Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biofarmacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1705-F5-BIOF-J
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biofarmacja
Jednostka: Katedra Biofarmacji
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 5 roku SJ na kierunku Farmacja
Strona przedmiotu: http://www.biofarmacja.cm.umk.pl/
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z zakresu farmakokinetyki, technologii postaci leku, biochemii, chemii fizycznej, biologii, matematyki i statystyki.ki.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

– udział w wykładach: 15 godzin

– udział w ćwiczeniach: 45 godzin

– konsultacje: 2 godziny

– przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 64 godziny, co odpowiada 2,13 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

– udział w wykładach: 15 godzin

– udział w ćwiczeniach: 45 godzin

– przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin

– czytanie wskazanej literatury: 6 godzin

– opracowanie sprawozdania z ćwiczeń: 5 godzin

– konsultacje: 2 godziny

– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 2 = 12 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 4 godziny

– konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina

– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin

– udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25 godzin

– przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 3 godziny

– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla realizowanego przedmiotu: 6 godzin

– przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń na temat badań naukowych związanych z realizowanym przedmiotem: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 54 godziny, co odpowiada 1,8 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

– przygotowanie do ćwiczeń+ przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 10 + 2 = 17 godzin (0,57 punktu ECTS)


5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

– nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: wyjaśnia budowę barier fizjologicznych i ich funkcje w mechanizmach przechodzenia leków - K_D.W2

W2 : opisuje losy substancji leczniczej w ustroju oraz procesy farmakokinetyczne jakim podlega lek w organizmie - K_D.W1, K_D.W3

W3 : stosuje pojęcia dostępności biologicznej i wylicza parametry charakteryzujące dostępność biologiczną oraz kryteria jej oceny - K_D.W3, K_D.W9, K_D.W10

W4 : stosuje pojęcie dostępności farmaceutycznej i wylicza parametry charakteryzujące dostępność farmaceutyczną oraz kryteria jej oceny - K_D.W9, K_D.W10

W5 : interpretuje wpływ postaci leku, drogi podania, właściwości fizykochemicznych substancji leczniczych i substancji pomocniczych oraz czynników fizjologicznych na dostępność biologiczną substancji leczniczej i czas jej działania - K_D.W9, K_D.W10

W6 : uzasadnia korelację wyników uwalniania substancji leczniczej otrzymywanych metodą in vitro i wyników biodostępności, wyznaczonych in vivo (IVIVC) - K_D.W9

W7 : analizuje zagadnienia związane z równoważnością biologiczną i porządkuje kwestie związane z oceną biofarmaceutyczną leków oryginalnych i generycznych -K_D.W11

W8 : przewiduje występowanie interakcji leków z żywnością, używkami i zanieczyszczeniami środowiska – K_D.W7, K_D.W35


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 : potrafi określić wymagania dotyczące badań dostępności biologicznej i równoważności biologicznej oraz wykorzystać te badania do oceny leków - K_D.U4

U2 : potrafi wykonać badanie dostępności farmaceutycznej w różnych warunkach i dla różnych postaci leku oraz zastosować je do oceny biorównoważności - K_D.U4, K_D.U7

U3 : potrafi zastosować system klasyfikacji BCS w procesie zwolnienia produktu leczniczego z badań biorównoważności in vivo - K_D.U8

U4 : potrafi określić wpływ modyfikacji postaci leku na dostępność farmaceutyczną i biologiczną substancji leczniczej - K_D.U4, K_D.U7, K_D.U9

U5 : potrafi ocenić wpływ składu leku, jego formy oraz warunków fizjologicznych i patologicznych na wchłanianie substancji leczniczej i doradzić na temat właściwej aplikacji, dawkowania i przyjmowania leku - K_D.U1

U6 : potrafi zinterpretować i przedstawić badania naukowe dotyczące dostępności biologicznej, dostępności farmaceutycznej i biorównoważności - K_D.U4, K_D.U5, K_D.U7

U7 : potrafi wykonać badanie dostępności farmaceutycznej w celu dokonania oceny podobieństwa produktów leczniczych z zastosowaniem metod analizy statystycznej - K_D.U4, K_D.U7

U8 : potrafi zinterpretować wyniki badań dotyczących dostępności biologicznej, dostępności farmaceutycznej i biorównoważności - K_D.U4, K_D.U5


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: demonstruje sformułowane wnioski z przeprowadzonych pomiarów i obserwacji – K8

K2 : wykazuje umiejętność pracy w zespole – K3


Metody dydaktyczne:

Wykład:

– wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

– wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia:

– ćwiczenia laboratoryjne

– dyskusja dydaktyczna z prezentacją multimedialną

– uczenie wspomagane komputerem

– metody eksponujące: film


Skrócony opis:

Biofarmacja to przedmiot mający na celu zapoznanie studentów farmacji z czynnikami wpływającymi na dostępność biologiczną substancji leczniczej podanej w postaci preparatu farmaceutycznego.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu Biofarmacja kształtowane są efekty z zakresu wiedzy i umiejętności niezbędne w rozumieniu zagadnień związanych z czynnikami wpływającymi na dostępność biologiczną substancji leczniczej oraz z uwalnianiem substancji czynnej z postaci leku.

Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy na temat uwalniania substancji czynnej z leku oraz jej losów w ustroju na przykładzie preparatów farmaceutycznych. Omawiane są ponadto błony biologiczne i bariery fizjologiczne. Wykłady przybliżają studentom pojęcie dostępności biologicznej wraz z charakteryzującymi ją parametrami. Dodatkowo przedstawiony zostaje wpływ, jaki wywiera postać produktu, droga podania, czynniki fizjologiczne oraz właściwości fizykochemiczne substancji czynnych i substancji pomocniczych na dostępność biologiczną. Student poznaje zjawisko interakcji leków z żywnością i alkoholem. Wykłady z przedmiotu Biofarmacja poświęcone są również omówieniu badań dostępności farmaceutycznej substancji leczniczej, czynników wpływających na dostępność farmaceutyczną oraz metodom oceny podobieństwa profili uwalniania substancji leczniczej. Przedstawiane jest również zagadnienie leków generycznych i biogeneryków oraz farmakoterapii celowanej.

Tematy ćwiczeń są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny, ich celem jest zapoznanie studentów z technikami analitycznymi służącymi do zrealizowania problemu badawczego. Polegają na samodzielnej pracy studenta z aparaturą do badania szybkości uwalniania substancji leczniczej z postaci leku, techniką wysokosprawnej chromatografii cieczowej służącej do analizy ilościowo-jakościowej substancji czynnych oraz metodami spektroskopowymi. Ponadto na ćwiczeniach wykorzystywane są programy komputerowe umożliwiające wykonywanie rozbudowanych obliczeń na podstawie zbieranych w trakcie ćwiczeń danych. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności efektywnej pracy zespołowej oraz sformułowanie wniosków z przeprowadzonych pomiarów i obserwacji.

Literatura:

Załącznik do zarządzenia Nr 166

Rektora UMK z dnia 21 grudnia 2015 r.

Formularz opisu przedmiotu (formularz sylabusa) na studiach wyższych,

doktoranckich, podyplomowych i kursach dokształcających

A. Ogólny opis przedmiotu

Nazwa pola

Komentarz

Nazwa przedmiotu (w języku polskim oraz angielskim) Biofarmacja

(Biopharmacy)

Jednostka oferująca przedmiot Wydział Farmaceutyczny, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Katedra Biofarmacji

Jednostka, dla której przedmiot jest oferowany Wydział Farmaceutyczny

Kierunek: Farmacja, studia pierwszego stopnia, stacjonarne

Kod przedmiotu 1705-F5-BIOF-J

Kod ISCED 0916

Liczba punktów ECTS 3 ECTS

Sposób zaliczenia Zaliczenie na ocenę

Język wykładowy Język polski

Określenie, czy przedmiot może być wielokrotnie zaliczany Nie

Przynależność przedmiotu do grupy przedmiotów Przedmiot obligatoryjny

Moduł D – Biofarmacja i skutki działania leków

Całkowity nakład pracy studenta/słuchacza studiów podyplomowych/uczestnika kursów dokształcających 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

– udział w wykładach: 15 godzin

– udział w ćwiczeniach: 45 godzin

– konsultacje: 2 godziny

– przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 64 godziny, co odpowiada 2,13 punktu ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

– udział w wykładach: 15 godzin

– udział w ćwiczeniach: 45 godzin

– przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin

– czytanie wskazanej literatury: 6 godzin

– opracowanie sprawozdania z ćwiczeń: 5 godzin

– konsultacje: 2 godziny

– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 2 = 12 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 4 godziny

– konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina

– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin

– udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 25 godzin

– przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 3 godziny

– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla realizowanego przedmiotu: 6 godzin

– przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń na temat badań naukowych związanych z realizowanym przedmiotem: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 54 godziny, co odpowiada 1,8 punktu ECTS

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

– przygotowanie do ćwiczeń+ przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 10 + 2 = 17 godzin (0,57 punktu ECTS)

5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

– nie dotyczy

Efekty kształcenia – wiedza W1: wyjaśnia budowę barier fizjologicznych i ich funkcje w mechanizmach przechodzenia leków - K_D.W2

W2 : opisuje losy substancji leczniczej w ustroju oraz procesy farmakokinetyczne jakim podlega lek w organizmie - K_D.W1, K_D.W3

W3 : stosuje pojęcia dostępności biologicznej i wylicza parametry charakteryzujące dostępność biologiczną oraz kryteria jej oceny - K_D.W3, K_D.W9, K_D.W10

W4 : stosuje pojęcie dostępności farmaceutycznej i wylicza parametry charakteryzujące dostępność farmaceutyczną oraz kryteria jej oceny - K_D.W9, K_D.W10

W5 : interpretuje wpływ postaci leku, drogi podania, właściwości fizykochemicznych substancji leczniczych i substancji pomocniczych oraz czynników fizjologicznych na dostępność biologiczną substancji leczniczej i czas jej działania - K_D.W9, K_D.W10

W6 : uzasadnia korelację wyników uwalniania substancji leczniczej otrzymywanych metodą in vitro i wyników biodostępności, wyznaczonych in vivo (IVIVC) - K_D.W9

W7 : analizuje zagadnienia związane z równoważnością biologiczną i porządkuje kwestie związane z oceną biofarmaceutyczną leków oryginalnych i generycznych -K_D.W11

W8 : przewiduje występowanie interakcji leków z żywnością, używkami i zanieczyszczeniami środowiska – K_D.W7, K_D.W35

Efekty kształcenia – umiejętności U1 : potrafi określić wymagania dotyczące badań dostępności biologicznej i równoważności biologicznej oraz wykorzystać te badania do oceny leków - K_D.U4

U2 : potrafi wykonać badanie dostępności farmaceutycznej w różnych warunkach i dla różnych postaci leku oraz zastosować je do oceny biorównoważności - K_D.U4, K_D.U7

U3 : potrafi zastosować system klasyfikacji BCS w procesie zwolnienia produktu leczniczego z badań biorównoważności in vivo - K_D.U8

U4 : potrafi określić wpływ modyfikacji postaci leku na dostępność farmaceutyczną i biologiczną substancji leczniczej - K_D.U4, K_D.U7, K_D.U9

U5 : potrafi ocenić wpływ składu leku, jego formy oraz warunków fizjologicznych i patologicznych na wchłanianie substancji leczniczej i doradzić na temat właściwej aplikacji, dawkowania i przyjmowania leku - K_D.U1

U6 : potrafi zinterpretować i przedstawić badania naukowe dotyczące dostępności biologicznej, dostępności farmaceutycznej i biorównoważności - K_D.U4, K_D.U5, K_D.U7

U7 : potrafi wykonać badanie dostępności farmaceutycznej w celu dokonania oceny podobieństwa produktów leczniczych z zastosowaniem metod analizy statystycznej - K_D.U4, K_D.U7

U8 : potrafi zinterpretować wyniki badań dotyczących dostępności biologicznej, dostępności farmaceutycznej i biorównoważności - K_D.U4, K_D.U5

Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: demonstruje sformułowane wnioski z przeprowadzonych pomiarów i obserwacji – K8

K2 : wykazuje umiejętność pracy w zespole – K3

Metody dydaktyczne Wykład:

– wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

– wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia:

– ćwiczenia laboratoryjne

– dyskusja dydaktyczna z prezentacją multimedialną

– uczenie wspomagane komputerem

– metody eksponujące: film

Wymagania wstępne Podstawowe wiadomości z zakresu farmakokinetyki, technologii postaci leku, biochemii, chemii fizycznej, biologii, matematyki i statystyki.

Skrócony opis przedmiotu Biofarmacja to przedmiot mający na celu zapoznanie studentów farmacji z czynnikami wpływającymi na dostępność biologiczną substancji leczniczej podanej w postaci preparatu farmaceutycznego.

Pełny opis przedmiotu W ramach przedmiotu Biofarmacja kształtowane są efekty z zakresu wiedzy i umiejętności niezbędne w rozumieniu zagadnień związanych z czynnikami wpływającymi na dostępność biologiczną substancji leczniczej oraz z uwalnianiem substancji czynnej z postaci leku.

Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy na temat uwalniania substancji czynnej z leku oraz jej losów w ustroju na przykładzie preparatów farmaceutycznych. Omawiane są ponadto błony biologiczne i bariery fizjologiczne. Wykłady przybliżają studentom pojęcie dostępności biologicznej wraz z charakteryzującymi ją parametrami. Dodatkowo przedstawiony zostaje wpływ, jaki wywiera postać produktu, droga podania, czynniki fizjologiczne oraz właściwości fizykochemiczne substancji czynnych i substancji pomocniczych na dostępność biologiczną. Student poznaje zjawisko interakcji leków z żywnością i alkoholem. Wykłady z przedmiotu Biofarmacja poświęcone są również omówieniu badań dostępności farmaceutycznej substancji leczniczej, czynników wpływających na dostępność farmaceutyczną oraz metodom oceny podobieństwa profili uwalniania substancji leczniczej. Przedstawiane jest również zagadnienie leków generycznych i biogeneryków oraz farmakoterapii celowanej.

Tematy ćwiczeń są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny, ich celem jest zapoznanie studentów z technikami analitycznymi służącymi do zrealizowania problemu badawczego. Polegają na samodzielnej pracy studenta z aparaturą do badania szybkości uwalniania substancji leczniczej z postaci leku, techniką wysokosprawnej chromatografii cieczowej służącej do analizy ilościowo-jakościowej substancji czynnych oraz metodami spektroskopowymi. Ponadto na ćwiczeniach wykorzystywane są programy komputerowe umożliwiające wykonywanie rozbudowanych obliczeń na podstawie zbieranych w trakcie ćwiczeń danych. Ćwiczenia pozwalają na wypracowanie umiejętności efektywnej pracy zespołowej oraz sformułowanie wniosków z przeprowadzonych pomiarów i obserwacji.

Literatura Literatura obowiązkowa:

1. Sznitowska M., Kaliszan R., Biofarmacja. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014

2. Janicki S., Sznitowska M., Zieliński W.: Dostępność farmaceutyczna i dostępność biologiczna leków. Ośrodek Informacji Naukowej „Polfa”, Warszawa, 2001.

3. Wskazane artykuły z czasopism specjalistycznych.

Literatura uzupełniająca:

1. Hermann T. W.: Farmakokinetyka. Teoria i praktyka. PZWL, Warszawa, 2002.

2. Notari E.R.: Wstęp do biofarmacji i farmakokinetyki. PZWL, Warszawa 1978.

3. Brandys J. i in. : Zarys Biofarmacji. PZWL, Warszawa, 1984.

4. Zachwieja Z. i in. : Interakcje leków z pożywieniem. MedPharm, Wrocław, 2016

Metody i kryteria oceniania Zaliczenie ćwiczeń:

Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie prawidłowo wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych i wypełnionych protokołów z ćwiczeń, ciągłą ocenę bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności studentów: K1, K2, U8.

Sprawdzian pisemny (pytania opisowe): U1 – U2, U4 - U8, W2 – W5, W8, zaliczenie po uzyskaniu ze sprawdzianu > 60% całkowitej liczby punktów.

Zaliczenie wykładów:

Test sprawdzający (pytania opisowe i testowe): W1 – W8, U1, U3 – U5 - zaliczenie po uzyskaniu z testu > 60% całkowitej liczby punktów.

Skala ocen:

92% - 100% - bardzo dobry

84% - 91% - dobry plus

76% - 83% - dobry

68% - 75% - dostateczny plus

60% - 67% - dostateczny

0% - 59% - niedostateczny

Uzyskanie zaliczenia wykładów i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest warunkiem zaliczenia przedmiotu. Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen:

4,75 - 5,00 bardzo dobry

4,25 - 4,74 dobry plus

3,75 - 4,24 dobry

3,25 - 3,74 dostateczny plus

2,75 - 3,24 dostateczny

0 - 2,74 niedostateczny

Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu Nie dotyczy

B) Opis przedmiotu cyklu

Nazwa pola Komentarz

Cykl dydaktyczny, w którym przedmiot jest realizowany V rok, I semestr

Sposób zaliczenia przedmiotu w cyklu Wykłady: Zaliczenie na ocenę

Ćwiczenia: Zaliczenie na ocenę

Forma(y) i liczba godzin zajęć oraz sposoby ich zaliczenia Wykład - 15 godzin – zaliczenie na ocenę

Ćwiczenia - 45 godzin- zaliczenie na ocenę

Imię i nazwisko koordynatora/ów przedmiotu cyklu Prof. dr hab. Adam Buciński

Imię i nazwisko osób prowadzących grupy zajęciowe przedmiotu Wykłady: prof. dr hab. Adam Buciński

dr Urszula Marzec – Wróblewska

Ćwiczenia: prof. dr hab. Adam Buciński

dr Urszula Marzec-Wróblewska

dr Anna Badura

mgr Andżelika Lorenc

Atrybut (charakter) przedmiotu Przedmiot obligatoryjny

Grupy zajęciowe z opisem i limitem miejsc w grupach Wykłady: studenci V roku, semestru I

Ćwiczenia: grupy 8 osobowe

Terminy i miejsca odbywania zajęć Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy UMK w Toruniu

Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Nie dotyczy

Strona www przedmiotu Nie dotyczy

Efekty kształcenia, zdefiniowane dla danej formy zajęć w ramach przedmiotu Wykłady:

W1: wyjaśnia budowę barier fizjologicznych i ich funkcje w mechanizmach przechodzenia leków - K_D.W2

W2 : opisuje losy substancji leczniczej w ustroju oraz procesy farmakokinetyczne jakim podlega lek w organizmie - K_D.W1, K_D.W3

W3 : stosuje pojęcia dostępności biologicznej i wylicza parametry charakteryzujące dostępność biologiczną oraz kryteria jej oceny - K_D.W3, K_D.W9, K_D.W10

W4 : stosuje pojęcie dostępności farmaceutycznej i wylicza parametry charakteryzujące dostępność farmaceutyczną oraz kryteria jej oceny - K_D.W9, K_D.W10

W5 : interpretuje wpływ postaci leku, drogi podania, właściwości fizykochemicznych substancji leczniczych i substancji pomocniczych oraz czynników fizjologicznych na dostępność biologiczną substancji leczniczej i czas jej działania - K_D.W9, K_D.W10

W6 : uzasadnia korelację wyników uwalniania substancji leczniczej otrzymywanych metodą in vitro i wyników biodostępności, wyznaczonych in vivo (IVIVC) - K_D.W9

W7 : analizuje zagadnienia związane z równoważnością biologiczną i porządkuje kwestie związane z oceną biofarmaceutyczną leków oryginalnych i generycznych -K_D.W11

W8 : przewiduje występowanie interakcji leków z żywnością, używkami i zanieczyszczeniami środowiska – K_D.W7, K_D.W35

U1 : potrafi określić wymagania dotyczące badań dostępności biologicznej i równoważności biologicznej oraz wykorzystać te badania do oceny leków - K_D.U4

U3 : potrafi zastosować system klasyfikacji BCS w procesie zwolnienia produktu leczniczego z badań biorównoważności in vivo - K_D.U8

U4 : potrafi określić wpływ modyfikacji postaci leku na dostępność farmaceutyczną i biologiczną substancji leczniczej - K_D.U4, K_D.U7, K_D.U9

U5 : potrafi ocenić wpływ składu leku, jego formy oraz warunków fizjologicznych i patologicznych na wchłanianie substancji leczniczej i doradzić na temat właściwej aplikacji, dawkowania i przyjmowania leku - K_D.U1

Ćwiczenia:

U1 : potrafi określić wymagania dotyczące badań dostępności biologicznej i równoważności biologicznej oraz wykorzystać te badania do oceny leków - K_D.U4

U2 : potrafi wykonać badanie dostępności farmaceutycznej w różnych warunkach i dla różnych postaci leku oraz zastosować je do oceny biorównoważności - K_D.U4, K_D.U7

U4 : potrafi określić wpływ modyfikacji postaci leku na dostępność farmaceutyczną i biologiczną substancji leczniczej - K_D.U4, K_D.U7, K_D.U9

U5 : potrafi ocenić wpływ składu leku, jego formy oraz warunków fizjologicznych i patologicznych na wchłanianie substancji leczniczej i doradzić na temat właściwej aplikacji, dawkowania i przyjmowania leku - K_D.U1

U6 : potrafi zinterpretować i przedstawić badania naukowe dotyczące dostępności biologicznej, dostępności farmaceutycznej i biorównoważności - K_D.U4, K_D.U5, K_D.U7

U7 : potrafi wykonać badanie dostępności farmaceutycznej w celu dokonania oceny podobieństwa produktów leczniczych z zastosowaniem metod analizy statystycznej - K_D.U4, K_D.U7

U8 : potrafi zinterpretować wyniki badań dotyczących dostępności biologicznej, dostępności farmaceutycznej i biorównoważności - K_D.U4, K_D.U5

W2 : opisuje losy substancji leczniczej w ustroju oraz procesy farmakokinetyczne jakim podlega lek w organizmie - K_D.W1, K_D.W3

W3 : stosuje pojęcia dostępności biologicznej i wylicza parametry charakteryzujące dostępność biologiczną oraz kryteria jej oceny - K_D.W3, K_D.W9, K_D.W10

W4 : stosuje pojęcie dostępności farmaceutycznej i wylicza parametry charakteryzujące dostępność farmaceutyczną oraz kryteria jej oceny - K_D.W9, K_D.W10

W5 : interpretuje wpływ postaci leku, drogi podania, właściwości fizykochemicznych substancji leczniczych i substancji pomocniczych oraz czynników fizjologicznych na dostępność biologiczną substancji leczniczej i czas jej działania - K_D.W9, K_D.W10

W8 : przewiduje występowanie interakcji leków z żywnością, używkami i zanieczyszczeniami środowiska – K_D.W7, K_D.W35U

K1: demonstruje sformułowane wnioski z przeprowadzonych pomiarów i obserwacji – K8

K2 : wykazuje umiejętność pracy w zespole – K3

Metody i kryteria oceniania danej formy zajęć w ramach przedmiotu Zaliczenie ćwiczeń:

Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie prawidłowo wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych i wypełnionych protokołów z ćwiczeń, ciągłą ocenę bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności studentów: K1, K2, U8

Sprawdzian pisemny (pytania opisowe): U1 – U2, U4 - U8, W2 – W5, W8, zaliczenie po uzyskaniu ze sprawdzianu > 60% całkowitej liczby punktów.

Zaliczenie wykładów:

Pisemny test sprawdzający (pytania opisowe i testowe): W1 – W8, U1, U3 – U5 - zaliczenie po uzyskaniu z testu > 60% całkowitej liczby punktów.

Skala ocen:

92% - 100% - bardzo dobry

84% - 91% - dobry plus

76% - 83% - dobry

68% - 75% - dostateczny plus

60% - 67% - dostateczny

0% - 59% - niedostateczny

Uzyskanie zaliczenia wykładów i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest warunkiem zaliczenia przedmiotu.

Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen:

4,75 - 5,00 bardzo dobry

4,25 - 4,74 dobry plus

3,75 - 4,24 dobry

3,25 - 3,74 dostateczny plus

2,75 - 3,24 dostateczny

0 - 2,74 niedostateczny

Zakres tematów

(osobno dla danych form zajęć) Wykłady

1. Uwalnianie substancji leczniczej z postaci leku i jej losy w ustroju – procesy LADME.

2. Błony biologiczne i bariery fizjologiczne: mechanizmy przechodzenia leków.

3. Dostępność biologiczna, parametry ją charakteryzujące i metody ich wyznaczania.

4. Wpływ postaci leku, drogi podania, właściwości fizykochemicznych substancji leczniczych i substancji pomocniczych oraz czynników fizjologicznych na dostępność biologiczną.

5. Badanie dostępności farmaceutycznej substancji leczniczej z różnych postaci leku.

6. Czynniki wpływające na dostępność farmaceutyczną.

7. Metody oceny podobieństwa profili uwalniania substancji leczniczej.

8. Znaczenie badania dostępności farmaceutycznej.

9. Interakcje leków z żywnością, używkami i zanieczyszczeniami środowiska.

10. Równoważność biologiczna, metodyka prowadzenia badań, ocena statystyczna.

11. Korelacja wyników uwalniania substancji leczniczej otrzymywanych metodą in vitro i wyników biodostępności, wyznaczonych in vivo (ivivc).

12. Leki generyczne i biogeneryki – zasady zamienności. w świetle regulacji Unii Europejskiej.

13. Farmakoterapia celowana: proleki, nośniki leków, nanotechnologia farmaceutyczna.

Ćwiczenia

1. Uwalnianie substancji leczniczej z postaci leku i jej losy w ustroju – opis farmakokinetyczny.

2. Badanie szybkości uwalniania dla leków o niemodyfikowanej i modyfikowanej szybkości uwalniania substancji leczniczej.

3. Przeprowadzenie oceny podobieństwa profili uwalniania dla dwóch serii, referencyjnej i testowej, z zastosowaniem metod analizy statystycznej.

4. Wyznaczanie stopnia wiązania leków z ludzką albuminą surowiczą oraz kwaśną α1-glikoproteiną.

5. Badanie uwalniania substancji czynnej z transdermalnych systemów terapeutycznych.

6. Wyznaczanie parametrów charakteryzujących dostępność biologiczną.

7. Ocena statystyczna w badaniach równoważności biologicznej.

8. Wpływ składników diety na dostępność farmaceutyczną leków.

9. Badanie kinetyki uwalniania diklofenaku sodu z żelu.

Metody dydaktyczne Analogiczne do części A / Identyczne jak w części A

Literatura Analogiczne do części A / Identyczne jak w części A

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń:

Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie prawidłowo wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych i wypełnionych protokołów z ćwiczeń, ciągłą ocenę bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności studentów: K1, K2, U8.

Sprawdzian pisemny (pytania opisowe): U1 – U2, U4 - U8, W2 – W5, W8, zaliczenie po uzyskaniu ze sprawdzianu > 60% całkowitej liczby punktów.

Zaliczenie wykładów:

Test sprawdzający (pytania opisowe i testowe): W1 – W8, U1, U3 – U5 - zaliczenie po uzyskaniu z testu > 60% całkowitej liczby punktów.

Skala ocen:

92% - 100% - bardzo dobry

84% - 91% - dobry plus

76% - 83% - dobry

68% - 75% - dostateczny plus

60% - 67% - dostateczny

0% - 59% - niedostateczny

Uzyskanie zaliczenia wykładów i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest warunkiem zaliczenia przedmiotu. Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen:

4,75 - 5,00 bardzo dobry

4,25 - 4,74 dobry plus

3,75 - 4,24 dobry

3,25 - 3,74 dostateczny plus

2,75 - 3,24 dostateczny

0 - 2,74 niedostateczny

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Buciński
Prowadzący grup: Anna Badura, Adam Buciński, Andżelika Lorenc, Urszula Marzec-Wróblewska, Żaneta Tabaczyńska
Strona przedmiotu: http://www.biofarmacja.cm.umk.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

WYKŁAD MOODLE

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Buciński
Prowadzący grup: Anna Badura, Adam Buciński, Andżelika Lorenc, Urszula Marzec-Wróblewska
Strona przedmiotu: http://www.biofarmacja.cm.umk.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

WYKŁAD MOODLE

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Buciński
Prowadzący grup: Anna Badura, Adam Buciński, Andżelika Lorenc, Urszula Marzec-Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)