Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Elective Course: Sociological Study of Feminity, Birth and Obstetric Care

General data

Course ID: 1700-KII-ZF-SOCKOB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0917) Traditional and complementary medicine and therapy The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Elective Course: Sociological Study of Feminity, Birth and Obstetric Care
Name in Polish: Zajęcia fakultatywne: Socjologiczne studium kobiecości, narodzin i opieki położniczej
Organizational unit: Laboratory for Social Medicine
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) brak

Total student workload:

(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:

− udział w wykładach: 15 godzin

− udział w laboratoriach: nie dotyczy

− udział w seminariach: nie dotyczy

− udział w konsultacjach: 2 godziny

− udział w zaliczeniu przedmiotu- 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ETCS.

2. Bilans nakładu pracy studenta:

− udział w wykładach: 15 godzin

− udział w laboratoriach: nie dotyczy

− udział w seminariach: nie dotyczy

− udział w konsultacjach:2 godziny

− czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny

− przygotowanie do kolokwium i kolokwium(5+1) 6 godzin

Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ETSC

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi

− nie dotyczy

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania

− przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (5+1) 6 godzin

Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin co odpowiada 0,24 ETCS

5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny

− przygotowanie do kolokwium (w zakresie praktycznym): 4 godzin

− udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 1 godzina

Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ETCS

6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie wykładów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:

− czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny

− udział w konsultacjach:1 godziny

Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 ETCS

7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Student

W1: Rozróżnia socjologiczne aspekty kobiecości oraz problematykę tożsamości osobowej i społecznej kobiety,

W2: Charakteryzuje rolę kobiety w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach

W3: Wymienia tradycyjne i współczesne zwyczaje związane z narodzinami

W4: Opisuje problemy współczesnej opieki położniczej w odniesieniu do społecznych oczekiwań kobiet


Learning outcomes - skills:

(in Polish) Student:

U1: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji narodzin i opieki położniczej

U2: Analizuje zjawisko kobiecości w nowoczesnym społeczeństwie i jego trudności

U3: Potrafi ocenić zjawisko medykalizacji kobiecości, narodzin i opieki położniczej


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Student

K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne

K2: Ma świadomość konieczności korzystania z reguł komunikacji społecznej w pracy z pacjentami i w zespole terapeutycznym


Teaching methods:

(in Polish) Wykład informacyjny, konwersatoryjny, studium przypadku, metoda fotojęzyka, analiza filmu dokumentalnego

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości.

Full description: (in Polish)

Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Recenzje filmów dokumentalnych W1- W4, U1-U3

oraz analiza studium przypadku K1-K2

Kryteria

liczba punktów

>60 %. zaliczenie

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Urszula Domańska
Group instructors: Urszula Domańska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości.

Full description: (in Polish)

Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)