Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne: Wybrane zagadnienia z chemii bionieorganicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1710-F-ZF102-J
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne: Wybrane zagadnienia z chemii bionieorganicznej
Jednostka: Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 1 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 5 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 5 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 1 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 1 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 3 roku SJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku NJ na kierunku Farmacja
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość elementarnej wiedzy z chemii ogólnej i nieorganicznej obejmującej właściwości pierwiastków i budowę układu okresowego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

 udział w wykładach: 15 godzin

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

 udział w wykładach: 15 godzin

 czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

 przygotownie do zajęć: 3 godziny

 przygotowanie do prezentacji lub opracowanie pisemne: 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.


3. Bilans nakładu pracy studenta związany z prowadzoną w uczelni działalnością naukową: 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS


4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

Nie dotyczy.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna i rozumie:

W1 :wiedzę z dziedziny chemii nieorganicznej i koordynacyjnej potrzebną do zrozumienia procesów chemicznych zachodzących w organizmach żywych

W2: rolę związków nieorganicznych w naturalnych układach biologicznych oraz w zastosowaniach biomedycznych

W3: działanie antyoksydacyjne związkom kompleksowym określonych jonów metali

W4: przykłady związków kompleksowych metali mających właściwości biobójcze czy zastosowanie w terapii przeciwnowotworowej.

W5: wpływ budowy ligandu i jonu metalu na właściwości biologiczne związku.

W6: wykorzystanie radiofarmaceutyków.

W7: możliwości najważniejszych technik analitycznych stosowanych w chemii bionieorganicznej.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi:

U1: Interpretować wyniki badań otrzymane wybranymi technikami badawczymi stosowanymi w chemii bionieorganicznej.

U2: wykorzystać informacje z różnych dziedzin pozwalających na zrozumienie funkcji metali w metaloproteinach czy znaczenia i działania metali i związków nieorganicznych w układach biologicznych.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student gotów jest do:

K1: korzystania z obiektywnych źródeł informacji

Metody dydaktyczne:

 wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

 wykład problemowy

 wykład konwersatoryjny


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Wykład obejmuje zagadnienia z chemii bionieorganicznej z uwzględnieniem znaczenia i zastosowania związków nieorganicznych, kompleksowych w farmacji, medycynie i biologii.

Pełny opis:

Wykład dotyczył będzie biologicznej i medycznej chemii związków nieorganicznych.

Wykład obejmował będzie podstawowe pojęcia i koncepcje stosowane w chemii bionieorganicznej, procesy i reakcje oraz problematykę i metody badawcze w chemii bionieorganicznej. Omówione zostanie znaczenie metali i związków nieorganicznych w układach biologicznych. Bliżej scharakteryzowane zostaną właściwości biologiczne związków kompleksowych z wybranymi jonami metali – ich aktywność przeciwnowotworowa, mikrobiologiczna czy antyoksydacyjna.

Przedstawione zostaną najnowsze doniesienia i osiągnięcia w tej tematyce oraz perspektywy chemii bionieorganicznej.

Literatura:

1. S.J. Lippard, J.M. Berg Podstawy chemii bionieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998, Warszawa

2. J.D. Lee „Zwięzła chemia nieorganiczna” Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994

3. P.W. Atkins, T. Overton, J. Rourke, M. Weller, F. Armstrong, Inorganic Chemistry, 5th Ed., Oxford University Press 2010, rozdział 27.

4. Cieślak-Golonka M, Starosta J. Wasilewski M, „Wstęp do chemii koordynacyjnej”, PWN 2010

5. Cieślak-Golonka M, Starosta J. Trzeciak A, Chemia Koordynacyjna w zastosowaniach: wybrane zagadnienia” PWN SA, 2017.

Literatura uzupełniająca:

6. Artykuły dostępne w bazach publikacji

7. Materiały i publikacje udostępnione przez prowadzącego

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach oraz praca pisemna - opracowanie publikacji na podany temat przedstawione w formie elektronicznej na platformie Moodle.

Opracowanie publikacji: zaliczenie ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, K1)

Uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:

Procent punktów Ocena

92-100% Bardzo dobry

84-91% Dobry plus

76-83% Dobry

68-75% Dostateczny plus

60-67% Dostateczny

0-59% Niedostateczny

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Sobiesiak
Prowadzący grup: Marta Sobiesiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Spotkania:

- Wykład 0 - 3.03 o godzinie 17.15 w sali A019/Pato

- Wykład Ia 5.03.2025 w godzinach 14.30-16.45, sala 309/Pato.

- Wykład IIa 12.03.2025 w godzinach 14.30-16.45, sala 309/Pato

- Wykład Ib 15.04.2025, godz. 16.45, sala 115/bud. Farm

- Wykład IIb 29.04.2025, godz. 16.45, sala 115/bud. Farm

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)