Zajęcia fakultatywne: Rośliny lecznicze Pomorza i Kujaw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1706-F-WF12-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne: Rośliny lecznicze Pomorza i Kujaw |
Jednostka: | Katedra i Zakład Biologii i Botaniki Farmaceutycznej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu botaniki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w zajęcich – 15 godzin, - możliwość konsultacji z osobą prowadzącą zajęcia – 3 godziny, 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - przygotowanie się do zajęć, zapoznanie się z literaturą, wybór odpowiednich materiałów, zapoznanie się z dodatkowymi materiałami dydaktycznymi – 5 godzin, 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - zaliczenie pracy kontrolnej – 2 godziny. 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk – nie dotyczy. Łączny nakład pracy studenta: 25 godzin (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna dziko rosnące rośliny lecznicze i surowce pochodzenia roślinnego stosowane w lecznictwie oraz wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym i spożywczym – K_C.W36. W2: zna lecznicze surowce roślinne farmakopealne i niefarmakopealne – K_C.W39. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: udziela informacji o najczęściej spotykanych w lasach i na łąkach roślinach leczniczych oraz o podstawowych roślinnych surowcach leczniczych, w tym ich składzie chemicznym i działaniu leczniczym – K_C.U15. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wyciąga i formułuje wnioski z własnych obserwacji – K_B.K2. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające – wykład informacyjny w terenie; metody poszukujące – obserwacje w terenie, seminarium |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu praktyczne zapoznanie studentów z głównymi typami siedlisk oraz z leczniczymi gatunkami roślin na nich występującymi. Celem jest też utrwalenie wiedzy na temat ważniejszych krajowych gatunków stosowanych w lecznictwie, w tym roślin leczniczych zbieranych ze stanu naturalnego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat roślin leczniczych dziko rosnących, występujących w ważniejszych typach roślinności naszego regionu. Pozwalają dokonać obserwacji na temat udziału gatunków leczniczych w zbiorowiskach roślinnych leśnych i zaroślowych, okrajkowych, łąkowych, murawowych, ruderalnych i segetalnych. Jednocześnie utrwalają wiedzę o surowcach roślinnych pozyskiwanych w tych roślin, głównych związkach czynnych i ich działaniu farmakologicznym. Omawiają też zagadnienia zagrożeń poszczególnych typów siedlisk oraz ochrony gatunków leczniczych, a także wskazują gatunki lecznicze w ekspansji. |
Literatura: |
1. Broda B., Mowszowicz J.: Przewodnik do oznaczania roślin leczniczych, trujących i użytkowych. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000. 2. Jędrzejko K. (red.), Klama H., Żarnowiec J.: Zarys wiedzy o roślinach leczniczych. Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 1997. 3. Kozłowski J. A., Wielgosz T., Cis J., Nowak G., Dawid-Pać R., Kuczyński S., Aszkiewicz E., Woźniak L.: Zioła z apteki natury. Wyd. Publikat, Poznań, 2007. 4. Podlech D.: Encyklopedia kieszonkowa rośliny lecznicze. Wyd. Muza SA, Warszawa, 1997. 5. Strzelecka H., Kowalski J. (red.): Encyklopedia zielarstwa i ziołolecznictwa. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000. 6. Senderski M. E.: Prawie wszystko o ziołach. Wyd. M. Senderski, Podkowa Leśna, 2004. 7. Wysocki C., Sikorski P.: Fitosocjologia stosowana. Wyd. SGGW, Warszawa, 2002. 8. Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U.: Ecological indicator values of vascular plants of Poland. Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski. Biodiversity of Poland, vol. 2. W. Szafer Institute of Botany, PAN, Kraków, 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach wraz z opracowaniem pracy kontrolnej. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Załuski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.