prezentowane są naturalne i syntetyczne substancje zapachowe. Omawiane są podstawy chemorecepcji oraz zmysł węchu. Przedstawiane są metody pozyskiwania olejków eterycznych, właściwości tych substancji oraz ich zastosowanie. Omawiane są zasady aromaterapii. W ramach wykładów prezentowane są podstawy perfumerii; klasyfikacja zapachów, rodzaje wyrobów perfumeryjnych. Podkreślane są także zagadnienia związane z działaniem alergizującym niektórych substancji zapachowych oraz z wymaganiami prawnymi dotyczącymi sposobu oznakowania produktów perfumeryjnych. Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się ze specyficznym działaniem poszczególnych olejków eterycznych oraz ich zastosowaniem w aromaterapii. Studenci poznają zalety i ograniczenia stosowania aromaterapii. Ćwiczą pamięć zapachów i uczą się rozpoznawania poszczególnych substancji. Kreują własne kompozycje zapachowe. |
Literatura: |
Malinka W., Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław 1999 Brud W., Konopacka-Brud I., Podstawy perfumerii, Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2009 Brud W., Konopacka I., Pachnąca apteka. Tajemnice aromaterapii, Pagina, 2001 Hoffmann B. Perfumy. Impuls, Kraków 2013 Jabłońska-Trypuć A., Farbiszewski R., Sensoryka i podstawy perfumerii, MedPharm Polska, Wrocław 2008 Romer M. Aromaterapia dla całej rodziny. MedPharm Polska, Wrocław 2010 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć Aktywność na zajęciach Kolokwia cząstkowe Końcowe zaliczenie pisemne |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.