Elective Course: Sociological Study of Feminity, Birth and Obstetric Care
General data
Course ID: | 1700-KII-ZF-SOCKOB |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0917) Traditional and complementary medicine and therapy
|
Course title: | Elective Course: Sociological Study of Feminity, Birth and Obstetric Care |
Name in Polish: | Zajęcia fakultatywne: Socjologiczne studium kobiecości, narodzin i opieki położniczej |
Organizational unit: | Laboratory for Social Medicine |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) brak |
Total student workload: | (in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: − udział w wykładach: 15 godzin − udział w laboratoriach: nie dotyczy − udział w seminariach: nie dotyczy − udział w konsultacjach: 2 godziny − udział w zaliczeniu przedmiotu- 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ETCS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: − udział w wykładach: 15 godzin − udział w laboratoriach: nie dotyczy − udział w seminariach: nie dotyczy − udział w konsultacjach:2 godziny − czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny − przygotowanie do kolokwium i kolokwium(5+1) 6 godzin Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ETSC 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi − nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania − przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (5+1) 6 godzin Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin co odpowiada 0,24 ETCS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny − przygotowanie do kolokwium (w zakresie praktycznym): 4 godzin − udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 1 godzina Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 ETCS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie wykładów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia: − czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny − udział w konsultacjach:1 godziny Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 ETCS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) Student W1: Rozróżnia socjologiczne aspekty kobiecości oraz problematykę tożsamości osobowej i społecznej kobiety, W2: Charakteryzuje rolę kobiety w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach W3: Wymienia tradycyjne i współczesne zwyczaje związane z narodzinami W4: Opisuje problemy współczesnej opieki położniczej w odniesieniu do społecznych oczekiwań kobiet |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) Student: U1: Potrafi w sposób precyzyjny i spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji narodzin i opieki położniczej U2: Analizuje zjawisko kobiecości w nowoczesnym społeczeństwie i jego trudności U3: Potrafi ocenić zjawisko medykalizacji kobiecości, narodzin i opieki położniczej |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) Student K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne K2: Ma świadomość konieczności korzystania z reguł komunikacji społecznej w pracy z pacjentami i w zespole terapeutycznym |
Teaching methods: | (in Polish) Wykład informacyjny, konwersatoryjny, studium przypadku, metoda fotojęzyka, analiza filmu dokumentalnego |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Recenzje filmów dokumentalnych W1- W4, U1-U3 oraz analiza studium przypadku K1-K2 Kryteria liczba punktów >60 %. zaliczenie |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Urszula Domańska | |
Group instructors: | Urszula Domańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001. |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.