Elective Course: Chemical Equilibrium in Solutions - Calculation, Interpretation
General data
Course ID: | 1710-F-WF92-J |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0916) Pharmacy
|
Course title: | Elective Course: Chemical Equilibrium in Solutions - Calculation, Interpretation |
Name in Polish: | Zajęcia fakultatywne: Równowagi chemiczne w roztworach - obliczanie, interpretacja |
Organizational unit: | Department of Inorganic and Analytical Chemistry |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 1 roku NJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 1 roku NJ na kierunku Farmacja (in Polish) Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) znajomość podstawowych pojęć z chemii ogólnej |
Type of course: | elective course |
Total student workload: | (in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: udział w wykładach: 15 godzin udział w laboratoriach: nie dotyczy udział w seminariach: nie dotyczy Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin udział w laboratoriach: 0 godzin udział w seminariach: 0 godzin przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9+1=10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9+1=10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin co odpowiada 0,4 punktu ECTS |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1: opisuje podstawowe pojęcia związane z równowagami w roztworze, W2: rozróżnia typy związków: kwasy, zasady, wodorotlenki, tlenki wodorki, sole oraz związki kompleksowe. W3: zna teorie kwasów i zasad (podstawowe założenia, różnice, definicje kwasów i zasad) |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1: potrafi napisać równania reakcji protolitycznych U2: potrafi obliczyć stałe równowagi różnych procesów, U3: potrafi interpretować wykresy opisujące różne równowagi w roztworze U4: potrafi ocenić rolę różnych indywiduów chemicznych w reakcjach zachodzących w roztworze |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1: aktywnie uczestniczy w dyskusji – K_B.K3 K2: potrafi pracować w zespole – K_B.K3 |
Teaching methods: | (in Polish) wykład problemowy wykład konwersatoryjny dyskusja |
Expository teaching methods: | - informative (conventional) lecture |
Exploratory teaching methods: | - classic problem-solving |
Short description: |
(in Polish) Większość reakcji chemicznych wykorzystywanych w analizie do wykrywania czy oznaczania substancji przeprowadza się w roztworze dlatego kluczowe jest zrozumienie procesów zachodzących w roztworach i praw nimi rządzących. |
Full description: |
(in Polish) W ramach wykładu zostaną: • omówione szczegółowo zagadnienia teoretyczne związane z równowagami jonowymi w roztworze; rodzaje równowag; teorie kwasów i zasad; • przedstawione przykłady obliczeń oraz metody konstruowania i korzystania z różnego rodzaju wykresów opisujących równowagi w roztworze. Zakres tematów: 1. Pojęcie równowagi chemicznej w roztworze, rodzaje równowag. Stała równowagi. 2. Reakcje protolityczne, ze szczególnym uwzględnieniem reakcji hydrolizy. 3. Różne teorie kwasów i zasad. Sprzężone pary kwasów i zasad. Określanie mocy elektrolitów. 4. Równowagi w roztworach buforowych. 5. Zastosowanie teorii Lewisa do określania wzorów strukturalnych związków kompleksowych. 6. Zależność właściwości kwasowo-zasadowych od budowy cząsteczki. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, t.1, PWN 2012 Literatura uzupełniająca: 1. A. Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN 2012 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania: zaliczenie testu lub quizu i aktywność w dyskusji na zajęciach, Kryteria oceniania: Seminarium: Zaliczenie na ocenę na podstawie wyniku testu lub quizu i aktywności na zajęciach Zaliczenie na ocenę na podstawie wyniku testu/quizu i aktywności na zajęciach ndst – < 60 pkt (<60%) dst – 60-67 pkt (60-67%) dst plus – 68-75 pkt (68-75%) db – 76 -83 pkt (76 - 83%) db plus – 84-90 pkt (84-90%) bdb – >90 pkt (>90%) |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.