Leki pochodzenia naturalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1713-F4-LPN-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Leki pochodzenia naturalnego |
Jednostka: | Katedra Botaniki Farmaceutycznej i Farmakognozji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu przedmiotu farmakognozja. Ponadto student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: farmakologia, technologia postaci leku. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: udział w wykładach: 10 godzin, udział w seminariach: 20 godzin, dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godzin, co odpowiada 1,28 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 10 godzin, udział w seminariach: 20 godzin, dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny przygotowanie materiałów do zajęć: 3 godzin, wymagane powtórzenie materiału: 5 godzin, czytanie wskazanej literatury: 10 godzin, Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin, konsultacje badawczo – naukowe: 2 godziny, udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin, udział w seminariach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin, przygotowanie seminariów objętych aktywnością naukową: 10 godzin, przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo–naukowych dla realizowanego przedmiotu: 3 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktom ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie się do seminariów i zaliczenia: 15 godzin, Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna problematykę leków pochodzenia naturalnego oraz suplementów diety zawierających lecznicze surowce roślinneoraz ich zastosowanie w profilaktyce i terapii różnych jednostek chorobowych – K_D.W41 W2: zna zasady projektowania złożonych preparatów roślinnych, z uwzględnieniem składu chemicznego surowców roślinnych, ich dawkowania, działań niepożądanych i interakcji z innymi lekami – K_D.W42 W3: zna kryteria oceny jakości leczniczych produktów roślinnych i suplementów diety – K_D.W43 W4: zna zasady wprowadzania na rynek leczniczych produktów roślinnych i suplementów diety zawierających surowce roślinne – K_D.W44 W5: zna problematykę badań klinicznych leków roślinnych oraz pozycję i znaczenie fitoterapii w systemie medycyny konwencjonalnej – K_D.W45 W6: zna mechanizmy działania substancji roślinnych na poziomie biochemicznym i molekularnym – K_D.W46 W7: zna rynkowe produkty lecznicze pochodzenia roślinnego oraz metody ich wytwarzania – K_D.W47 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: ocenia jakość produktów zawierających lecznicze surowce roślinne różnego pochodzenia – K_D.U33 U2: przeprowadza analizę prostego i złożonego preparatu roślinnego w oparciu o metody fitochemiczne i identyfikuje zawarte w nim związki lub grupy związków czynnych – K_D.U34 U3: projektuje skład preparatu roślinnego o określonym działaniu – K_D.U35 U4: ocenia profil działania określonego preparatu na podstawie znajmości jego składu – K_D.U36 U5: udziela pełnej informacji na temat preparatu roślinnego, znajdującego się w obrocie, podaje jego zastosowanie lecznicze, opisuje interakcje oraz skutki działań niepożądanych – K_D.U37 U6: przedstawia informacje dotyczące leku pochodzenia naturalnego w sposób przystępny i dostosowany do poziomu odbiorcy – K_D.U66 U7: udziela porad w zakresie stosowania, przeciwwskazań, interakcji i działań niepożądanych leków pochodzenia roślinnego – K_D.U67 U8: formułuje problemy badawcze związane z lekiem pochodzenia roślinnego – K_D.U68 U9: przeprowadza procedurę standaryzacji leczniczego produktu roślinnego i opracowuje wniosek o jego rejestrację – K_D.U69 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ocenia działania oraz rozstrzyga dylematy moralne w oparciu o normy i zasady etyczne– K_A.K1 K2: ma świadomość społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby i potrzeby propagowania zachowań prozdrowotnych – K_A.K2 K3: posiada nawyk wspierania działań pomocowych i zaradczych – K_A.K3 K4: posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji – K_B.K1 K5: wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów i obserwacji – K_B.K2 K6: posiada umiejętność pracy w zespole – K_B.K3 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny, wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia seminaryjne: ćwiczeniowa metoda klasyczna (problemowa), dyskusja dydaktyczna, prezentacje multimedialne (przedstawiane przez studentów) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje zasady stosowania leków pochodzenia naturalnego (głównie roślinnych) w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń ze względu na ich działanie. Uzyskane w toku zajęć umiejętności są niezbędne podczas wykonywania pracy zawodowej w zakresie dystrybucji produktów dopuszczonych do obrotu w aptece. Wydawanie bez recepty licznie reprezentowanych preparatów roślinnych wymaga doradztwa ze strony farmaceuty, w zakresie skuteczności i bezpieczeństwa stosowania leku. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i zajęć o charakterze seminaryjnym. W toku zajęć student poznaje produkty sporządzane na bazie surowców roślinnych, Charakteryzuje działanie leków roślinnych na podstawie składu. Poznaje zasady projektowania preparatów roślinnych o określonym działaniu i zastosowaniu, a także ogólne zasady fitoterapii (dawkowanie preparatów roślinnych, wskazania, przeciwwskazania, działania niepożądane, interakcje). Seminaria pozwalają na kształtowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Matławska I. (red) Farmakognozja. UM Poznań 2005, 2006, 2008. 2. Lamer- Zarawska E. i inni: Fitoterapia i lek roślinny, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007 3. Błecha K.,Wawer I. Profilaktyka zdrowotna i fitoterapia, Bonimed, 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Farmakopea Polska VI (2002), VII (2006), VIII (2008), IX (2011), XI (2017) 2. Kompendium Leków PHARMINDEX, Medimedia, 2004 3. Chwalibogowska-Podlewska A., Podelewski J. K.: Leki współczesnej terapii, Split Trading sp. z o. o., wyd. XVI, Warszawa 2003 4. Borkowski B., Lutomski J (red.).: Rośliny lecznicze w fitoterapii, Instytut Roślin i Przetworów Zielarskich, Poznań, 2000 5. Ulotki i materiały informacyjne preparatów pochodzenia naturalnego. 6. Bisset N., Wichtl; M. Herbal Drugs and Phytopharmaceuticals, Medpharm Scientific Publishers, Stuttgart, 2004 7. Bruneton J. Pharmacognosy Medicinal Plants. Intercept Ltd, Londres, New York, 1999 8. Hansel R., Sticher O., Steinegger E. Pharmacognosie – Phytopharamazie. Springer–Verlag, 1999 9. ESCOP MONOGRAPHS, The Scietific Foundation for Herbal Medicinal Products. Thieme, 2003 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność (dwie nieobecności w 1 semestrze stanowią podstawę do nie zaliczenia tego semestru), przygotowanie i wygłoszenie prezentacji, aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach). Wykłady: kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę w formie testu (pytania otwarte i zamknięte) Ćwiczenia seminaryjne: kryteria oceniania: zaliczenie na podstawie czynnego udziału w zajęciach W przypadku zaliczenia na ocenę w formie pisemnej uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali: Procent punktów Ocena 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny 0-59% Niedostateczny |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 20 godzin, 120 miejsc
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Załuski | |
Prowadzący grup: | Maciej Balcerek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 20 godzin, 120 miejsc
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Załuski | |
Prowadzący grup: | Maciej Balcerek, Daniel Modnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 20 godzin, 120 miejsc
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Załuski | |
Prowadzący grup: | Maciej Balcerek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.