Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Chemia fizyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1708-F2-CHFIZ-J
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Chemia fizyczna
Jednostka: Katedra Chemii Fizycznej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja
Strona przedmiotu: http://www.chemfiz.cm.umk.pl/dydaktyka
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu chemii fizycznej, a ponadto chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej oraz matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 30 godzin

- udział w laboratoriach: 30 godzin

- udział w seminariach: 30 godzin

- udział w konsultacjach: 15 godzin

- egzamin teoretyczny: 2 godziny.

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

107 godziny, co odpowiada 4,28 punktu ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 30 godzin

- udział w laboratoriach: 30 godzin

- udział w seminariach: 30 godzin

- udział w konsultacjach: 15 godzin

- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godziny

- przygotowanie do laboratoriów: 3 godzin

- przygotowanie do seminariów: 2 godzin

- przygotowanie do kolokwiów: 3 godzin

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godziny.

Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 125 godziny, co odpowiada 5 punktom ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego:

5 godzin

- konsultacje z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii fizycznej: 2godziny.

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 7 godziny, co odpowiada

0,28 punktu ECTS.


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do kolokwiów: 3 godzin

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godzin.

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS.


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w laboratoriach: 30 godzin

- udział w konsultacjach z zakresu praktycznego przeprowadzenia doświadczeń: 9 godzin

- przygotowanie do laboratoriów: 3 godzin

- przygotowanie do kolokwiów: 3 godzin

- przygotowanie do egzaminu: 5 godzin.

Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.


6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów i seminariów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 4 godziny.

Łączny czas studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów oraz seminariów wynosi 4 godziny co odpowiada 0,16 punktu ECTS.


7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

- nie dotyczy.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna podstawowe pojęcia z zakresu mechaniki i termodynamiki chemicznej oraz termochemii - K_B.W15

W2. Zna podstawy statyki i kinetyki chemicznej - K_B.W15

W3: Zna prawa i mechanizmy katalizy - K_B.W16

W4: Zna i opisuje fizykochemię układów wielofazowych i zjawisk powierzchniowych - K_B.W16

W5: Zna pojęcia niezbędne do wyjaśnienia zjawisk i procesów fizykochemicznych zachodzących w przyrodzie oraz związki przyczynowo skutkowe charakteryzujące równowagę i dynamikę procesów fizykochemicznych - K_B.W16

W6: Zna podstawy elektrochemii - K_B.W16


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi doświadczalnie mierzyć i wyznaczyć wielkości fizykochemiczne i parametry charakteryzujące procesy i układy fizykochemiczne- K_B.U9

U2: Potrafi opisać właściwości i procesy fizykochemiczne stanowiące podstawę farmakodynamiki - K_B.U9

U3. Potrafi przewidzieć kierunek zachodzących procesów po zmianie parametrów fizykochemicznych - K_B.U9



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Korzysta z urządzeń informatycznych oraz zasobów Internetu w trakcie wykonywanych ćwiczeń - K_B.K1

K2: Potrafi zinterpretować wyniki samodzielnego pomiaru różnych danych fizykochemicznych oraz wyciągnąć właściwe wnioski z

uzyskanych wartości otrzymanych w trakcie wykonywanych analiz - K_B.K2

K3: Potrafi pracować w grupie - K_B.K3



Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:

1. Metody podające

- wykład tradycyjny wspomagany technikami multimedialnymi

- wykład interaktywny

- wykład informacyjny

2. Metody aktywizujące

- metoda przypadków

- dyskusja

- dyskusja nieformalna

- debata „za” i „przeciw”

3. Metody problemowe

- giełda przypadków (burza mózgów)

- klasyczna metoda problemowa

4. Metody eksponujące

- pokaz wybranych zjawisk

5. Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia



Laboratorium:

1. Metody ćwiczeniowo - praktyczne

- ćwiczenia praktyczne

- pomiar i obserwacja

- doświadczenia

2. Metody podające:

- opis

- pogadanka

3. Metody aktywizujące

- metoda przypadków

- dyskusja

- dyskusja nieformalna

- debata „za” i „przeciw”

4. Metody problemowe

- giełda przypadków (burza mózgów)

- klasyczna metoda problemowa


Seminarium:

1. Metody podające:

- opis

- pogadanka

2. Metody aktywizujące

- metoda przypadków

- dyskusja

- dyskusja nieformalna

- debata „za” i „przeciw”

3. Metody problemowe

- giełda przypadków (burza mózgów)

- klasyczna metoda problemowa


Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu “Chemia fizyczna” na kierunku Farmacja realizowane są w trzecim semestrze. Przedmiot obejmuje 30 godzin wykładu, 60 godzin ćwiczeń laboratoryjnych i 15 godzin seminarium. "Chemia fizyczna" ujmuje zjawiska makroskopowe, atomowe, subatomowe i międzycząsteczkowe w układach chemicznych i biochemicznych uwzględniając prawa i pojęcia fizyki. Poznawane stopniowo reguły formułowane przez chemię fizyczną z ich wzajemnym powiązaniem oraz ilościowym przedstawieniem stanowią podstawy wprowadzające studenta do chemicznej analizy aparaturowej oraz wszelkich metod laboratoryjnych wykorzystywanych podczas syntezy oraz badań

Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu "Chemia fizyczna" jest zapoznanie studentów z podstawami chemii fizycznej umożliwiającymi zrozumienie praw rządzących procesami fizykochemicznymi zachodzącymi w przyrodzie oraz opanowanie terminologii i aparatu matematycznego opisującego te zjawiska. W trakcie realizacji zajęć teoretycznych i praktycznych studenci nabywają umiejętności stosowania zdobywanej wiedzy w rozwiązywaniu różnorakich problemów oraz interpretacji obserwowanych zjawisk fizykochemicznych. Z faktu, iż przedmiot "Chemia fizyczna" zajmuje się badaniem zjawisk zachodzących w układach makroskopowych i międzycząsteczkowych, przedstawiane podstawy teoretyczne umożliwiają studentom zrozumienie wielu przemian i procesów biochemicznych zachodzących w organizmach żywych, a przez co kryteriów doboru przy projektowaniu molekuł o charakterze farmakologiczno-diagnostycznym i zasady ich działania w organizmach żywych. Ćwiczenia laboratoryjne wspomagają ugruntowanie wiadomości przekazanych w trakcie wykładów oraz wyrabiają umiejętności praktycznego posługiwania się metodami eksperymentalnymi oraz teoretycznymi podczas rozwiązywania problemów z zakresu chemii fizycznej. Opanowanie przez studentów reguł i praw z zakresu przedmiotu "Chemia fizyczna" oraz ich powiązania z ujęciem ilościowym i jakościowym stanowią bazę do zrozumienia podstaw chemicznej analizy instrumentalnej oraz wielu metod laboratoryjno-diagnostycznych.

W ramach realizowanych treści kształcenia z przedmiotu "Chemia fizyczna" student zdobywa wiedzę z zakresu celów i zadań chemii fizycznej. Nabiera umiejętności dokonywania pomiarów fizykochemicznych oraz opracowanie statystycznego wyników uzyskanych na drodze pomiarów bezpośrednich i pośrednich. Ponadto poznaje i stosuje pomocnicze metody obliczeniowe. W ciągu cyklu trwania przedmiotu, student zdobywa fachową wiedzę z działu termodynamiki tj.: pierwszej zasady termodynamiki, termochemii, zależności ciepła od temperatury (prawo Kirchoffa), drugiej zasady termodynamiki, zmian entropii w procesach fizyko-chemicznych oraz obliczeń tych zmian, kryteriów samorzutności procesów chemicznych, obliczania zmian entalpii swobodnej, związkami pomiędzy funkcjami termodynamicznymi, powinowactwa chemicznego, równowag chemicznych i prawa działania mas; reguły przekory Le Chateliera-Browna, obliczania standardowego powinowactwa i stałej równowagi. Z działu roztwory i równowagi fazowe, student poznaje: układy jednoskładnikowe (gazy doskonały, gaz rzeczywisty, roztwory ciekłe, ciała stałe), układy koloidalne, zjawiska powierzchniowe, równowagi w układach wielofazowych, termodynamikę równowag fazowych, regułę faz Gibbsa, równanie Clausiusa-Clapeyrona. Przedstawiane treści z działu kinetyka chemiczna pozwalają studentowi zapoznać się z: szybkością reakcji homogenicznej, kinetyką reakcji prostych (reakcje rzędu zerowego, pierwszego, drugiego), kinetyką reakcji złożonych (reakcje odwracalne, równoległe, następcze, łańcuchowe), teoriami kinetycznymi, katalizą oraz reakcjami enzymatycznymi. Ostatni realizowany dział pozwala studentowi na zdobycie wiedzy z zakresu elementów elektrochemii, czyli: przewodnictwa wodnych roztworów elektrolitów, ogniw galwanicznych, potencjału utleniająco- redukującego, charakterystyki półogniw, elektrolizy, prawa Faraday’a i zjawiska korozji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Atkins PW. Podstawy Chemii Fizycznej. PWN, Warszawa 2001

2. Pigoń K, Ruziewicz Z. Chemia Fizyczna. PWN, Warszawa 2005

3. Atkins PW, Trapp CA, Cady MP, Giunta C. Chemia Fizyczna – zbiór zadań z rozwiązaniami. PWN, Warszawa 2001

4. Whittaker AG, Mount AR, Heal MR. Krótkie wykłady, Chemia fizyczna. PWN, Warszawa, 2003

5. Sobczyk L, Kisza A, K. Gatner, Koll A. Eksperymentalna chemia fizyczna. PWN, Warszawa 1982.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Demichowicz-Pigoniowa, Obliczenia fizykochemiczne,

PWN, Warszawa 1984.

2. W. Ufnalski, Obliczenia fizykochemiczne, OWPW, Warszawa

1995.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność, pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne oraz brak wykroczeń wymienionych w „Zasadach BHP” Regulaminu Dydaktycznego Katedry i Zakładu Chemii Fizycznej.

Wykłady z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: Zaliczenie przedmiotu Chemia Fizyczna odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z 15 pytań zamkniętych o charakterze pytań testowych oraz 5 pytań otwartych (krótkich odpowiedzi). Za każde poprawne rozwiązanie pytania zamkniętego student otrzymuje 1 punkt. Za każdą pełną odpowiedź na pytanie otwarte można uzyskać 1 punkt. Koniecznym warunkiem zdania egzaminu jest jednoczesne spełnienie dwóch warunków: zdobycie sumarycznej ilości punktów (z obydwu części egzaminu) większej niż 50% oraz zdobycie co najmniej 30% w części otwartej egzaminu (i tylko w tym wypadku naliczane są premie).

Skala ocen za egzamin ma charakter liniowy zgodnie z poniższa punktacją:

Ocena Procent możliwych punktów do zdobycia Ilość możliwych punktów do zdobycia

bardzo dobry 91-100 18 - 20

dobry plus 81-90 16 - 17

dobry 71-80 14 - 15

dostateczny plus 61-70 12 - 13

dostateczny 51-60 11

niedostateczny 0-51 0 - 10

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Laboratorium i seminarium: na podstawie łączonego zaliczenia (w pierwszych 13 tygodniach realizowane są laboratoria, w ostatnich dwóch seminaria). Kryteria oceniania: w trakcie jednego laboratorium student oceniany jest na podstawie stopnia merytorycznego przygotowania do ćwiczenia (0-4 punktów), jakości wykonywania zadań i poleceń (0-2 punktów), opracowania przeprowadzonych doświadczeń w postaci raportu (0-4 punktów) oraz dwóch kolokwiów (0-50 punktów). W trakcie zajęć seminaryjnych student może zdobyć łącznie 20 punktów, na podstawie końcowego testu. Celem uzyskania zaliczenia należy zdobyć minimum 51% z wszystkich możliwych punktów do zdobycia (220 punktów) oraz oddać poprawnie wypełnione raporty z przeprowadzonych doświadczeń. Szczegółowe kryteria oceniania zawarte są w regulaminie przedmiotowym dostępnym w Katedrze i Zakładzie Chemii Fizycznej.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cysewski
Prowadzący grup: Piotr Cysewski, Przemysław Czeleń, Tomasz Jeliński, Beata Szefler
Strona przedmiotu: http://chemfiz.cm.umk.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu chemii fizycznej, a ponadto chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej oraz matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu “Chemia fizyczna” na kierunku Farmacja realizowane są w trzecim semestrze. Przedmiot obejmuje 30 godzin wykładu, 60 godzin ćwiczeń laboratoryjnych i 15 godzin seminarium. "Chemia fizyczna" ujmuje zjawiska makroskopowe, atomowe, subatomowe i międzycząsteczkowe w układach chemicznych i biochemicznych uwzględniając prawa i pojęcia fizyki. Poznawane stopniowo reguły formułowane przez chemię fizyczną z ich wzajemnym powiązaniem oraz ilościowym przedstawieniem stanowią podstawy wprowadzające studenta do chemicznej analizy aparaturowej oraz wszelkich metod laboratoryjnych wykorzystywanych podczas syntezy oraz badań tożsamości substancji czynnych w lekach oraz surowców roślinnych. Ponadto, opanowanie zagadnień realizowanych w ramach przedmiotu "Chemia fizyczna" na kierunku Farmacja stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych semestrach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia, biofarmacja oraz przygotowują studentów do samodzielnej pracy w laboratorium analitycznym. Przedmiot ten wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student powinien budować swoją dalszą wiedzę oraz doskonalić umiejętności poznawczo-praktyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Atkins PW. Podstawy Chemii Fizycznej. PWN, Warszawa 2001

2. Pigoń K, Ruziewicz Z. Chemia Fizyczna. PWN, Warszawa 2005

3. Atkins PW, Trapp CA, Cady MP, Giunta C. Chemia Fizyczna – zbiór zadań z rozwiązaniami. PWN, Warszawa 2001

4. Whittaker AG, Mount AR, Heal MR. Krótkie wykłady, Chemia fizyczna. PWN, Warszawa, 2003

5. Sobczyk L, Kisza A, K. Gatner, Koll A. Eksperymentalna chemia fizyczna. PWN, Warszawa 1982.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Demichowicz-Pigoniowa, Obliczenia fizykochemiczne,

PWN, Warszawa 1984.

2. W. Ufnalski, Obliczenia fizykochemiczne, OWPW, Warszawa

1995.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cysewski
Prowadzący grup: Piotr Cysewski, Przemysław Czeleń, Maciej Przybyłek, Beata Szefler
Strona przedmiotu: http://chemfiz.cm.umk.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu chemii fizycznej, a ponadto chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej oraz matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu “Chemia fizyczna” na kierunku Farmacja realizowane są w trzecim semestrze. Przedmiot obejmuje 30 godzin wykładu, 60 godzin ćwiczeń laboratoryjnych i 15 godzin seminarium. "Chemia fizyczna" ujmuje zjawiska makroskopowe, atomowe, subatomowe i międzycząsteczkowe w układach chemicznych i biochemicznych uwzględniając prawa i pojęcia fizyki. Poznawane stopniowo reguły formułowane przez chemię fizyczną z ich wzajemnym powiązaniem oraz ilościowym przedstawieniem stanowią podstawy wprowadzające studenta do chemicznej analizy aparaturowej oraz wszelkich metod laboratoryjnych wykorzystywanych podczas syntezy oraz badań tożsamości substancji czynnych w lekach oraz surowców roślinnych. Ponadto, opanowanie zagadnień realizowanych w ramach przedmiotu "Chemia fizyczna" na kierunku Farmacja stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych semestrach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia, biofarmacja oraz przygotowują studentów do samodzielnej pracy w laboratorium analitycznym. Przedmiot ten wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student powinien budować swoją dalszą wiedzę oraz doskonalić umiejętności poznawczo-praktyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Atkins PW. Podstawy Chemii Fizycznej. PWN, Warszawa 2001

2. Pigoń K, Ruziewicz Z. Chemia Fizyczna. PWN, Warszawa 2005

3. Atkins PW, Trapp CA, Cady MP, Giunta C. Chemia Fizyczna – zbiór zadań z rozwiązaniami. PWN, Warszawa 2001

4. Whittaker AG, Mount AR, Heal MR. Krótkie wykłady, Chemia fizyczna. PWN, Warszawa, 2003

5. Sobczyk L, Kisza A, K. Gatner, Koll A. Eksperymentalna chemia fizyczna. PWN, Warszawa 1982.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Demichowicz-Pigoniowa, Obliczenia fizykochemiczne,

PWN, Warszawa 1984.

2. W. Ufnalski, Obliczenia fizykochemiczne, OWPW, Warszawa

1995.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cysewski
Prowadzący grup: Piotr Cysewski, Tomasz Jeliński, Beata Szefler, Kamil Szupryczyński
Strona przedmiotu: http://chemfiz.cm.umk.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu chemii fizycznej, a ponadto chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej oraz matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu “Chemia fizyczna” na kierunku Farmacja realizowane są w trzecim semestrze. Przedmiot obejmuje 30 godzin wykładu, 60 godzin ćwiczeń laboratoryjnych i 15 godzin seminarium. "Chemia fizyczna" ujmuje zjawiska makroskopowe, atomowe, subatomowe i międzycząsteczkowe w układach chemicznych i biochemicznych uwzględniając prawa i pojęcia fizyki. Poznawane stopniowo reguły formułowane przez chemię fizyczną z ich wzajemnym powiązaniem oraz ilościowym przedstawieniem stanowią podstawy wprowadzające studenta do chemicznej analizy aparaturowej oraz wszelkich metod laboratoryjnych wykorzystywanych podczas syntezy oraz badań tożsamości substancji czynnych w lekach oraz surowców roślinnych. Ponadto, opanowanie zagadnień realizowanych w ramach przedmiotu "Chemia fizyczna" na kierunku Farmacja stanowi podstawę dla przedmiotów realizowanych w kolejnych semestrach, takich jak: chemia leków, technologia postaci leku, farmakologia, biofarmacja oraz przygotowują studentów do samodzielnej pracy w laboratorium analitycznym. Przedmiot ten wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student powinien budować swoją dalszą wiedzę oraz doskonalić umiejętności poznawczo-praktyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Atkins PW. Podstawy Chemii Fizycznej. PWN, Warszawa 2001

2. Pigoń K, Ruziewicz Z. Chemia Fizyczna. PWN, Warszawa 2005

3. Atkins PW, Trapp CA, Cady MP, Giunta C. Chemia Fizyczna – zbiór zadań z rozwiązaniami. PWN, Warszawa 2001

4. Whittaker AG, Mount AR, Heal MR. Krótkie wykłady, Chemia fizyczna. PWN, Warszawa, 2003

5. Sobczyk L, Kisza A, K. Gatner, Koll A. Eksperymentalna chemia fizyczna. PWN, Warszawa 1982.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Demichowicz-Pigoniowa, Obliczenia fizykochemiczne,

PWN, Warszawa 1984.

2. W. Ufnalski, Obliczenia fizykochemiczne, OWPW, Warszawa

1995.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)