Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne: Nanotechnologia – historia, rozwój i zastosowanie w życiu człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1710-F-WF-NANOTECH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne: Nanotechnologia – historia, rozwój i zastosowanie w życiu człowieka
Jednostka: Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 1 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zakłada się, że studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu chemii i fizyki

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

– udział w wykładach: 15 godzin

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

– udział w wykładach: 15 godzin

– czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

– przygotowanie do zajęć i zaliczenia: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.

3. Bilans nakładu pracy studenta związany z prowadzoną w uczelni działalnością naukową: 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.


4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

Nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: posiada wiedzę z zakresu chemii i fizyki, na których opiera się nauka nanotechnologii

W2: zna podstawowe pojęcia, stosowane jednostki w nanotechnologii

W3: zna historię nanotechnologii

W4: zna podział i sposoby otrzymywania nanostruktur oraz metody ich badania

W5: zna zastosowanie osiągnięć nanotechnologii oraz perspektywy dalszego ich rozwoju w różnych dziedzinach życia człowieka

W6: zna korzyści i zagrożenia wynikające z stosowania nanotechnologii


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi dokonać klasyfikacji nanomateriałów oraz wskazać metody charakterystyki ich właściwości fizycznych i chemicznych

U2: potrafi zaproponować możliwości zastosowań w różnych dziedzinach życia oraz wskazać potencjalne zagrożenia


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. korzystania z obiektywnych źródeł informacji.

Metody dydaktyczne:

Wykład:

wykład informacyjny z prezentacją multimedialną


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Wykład obejmuje zagadnienia związane z nowatorskimi rozwiązaniami nanotechnologii w różnych dziedzinach życia człowieka. Wykład przedstawia podział i rodzaje nanomateriałów, metody i techniki badawcze służące określeniu ich właściwości fizykochemicznych oraz korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania osiągnięć nanotechnologii.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z tematyką: podstawowe pojęcia i problemy nanotechnologii, historia nanotechnologii, klasyfikacja nanomateriałów, charakterystyka metod ich otrzymywania, techniki badawcze stosowane w analizie struktury, morfologii i składu nanomateriałów, zastosowanie osiągnięć nanotechnologii w nauce i życiu codziennym człowieka, zagrożenia wynikające z stosowania nanomateriałów oraz perspektywy dalszego rozwoju nanotechnologii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Adam Mazurkiewicz, Nanonauki: nanotechnologia”, Wydawnictwo: Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom, 2007

2. R.W. Kelsall, I.W. Hamley, M. Geoghegan, Nanotechnologie, PWN 2012

3. W. Przygocki, A. Włochowicz, Fulereny i nanorurki, WNT 2001

4. L. Cademartini, Nanochemia. Podstawowe koncepcje, PWN 2012

5.A. Huczko, Nanorurki węglowe, BEL studio, 2005

6. A. Huczko, M. Bystrzejewski, Fulereny. 20 lat później, UW, Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

1. Artykuły z czasopism naukowych.

Metody i kryteria oceniania:

wykładach oraz pozytywne zaliczenie testu z wiedzy zdobytej na wykładach.

zaliczenie ≥ 60% (W1-W6, U1, U2, K1)

Kryteria oceniania:

Procent punktów Ocena

92-100% Bardzo dobry

84-91% Dobry plus

76-83% Dobry

68-75% Dostateczny plus

60-67% Dostateczny

0-59% Niedostateczny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)