Patofizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1702-F3-PATO-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Patofizjologia |
Jednostka: | Katedra Patofizjologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja |
Strona przedmiotu: | http://www.cm.umk.pl/index.php?option=displaypage&Itemid=376&op=page |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, anatomii, histologii i fizjologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 30 godzin (zajecia w formie zdalnej, synchronicznej) - udział w laboratoriach (z uwzględnieniem analizy przypadków, wyników badań klinicznych i randomizowanych): 40 godzin, - udział w konsultacjach, w tym konsultacjach naukowo-badawczych: 4 godziny, - udział w egzaminie: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 80 godzin, co odpowiada 3,2 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 30 godzin (zajecia w formie zdalnej, synchronicznej) - udział w laboratoriach (z uwzględnieniem analizy przypadków, wyników badań klinicznych i randomizowanych): 40 godzin, - udział w konsultacjach, w tym naukowo-badawczych: 4 godziny, - udział w egzaminie: 2 godziny, - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin, - przygotowanie do zajęć: 12 godzin, - przygotowanie do kolokwiów: 12 godzin, - przygotowanie do egzaminu: 15 godzin. Łączny nakład pracy studenta wynosi 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzony badaniami naukowymi: - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu patofizjologii): 20 godzin, - udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 2 godziny, - czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 10 godzin, - udział w laboratoriach objętych aktywnością (z uwzględnieniem analizy przypadków, wyników badań klinicznych i randomizowanych, planowania badań z udziałem ludzi i zwierząt): 25 godzin, - przygotowanie do laboratoriów objętych aktywnością naukową: 6 godzin, - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów naukowo-badawczych dla przedmiotu: 6 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 69 godzin, co odpowiada 2,76 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do kolokwiów: 10 godzin, - przygotowanie do egzaminu: 15 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wyjaśnia udział procesu zapalnego w etiopatogenezie i przebiegu wybranych jednostek chorobowych – K_A.W7 W2: Zna etiopatogenezę, przebieg kliniczny wybranych jednostek chorobowych – K_A.W7 W3: Klasyfikuje i krytycznie ocenia modyfikowalne i niemodyfikowalne, jak również endo- i egzogenne czynniki chorobotwórcze – K_A.W7 W4: Analizuje patomechanizm i konsekwencje kliniczne chorób układu sercowo-naczyniowego, oddechowego, nerwowego, endokrynnego, moczowo-płciowego, krwiotwórczego i pokarmowego, w tym chorób cywilizacyjnych – K_A.W7 W5: Przedstawia wady i zalety najnowszych strategii terapeutycznych wybranych chorób – K_A.W7 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wiąże zmiany na poziomie komórkowym, tkankowym i narządowym z objawami klinicznymi i wynikami badań podmiotowych i przedmiotowych. – K_A.U7 U2: Krytycznie analizuje piśmiennictwo i najnowsze doniesienia naukowe w odniesieniu do patofizjologii chorób cywilizacyjnych. – K_A.U7 U3: Potrafi zaplanować algorytm diagnostyczno-terapeutyczny wybranych jednostek chorobowych. – K_A.U7 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Wykazuje umiejętność pracy w zespole i ciągłego dokształcania się – K_B.K3 K2: Formułuje wnioski na podstawie własnych obserwacji oraz poddaje je krytycznej analizie. – K_B.K2 K3: Uznaje znaczenie środowiska i stylu życia w rozwoju chorób oraz wykazuje świadomość ograniczeń płynących z występowania dysfunkcji fizycznych. – K_A.K2 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład interaktywny. Laboratoria: metody dydaktyczne poszukujące - obserwacji, pokazu, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, studium przypadku, analiza wyników badań, dyskusja, filmy, prezentacje multimedialne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Patofizjologia jest nauką przedkliniczną wyjaśniającą mechanizmy zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych. Przedmiot Patofizjologia dotyczy etiologii i mechanizmów powstawania zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych. Obejmuje patofizjologię szczegółową komórek, układów i narządów oraz zagadnienia dotyczące zmian funkcji adaptacyjnych organizmu, zaburzeń mechanizmów regulacyjnych organizmu, zaburzeń przemiany materii oraz patofizjologię chorób nowotworowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę i najnowsze strategie terapeutyczne poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego czy zaburzeń hematologicznych. Laboratoria: Laboratoria mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami postawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym i narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych. Student podczas laboratoriów analizuje przypadki kliniczne, planuje algorytmy diagnostyczno-terapeutyczne, dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób wewnętrznych oraz analizuje wadyi zalety dostępnych procedur diagnostycznych i możliwości terapeutycznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Zahorska – Markiewicz B, Małecka E (red.): Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier Urban & Partner Sp.z o.o., Wrocław 2017 Literatura uzupełniająca: 1. Maśliński R, Ryżewski J (red.): Patofizjologia. Tom 1 - 2. PZWL, Warszawa 2013 2. Szczeklik A (red.): Interna Szczeklika 2018, Medycyna Praktyczna, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny: W1-W5, U1-U3, K3. Laboratoria Przygotowanie projektu/prezentacji (ocena w skali 1-2 punkty): W1-W5, U1-U3, K1-K3 Przedłużona obserwacja (ocena w skali 1-3 punkty): K1-K3 3 kolokwia pisemne: W1-W5, U1-U3, K3 Uzyskane punkty przeliczane są na oceny według następującej skali: Procent punków Ocena 92 – 100% Bardzo dobry 84 – 91 % Dobry plus 76 – 83 % Dobry 68 – 75 % Dostateczny plus 56 – 67 % Dostateczny 0 – 55 % Niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin, 120 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Żekanowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Boinska, Inga Dziembowska, Grażyna Gadomska, Ewelina Kolańska-Dams, Arleta Kulwas, Iga Kwiatkowska, Barbara Ruszkowska-Ciastek, Artur Słomka, Mateusz Wartęga, Ewa Żekanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Patofizjologia jest nauką przedkliniczną wyjaśniającą mechanizmy zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych. Przedmiot Patofizjologia dotyczy etiologii i mechanizmów powstawania zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych. Obejmuje patofizjologię szczegółową komórek, układów i narządów oraz zagadnienia dotyczące zmian funkcji adaptacyjnych organizmu, zaburzeń mechanizmów regulacyjnych organizmu, zaburzeń przemiany materii oraz patofizjologię chorób nowotworowych. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę i najnowsze strategie terapeutyczne poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego czy zaburzeń hematologicznych. Laboratoria: Laboratoria mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami postawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym i narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych. Student podczas laboratoriów analizuje przypadki kliniczne, planuje algorytmy diagnostyczno-terapeutyczne, dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób wewnętrznych oraz analizuje wadyi zalety dostępnych procedur diagnostycznych i możliwości terapeutycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Zahorska – Markiewicz B, Małecka E (red.): Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier Urban & Partner Sp.z o.o., Wrocław 2017 2. Maśliński R, Ryżewski J (red.): Patofizjologia. Tom 1 - 2. PZWL, Warszawa 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Szczeklik A (red.): Interna Szczeklika 2018, Medycyna Praktyczna, Warszawa, 2018 2. Kanikowska D., Witkowski J. Patofizjologia- repetytorium, PZWL, Warszawa, 2018 3. Benadczuk T (red.) Podstawy endokrynologii, ITEM Publishing, Warszawa, 2017 4. Basak G, Dwilewicz-Trojaczek J, Jędrzejczak W (red): Hematologia kompendium, PZWL, Warszawa 2016 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin, 120 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Żekanowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Boinska, Grażyna Gadomska, Arleta Kulwas, Iga Kwiatkowska, Joanna Ligmanowska, Justyna Małkowska, Artur Słomka, Ewa Żekanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Patofizjologia jest nauką przedkliniczną wyjaśniającą mechanizmy zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych. Przedmiot Patofizjologia dotyczy etiologii i mechanizmów powstawania zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych. Obejmuje patofizjologię szczegółową komórek, układów i narządów oraz zagadnienia dotyczące zmian funkcji adaptacyjnych organizmu, zaburzeń mechanizmów regulacyjnych organizmu, zaburzeń przemiany materii oraz patofizjologię chorób nowotworowych. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę i najnowsze strategie terapeutyczne poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego czy zaburzeń hematologicznych. Laboratoria: Laboratoria mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami postawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym i narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych. Student podczas laboratoriów analizuje przypadki kliniczne, planuje algorytmy diagnostyczno-terapeutyczne, dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób wewnętrznych oraz analizuje wadyi zalety dostępnych procedur diagnostycznych i możliwości terapeutycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Zahorska – Markiewicz B, Małecka E (red.): Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier Urban & Partner Sp.z o.o., Wrocław, 2017 Literatura uzupełniająca: 1. Maśliński R, Ryżewski J (red.): Patofizjologia. Tom 1 - 2. PZWL, Warszawa 2013 2..Szczeklik A (red.): Interna Szczeklika 2017, Medycyna Praktyczna, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin, 120 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Żekanowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Boinska, Inga Dziembowska, Grażyna Gadomska, Ewelina Kolańska-Dams, Arleta Kulwas, Joanna Ligmanowska, Justyna Małkowska, Artur Słomka, Ewa Żekanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Patofizjologia jest nauką przedkliniczną wyjaśniającą mechanizmy zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych. Przedmiot Patofizjologia dotyczy etiologii i mechanizmów powstawania zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych. Obejmuje patofizjologię szczegółową komórek, układów i narządów oraz zagadnienia dotyczące zmian funkcji adaptacyjnych organizmu, zaburzeń mechanizmów regulacyjnych organizmu, zaburzeń przemiany materii oraz patofizjologię chorób nowotworowych. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę i najnowsze strategie terapeutyczne poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego czy zaburzeń hematologicznych. Laboratoria: Laboratoria mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami postawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym i narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych. Student podczas laboratoriów analizuje przypadki kliniczne, planuje algorytmy diagnostyczno-terapeutyczne, dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób wewnętrznych oraz analizuje wadyi zalety dostępnych procedur diagnostycznych i możliwości terapeutycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Zahorska – Markiewicz B, Małecka E (red.): Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier Urban & Partner Sp.z o.o., Wrocław, 2017 Literatura uzupełniająca: 1. Maśliński R, Ryżewski J (red.): Patofizjologia. Tom 1 - 2. PZWL, Warszawa 2013 2..Szczeklik A (red.): Interna Szczeklika 2017, Medycyna Praktyczna, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.