Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Immunologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1714-K2-IMMU-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0917) Traditional and complementary medicine and therapy Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Immunologia
Jednostka: Katedra Immunologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku S1 na kierunku Kosmetologia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii, biologii, biologii komórki, biochemii, anatomii i genetyki



Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na

odległość: 10 godzin

- udział w laboratoriach: 30 godzin

- udział w konsultacjach: 4 godziny

- zaliczenie wykładów: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

45 godzin, co odpowiada 1,8 punktom ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w laboratoriach: 30 godzin

- udział w konsultacjach: 4 godziny

- czytanie wskazanego piśmiennictwa: 8 godzin

- przygotowanie do laboratoriów: 10 godzin

- przygotowanie do referatów na laboratoriach: 2 godziny

- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego z laboratoriów

i do zaliczenia praktycznego:6 godzin

- przygotowanie do zaliczenia wykładów i zaliczenie 4+1=5

godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją

przedmiotu wynosi 75 godzin, co odpowiada 3punktom

ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do laboratoriów: 10 godzin

- przygotowanie do referatów na laboratoriach: 2 godziny

- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego z laboratoriów

i do zaliczenia praktycznego: 6 godzin

- przygotowanie do zaliczenia wykładów i zaliczenie 4+1=5

godzin

Nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do

uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 23 godziny,

co stanowi 0,92 punktu ECTS


5.Udział studenta w zajęciach realizowanych technikami nauczania

na odległość:

- udział w wykładach: 10 godzin

Nakład pracy studenta związany z uczeniem się technikami

zdalnymi wynosi 10 godzin, co stanowi 0,4 ECTS


6.Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:

- udział w laboratoriach: 30 godzin

- przygotowanie do laboratoriów(w zakresie praktycznym):

5 godzin

- przygotowanie referatów z prezentacją multimedialną,

przedstawianą w ramach laboratorium :

2 godziny

- przygotowanie zaliczenia praktycznego laboratorium i

zaliczenie praktyczne :5 godz. + 0,5 godziny= 5,5 godziny

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym

wynosi 42,5 godziny, co odpowiada 1,7 punktom ECTS


7.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

-nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna budowę układu odpornościowego w zakresie wszystkich

jego składowych tj. komórek odpornościowych, tkanek i

narządów (z uwzględnieniem podziału na narządy centralne i

obwodowe) oraz wszystkich białek (przeciwciała, cytokiny, dopełniacz) omawia strukturę układu HLA i jego funkcje, K-W03

W2: Omawia podział mechanizmów obronnych na wrodzone i

nabyte; K-W05

W3: Zna morfologię fenotyp i funkcje w komórek

odpornościowych; zna metody izolacji komórek; K-W03

W4: Zna skład, budowę i mechanizmy obronne układu

immunologicznego skóry (SIS); K_W05

W5: Zna budowę i funkcje grasicy, szpiku kostnego, węzłów

chłonnych i śledziony; K-W05

W6: Zna pojęcie reakcji nadwrażliwości; K-W13

W7: Omawia patomechanizm nadwrażliwości typu I; K-W13

W8: Opisuje reakcje natychmiastową i reakcję późną (LPR);

K-W13

W9: Omawia patomechanizmy nadwrażliwości typu II, III, IV;

K-W13

W10: Podaje przykłady chorób z nadwrażliwości I,II,III,IV; K-W13

W11: Zna metody immunoenzymatyczne i cytomtryczne i ich zastosowania diagnostyczne oraz w badaniach naukowych, K-W13


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi powiązać budowę narządów centralnych i obwodowych

układu odpornościowego z ich funkcjami obronnymi – K_U05

U2: Rozumie i potrafi wyjaśnić różnicę pomiędzy działaniem

mechanizmów obronnych wrodzonych i nabytych; K-U08

U3: Potrafi rozpoznać zmiany na skórze o podłożu alergicznym i

wyjaśnić immunologiczny mechanizm powstania uczulenia – K_U14


U4: Potrafi wyjaśnić różnicę w mechanizmach immunologicznych reakcji alergicznej i uczulenia kontaktowego; K-U14


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1:..Potrafi pracować w laboratorium przestrzegając obowiązujących zasad bezpieczeństwa; K-K01

K2: realizuje zadania współpracując z zespołem i dbając o bezpieczeństwo i komfort pracy własne i otoczenia; K-K01

K3: jest świadomy własnych ograniczeń, dostrzega potrzebę poszerzania swojej wiedzy


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

-metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia; wykład problemowy z prezentacją multimedialną z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

- wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

Laboratoria:

- metody: ćwiczeniowa, laboratoryjna, klasyczna problemowa, pokazu (zaplanowanie i wykonanie podstawowych metod immunodiagnostycznych, odczyt i prawidłowa interpretacja wyniku)


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i funkcjami układu odpornościowego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych mechanizmów odpowiedzi immunologicznej. Studenci poznają prawidłowe funkcjonowanie mechanizmów obronnych, a także wybrane zagadnienia z immunopatologii.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu Immunologia realizowane są wykłady

i ćwiczenia praktyczne.

Studenci poznają dokładną strukturę i funkcje centralnego

i obwodowego układu odpornościowego człowieka. Nabywają wiedzę o mechanizmach obronnych wrodzonych i nabytych, typach odpowiedzi immunologicznej (humoralny, komórkowy). Studenci poznają elementy składowe mechanizmów wrodzonych

i adaptacyjnych.

Poznają typy reakcji nadwrażliwości, szczególnie mechanizmy odpornościowe reakcji alergicznych.

Przedmiotem wykładów będzie też układ odpornościowy skóry oraz podstawy immunologii transplantacyjnej i immunologii szczepień ochronnych.

W ramach ćwiczeń studenci poznają budowę i klasyfikację antygenów, przeciwciał i kompleksów immunologicznych. Przedmiotem ćwiczeń są także komórki odpornościowe( budowa, funkcje i subpopulacje), charakterystyka cytokin, podstawy zakładania i prowadzenia hodowli komórkowych.

Studenci poznają podstawowe metody stosowane

w immunodiagnostyce , między innymi metody ze znacznikami (ELISA), metody izolacji komórek odpornościowych z krwi, metodę cytometrii przepływowej i jej zastosowania w badaniach układu odpornościowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN, Warszawa 2017

2. Bryniarski K. Immunologia. Edra Urban&Partner, Wrocław 2017

3. Kątnik-Prastowska I. Immunochemia w biologii medycznej. PWN, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. Kowalski M. Immunologia kliniczna. Mediton 2000

2. Roitt I, Brostoff J. Immunologia. PZWL, Warszawa 2000

3.Abbas AK. (red. Żeromski J). Immunologia - funkcje i zaburzenia układu immunologicznego. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017

Metody i kryteria oceniania:

Podstawy zaliczenia przedmiotu Immunologia zostały szczegółowo opisane w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Immunologii.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo w wykładach i obecność na wszystkich laboratoriach, pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych w semestrze z zastrzeżeniem przestrzegania zasad regulaminu BHP i zasad określonych w regulaminie dydaktycznym Katedry Immunologii.

Zaliczenie laboratoriów:

Laboratoria kończą się zaliczeniem bez oceny;

− na każdych zajęciach studenci piszą wejściówki z bieżącego tematu

− wejściówki mogą zawierać pytania otwarte i zamknięte i są punktowane (1-10 pkt)

−student, który, nie podszedł do napisania wejściówki z powodu nieobecności na ćwiczeniach musi zaliczyć ją indywidualnie w terminie , nie przekraczającym jednego tygodnia od powrotu na zajęcia. Po upływie siedmiu dni i nie odrobieniu zaległej wejściówki student otrzymuje za nią 0 pkt. i traci możliwość jej odrobienia

−studenci uzyskują dodatkowe punkty za referaty przygotowywane samodzielnie na zajęcia i za odpowiedzi ustne od +1 pkt. do -1 (brak odpowiedzi, brak zadanego referatu)

-obserwacja ciągła /aktywność na zajęciach: (punktowana 0-1 pkt)

- podstawą uzyskania końcowego zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie min. 60% punktów z całej puli punktów, możliwych do uzyskania ze wszystkich wejściówek w semestrze.

W rozliczeniu pkt. brane są pod uwagę punkty dodatkowe ( czyli punkty dodatnie i ujemne uzyskane za referaty i aktywność na zajęciach. )

-w przypadku niezaliczenia ćwiczeń na podstawie zebranych punktów student

jest zobowiązany przystąpić do zaliczenia w formie pisemnego kolokwium

(test).

W celu zaliczenia kolokwium testowego należy uzyskać 60% pkt. z testu

( bez brania pod uwagę jakichkolwiek punktów dodatkowych).

Do końcowego zaliczenia laboratoriów, nie może podejść student, który ma jakiekolwiek ćwiczenia opuszczone , nieusprawiedliwione i nieodrobione.

Kryterium zaliczenia testu poprawkowego

≥ 60% pkt zaliczone

< 60% pkt niezaliczone

Zaliczenie praktyczne polega na zweryfikowaniu umiejętności

w następującej formie:

- student losowo wybiera kartkę, na której znajdują się dwa pytania dotyczące znajomości efektów, ujętych jako U1-U4. Punkty uzyskane z zaliczenia praktycznego zostaną rozliczone w ogólnej punktacji z testu – w ramach kolokwium końcowego.

Ilość pytań Ilość poprawnych odp. punkty dodatk. do egz. teoret.

2 / 2 / +1

2 /1 / 0

2 / 0 / -1

Uwaga: do punktów, uzyskanych z kolokwium doliczane są wszystkie punkty dodatnie oraz odejmowane są wszystkie punkty ujemne , które student uzyskał w ciągu całego semestru ( za wejściówki, aktywność, referaty)- zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie dydaktycznym Katedry Immunologii.

W przypadku niezaliczenia kolokwium studentowi przysługuje jedna poprawka

w formie testu 20-25 pytań.

-Kryterium zaliczenia testu poprawkowego:

≥ 60% pkt zaliczone

< 60% pkt niezaliczone

Wykłady:

Wykłady kończą się zaliczeniem na ocenę.

Studenci piszą test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte. W celu uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest min. 60% poprawnych odpowiedzi. Szczegółowe kryteria oceny testu:

92-100% - bardzo dobry

84-91% - dobry plus

76- 83% - dobry

68-75% - dostateczny plus

60- 67% - dostateczny

0-59% - niedostateczny

W przypadku niezaliczenia wykładów, studentowi przysługuje jedna poprawka ustna. Kryterium zaliczenia poprawki ujęto w postaci poniższej tabeli.

Ilość pytań / Ilość poprawnych odp. / ocena:

4 /4 /bardzo dobra

4 /3 /dobra

4 /2 /dostateczna

4 /0-1 /niedostateczna

Laboratoria:

≥ 60% W9, W10, W11, U1, U2, U3, U4, K1

Prezentacje:

0--1 pkt. W3, W9, W10, W11,U1, K2

Zaliczenie praktyczne:

U2, U3, U4 (-1 do +1 pkt do testu z kolokwium)

Kolokwium:

≥ 60% W9, W10, W11,U1, K1,K2

Zaliczenie wykładów: ≥ 60% W1 – W10, K2

Praktyki zawodowe:

Program kształcenia, nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wyszomirska-Gołda
Prowadzący grup: Lidia Gackowska, Anna Helmin-Basa, Izabela Kubiszewska, Małgorzata Wyszomirska-Gołda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wyszomirska-Gołda
Prowadzący grup: Lidia Gackowska, Anna Helmin-Basa, Izabela Kubiszewska, Małgorzata Wyszomirska-Gołda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wyszomirska-Gołda
Prowadzący grup: Lidia Gackowska, Anna Helmin-Basa, Izabela Kubiszewska, Marta Pick, Małgorzata Wiese-Szadkowska, Małgorzata Wyszomirska-Gołda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)