Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Elective Course: Biochemistry of Civilisation Diseases of the 21st Century

General data

Course ID: 1704-F-WF96-J
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0916) Pharmacy The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Elective Course: Biochemistry of Civilisation Diseases of the 21st Century
Name in Polish: Zajęcia fakultatywne: Biochemia chorób cywilizacyjnych XXI wieku
Organizational unit: Department of Clinical Biochemistry
Course groups: (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 5 roku NJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 5 roku SJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Podstawy biologii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i genetyki

Type of course:

elective course

Total student workload:

(in Polish) 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

 udział w wykładach – 15 godzin,

 dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia – 2 godziny.

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

 przygotowanie i uzupełnienie notatek – 5 godzin,

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

 studia literaturowe – 5 godzin.

4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.


Łączny nakład pracy studenta: 27 godzin (1 ECTS)


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1. Wskazuje zależności między rozwojem cywilizacji a zapadalnością na niektóre choroby

W2. Wiąże objawy kliniczne ze zmianami w parametrach diagnostycznych

W3.Wyjaśnia zaburzenia metaboliczne na poziomie komórkowym.

W4. Uzasadnia wpływ czynników środowiskowych na częstość występowania i rozwój chorób związanych z naszym codziennym funkcjonowaniem.

W5. Wskazuje zaburzenia funkcji adaptacyjnych i regulacyjnych organizmu oraz zaburzenia przemiany materii

W6. Objaśnia mechanizmy rozwoju omawianych w cyklu wykładowym chorób.


Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1. Analizuje mechanizmy funkcjonowania organizmu ludzkiego na wszystkich poziomach jego organizacji

U2. Rozpatruje poszczególne funkcje organizmu ludzkiego jako powiązane elementy zintegrowanej całości

U3. Charakteryzuje możliwości adaptacyjne organizmu człowieka.

U4. Uzasadnia mechanizmy rozwoju zaburzeń czynnościowych, prawidłowo interpretuje patofizjologiczne podłoże rozwoju chorób.


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1. Świadome promuje elementy profilaktyki zdrowotnej.

K2. Bierze aktywny udział w programach profilaktyki i prewencji.


Teaching methods:

(in Polish) Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną

Observation/demonstration teaching methods:

- display

Expository teaching methods:

- informative (conventional) lecture
- participatory lecture

Short description: (in Polish)

Proponowany cykl wykładów ma na celu wyjaśnianie mechanizmów prawidłowego funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Choroby cywilizacyjne, których częstość występowania koreluje z rozwojem społeczno – technologicznym, są kluczowym problemem dla współczesnej medycyny. Poznanie biochemicznych podstaw zaburzeń występujących w tych chorobach daje możliwość zrozumienia prawidłowych procesów biologicznych zachodzących w organizmie jak i odchyleń od normy w patologii, a także możliwość śledzenia procesów naprawczych i skutków stosowanego działania terapeutycznego.

Full description: (in Polish)

Podstawową dla nauk medycznych jest znajomość zjawisk molekularnych zachodzących w żywym organizmie. Zadaniem proponowanego wykładu jest wyjaśnianie mechanizmów prawidłowego funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób cywilizacyjnych człowieka. Zgłębienie zagadnień biochemii klinicznej ułatwia absolwentowi aktywną współpracę w zespole badawczym bądź terapeutycznym, aktywny udział w promocji zdrowia, aktywny udział w programach profilaktyki.

Przedmiotem rozważań wykładowych będzie:

Pojęcie chorób cywilizacyjnych, ich przyczyny i skutki społeczne. Przewlekłe stany zapalne jako podłoże innych chorób. Zmiany metabolizmu energetycznego w głodzeniu i otyłości. Zaburzenia biochemiczne w cukrzycy. Diagnostyka i możliwości terapeutyczne cukrzycy. Przewlekłe stany zapalne naczyń jako podłoże rozwoju zmian miażdżycowych. Zaburzenia metabolizmu lipoprotein a choroba miażdżycowa. Przewlekłe stany zapalne podłożem zmian predysponujących do nowotworzenia. Biochemia nowotworów. Choroby układu sercowego – naczyniowego w aspekcie otyłości oraz zmian miażdżycowych. Udział czynników środowiskowych i diety w prewencji i leczeniu chorób cywilizacyjnych przez pryzmat „układanki” metabolicznej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Czasopisma specjalistyczne medyczne oraz naukowe.

2. Biochemia kliniczna. Angielski S. i wsp., Wyd. Perseusz Gdańsk 1996 (i nowsze wydania);

3. Biologia molekularna człowieka. R.J. Epstein, Wyd. CZELEJ, Lublin 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Biochemia. Stryer L. Wyd. Nauk. PWN (różne wydania, 2009 i nowsze);

2. Biochemia Harpera. Murray i wsp. PZWL Warszawa 2012;

3. Goździcka-Józefiak i wsp. Genetyka molekularna i biochemia wybranych chorób u ludzi. Wyd. Nauk. UAM Poznań 2001;

4. Cytobiochemia, Kłyszejko-Stefanowicz L., PWN, 1995.

5. Czasopisma: Postępy Biochemii, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej,

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w pełnym cyklu wykładowym.

60%- dostateczny

80%- dobry

100%- bardzo dobry

Internships: (in Polish)

Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 30 places more information
Coordinators: Marek Foksiński
Group instructors: Marek Foksiński
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)