Zajęcia fakultatywne: Socjologia ciała, mody, wizerunku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-KII-ZF-SOCCIALA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0917) Traditional and complementary medicine and therapy
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne: Socjologia ciała, mody, wizerunku |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (17 godzin) - udział w konwersatorium: 15 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (8 godzin) -czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny - udział w projekcie grupowym: 4 godziny Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: Zna społeczne i kulturowe czynniki wpływające na postrzeganie wartości zdrowia i urody w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach W2: Posiada wiedzę na temat kształtowania się społecznych postaw wobec ciała oraz kreowania przy pomocy ciała tożsamości indywidualnej i społecznej W3: Opisuje proces medykalizacji ciała W4: Rozumie znaczenie piętna, stygmatu i procesu naznaczenia społecznego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Potrafi ocenić wpływ mody na indywidualne wybory jednostek U2: Analizuje rolę ciała w procesie komunikacji społecznej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Student dąży do poznania społeczno-kulturowego wymiaru ciała i symbolicznego wymiaru społecznych interakcji |
Metody dydaktyczne: | Metoda fotojęzyka, dyskusja dydaktyczna, metoda referatu |
Skrócony opis: |
Seminarium z socjologii ciała, mody i wizerunku uzupełnia /koryguje wąskie -biomedyczne ujęcia ciała ludzkiego. W socjologicznym ujęciu cielesność ukazana zostanie jako: element tożsamości, kapitał społeczny, źródło cierpienia, odbiorcę wrażeń, obszar nadawania znaczeń, przedmiot obróbki i kontroli. Zmienność i wielość interpretacji ciała zostanie omówiona w z wykorzystaniem szeregu socjologicznych perspektyw (kulturowej, interakcyjnej, ekonomicznej, feministycznej) i teorii np. mody, społeczeństwa konsumpcyjnego, medykalizacji, naznaczenia. Zajęcia będą odbywać się zdalnie. |
Pełny opis: |
Student poznaje socjologiczne koncepcje ciała i cielesności, dowiaduje się, jak ozdabiano ciało i jakie były społeczne oczekiwania względem niego w historii oraz wybranych kulturach. Zaczyna dostrzegać wpływ społecznych oczekiwań związanych ze zdrowiem i urodą na rozwój wybranych dziedzin medycyny oraz wzajemny wpływ, jaki zachodzi między rozwojem medycyny a społecznymi oczekiwaniami. Wraz z wykładowcą analizuje wpływ mody na tożsamość społeczną oraz teorie mód. Poznaje znaczenie ciała w komunikacji niewerbalnej. Dostrzega problemy związane z niepełnosprawnością i starzeniem się ciała w dobie kultu ciała. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jakubowska H., Socjologia ciała, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009. Perchla-Włosik A., Moda a społeczeństwo konsumpcyjne. Społeczne znaczenie mody w kreowaniu tożsamości i zachowań. konsumenckich, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2019. Shilling Ch., Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo: Naukowe PWN, 2010. Literatura uzupełniająca: Domański A., Kreowanie efemerycznej mody, w: „Marketing i Rynek” nr 4/2004, s. 21-25. Szpakowaka M., (red.), Antropologia ciała, Warszawa: WUW. 2008. Melosik Z. (red.), Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji, Toruń: Edytor 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: Zaliczenie konwersatorium polega na realizacji zadania w postaci prezentacji wybranego tematu. Na ocenę końcową tworzy: obecność na zajęciach, prezentacja wybranego tematu, zaangażowanie i aktywność na zajęciach. Liczba punktów Ocena 92-100 Bardzo dobry 84-91 Dobry plus 76-83 Dobry 68-75 Dostateczny plus 60-67 Dostateczny 0-59 Niedostateczny 1) Udział w projekcie grupowym- max 40 p. 2) Prezentacja wybranego tematu (forma i treść wypowiedzi)- max 30 p. 3) Recenzja tekstu naukowego- max 30 p. Nieobecności należy zaliczyć. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Seminarium z socjologii ciała, mody i wizerunku uzupełnia /koryguje wąskie -biomedyczne ujęcia ciała ludzkiego. W socjologicznym ujęciu cielesność ukazana zostanie jako: element tożsamości, kapitał społeczny, źródło cierpienia, odbiorcę wrażeń, obszar nadawania znaczeń, przedmiot obróbki i kontroli. Zmienność i wielość interpretacji ciała zostanie omówiona w z wykorzystaniem szeregu socjologicznych perspektyw (kulturowej, interakcyjnej, ekonomicznej, feministycznej) i teorii np. mody, społeczeństwa konsumpcyjnego, medykalizacji, naznaczenia. |
|
Pełny opis: |
Student poznaje socjologiczne koncepcje ciała i cielesności, dowiaduje się, jak ozdabiano ciało i jakie były społeczne oczekiwania względem niego w historii oraz wybranych kulturach. Zaczyna dostrzegać wpływ społecznych oczekiwań związanych ze zdrowiem i urodą na rozwój wybranych dziedzin medycyny oraz wzajemny wpływ, jaki zachodzi między rozwojem medycyny a społecznymi oczekiwaniami. Wraz z wykładowcą analizuje wpływ mody na tożsamość społeczną oraz teorie mód. Poznaje znaczenie ciała w komunikacji niewerbalnej. Dostrzega problemy związane z niepełnosprawnością i starzeniem się ciała w dobie kultu ciała. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jakubowska H., Socjologia ciała, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009. Perchla-Włosik A., Moda a społeczeństwo konsumpcyjne. Społeczne znaczenie mody w kreowaniu tożsamości i zachowań. konsumenckich, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2019. Shilling Ch., Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo: Naukowe PWN, 2010. Literatura uzupełniająca: Domański A., Kreowanie efemerycznej mody, w: „Marketing i Rynek” nr 4/2004, s. 21-25. Szpakowaka M., (red.), Antropologia ciała, Warszawa: WUW. 2008. Melosik Z. (red.), Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji, Toruń: Edytor 1999. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Seminarium z socjologii ciała, mody i wizerunku uzupełnia /koryguje wąskie -biomedyczne ujęcia ciała ludzkiego. W socjologicznym ujęciu cielesność ukazana zostanie jako: element tożsamości, kapitał społeczny, źródło cierpienia, odbiorcę wrażeń, obszar nadawania znaczeń, przedmiot obróbki i kontroli. Zmienność i wielość interpretacji ciała zostanie omówiona w z wykorzystaniem szeregu socjologicznych perspektyw (kulturowej, interakcyjnej, ekonomicznej, feministycznej) i teorii np. mody, społeczeństwa konsumpcyjnego, medykalizacji, naznaczenia. |
|
Pełny opis: |
Student poznaje socjologiczne koncepcje ciała i cielesności, dowiaduje się, jak ozdabiano ciało i jakie były społeczne oczekiwania względem niego w historii oraz wybranych kulturach. Zaczyna dostrzegać wpływ społecznych oczekiwań związanych ze zdrowiem i urodą na rozwój wybranych dziedzin medycyny oraz wzajemny wpływ, jaki zachodzi między rozwojem medycyny a społecznymi oczekiwaniami. Wraz z wykładowcą analizuje wpływ mody na tożsamość społeczną oraz teorie mód. Poznaje znaczenie ciała w komunikacji niewerbalnej. Dostrzega problemy związane z niepełnosprawnością i starzeniem się ciała w dobie kultu ciała. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jakubowska H., Socjologia ciała, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009. Perchla-Włosik A., Moda a społeczeństwo konsumpcyjne. Społeczne znaczenie mody w kreowaniu tożsamości i zachowań. konsumenckich, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2019. Shilling Ch., Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo: Naukowe PWN, 2010. Literatura uzupełniająca: Domański A., Kreowanie efemerycznej mody, w: „Marketing i Rynek” nr 4/2004, s. 21-25. Szpakowaka M., (red.), Antropologia ciała, Warszawa: WUW. 2008. Melosik Z. (red.), Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji, Toruń: Edytor 1999. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Seminarium z socjologii ciała, mody i wizerunku uzupełnia /koryguje wąskie -biomedyczne ujęcia ciała ludzkiego. W socjologicznym ujęciu cielesność ukazana zostanie jako: element tożsamości, kapitał społeczny, źródło cierpienia, odbiorcę wrażeń, obszar nadawania znaczeń, przedmiot obróbki i kontroli. Zmienność i wielość interpretacji ciała zostanie omówiona w z wykorzystaniem szeregu socjologicznych perspektyw (kulturowej, interakcyjnej, ekonomicznej, feministycznej) i teorii np. mody, społeczeństwa konsumpcyjnego, medykalizacji, naznaczenia. |
|
Pełny opis: |
Student poznaje socjologiczne koncepcje ciała i cielesności, dowiaduje się, jak ozdabiano ciało i jakie były społeczne oczekiwania względem niego w historii oraz wybranych kulturach. Zaczyna dostrzegać wpływ społecznych oczekiwań związanych ze zdrowiem i urodą na rozwój wybranych dziedzin medycyny oraz wzajemny wpływ, jaki zachodzi między rozwojem medycyny a społecznymi oczekiwaniami. Wraz z wykładowcą analizuje wpływ mody na tożsamość społeczną oraz teorie mód. Poznaje znaczenie ciała w komunikacji niewerbalnej. Dostrzega problemy związane z niepełnosprawnością i starzeniem się ciała w dobie kultu ciała. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jakubowska H., Socjologia ciała, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009. Perchla-Włosik A., Moda a społeczeństwo konsumpcyjne. Społeczne znaczenie mody w kreowaniu tożsamości i zachowań. konsumenckich, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2019. Shilling Ch., Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo: Naukowe PWN, 2010. Literatura uzupełniająca: Domański A., Kreowanie efemerycznej mody, w: „Marketing i Rynek” nr 4/2004, s. 21-25. Szpakowaka M., (red.), Antropologia ciała, Warszawa: WUW. 2008. Melosik Z. (red.), Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji, Toruń: Edytor 1999. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.