Środki zapachowe i aromaterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-K3-SZA-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0917) Traditional and complementary medicine and therapy
|
Nazwa przedmiotu: | Środki zapachowe i aromaterapia |
Jednostka: | Katedra Technologii Chemicznej Środków Leczniczych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 3 roku S1 na kierunku Kosmetologia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii kosmetycznej, botaniki, anatomii oraz fizjologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin, - udział w laboratoriach: 15 godzin, - udział w konsultacjach: 3 godziny, - zaliczenie na ocenę: 2 godziny. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin, - udział w laboratoriach: 15 godzin, - udział w konsultacjach: 3 godziny, - czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 3 godzin, - przygotowanie do laboratoriów: 7 godzin, - przygotowanie do kolokwiów: 5 godziny, - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie na ocenę: 5 + 2 = 7 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - 3 godziny. Łączny czas związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do kolokwiów: 5 godzin, - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie na ocenę: 5 + 2 = 7 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,48 punktu ECTS. 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym: - udział w laboratoriach: 15 godzin, - przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 7 godzin, - przygotowanie do kolokwiów (w zakresie praktycznym): 3 godziny, - przygotowanie do zaliczenia (w zakresie praktycznym): 5 godzin. Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS. 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia: - przygotowanie do laboratoriów: 1 godzina, - udział w konsultacjach: 1 godzina. Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 2 godzin, co odpowiada 0,08 punktu ECTS. 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna rodzaje substancji stosowanych zewnętrznie (K_W20) W2: zna przykładowe receptury podstawowych kosmetyków (K_W23) W3: zna właściwości chemiczne, reaktywność, pochodzenie i zastosowanie kosmetyczne wybranych związków zapachowych (K_W30) W4: zna substancje zapachowe stosowane w preparatyce kosmetycznej, ich działanie i zakres zastosowania (K_W46) W5: zna wybrane substancje czynne stosowane w kosmetyce i ich działanie, zakres zastosowania oraz możliwe interakcje ze środowiskiem preparatu kosmetycznego (K_W48) W6: zna wybrane surowce roślinne wykorzystywane w kosmetykach (K_W49) W7: posiada wiedzę dodatkową z zakresu kosmetologii (K_W50) W8: zna właściwości olejków eterycznych oraz zasady aromaterapii, zna zasady tworzenia kompozycji zapachowych (K_W54) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: odczytuje receptury kosmetyczne; identyfikuje terminy INCI substancji zapachowych, ocenia kosmetyk i zakres jego działania na podstawie określonego składu (K_U23) U2: posiada umiejętność wykonania czynności laboratoryjnych – ważenie, odmierzanie objętości, przyrządzenie roztworów o określonym stężeniu, rozcieńczanie roztworów (K_U30) U3: wskazuje zależność między składem chemicznym surowca kosmetycznego a jego działaniem i zastosowaniem kosmetycznym (K_U42) U4: potrafi identyfikować substancje czynne zawarte w kosmetykach (K_U43) U5: potrafi ocenić jakość i skuteczność działania preparatów kosmetycznych (K_U44) U6: potrafi realizować w praktyce zasady aromaterapii, potrafi odczytać i ocenić skład danego produktu perfumeryjnego (K_U47) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy (K_K01) K2: potrafi pracować w zespole (K_K07) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: - wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny Laboratoria: - ćwiczenia laboratoryjne – praktyczne - pokaz - metoda klasyczna problemowa - dyskusja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Środki zapachowe i aromaterapia ujmuje substancje zapachowe, w tym olejki eteryczne i ich zastosowanie w aromaterapii oraz perfumerii. Studenci zapoznają się m.in. z bogactwem zapachów, podstawami aromaterapii (w tym przeciwwskazaniami do jej stosowania), rodzajami nut zapachowych, klasyfikacją produktów perfumeryjnych oraz zdobywają umiejętność właściwego, indywidualnego wyboru zapachu. |
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu Środki zapachowe i aromaterapia zapoznają studentów z bogactwem substancji zapachowych oraz ich oddziaływaniem na organizm człowieka. Omawiane są podstawy chemorecepcji oraz specyfika zmysłu węchu. Przedstawiane są metody pozyskiwania olejków eterycznych, właściwości tych substancji oraz ich zastosowanie. Omawiane są zasady aromaterapii. W ramach wykładów prezentowane są także związki zapachowe (zawierające określone grupy osmoforowe), podstawy perfumerii; rodzaje nut zapachowych, klasyfikacja zapachów oraz wyrobów perfumeryjnych. Podkreślane są także zagadnienia związane z działaniem alergizującym niektórych substancji zapachowych, a także wymagania prawne dotyczące sposobu oznakowania kosmetyków, w szczególności produktów perfumeryjnych. Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Podczas zajęć laboratoryjnych studenci poznają specyficzne właściwości i działanie poszczególnych olejków eterycznych oraz ich zastosowanie w aromaterapii. Zapoznają się z zaletami oraz ograniczeniami dotyczącymi stosowania aromaterapii. Ćwiczą pamięć zapachów i uczą się rozpoznawania poszczególnych substancji. Kreują własne kompozycje zapachowe. Zajęcia laboratoryjne pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Brud W, Konopacka-Brud I: Podstawy perfumerii. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2009. 2. Brud W, Konopacka I: Pachnąca apteka. Tajemnice aromaterapii. Pagina, Warszawa 2001. 3. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Jabłońska-Trypuć A, Farbiszewski R: Sensoryka i podstawy perfumerii. MedPharm Polska, Wrocław 2008. 2. Newman C: Perfumy - podróż w świat zapachów. National Geografic, Warszawa 2000. 3. Romer M: Aromaterapia dla całej rodziny. MedPharm Polska, Wrocław 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Środki zapachowe i aromaterapia jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym. Zaliczenie końcowe teoretyczne na ocenę zawiera pytania testowe (wielokrotnego wyboru) dotyczące wiedzy zdobytej podczas wykładów oraz laboratoriów. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 60% punktów. Zaliczenie końcowe praktyczne obejmuje samodzielne wykonanie kompozycji zapachowej. Raport powinien zawierać skład preparatu (podany wg wymogów Ustawy o kosmetykach) oraz opis właściwości przygotowanego produktu i potencjalnych efektów jego działania (w tym możliwość wystąpienia działań niepożądanych). Student uzyskuje ocenę, która jest dodawana do wyniku uzyskanego w części zaliczenia teoretycznego. Kolokwia, sprawdziany pisemne: zaliczenie na ocenę na podstawie testu pisemnego (pytania otwarte) z wiedzy zdobytej na wykładach, laboratoriach. W przypadku zaliczenia pisemnego na ocenę uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali: Procent punktów Ocena 90-100% bardzo dobry 80-89% dobry plus 70-79% dobry 60-69% dostateczny plus 50-59% dostateczny 0-49% niedostateczny Nie zaliczenie części laboratoryjnej lub teoretycznej jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej oraz zaliczania poprawkowego. Zaliczenie końcowe teoretyczne na ocenę: < 50% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8) Zaliczenie końcowe praktyczne na ocenę: > 50% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, U5) Kolokwia (sprawdziany pisemne): ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U4, U5) Raporty/ karty pracy: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1, K2) Przedłużona obserwacja/Aktywność ≥ 50% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1, K2) |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Bojarowicz, Konrad Misiura | |
Prowadzący grup: | Halina Bojarowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Bojarowicz, Konrad Misiura | |
Prowadzący grup: | Halina Bojarowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Środki zapachowe i aromaterapia ujmuje substancje zapachowe, w tym olejki eteryczne i ich zastosowanie w aromaterapii oraz perfumerii. Studenci zapoznają się m.in. z bogactwem zapachów, podstawami aromaterapii (w tym przeciwwskazaniami do jej stosowania), rodzajami nut zapachowych, klasyfikacją produktów perfumeryjnych oraz zdobywają umiejętność właściwego, indywidualnego wyboru zapachu. |
|
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu Środki zapachowe i aromaterapia zapoznają studentów z bogactwem substancji zapachowych oraz ich oddziaływaniem na organizm człowieka. Omawiane są podstawy chemorecepcji oraz specyfika zmysłu węchu. Przedstawiane są metody pozyskiwania olejków eterycznych, właściwości tych substancji oraz ich zastosowanie. Omawiane są zasady aromaterapii. W ramach wykładów prezentowane są także związki zapachowe (zawierające określone grupy osmoforowe), podstawy perfumerii; rodzaje nut zapachowych, klasyfikacja zapachów oraz wyrobów perfumeryjnych. Podkreślane są także zagadnienia związane z działaniem alergizującym niektórych substancji zapachowych, a także wymagania prawne dotyczące sposobu oznakowania kosmetyków, w szczególności produktów perfumeryjnych. Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Podczas zajęć laboratoryjnych studenci poznają specyficzne właściwości i działanie poszczególnych olejków eterycznych oraz ich zastosowanie w aromaterapii. Zapoznają się z zaletami oraz ograniczeniami dotyczącymi stosowania aromaterapii. Ćwiczą pamięć zapachów i uczą się rozpoznawania poszczególnych substancji. Kreują własne kompozycje zapachowe. Zajęcia laboratoryjne pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Brud W, Konopacka-Brud I: Podstawy perfumerii. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2009. 2. Brud W, Konopacka I: Pachnąca apteka. Tajemnice aromaterapii. Pagina, Warszawa 2001. 3. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Jabłońska-Trypuć A, Farbiszewski R: Sensoryka i podstawy perfumerii. MedPharm Polska, Wrocław 2008. 2. Newman C: Perfumy - podróż w świat zapachów. National Geografic, Warszawa 2000. 3. Romer M: Aromaterapia dla całej rodziny. MedPharm Polska, Wrocław 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halina Bojarowicz | |
Prowadzący grup: | Halina Bojarowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Środki zapachowe i aromaterapia ujmuje substancje zapachowe, w tym olejki eteryczne i ich zastosowanie w aromaterapii oraz perfumerii. Studenci zapoznają się m.in. z bogactwem zapachów, podstawami aromaterapii (w tym przeciwwskazaniami do jej stosowania), rodzajami nut zapachowych, klasyfikacją produktów perfumeryjnych oraz zdobywają umiejętność właściwego, indywidualnego wyboru zapachu. |
|
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu Środki zapachowe i aromaterapia zapoznają studentów z bogactwem substancji zapachowych oraz ich oddziaływaniem na organizm człowieka. Omawiane są podstawy chemorecepcji oraz specyfika zmysłu węchu. Przedstawiane są metody pozyskiwania olejków eterycznych, właściwości tych substancji oraz ich zastosowanie. Omawiane są zasady aromaterapii. W ramach wykładów prezentowane są także związki zapachowe (zawierające określone grupy osmoforowe), podstawy perfumerii; rodzaje nut zapachowych, klasyfikacja zapachów oraz wyrobów perfumeryjnych. Podkreślane są także zagadnienia związane z działaniem alergizującym niektórych substancji zapachowych, a także wymagania prawne dotyczące sposobu oznakowania kosmetyków, w szczególności produktów perfumeryjnych. Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Podczas zajęć laboratoryjnych studenci poznają specyficzne właściwości i działanie poszczególnych olejków eterycznych oraz ich zastosowanie w aromaterapii. Zapoznają się z zaletami oraz ograniczeniami dotyczącymi stosowania aromaterapii. Ćwiczą pamięć zapachów i uczą się rozpoznawania poszczególnych substancji. Kreują własne kompozycje zapachowe. Zajęcia laboratoryjne pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Brud W, Konopacka-Brud I: Podstawy perfumerii. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2009. 2. Brud W, Konopacka I: Pachnąca apteka. Tajemnice aromaterapii. Pagina, Warszawa 2001. 3. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Jabłońska-Trypuć A, Farbiszewski R: Sensoryka i podstawy perfumerii. MedPharm Polska, Wrocław 2008. 2. Newman C: Perfumy - podróż w świat zapachów. National Geografic, Warszawa 2000. 3. Romer M: Aromaterapia dla całej rodziny. MedPharm Polska, Wrocław 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.