Zajęcia fakultatywne: Społeczne dylematy i konsekwencje rozwoju medycyny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-KII-ZF-SPOLDYL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0917) Traditional and complementary medicine and therapy
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne: Społeczne dylematy i konsekwencje rozwoju medycyny |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (18 godzin) - udział w wykładach: 15 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny - udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (7 godzin) -czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny -przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Dysponuje wiedzą na temat społecznych konsekwencji rozwoju medycyny (nowych technologii medycznych) W2: Wymienia społeczne uwarunkowania wiedzy medycznej W3: Określa społeczne uwarunkowania funkcjonowania medycyny |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi dokonać diagnozy funkcjonalności i dysfunkcjonalność medycyny i jej instytucji |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Przejawia zainteresowanie dla problematyka funkcjonowania instytucji medycznych |
Metody dydaktyczne: | -wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, -wykład problemowy -wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony zostaje problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja. |
Pełny opis: |
Problematyką wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyna, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest w analogiczny sposób jak z instytucji społecznych. W ramach tak określanego programu badań przedmiotem socjologicznej analizy poddane zostają są między innymi: społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji w tym instytucji medycznych. Uczestnictwo w wykładzie pozwala zapoznać się socjologiczną debatą na temat kondycji współczesnej medycyny a także z rezultatami socjologicznych analiz, które wskazują na zróżnicowane oceny współczesnej medycyny, jej wielorakie interpretacje i obawy związane z medycznym rozwojem. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domaradzki J., Społeczne konstruowanie genetyki. Reprezentacje biotechnologii w polskim czasopiśmiennictwie opiniotwórczym, Poznań: Wydaw. Nauk. Uniw. Med. im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu 2018. Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008. Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. Literatura uzupełniająca: Nowakowski M., Piątkowski W., Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie. Lublin: UMCS 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne: > 60% (W1,W2, W3, U1, U2, K1) Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru Zaliczenie: >60 % poprawnych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony zostaje problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja. |
|
Pełny opis: |
Problematyką wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyna, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest w analogiczny sposób jak z instytucji społecznych. W ramach tak określanego programu badań przedmiotem socjologicznej analizy poddane zostają są między innymi: społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji w tym instytucji medycznych. Uczestnictwo w wykładzie pozwala zapoznać się socjologiczną debatą na temat kondycji współczesnej medycyny a także z rezultatami socjologicznych analiz, które wskazują na zróżnicowane oceny współczesnej medycyny, jej wielorakie interpretacje i obawy związane z medycznym rozwojem. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domaradzki J., Społeczne konstruowanie genetyki. Reprezentacje biotechnologii w polskim czasopiśmiennictwie opiniotwórczym, Poznań: Wydaw. Nauk. Uniw. Med. im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu 2018. Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008. Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. Literatura uzupełniająca: Nowakowski M., Piątkowski W., Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie. Lublin: UMCS 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.