Zajęcia fakultatywne: Rośliny jadalne jako źródło surowców leczniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1706-A-ZF75-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne: Rośliny jadalne jako źródło surowców leczniczych |
Jednostka: | Katedra Botaniki Farmaceutycznej i Farmakognozji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 1 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 5 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu biologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin, Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin, - przygotowanie do zajęć, w tym czytanie wybranego piśmiennictwa: 5 godziny, - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (przygotowanie prezentacji lub opracowania pisemnego): 4 + 1 = 5 godzin. Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 3. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: Nie dotyczy. 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki – nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie: W.1 wpływ roślin jadalnych na zdrowie człowieka, ich wartość pokarmową, dostarczane przez nie surowce lecznicze, zawartość substancji czynnych i właściwości lecznicze (C.W07, A.W07, B.W17, B.W18) W.2 wskazać dzikorosnące rośliny, mogące stanowić źródło pokarmu (C.W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: U.1 rozpoznać na podstawie cech morfologicznych: - gatunki roślin jadalnych stosowanych w lecznictwie, - dzikorosnące rośliny, mogące stanowić źródło pokarmu (C.U07). U.2 udzielić informacji o podstawowych właściwościach leczniczych roślin jadalnych (C.U07) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student gotów jest do: K.1 wyciągania i formułowania wniosków z własnych obserwacji (G.K01) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: - informacyjny z prezentacją multimedialną; - problemowy; - konwersatoryjny. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy zagadnień związanych z roślinami jadalnymi wykorzystywanymi jako surowce lecznicze i stanowiące podstawę zdrowej diety. Obejmuje przegląd gatunków roślin pokarmowych występujących w Polsce i roślin egzotycznych, ze zwróceniem uwagi na ich budowę morfologiczną, wykorzystywane organy roślinne, zawartość substancji odżywczych i związków czynnych oraz zastosowanie pokarmowe, lecznicze i kosmetyczne. |
Pełny opis: |
Rośliny odgrywają kluczową rolę w nowoczesnym żywieniu człowieka. Są fundamentem zbilansowanej diety, oprócz dostarczania energii i składników odżywczych promują zdrowie serca, wspierają układ odpornościowy, przeciwdziałają wielu chorobom cywilizacyjnym, w tym cukrzycy, otyłości i nowotworom. Wykład ma na celu omówienie roli roślin w diecie człowieka. Są to: rośliny zbożowe, warzywne, sadownicze, oleiste, przyprawowe i inne np. używki roślinne, bądź wykorzystywane do sporządzania nalewek. Stanowi przegląd gatunków stanowiących źródło pokarmu ze szczególnym uwzględnieniem zawartości związków odpowiedzialnych za ich właściwości odżywcze (witaminy, makro i mikroelementy) i lecznicze (flawonoidy, garbniki, olejki eteryczne). Wykład prezentuje definicje poszczególnych rodzajów roślin użytkowych. Przedstawia historię roślin jadalnych i przyprawowych. Wskazuje dziko rosnące gatunki roślin zjadane w czasie głodu. Zakres wykładów obejmuje rodzime gatunki roślin i gatunki egzotyczne (w tym glony) z uwzględnieniem: charakterystyki botanicznej, pochodzenia, występowania, preferencji siedliskowych, pozyskiwania części jadalnych, zawartości substancji odżywczych, zastosowania kulinarnego, a także pozyskiwania surowców leczniczych i ich właściwości farmakologicznych i kosmetycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Czikow P., Łaptiew J., Rośliny lecznicze i bogate w witaminy. PWRiL, Warszawa, 1987. 2. Grochowski W., Jadalne owoce leśne. PWRiL, Warszawa 1986. 3. Hlava B., Stary F., Pospisil F.: Rośliny kosmetyczne. PWRiL. Warszawa, 1984. 4. Jędrzejko K. (red.), Klama H., Żarnowiec J., Zarys wiedzy o roślinach leczniczych. Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 1997. Literatura uzupełniająca: 1. Jędrzejko K., Kowalczyk B., Bacler B., Rośliny kosmetyczne. Śląska Akademia Medyczna w Katowicach, Katowice, 2006. 2. Lamer-Zarawska E., Owoce egzotyczne. Astrum, Warszawa, 2004. 3. Matławska I.: Farmakognozja. Akademia Medyczna im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 2005. 4. Mautner U., Kullenberg B., Przyprawy ziołowe. Videograf. Katowice, 1994. 5. Nowiński., Dzieje upraw i roślin leczniczych. PWRiL, Warszawa, 1983. 6. Ożarowski A., Ziołolecznictwo. Poradnik dla lekarzy. PZWL, Warszawa, 1982. 7. Pahlow M., Zdrowe przyprawy. Porady, przepisy i informacje. MedPharm Polska, Wrocław, 2000 8. Rausch A., Lotz B., Leksykon. Zioła. Zastosowanie: kulinarne, medyczne, dekoracyjne. Elipsa, Warszawa, 2006. 9. Rogala J., Nalewki zdrowotne, czyli 102 przepisy na alkohol, który wspomaga organizm. Wydawnictwo Baobab, Warszawa, 2007. 10. Šedo A., Krejča J., Rośliny źródłem przypraw. PWRiL, Warszawa, 1989 |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy na platformie Moodle (≥60%): W1, W2, U1, U2, K1 Obserwacja przedłużona (≥50%): K1 Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego są: Obecność na zajęciach (dopuszcza się usprawiedliwienie nieobecności; w przypadku jego braku konieczne jest przygotowanie opracowania/prezentacji na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia, których nieobecność dotyczy.) Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną uzyskaną z testu zaliczeniowego. Kryteria oceniania: 92-100% – bardzo dobry 84-91% – dobry plus 76-83% – dobry 68-75% – dostateczny plus 60-67% – dostateczny 0-59% – niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Gawenda-Kempczyńska | |
Prowadzący grup: | Dorota Gawenda-Kempczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Identyczne jak w części A. |
|
Pełny opis: |
Identyczne jak w części A. |
|
Literatura: |
Identyczne jak w części A. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.