Bromatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1707-F4-BROM-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Bromatologia |
Jednostka: | Katedra Toksykologii i Bromatologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętności z zakresu następujących przedmiotów: chemia analityczna, organiczna, biochemia, fizjologia i mikrobiologia i chemia leków prowadzonych w trakcie studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: – udział w wykładach – 30 godzin, – udział w laboratoriach – 45 godzin, – konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia – 5 godzin, – przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 82 godzin, co odpowiada 2,93 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: – udział w wykładach – 30 godzin, – udział w ćwiczeniach – 45 godzin, – przygotowanie sprawozdań, uzupełnienie notatek – 10 godzin, – zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć – 10 godzin, – wymagane powtórzenie materiału – 8 godzin, – konsultacje – 7 godzin, – czytanie wskazanej literatury: 8 godzin – przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 20 + 2 = 22 godziny. Łączny nakład pracy studenta wynosi 140 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: – czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 6 godzin, – udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 15 godzin, – konsultacje badawczo-naukowe: 5 godzin – udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin, – przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 5 godzin, – przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 16 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 77 godziny, co odpowiada 2,75 punktom ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zajęć + wymagane powtórzenie materiału + przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 10 + 8 + 22 = 40 godziny (1,42 punktu ECTS). 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: – nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna źródła żywieniowe podstawowych składników odżywczych, rozumie ich znaczenie, fizjologiczną dostępność, metabolizm i zapotrzebowanie na nie organizmu człowieka. K_D.W32 W2: Zna i rozumie zagadnienia związane z bezpieczeństwem żywności i żywienia dotyczące działań niepożądanych substancji dodawanych celowo i zanieczyszczeń. K_D.W33 W3: Zna metody stosowane do oceny wartości odżywczej żywności, metody oznaczania zawartości dodatków do żywności i zanieczyszczeń. K_D.W34 W4: Zna i rozumie podstawowe procesy zagrażające jakości zdrowotnej żywności zachodzące w produktach spożywczych w wyniku przetwarzania, pakowania, przechowywania i transportu. K_D.W35 W5: Zna problematykę żywności wzbogaconej, suplementów diety oraz środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego. K_D.W36 W6: Zna i rozumie metody pobierania i przygotowania próbek. K_D.W37 W7: Zna i rozumie możliwe interakcje leków z żywnością, takie jak wpływ pożywienia na leki (na poziomie wchłaniania, transportu, biotransformacji i wydalania leków) oraz wpływ leków na wchłanianie, transport, metabolizm i wydalanie składników odżywczych pożywienia. K_D.W38 W8: Zna i rozumie metody oceny sposobu żywienia człowieka w zakresie podaży energii oraz składników odżywczych. K_D.W39 W9: Zna podstawowe regulacje z zakresu prawa żywnościowego krajowego i Unii Europejskiej. K_D.W40 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Uzasadnia rolę zdrowotną i znaczenie składników pokarmowych występujących w żywności w stanie zdrowia i choroby człowieka. K_D.U25 U2: Charakteryzuje produkty spożywcze pod kątem ich składu i wartości odżywczej. K_D.U26 U3: Przedstawia znaczenie badań w zakresie oceny jakości zdrowotnej żywności. K_D.U27 U4: Wyjaśnia sposób prowadzenia badań w zakresie oznaczania wartości odżywczej poszczególnych składników pokarmowych, a także określa wymagania dotyczące tych badań. żywności. K_D.U28 U5: Ocenia zagrożenie wynikające z niewłaściwej jakości zdrowotnej żywności, stosowanych dodatków do żywności oraz wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. K_D.U29 U6: Wyjaśnia zasady i rolę prawidłowego żywienia w profilaktyce metabolicznych chorób niezakaźnych. K_D.U30 U7: Wyjaśnia znaczenie wody w żywieniu i wód mineralnych w lecznictwie. K_D.U31 U8: Przewiduje skutki zmiany dostępności farmaceutycznej i biologicznej leków w wyniku spożywania określonych produktów spożywczych. K_D.U32 U9: Korzysta ze źródeł informacji na temat badań w zakresie jakości zdrowotnej żywności i żywienia, w tym wytycznych, publikacji naukowych i przepisów prawa, oraz dokonuje krytycznej oceny źródeł zgodnie z zasadami evidence based bromatology i evidence based nutrition. K_D.U59 U10: Interpretuje i stosuje wyniki badań w zakresie oceny jakości zdrowotnej żywności oraz materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. K_D.U60 U11: Dokonuje oceny narażenia organizmu ludzkiego na zanieczyszczenia obecne w żywności. K_D.U61 U12: Przeprowadza ocenę wartości odżywczej żywności metodami analitycznymi i obliczeniowymi. K_D.U62 U13: Udziela porad pacjentom w zakresie interakcji leków z żywnością. K_D.U63 U14: Właściwie udziela informacji o stosowaniu suplementów diety i preparatów żywieniowych. K_D.U64 U15: Dokonuje oceny sposobu żywienia w zakresie pokrycia zapotrzebowania na energię oraz podstawowe składniki odżywcze. K_D.U65 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji. K_B.K1 K2: Wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów i obserwacji. K_B.K2 K3: Posiada umiejętność pracy w zespole. K_B.K3 |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy z prezentacją multimedialną. Laboratorium: wykonanie eksperymentów i analiza problemów. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Tematem przedmiotu jest zapoznanie się i zrozumienie metod badania wpływu żywności i żywienia na zdrowie ludzkie oraz na dobór, przebieg i ocenę efektów stosowanej farmakoterapii u człowieka. Obejmuje także zapoznanie studenta z osiągnięciami bromatologii w zakresie nowoczesnych sposobów prewencji dietozależnych chorób cywilizacyjnych, szczególnie w kontekście optymalizacji procedur, środków i kosztów farmakoterapii oraz sposobami identyfikacji zagrożeń środowiskowych mających wpływ na wytwarzanie środków spożywczych, a także kształtowanie prozdrowotnych zachowań żywieniowych wśród ludności przyczyniających się do obniżenia społecznych kosztów farmakoterapii. |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie: - zapoznać studentów z przedmiotem Bromatologia zarówno w ujęciu historycznym jak i aktualnie prowadzonych prac w tej dziedzinie, - przedstawić normy żywieniowe oraz zasady prawidłowego żywienia i suplementacji człowieka zdrowego i w różnych chorobach, - zaznajomić z zagadnieniami bezpieczeństwa zdrowotnego żywności oraz oceną skutków nieprawidłowego żywienia i konsumpcji zanieczyszczonej żywności u człowieka w różnych okresach życia, - zaznajomić z oceną wpływu interakcji składników żywności i leków na stan zdrowotny człowieka i na efekty farmakoterapii. Laboratoria mają za zadanie: - zapoznać z metodami oznaczania odżywczych i nieodżywczych składników pokarmowych żywności oraz jej zanieczyszczeń i substancji dodatkowych |
Literatura: |
Piśmiennictwo podstawowe/obowiązkowe: 1. Gertig H., Przysławski J.: Bromatologia-zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa 2006 2. Zachwieja Z. (red.): Leki i pożywienie-interakcje, MedPharm Polska, Wrocław 2016. 3. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. (red): Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Wyd. Lekarskie, człowieka, Warszawa 2008. Piśmiennictwo uzupełniające: 1. Langley-Evans S.: Żywienie. Wpływ na zdrowie człowieka, PZWL, Warszawa 2013. 2. Grajeta H. (red.), Wybrane zagadnienia z analizy żywności i żywienia człowieka, Wyd. AM im. Piastów Śląskich, Wrocław 2010. 3. Moyad M.A., Lee J., Przewodnik po świecie suplementów, Wyd. Galaktyka, Łódź 2016. 4. Bazylak G., Różański H. (red.), Rośliny zielarskie, kosmetyki naturalne, żywność funkcjonalna. Bezpieczeństwo żywności i pasz, Wyd. PWSZ, Krosno-Wrocław 2016. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: W1, W2, W3,W4, W5, W6, W7, W8, W9, U9, U10,U11, U12, U13, U14, U15 Eksperymentalne: realizacja laboratoriów: U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, U10,U11, U12, U13, U14, U15 Aktywność: K1, K2, K3 |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin, 120 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Koba, Anna Przybylska | |
Prowadzący grup: | Anna Przybylska, Beata Sperkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin, 120 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Sperkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Przybylska, Beata Sperkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin, 120 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Sperkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Przybylska, Beata Sperkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.