Zajęcia fakultatywne: Socjologiczne studium kobiecości, narodzin i opieki położniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-KII-ZF-SOCKOB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0917) Traditional and complementary medicine and therapy
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne: Socjologiczne studium kobiecości, narodzin i opieki położniczej |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: − udział w wykładach: 15 godzin − udział w laboratoriach: nie dotyczy − udział w seminariach: nie dotyczy − udział w konsultacjach: 2 godziny − udział w zaliczeniu przedmiotu- 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ETCS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: − udział w wykładach: 15 godzin − udział w laboratoriach: nie dotyczy − udział w seminariach: nie dotyczy − udział w konsultacjach:2 godziny − czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny − przygotowanie do kolokwium i kolokwium(5+1) 6 godzin Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ETSC 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi − nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania − przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (5+1) 6 godzin Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin co odpowiada 0,24 ETCS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny − przygotowanie do kolokwium (w zakresie praktycznym): 4 godzin − udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 1 godzina Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ETCS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie wykładów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia: − czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny − udział w konsultacjach:1 godziny Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 ETCS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: Rozróżnia socjologiczne aspekty kobiecości oraz problematykę tożsamości osobowej i społecznej kobiety, W2: Charakteryzuje rolę kobiety w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach W3: Wymienia tradycyjne i współczesne zwyczaje związane z narodzinami W4: Opisuje problemy współczesnej opieki położniczej w odniesieniu do społecznych oczekiwań kobiet |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji narodzin i opieki położniczej U2: Analizuje zjawisko kobiecości w nowoczesnym społeczeństwie i jego trudności U3: Potrafi ocenić zjawisko medykalizacji kobiecości, narodzin i opieki położniczej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne K2: Ma świadomość konieczności korzystania z reguł komunikacji społecznej w pracy z pacjentami i w zespole terapeutycznym |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, konwersatoryjny, studium przypadku, metoda fotojęzyka, analiza filmu dokumentalnego |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości. |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Recenzje filmów dokumentalnych W1- W4, U1-U3 oraz analiza studium przypadku K1-K2 Kryteria liczba punktów >60 %. zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.