Zajęcia fakultatywne: Kolumnowa chromatografia cieczowa w naukach biomedycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1704-F-WF90-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne: Kolumnowa chromatografia cieczowa w naukach biomedycznych |
Jednostka: | Katedra Biochemii Klinicznej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 5 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 5 roku SJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu biochemii, chemii nieorganicznej, chemii organicznej i analizy instrumentalnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: • udział w wykładach: 15 godzin. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: • udział w wykładach: 15 godzin • przygotowanie do zajęć, w tym czytanie wybranego piśmiennictwa: 5 godzin • przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 godzin. Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 3. Bilans nakładu pracy studenta związany z prowadzoną w uczelni działalnością naukową: 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: Nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie: W1: podstawowe terminy z zakresu kolumnowej chromatografii cieczowej (K_B.W13) W2: podstawowe instrumentarium stosowane w konwencjonalnej i wysokosprawnej chromatografii cieczowej i rozumie zasady jego działania (K_B.W13, K_C.W6) W3: procesy rozdziału chromatograficznego w trybie chromatografii jonowymiennej, hydrofobowej, podziałowej, powinowactwa i sączenia molekularnego (K_B.W14, K_B.W22) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: U1: dobrać odpowiedni rodzaj chromatografii do oczyszczanej lub oznaczanej ilościowo grupy związków (K_A.U6, K_B.U7) U2: zaproponować skład zestawu chromatograficznego służącego do realizacji konkretnego zadania preparatywnego lub analitycznego (K_B.U7) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student gotów jest do: K1: samodzielnego poszerzania wiedzy teoretycznej z zakresu chromatografii oraz zdobywania doświadczenia praktycznego jako klucza do efektywnego stosowania technik chromatograficznych |
Metody dydaktyczne: | • wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w ramach przedmiotu jest zapoznanie studentów z szerokim wachlarzem metod kolumnowej chromatografii cieczowej i ich zastosowaniem w preparatyce, analizie jakościowej i ilościowej. Szczególny nacisk położony jest na techniczne aspekty zastosowań chromatografii cieczowej oraz ich użyteczność w prowadzeniu badań z zakresu nauk biomedycznych. |
Pełny opis: |
Wykłady: Chromatografia cieczowa stanowi potężne i bardzo często używane narzędzie w badaniach biomedycznych. Jako technika separacyjna stanowi ona podstawę różnych metod izolacji biomolekuł np. białek, kwasów nukleinowych, sacharydów, lipidów, tysięcy związków drobnocząsteczkowych, etc. Dzięki metodom chromatograficznym dysponujemy możliwościami wyizolowania obiektu badań biomedycznych z wyjątkowo złożonych mieszanin związków, jakimi są homogenaty tkanek, lizaty komórkowe, płyny fizjologiczne, wydzieliny i wydaliny ustrojowe. W swej najbardziej zaawansowanej technicznie formie, zwanej wysokosprawną chromatografią cieczową, pozawala ona na bardzo precyzyjne oznaczanie ilościowe najróżniejszych chemicznych składników żywych organizmów, a także aktywności licznych enzymów katalizujących większość procesów metabolicznych. Świadomość preparatywnego i analitycznego potencjału licznych odmian chromatografii cieczowej oraz umiejętność ich praktycznego zastosowania stanowi ogromną zaletę pracownika podejmującego samodzielną pracę badawczą. Zadaniem niniejszego wykładu fakultatywnego jest wprowadzenie słuchaczy w rozległą tematykę praktyki chromatograficznej i wdrożenie do samodzielnych prób stosowania chromatografii podczas realizacji własnych zadań badawczych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Witkiewicz Z., Kałużna-Czaplińska J., Podstawy chromatografii i technik elektromigracyjnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2012. 2. Praca zbiorowa pod redakcją L. Kłyszejko-Stefanowicz, Ćwiczenia z biochemii, część II, rozdział 4: Chromatografia, Wydawnictwo Naukowe PWN (liczne wydania). Literatura uzupełniająca: 1. Artykuły dostępne w bazach publikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na przynajmniej 2/3 wykładów. Zaliczenie na ocenę odbywa się na podstawie obecności oraz aktywności podczas konwersatoryjnych i problemowych fragmentów wykładu, która jest na bieżąco oceniana przez wykładowcę. Nieobecność na jednym z trzech wykładów nie pozbawia możliwości uzyskania oceny bardzo dobrej. Wymaga to jednak samodzielnego opanowania materiału wykładowego przez słuchacza, podlegającego weryfikacji w trybie egzaminu ustnego. Kryteria i skala ocen: Kryteria Ocena Aktywne uczestnictwo we wszystkich wykładach - bardzo dobry Umiarkowanie aktywne uczestnictwo we wszystkich wykładach - dobry plus Aktywne uczestnictwo w 2/3 wykładów - dobry Umiarkowanie aktywne uczestnictwo w 2/3 wykładów - dostateczny plus Bierne uczestnictwo w 2/3 wykładów - dostateczny Nieobecność na więcej niż 1/3 wykładów - niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.