Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne: Społeczne dylematy i konsekwencje rozwoju medycyny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-KI-ZF-SPOLDYL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0917) Traditional and complementary medicine and therapy Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne: Społeczne dylematy i konsekwencje rozwoju medycyny
Jednostka: Pracownia Medycyny Społecznej
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku S1 na kierunku Kosmetologia
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku S1 na kierunku Kosmetologia
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku S1 na kierunku Kosmetologia
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (18 godzin)

- udział w wykładach: 15 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny

- udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (7 godzin)

-czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny

-przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin


Łącznie: 25 godz. (1 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Dysponuje wiedzą na temat społecznych konsekwencji rozwoju medycyny (nowych technologii medycznych)

W2: Wymienia społeczne uwarunkowania wiedzy medycznej

W3: Określa społeczne uwarunkowania funkcjonowania medycyny



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi dokonać diagnozy funkcjonalności i dysfunkcjonalność medycyny i jej instytucji

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Przejawia zainteresowanie dla problematyka funkcjonowania instytucji medycznych

Metody dydaktyczne:

-wykład informacyjny z prezentacją multimedialną,

-wykład problemowy

-wykład konwersatoryjny


Skrócony opis:

Wykład poświęcony zostaje problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja.

Pełny opis:

Problematyką wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyna, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest w analogiczny sposób jak z instytucji społecznych. W ramach tak określanego programu badań przedmiotem socjologicznej analizy poddane zostają są między innymi: społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji w tym instytucji medycznych.

Uczestnictwo w wykładzie pozwala zapoznać się socjologiczną debatą na temat kondycji współczesnej medycyny a także z rezultatami socjologicznych analiz, które wskazują na zróżnicowane oceny współczesnej medycyny, jej wielorakie interpretacje i obawy związane z medycznym rozwojem.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Domaradzki J., Społeczne konstruowanie genetyki. Reprezentacje biotechnologii w polskim czasopiśmiennictwie opiniotwórczym, Poznań: Wydaw. Nauk. Uniw. Med. im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu 2018.

Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.

Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Literatura uzupełniająca:

Nowakowski M., Piątkowski W., Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie. Lublin: UMCS 2017.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne: > 60% (W1,W2, W3, U1, U2, K1)

Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru

Zaliczenie: >60 % poprawnych odpowiedzi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska, Andrzej Domański
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład poświęcony zostaje problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja.

Pełny opis:

Problematyką wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyna, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest w analogiczny sposób jak z instytucji społecznych. W ramach tak określanego programu badań przedmiotem socjologicznej analizy poddane zostają są między innymi: społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji w tym instytucji medycznych.

Uczestnictwo w wykładzie pozwala zapoznać się socjologiczną debatą na temat kondycji współczesnej medycyny a także z rezultatami socjologicznych analiz, które wskazują na zróżnicowane oceny współczesnej medycyny, jej wielorakie interpretacje i obawy związane z medycznym rozwojem.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Domaradzki J., Społeczne konstruowanie genetyki. Reprezentacje biotechnologii w polskim czasopiśmiennictwie opiniotwórczym, Poznań: Wydaw. Nauk. Uniw. Med. im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu 2018.

Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.

Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Literatura uzupełniająca:

Nowakowski M., Piątkowski W., Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie. Lublin: UMCS 2017.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska, Andrzej Domański
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład poświęcony zostaje problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja.

Pełny opis:

Problematyką wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyna, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest w analogiczny sposób jak z instytucji społecznych. W ramach tak określanego programu badań przedmiotem socjologicznej analizy poddane zostają są między innymi: społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji w tym instytucji medycznych.

Uczestnictwo w wykładzie pozwala zapoznać się socjologiczną debatą na temat kondycji współczesnej medycyny a także z rezultatami socjologicznych analiz, które wskazują na zróżnicowane oceny współczesnej medycyny, jej wielorakie interpretacje i obawy związane z medycznym rozwojem.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Domaradzki J., Społeczne konstruowanie genetyki. Reprezentacje biotechnologii w polskim czasopiśmiennictwie opiniotwórczym, Poznań: Wydaw. Nauk. Uniw. Med. im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu 2018.

Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.

Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Literatura uzupełniająca:

Nowakowski M., Piątkowski W., Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie. Lublin: UMCS 2017.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład poświęcony zostaje problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja.

Pełny opis:

Problematyką wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyna, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest w analogiczny sposób jak z instytucji społecznych. W ramach tak określanego programu badań przedmiotem socjologicznej analizy poddane zostają są między innymi: społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji w tym instytucji medycznych.

Uczestnictwo w wykładzie pozwala zapoznać się socjologiczną debatą na temat kondycji współczesnej medycyny a także z rezultatami socjologicznych analiz, które wskazują na zróżnicowane oceny współczesnej medycyny, jej wielorakie interpretacje i obawy związane z medycznym rozwojem.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Domaradzki J., Społeczne konstruowanie genetyki. Reprezentacje biotechnologii w polskim czasopiśmiennictwie opiniotwórczym, Poznań: Wydaw. Nauk. Uniw. Med. im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu 2018.

Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.

Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Literatura uzupełniająca:

Nowakowski M., Piątkowski W., Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie. Lublin: UMCS 2017.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)