Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Elective Course: Biogerontology - Basics of Biology of Cell and Organism Ageing

General data

Course ID: 1704-KII-ZF9-2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0917) Traditional and complementary medicine and therapy The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Elective Course: Biogerontology - Basics of Biology of Cell and Organism Ageing
Name in Polish: Zajęcia fakultatywne: Biogerontologia - podstawy biologii starzenia komórek i organizmu człowieka
Organizational unit: Department of Clinical Biochemistry
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: biologia ogólna, biologia komórki, podstawy biochemii i genetyki oraz fizjologii człowieka

Type of course:

elective course

Total student workload:

(in Polish) Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:


udział w wykładach: 15 godzin.


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS.


Bilans nakładu pracy studenta:


udział w wykładach: 15 godzin


przygotowanie do zajęć, w tym czytanie wybranego piśmiennictwa: 5 godziny


przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie, w tym przygotowanie prezentacji lub opracowanie pisemne: 4 + 1 = 5 godzin.


Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.


Bilans nakładu pracy studenta o charakterze naukowym:


Nie dotyczy




4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Student zna i rozumie:


wpływ czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych środowiska na organizm człowieka na każdym etapie ontogenezy.


prawidłową budowę anatomiczną organizmu ludzkiego i podstawowe zależności między budową i funkcją organizmu w warunkach zdrowia i choroby a także w organizmie starzejącym się i u osób w wieku podeszłym.


podstawy patofizjologii komórki i układów organizmu i zmian molekularnych zachodzących podczas starzenia w komórkach i tkankach człowieka.

Learning outcomes - skills:

(in Polish) Student potrafi:


wskazywać różnice w budowie i funkcjonowaniu organizmu na poszczególnych etapach rozwoju osobniczego; rozumie i opisuje mechanizmy rozwoju zmian czynnościowych, prawidłowo interpretuje patofizjologiczne podłoże rozwoju chorób wieku podeszłego.


analizować podłoże molekularne procesów prowadzących do starzenia, potrafi wskazywać zależności pomiędzy zaburzeniami przemian metabolicznych, jednostką chorobową, stylem życia, płcią i wiekiem pacjenta także w przypadku chorób związanych z wiekiem i chorób przyspieszonego starzenia.

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Student gotów jest do:


stałego dokształcania się; ma świadomość uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i starości oraz potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych (profilaktyka na każdym etapie ontogenezy).


dążenia do korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej; posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji naukowych.

Teaching methods:

(in Polish) Wykład:


- informacyjny z prezentacją multimedialną;


- problemowy;


- konwersatoryjny;


- klasyczna metoda problemowa.

Short description: (in Polish)

Starzenie to naturalny etap ontogenezy człowieka. Ponieważ liczba starzejących się ludzi powyżej 65 roku życia gwałtownie wzrasta (w Polsce żyje 1,5 mln osób po 80 roku życia i 4,2 tys. stulatków) problematyka mechanizmów prowadzących do zmian starczych organizmu staje się jednym z głównych nurtów w badaniach biomedycznych.

Full description: (in Polish)

Starzenie to naturalny etap ontogenezy człowieka. Ponieważ liczba starzejących się ludzi powyżej 65 roku życia gwałtownie wzrasta (w Polsce żyje 1,5 mln osób po 80 roku życia i 4,2 tys. stulatków) problematyka mechanizmów prowadzących do zmian starczych organizmu staje się jednym z głównych nurtów w badaniach biomedycznych. W starzejącym się organizmie następują zmiany molekularne sprzyjające rozwojowi wielu chorób takich jak: nowotwory, choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzyca typu II, choroby układu odpornościowego czy choroby neurodegeneracyjne. Rośnie tym samym liczba osób wymagających interwencji i opieki medycznej, w tym laboratoryjnych badań diagnostycznych oraz opieki farmakologicznej, poszukiwane są możliwości farmakologicznej interwencji przeciwstarzeniowej, co może zaowocować terapiami chorób związanych z wiekiem, towarzyszących starzeniu oraz chorób przyspieszonego starzenia;

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Mikuła-Pietrasik J. et.al. Święty Graal biologii, czyli jak

i dlaczego się starzejemy? Postępy Biochemii vol. 61, 4, s.344, 2015.

Jurgowiak M. Choroba Alzheimera po 100 latach badań. Służba Zdrowia, luty 2012, 51.

Biogerontologia. Red: E. Sikora, G. Bartosz, J. Witkowski. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Sto lat i więcej- szansa na długowieczność. KOSMOS tom 48, nr 2, 1999; Cały numer poświęcony problematyce starzenia.

Jurgowiak M., Oliński R. Proces starzenia – przegląd aktualnych teorii i poglądów. Kosmos 47(1) 1998, 1-11.

Nowe publikacje ukazujące się w pismach przedmiotowych

i pokrewnych (np. Gerontologia Polska, phmd.pl, Diagnostyka Lab.

i innych).

Świat Nauki, marzec 2013. Kontrowersje wokół antyoksydantów.

Kochman K. New elements in modern biological theories of aging. Folia Medica Copernicana 2015, 3(3) 89-99.

Dieta restrykcyjna a starzenie. Głos Uczelni 13.02.2020;

Kosmetologia Estetyczna 3/2019; (wybrane substancje oraz metody spowalniające komórkowe mechanizmy starzenia sie organizmu)

Literatura uzupełniająca:

Jurgowiak M., Oliński R. Wolne rodniki a starzenie się. Kosmos 44(1) 1995, 71-88.

Oliński R., Jurgowiak M. Wolnorodnikowe uszkodzenia zasad azotowych DNA i ich rola w procesie starzenia oraz chorobach wieku podeszłego. Postępy Biologii Komórki 26 suplement (13),

3-22.

Jurgowiak M., Oliński R. Oksydacyjne uszkodzenia mtDNA związane z rozwojem stanów patologicznych i starzeniem się. Postępy Biochemii 43(1), 1997; 30-40.

Jurgowiak M., Oliński R. Mitochondria a choroby i starzenie się. Gerontol. Pol. 1997, 5(1), 12-16.

Jurgowiak M. Ile przed nami? Wiedza i Życie 10, 2005, 54-61.

Skazani na długowieczność. Praca zbiorowa. Ośrodek Wydawnictw Naukowych. Poznań 2007.

Jurgowiak M. W poszukiwaniu nieśmiertelności. Kwartalnik UP RP, (1), 74-77, 2012.

Jurgowiak M. Gdy mózg ma 100 lat. Wiedza i Życie, grudzień 2011.

9. Buettner Dan. Niebieskie strefy. 9 lekcji długowieczności od ludzi żyjących najdłużej. Wydawnictwo Galaktyka 2014; artykuł

z 2015 roku: http://biuletyn.nowaera.pl/2015/12/pg/biologia/ biologia.html Wiedza i Życie, maj 2017.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo

w pełnym cyklu wykładowym. W1-W3, U1-U2

Skala oceniania:

60% - dostateczny

80% - dobry

100% - bardzo dobry

Przedłużona obserwacja (> 50%): K1, K2

Internships: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Marek Jurgowiak
Group instructors: Marek Jurgowiak
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Lecture - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-23
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 120 places more information
Coordinators: Marek Jurgowiak
Group instructors: Marek Jurgowiak
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Starzenie to naturalny etap ontogenezy człowieka. Ponieważ liczba starzejących się ludzi powyżej 65 roku życia gwałtownie wzrasta (w Polsce żyje 1,5 mln osób po 80 roku życia i 4,2 tys. stulatków) problematyka mechanizmów prowadzących do zmian starczych organizmu staje się jednym z głównych nurtów w badaniach biomedycznych.

Full description: (in Polish)

Starzenie to naturalny etap ontogenezy człowieka. Ponieważ liczba starzejących się ludzi powyżej 65 roku życia gwałtownie wzrasta (w Polsce żyje 1,5 mln osób po 80 roku życia i 4,2 tys. stulatków) problematyka mechanizmów prowadzących do zmian starczych organizmu staje się jednym z głównych nurtów w badaniach biomedycznych. W starzejącym się organizmie następują zmiany molekularne sprzyjające rozwojowi wielu chorób takich jak: nowotwory, choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzyca typu II, choroby układu odpornościowego czy choroby neurodegeneracyjne. Rośnie tym samym liczba osób wymagających interwencji i opieki medycznej, w tym laboratoryjnych badań diagnostycznych oraz opieki farmakologicznej, poszukiwane są możliwości farmakologicznej interwencji przeciwstarzeniowej, co może zaowocować terapiami chorób związanych z wiekiem, towarzyszących starzeniu oraz chorób przyspieszonego starzenia;

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Mikuła-Pietrasik J. et.al. Święty Graal biologii, czyli jak

i dlaczego się starzejemy? Postępy Biochemii vol. 61, 4, s.344, 2015.

Jurgowiak M. Choroba Alzheimera po 100 latach badań. Służba Zdrowia, luty 2012, 51.

Biogerontologia. Red: E. Sikora, G. Bartosz, J. Witkowski. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Sto lat i więcej- szansa na długowieczność. KOSMOS tom 48, nr 2, 1999; Cały numer poświęcony problematyce starzenia.

Jurgowiak M., Oliński R. Proces starzenia – przegląd aktualnych teorii i poglądów. Kosmos 47(1) 1998, 1-11.

Nowe publikacje ukazujące się w pismach przedmiotowych

i pokrewnych (np. Gerontologia Polska, phmd.pl, Diagnostyka Lab.

i innych).

Świat Nauki, marzec 2013. Kontrowersje wokół antyoksydantów.

Kochman K. New elements in modern biological theories of aging. Folia Medica Copernicana 2015, 3(3) 89-99.

Dieta restrykcyjna a starzenie. Głos Uczelni 13.02.2020;

Kosmetologia Estetyczna 3/2019; (wybrane substancje oraz metody spowalniające komórkowe mechanizmy starzenia sie organizmu)

Literatura uzupełniająca:

Jurgowiak M., Oliński R. Wolne rodniki a starzenie się. Kosmos 44(1) 1995, 71-88.

Oliński R., Jurgowiak M. Wolnorodnikowe uszkodzenia zasad azotowych DNA i ich rola w procesie starzenia oraz chorobach wieku podeszłego. Postępy Biologii Komórki 26 suplement (13),

3-22.

Jurgowiak M., Oliński R. Oksydacyjne uszkodzenia mtDNA związane z rozwojem stanów patologicznych i starzeniem się. Postępy Biochemii 43(1), 1997; 30-40.

Jurgowiak M., Oliński R. Mitochondria a choroby i starzenie się. Gerontol. Pol. 1997, 5(1), 12-16.

Jurgowiak M. Ile przed nami? Wiedza i Życie 10, 2005, 54-61.

Skazani na długowieczność. Praca zbiorowa. Ośrodek Wydawnictw Naukowych. Poznań 2007.

Jurgowiak M. W poszukiwaniu nieśmiertelności. Kwartalnik UP RP, (1), 74-77, 2012.

Jurgowiak M. Gdy mózg ma 100 lat. Wiedza i Życie, grudzień 2011.

9. Buettner Dan. Niebieskie strefy. 9 lekcji długowieczności od ludzi żyjących najdłużej. Wydawnictwo Galaktyka 2014; artykuł

z 2015 roku: http://biuletyn.nowaera.pl/2015/12/pg/biologia/ biologia.html Wiedza i Życie, maj 2017.

Notes: (in Polish)

Słuchacze wykładu zapoznają się z aktualną wiedzą dotyczącą problematyki starzenia organizmu człowieka opartą o najnowsze (aktualizowane) publikacje i badania z zakresu Biogerontologii i nauk biomedycznych.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)